Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassosäröön apuja
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Solex
31.08.2016 01:16:32 (muokattu 31.08.2016 01:42:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsen hieman syvällisempää pohdintaa bassosäröistä. Olen kokeillut useita kaupallisia bassosäröjä ja saundillisesti missään laitteessa ei ole ollut suurempaa ongelmaa - Paitsi että botne katoaa. Haluaisin saundin jossa on kohtalaisesti rosoa mutta myös pyöreätä bassoa.
 
Jos ajatellaan ihan fysikaalisesti niin onko asia niin että alle 120 hertsin taajuudet eivät kuulosta bassotaajuuksilta jos niitä säröttää? Jos asia näin niin ainoa vaihtoehto haluamalleni saundille on jotenkin miksata kuivaa ja särötettyä signaalia.
 
Markkinoilla on useita wet/dry mixillä varustettuja säröjä. Kuinka hyvin tälläinen säätö oikeasti toimii? Bossin se vanhempi särö ODB-3 oli yksi huonoimmista botnen kannalta mutta siinä uudemmassa ja kalliimmassa BB-1X:ssä on blend mahdollisuus. Onko se kohtalainen vai pääseekö parempaan tulokseen erillaisella ratkaisulla?
 
Onko kukaan päässyt mielestään parempaan tulokseen luuppipurkilla jossa on miksausmahdollisuus?
 
Onko kukaan kokeillut järjestelyä jossa jakaa signaalin splitterillä kahteen osaan, ajaa toisen ketjun särön läpi ja kytkee molemmat signaalit samaan vahvariin. Mun Markbassissa on kaksi sisääntuloa(toinen balansoitu) joita voi käsittääkseni käyttää rinnakkain.
 
Muita ideoita? Olen valmis näkemään vaivaa ja investoimaan vähän enemmänkin jotta saisin oikeasti hyvää särötettyä saundia.
 
Basso on jalo soitin
pehko
31.08.2016 05:20:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digitechin Bass Driver. Paras.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
Zambe88
31.08.2016 06:42:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläinen antaa äänensä Darkglass B7K:lle. Ei ole säätövara tai botne loppunut kesken.
Jos vielä enemmän säätönamistaa kaipailet, niin sitten B7K Ultra.
 
If it's too loud, you're too old!
hollstro
31.08.2016 07:50:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on kaksikanavainen vahvistin (molemmille kanaville oma volume-säädin) niin voi splitata signaalin ja miksata kuivaa/säröä mielensä mukaan. Botne säilyy ja säröä saa mielensä mukaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
31.08.2016 09:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jos on kaksikanavainen vahvistin (molemmille kanaville oma volume-säädin) niin voi splitata signaalin ja miksata kuivaa/säröä mielensä mukaan. Botne säilyy ja säröä saa mielensä mukaan.
 
Vaihevirhe on mahdollinen mutta siihenkin löytyy lääkkeet kyllä.
 
Kefiiri
31.08.2016 09:38:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Vaihevirhe on mahdollinen mutta siihenkin löytyy lääkkeet kyllä.
 
Niin, jos säröttimen ulostulossa on signaalin vaihe kääntynyt. Joillakin vehkeillä kääntyy, toisilla ei. Mikäs tuohon on näppärin niksi?
 
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
31.08.2016 09:44:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Tarvitsen hieman syvällisempää pohdintaa bassosäröistä. Olen kokeillut useita kaupallisia bassosäröjä ja saundillisesti missään laitteessa ei ole ollut suurempaa ongelmaa - Paitsi että botne katoaa. Haluaisin saundin jossa on kohtalaisesti rosoa mutta myös pyöreätä bassoa.
 
Hyvä hyvä! Pohdinta on aina hyvästä, kimpassa vielä parempaa!
 
