Aihe: Soittokamat, jotka eivät ole toimineet sinulle
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
tender.insanity
31.08.2016 10:52:37
Gabe: Joo, siis sellaisen kunnon säädön jälkeen kyseessä ovatkin enemmän tuollaiset ylläpitosäädöt ja tarkistus. Ei siinä kauaa mene eikä se ole paljon maksanut, aina ei ole tarvinnut edes tehdä mitään:

http://musitec.fi/index.php?pageid=11&aid=35&lang=fi

Tuo on tuossa lähellä treenistä niin on kätevä aina pari pari kolme kertaa vuodessa käyttää näytillä ja jauhaa paskaa.

En ihan ymmärrä. Vaikkei kitarassa sinänsä ole vikaa, niin viet muuten vain tarkistettavaksi?
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 10:55:59 (muokattu 31.08.2016 11:04:19)
Juzpe: Itselläni on tapana säätää itse. Syy: 3 sähkistä aktiivikäytössä, säädöt 2-3 kertaa vuosi per kitara, eli 6-9 säätökäyntiä vuosi, about 50-70 egua/ kerta, eli 300-630 egua vuosi säästöä ku itte tekee.

Mitenkäs sitä nyt noin paljon pitää säädellä? Itse on monta vuotta väliä, että käytän tuota ykköskeppiä säädöissä ja muuten havahdun niihin siinä kohtaa, kun olen myymässä kitaraa. Stratosta en muista, koska olisi viimeksi ollut säädettävänä (siitä on vuosia) ja tele tai Les Paul eivät ole olleen koskaan. Ja tele on ollut mulla sentään ainakin 4 vuotta ja siihen vaihdeltu mikkejä ym..

Hienosti soi silti. Ja jos ei lähde, niin ei siitä voi säätöjä syytää...

e. ei sillä, kyllähän se kitara on paljon mukavampi soittaa, kun ammattimies pistää sen kondikseen sen jälkeen, kun on itse raiskannut säädöt lukemattomilla mikkien vaihdoilla ym. turhalla räpellyksellä. Mutta jos nyt vaan soittelee, niin tuntuu vaan paljolta tuo säätäminen.

Tosin itse en säädöistä mitään ymmärrä, niin tulee vaan keskityttyä soittamiseen. Yleensä tulee myyntitilanteessa havahduttua, että tämähän on aika kauheissa säädöissä, mahtaako kelvata ostajalle...
They pass too much electricity. -SRV
s8na
31.08.2016 10:58:48

Oon tässä huomannu et kun opettelee tekemään säädöt ja jos keppi ei asetu kuosiin niin se on kitaran vika, ei siinä säätö ammattilaisella auta ilman jotain nauhojen hiontaa tms.

Hyvät kepit taas sit asettuu kun laittaa 1-2 mm 12 nauhalle väliä ja ,5mm kaarevuutta jostain seiskanauhalta. Ei sitä sen enempää tarvi säädellä. No intonaatio tietenkin ja floyderi-vehkeille omansa.
Gabe
31.08.2016 11:04:21
tender.insanity: En ihan ymmärrä. Vaikkei kitarassa sinänsä ole vikaa, niin viet muuten vain tarkistettavaksi?

Kyllä käytän vähintään kerran vuodessa näytillä vaikken epäilisikään mitään vikaa. Ja joka toinen vuosi otan aina tuollaisen perussäätö paketin, pysyy mahdollisimman helpposoittoisena koko ajan. Yleensä tulee kitaraa näytettyä siinä samalla jos olen muutenkin sen kanssa siinä lähellä ja ehkä ostamassa jotain tarvikeosaa, kieltä tai muuta siitä. Eipä noille nykyisille ole tarvinnut mitään kyllä tehdä sen vuosittaisen pikkusäädön/tarkistelun lisäksi.

Riippuu kyllä kitarasta. Yksi Fender mulla oli taannoin mikä piti viedä joka vuosi perus säätöön ja vähintään kerran pienempään. Siinä eli kaula vuodenaikojen mukaan sen verran..
Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps.
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 11:08:15 (muokattu 31.08.2016 11:09:30)
Gabe: Kyllä käytän vähintään kerran vuodessa näytillä vaikken epäilisikään mitään vikaa. Ja joka toinen vuosi otan aina tuollaisen perussäätö paketin, pysyy mahdollisimman helpposoittoisena koko ajan. Yleensä tulee kitaraa näytettyä siinä samalla jos olen muutenkin sen kanssa siinä lähellä ja ehkä ostamassa jotain tarvikeosaa, kieltä tai muuta siitä. Eipä noille nykyisille ole tarvinnut mitään kyllä tehdä sen vuosittaisen pikkusäädön/tarkistelun lisäksi.