Jos ajatellaan ihan fysikaalisesti niin onko asia niin että alle 120 hertsin taajuudet eivät kuulosta bassotaajuuksilta jos niitä säröttää? Jos asia näin niin ainoa vaihtoehto haluamalleni saundille on jotenkin miksata kuivaa ja särötettyä signaalia.
 
Säröbasso kuulostaa säröbassolta, mutta tosiaan se matalin alakerta olisi hyvä saada puhtaana siihen kaveriksi IMO.
 
Markkinoilla on useita wet/dry mixillä varustettuja säröjä. Kuinka hyvin tälläinen säätö oikeasti toimii? Bossin se vanhempi särö ODB-3 oli yksi huonoimmista botnen kannalta mutta siinä uudemmassa ja kalliimmassa BB-1X:ssä on blend mahdollisuus. Onko se kohtalainen vai pääseekö parempaan tulokseen erillaisella ratkaisulla?
 
Ai? ODB-3 ei mun mielestä ole ollenkaan huono, ainoa mikä mua siinä häiritsi on se että se on melko äänekäs häiriöääniltään, semmoinen perus "kaljarokkisärö" siitä irtoaa kyllä oikeinkin maukkaasti. Säröissä on aina se oma ominaissaundinsa, jo mainittu dikitekki toimii jos on toimiakseen, itsellänikin semmoinen oli enkä missään nimessä purkkia hauku. MXR Blow Torch oli pitkään ajossa, toimiva EQ särölle ja blend löytyy myös. T-Rex bass juice hyvä rosotin myös jne. jne. onhan näitä.
 
Onko kukaan päässyt mielestään parempaan tulokseen luuppipurkilla jossa on miksausmahdollisuus?
 
Ihan sama onko se blendi särössä vaiko erillisenä. Nyt tosin on pari kitararosoa loopissa ja blend about 60% rosojen puolella. Silleesti että jos oikein kunnolla antaa kielille satsia niin puhdas saundi kuuluu sävelen alussa melko voimakkaasti, normaalitatsilla saundi on oikein kivan säröinen.
 
Onko kukaan kokeillut järjestelyä jossa jakaa signaalin splitterillä kahteen osaan, ajaa toisen ketjun särön läpi ja kytkee molemmat signaalit samaan vahvariin. Mun Markbassissa on kaksi sisääntuloa(toinen balansoitu) joita voi käsittääkseni käyttää rinnakkain.
 
Kokeiltu, ei muutosta huonompaan tai parempaan. Mutta tuo dikinuppi, ja sanon tämän siis ihan ystävällisesti en digihimmeleitä haukkuen, saattaa olla tässä semmoinen tekijä mikä paskoo särösaundin. Omista nupeista huonoiten särön kanssa pelaa digihimmeli, tai ei se huonosti toimi, kuulostaa vain kamalalta kun vertaa kahteen muuhun nuppiin. Särösaundi on melko raaka ja jotenkin repivä.
 
Muita ideoita? Olen valmis näkemään vaivaa ja investoimaan vähän enemmänkin jotta saisin oikeasti hyvää särötettyä saundia.
 
EQ särön kaveriksi looppiin esmeks. Leikkelee hieman yläpäitä ja boostailee vähän alapäitä niin saundi muuttuu jo melkoisesti. Tai sitten joku alapääboosteri, EHX Mole esmeks. Tekee silti niin tai näin niin onhan tämä semmoinen loputon suo, että malttia ja raakaa analyysiä niin kylläpä se siitä pikkuhiljaa.
 
J.Nikkanen
31.08.2016 10:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Niin, jos säröttimen ulostulossa on signaalin vaihe kääntynyt. Joillakin vehkeillä kääntyy, toisilla ei. Mikäs tuohon on näppärin niksi?
 
Ei kai siihen muuta lääkettä ole kuin purkki jolla vaiheen kääntää. Kaupan tekele tai DIY, muistaaksein ei ole ihan vaikeimmasta päästä moisen väkästäminen.
 