Riippuu kyllä kitarasta. Yksi Fender mulla oli taannoin mikä piti viedä joka vuosi perus säätöön ja vähintään kerran pienempään. Siinä eli kaula vuodenaikojen mukaan sen verran..

Tuo on kyllä hyvä palvelu, jos tsekataan ilmaiseksi. Eikä ole niitä puljuja, että aina löytyy "säädettävää" sadan euron edestä. :D

Sosiaalinen aspekti on ihan ymmärrettävä. Ja voisin kuvitella, ettei nuo Ruokankaat tosiaan kauheita säätöja vaadi, kun ei Tokaitkaan. Vaikka voihan olla, että joku tarkempi ruuvailisi noita omiakin kitaroita useasti vuodessa. Itse vaan, kun tulee soiteltua, niin ei pahemmin ajattele koko asiaa ennen kuin tilanne on tosiaan merkittävästi huonontunut...

e. toki toki kitaran säätely olisi huomattavasti viisaampaa kuin se loputon romujen kanssa puljaus, mutta ei mennä siihen tällä kertaa nyt lainkaan. :D Ja sekin alkaa olemaan nyt (onneksi) käytännössä loppu...
tender.insanity
31.08.2016 11:08:51
Gabe: Kyllä käytän vähintään kerran vuodessa näytillä vaikken epäilisikään mitään vikaa.

Jokaisella on hupinsa. Pistää vain miettimään että jos noin neuroottinen ihminen omistaa vaikka auton (joissa tunnetusti on aina pikkuvikaa), niin kuinka usein käy sen varmuuden vuoksi tarkistuttamassa?
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 11:16:00 (muokattu 31.08.2016 11:16:39)
tender.insanity: Jokaisella on hupinsa. Pistää vain miettimään että jos noin neuroottinen ihminen omistaa vaikka auton (joissa tunnetusti on aina pikkuvikaa), niin kuinka usein käy sen varmuuden vuoksi tarkistuttamassa?

Huono vertaus. Kyllä vertaisin ennemmin siihen, että muusikko käy tarkistuttamassa omat vehkeet lääkärisedällä tai -tädillä, kun ikinä ei tiedä, mitä muistoja, joita itse ei välttämättä muista, keikoilta tulee tuliaisina -pyytämättä ja yllättäen...

e. mitä useammin sen parempi ja aina ei kannata odottaa, että ensimmäiset oireet ilmaantuu....
tender.insanity
31.08.2016 11:25:01 (muokattu 31.08.2016 11:26:05)
Laulava Kylätohtori: Huono vertaus. Kyllä vertaisin ennemmin siihen, että muusikko käy tarkistuttamassa omat vehkeet lääkärisedällä tai -tädillä, kun ikinä ei tiedä, mitä muistoja, joita itse ei välttämättä muista, keikoilta tulee tuliaisina -pyytämättä ja yllättäen...

e. mitä useammin sen parempi ja aina ei kannata odottaa, että ensimmäiset oireet ilmaantuu....

Muusikko käy näyttelemässä sitä kikkeliään lekurissa sen takia, että joku sen joskus näkisi.

EDIT: Eikä se aiempi ollut vertaus, urpo. Vain kysymys miten tuommoinen toimii oikeasti vikaherkkien juttujen kanssa.
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 11:25:51
tender.insanity: Muusikko käy näyttelemässä sitä kikkeliään lekurissa sen takia, että joku sen joskus näkisi.

Sä puhut nyt sängynlaita kitaristeista, itse puhuin muusikoista....
tender.insanity
31.08.2016 11:27:27
Laulava Kylätohtori: Sä puhut nyt sängynlaita kitaristeista, itse puhuin muusikoista....

No pitääkö muusikon tunkea se muna kaikkeen mikä liikkuu?
Gabe
31.08.2016 11:30:18 (muokattu 31.08.2016 11:34:13)
Laulava Kylätohtori: Tuo on kyllä hyvä palvelu, jos tsekataan ilmaiseksi. Eikä ole niitä puljuja, että aina löytyy "säädettävää" sadan euron edestä. :D

Sosiaalinen aspekti on ihan ymmärrettävä. Ja voisin kuvitella, ettei nuo Ruokankaat tosiaan kauheita säätöja vaadi, kun ei Tokaitkaan. Vaikka voihan olla, että joku tarkempi ruuvailisi noita omiakin kitaroita useasti vuodessa. Itse vaan, kun tulee soiteltua, niin ei pahemmin ajattele koko asiaa ennen kuin tilanne on tosiaan merkittävästi huonontunut...

e. toki toki kitaran säätely olisi huomattavasti viisaampaa kuin se loputon romujen kanssa puljaus, mutta ei mennä siihen tällä kertaa nyt lainkaan. :D Ja sekin alkaa olemaan nyt (onneksi) käytännössä loppu...