Olli.M
31.08.2016 10:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Tarvitsen hieman syvällisempää pohdintaa bassosäröistä. Olen kokeillut useita kaupallisia bassosäröjä ja saundillisesti missään laitteessa ei ole ollut suurempaa ongelmaa - Paitsi että botne katoaa. Haluaisin saundin jossa on kohtalaisesti rosoa mutta myös pyöreätä bassoa.
 
Jos ajatellaan ihan fysikaalisesti niin onko asia niin että alle 120 hertsin taajuudet eivät kuulosta bassotaajuuksilta jos niitä säröttää? Jos asia näin niin ainoa vaihtoehto haluamalleni saundille on jotenkin miksata kuivaa ja särötettyä signaalia.
 
Markkinoilla on useita wet/dry mixillä varustettuja säröjä. Kuinka hyvin tälläinen säätö oikeasti toimii? Bossin se vanhempi särö ODB-3 oli yksi huonoimmista botnen kannalta mutta siinä uudemmassa ja kalliimmassa BB-1X:ssä on blend mahdollisuus. Onko se kohtalainen vai pääseekö parempaan tulokseen erillaisella ratkaisulla?
 
Onko kukaan päässyt mielestään parempaan tulokseen luuppipurkilla jossa on miksausmahdollisuus?
 
Onko kukaan kokeillut järjestelyä jossa jakaa signaalin splitterillä kahteen osaan, ajaa toisen ketjun särön läpi ja kytkee molemmat signaalit samaan vahvariin. Mun Markbassissa on kaksi sisääntuloa(toinen balansoitu) joita voi käsittääkseni käyttää rinnakkain.
 
Muita ideoita? Olen valmis näkemään vaivaa ja investoimaan vähän enemmänkin jotta saisin oikeasti hyvää särötettyä saundia.

 
öö... Onhan ODB3:ssa blendi. "Balance" mutta sama asia.
Helppo modi tehtävissä kanssa tuohon, jolla saa sen yläpääkihinän aisoihin ja semmosta alamiddletutinaa lisättyä. Mulla on semmonen ja on hyvä.
 
Olli.M
31.08.2016 10:27:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ei kai siihen muuta lääkettä ole kuin purkki jolla vaiheen kääntää. Kaupan tekele tai DIY, muistaaksein ei ole ihan vaikeimmasta päästä moisen väkästäminen.
 
Lehlen P Split on hyvä purkki splittaamiseen ja vaiheen kääntökin löytyy.
 
kojones
31.08.2016 12:32:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Markkinoilla on useita wet/dry mixillä varustettuja säröjä. Kuinka hyvin tälläinen säätö oikeasti toimii?
 
Hyvin, toki purkista riippuen.
 
Onko kukaan päässyt mielestään parempaan tulokseen luuppipurkilla jossa on miksausmahdollisuus?
 
Olen.
 
Onko kukaan kokeillut järjestelyä jossa jakaa signaalin splitterillä kahteen osaan, ajaa toisen ketjun särön läpi ja kytkee molemmat signaalit samaan vahvariin.
 
Kyllä. Ilman ei vois enää vetää.
 
okabass
31.08.2016 13:01:17 (muokattu 31.08.2016 13:49:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henkilökohtaisesti parhaan murosoundin ( ja myös kliinin) olen saanut ison putkikoneen kautta. Purkeista en ole vastaavaa löytänyt.
 
Säröistä otetaan tarkoituksella alapäätä pois, koska:
http://www.geocities.ws/gfr.geo/fatts.html
 
Blend (tjsp) on minusta hyvä kaikissa bassoefekteissä. Pieni mikseri on myös kätevä. Ja käy toki myös muihin efekteihin.
 
Tämä idea voisi toimia, jos on valmis näkemään vaivaa. Tekee bassoon stereolähdön niin kuin Rikussa. Kaulamikki suoraan ja tallamikki alapää poistettuna särön läpi.
Vielä eri vahvistimiin. Esim. kitaracombo ja varsinainen bassovahvistin.
 