Joo, eipä niihin ole ihmeitä tarvinnut tehdä. Vähän oli viimeksi intonaatio hukassa kun olin mikin vaihtanut ja pikkuisen plaanattiin satulaa kun vaihdoin kielisettiä paksumpaan. Tehtiin myös pieniä muutoksia kytkentään. Ja joskus on vaan kiva poiketa käymään ja turista pikku hetki jos on siinä kulmilla, kun siellä on tosiaan tarvikemyyntiäkin. Ennemmin sitä tukee tuollaisia paikallisia pienyrittäjiä kuin isoja ketjuja.

Itse olen nyt vähän pyrkinyt eroon tuosta kamarunkkauksesta ja niiden romppeiden kanssa puljaamisesta. Olen satsannut enemmän palveluihin ja käyttänyt sen vähäisen vapaan aikani enemmin siihen soittamiseen. Ei tietty toimi jos kitara vaihtuu pari kolme kertaa vuodessa. :D

e. Ja joo, on tosi hyvä palvelu. Ei ole halvimmasta päästä, mutta on laadukas ja reilu.
Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps.
tender.insanity
31.08.2016 11:41:03 (muokattu 31.08.2016 11:44:08)
Laulava Kylätohtori: Tämä on sängynlaitakitaristin myytti nro 2. Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia (ellei muusikko ole nainen tai homo). Sängynlaitarunkkarit tosin uskottelevat kateuksissaan itselleen muuta...

Kumpaan ryhmään sä kuulut? Veikkaan ettet ensimmäiseen. Mitä vaimokin sanoo jos panet ympäriinsä. Tosin jos vain runkutat yksinäsi, niin teet vaimostasi onnettoman.

Raumalaisuus ei tunne rajoja.
Juzpe
31.08.2016 11:42:28

Laulava Kylätohtori: Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia (ellei muusikko ole nainen tai homo). Sängynlaitarunkkarit tosin uskottelevat kateuksissaan itselleen muuta...

Saanko siteerata tätä

a) Allekirjoitukseeni
b) Seuraavan kerran kun seurustelukumppanini kärsii itsetunto-ongelmista?
Töissä "Minusta kitaristilla ei tarvitse olla rytmitajua, sehän on koko kitaran soittamisen tarkoituskin. Mutta ei siitä haittaakaan ole." - Krice
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 11:49:12 (muokattu 31.08.2016 11:49:39)
tender.insanity: Kumpaan ryhmään sä kuulut? Veikkaan ettet ensimmäiseen. Mitä vaimokin sanoo jos panet ympäriinsä. Tosin jos vain runkutat yksinäsi, niin teet vaimostasi onnettoman.

Raumalaisuus ei tunne rajoja.

Jos sä tietäisit, mitä Raumalla oikeasti tapahtuu, niin itkisit itsesi uneen, koska viimein tajuaisit, kuinka säälittävää elämäsi on verrattuna siihen, mitä ihmeellistä Raumalla tapahtuu...

Kyl Raum o ain Raum. Pidä se mielessäsi, poika, kun itket runkatessasi itseäsi uneen...

Juzpe: Saanko siteerata tätä

a) Allekirjoitukseeni
b) Seuraavan kerran kun seurustelukumppanini kärsii itsetunto-ongelmista?

Totuus ei pala tulessakaan. Näin se vaan menee. :)
tender.insanity
31.08.2016 11:52:44
Laulava Kylätohtori: Jos sä tietäisit, mitä Raumalla oikeasti tapahtuu, niin itkisit itsesi uneen, koska viimein tajuaisit, kuinka säälittävää elämäsi on verrattuna siihen, mitä ihmeellistä Raumalla tapahtuu..

Onko Eyes Wide Shut tositapahtumiin perustuva dokumentti Rauman arjesta? :-o
Kefiiri
31.08.2016 11:54:17
Johan tässä pysyttiin aiheessa ihmeen monta sivua :/
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 12:02:08
Kefiiri: Johan tässä pysyttiin aiheessa ihmeen monta sivua :/

Sori, Tender vaan saa meikäläisen parhaat puolet esiin... ;)
hallu
31.08.2016 12:13:18
Laulava Kylätohtori: Mitenkäs sitä nyt noin paljon pitää säädellä? .............

Se vähän riippuu kuinka tarkalle on säätänyt. Jos kielet ovat matalalla niin silloin ihan pienikin kaulan eläminen heittää säätöä jolloin sitä pitää korjata useammin kohdalleen. Esimerkiksi itse pidän kieliä aika korkealle moniin täällä kirjoittaviin verrattuna, niin mun ei tartte säätää melkeen ikinä koska toleranssit on niin isot ettei pieni kaulan eläminen tunnu missään :-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
31.08.2016 12:16:31
tender.insanity: No pitääkö muusikon tunkea se muna kaikkeen mikä liikkuu?

Liikkuvaan maaliin on vaikea osua :-D.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)