Voisi toimia esim. äänityksessä. Livenä varmaan kliini+särö sähköisesti miksattuna kätevämpi.
 
elmigu3lo
31.08.2016 19:44:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse komppailen darkglassin valikoimaa. Itellä kanssa käytössä b7k ja botnea löytyy kyllä todellakin enemmän kuin tarpeeksi! Jos ei koe tarvitsevansa erillistä eq:ta, riittää b3k sekin varmasti. VMT vaihtoehtoisesti tarjoaisi hieman honottavampaa ja "vintagempaa" säröä. Toki myös sansampin klassikkoratkaisu bddi toimii erinomaisesti bassolla alakerran säilyttäen. Onkin tosin täysin eri juttu toimiiko sansampin saundi omaan juttuun.
 
Kaikista maailman taudeista minulle lankesi basismi
Dropped C
31.08.2016 21:36:58 (muokattu 31.08.2016 21:40:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on toi Mustien Lasien B3K, suosittelen. Vähän se skuuppaa, mutta vahvaimessa on eq, joten ei ongelmaa. Vintage-version vois vielä hommaa. Tosin musta se blendi kuulostaa vähän hölmöltä, eli pidän täysillä, eli särötän koko kaistan. Mutta esim. samanlaisen saundin kun Ghost:n "From the Pinnacle to the Pit" - kappaleessa saa väännettyä sekunneissa.
 
s151669
01.09.2016 13:47:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Henkilökohtaisesti parhaan murosoundin ( ja myös kliinin) olen saanut ison putkikoneen kautta. Purkeista en ole vastaavaa löytänyt.
 
Tähän ei ole lisättävää.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Rämppy
02.09.2016 14:13:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yllättävän hyvä bassosärö on Hotone Blues. Ei siis varsinainen bassolle suunnattu purkki, mutta yllätyin kun kokeilin. Pikkuruinen ja halpakin kaiken lisäksi.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
janroknorway
04.09.2016 01:29:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herra Billy Sheehanilla on tubessa muutamia videoita aiheesta.
Ja näkyypä olevan nykyisin oma signature säröpurkkikin. Jossa juurikin ilmeisesti kaksi erillistä signaalia. Varmasti hyvä vehje, pääsispä kokeileen. Kyllä Billy tietää..
Omien kokemuksien perusteella nakkaan äänen Darkglassille.
 
Antso
04.09.2016 11:14:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MXR Bass DI+ oli mukavan monipuolinen värkki hintaisekseen. Hienosäätöön vielä Aphex Exciter with big bottom ja jo oli aika nätti. Etuaste kokoajan päällä ja säröt sai vielä lisäksi.
 
Itsellä budjettiratkaisuna kaksi Ibanez PD7 peräkkäin, muriseehan nekin, eikä kyllä syö yhtään alapäätä.
 
Äänilähteenä on Marshallin JCM800 Bass Series ja samainen 412 komootti, joka tuo toki oman mausteensa soundiin.
 
Solex
14.09.2016 16:10:40 (muokattu 14.09.2016 16:11:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuumasta toimeen: Tilasin Jaska's Music Garagesta luuppiblenderin jossa vaiheenkääntö kytkimellä tarvittaessa. Hintaa 160e, ei minusta aivan mahdoton kun miettii että kotimaisena pientuotantona suurimmaksi osaksi käsityönä. Jaskalla taitaa olla monta rautaa tulessa koska oli puhetta että menee vuoden vaihteeseen nykyisellä työjonolla. Raportoin aikanaan purkista.
 
Basso on jalo soitin
Wattari
16.09.2016 14:08:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Darkglass B7K teki musta paremman ihmisen. Ratkesi parisuhdeongelmat ja volvokateus samalla. Soundiki on ihan ok.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 510 11 12 13 14

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «