Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson kielet paksumpiin
1
kärkimies
28.08.2016 10:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs tarkoituksena vaihtaa 5-kielisen 45-125 setti paksumpaan 55-135 settiin. Mitä kaikkee tulisi ottaa huomioon ja minkäslaista säätöä basso mahdollisesti tarvitsee?
 
Kiitos jo etukäteen!
 
jperala
28.08.2016 10:53:43 (muokattu 28.08.2016 10:54:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kärkimies: Elikkäs tarkoituksena vaihtaa 5-kielisen 45-125 setti paksumpaan 55-135 settiin. Mitä kaikkee tulisi ottaa huomioon ja minkäslaista säätöä basso mahdollisesti tarvitsee?
 
Kiitos jo etukäteen!

 
Ainakin varmistaa että kielet mahtuu satulan ja tallan koloihin, esim: warren tallaan ei kaikki 135 kielet mahdu, itsellä 132 hiottu joka istuu hyvin. Intonaatio varmaan hyvä tarkistaa myös.
 
Warwick Thumb 5 bo 1993
Windreaper
28.08.2016 11:09:49 (muokattu 28.08.2016 11:10:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kärkimies: Elikkäs tarkoituksena vaihtaa 5-kielisen 45-125 setti paksumpaan 55-135 settiin. Mitä kaikkee tulisi ottaa huomioon ja minkäslaista säätöä basso mahdollisesti tarvitsee?
 
Kiitos jo etukäteen!

 
Kaularautaa joutunee hieman kiristämään kompensoimaan paksumpien kielten kovempaa vetoa. Satulauria saattaa myös joutua leventämään, jos ovat tiukat. Ja toki intonaatio aina kun vaihdetaan erityypisiin kieliin.
 
Mulla on sopinut .145 B-kieli kaikkiin talloihin so far, mutta Warwickin kanssa ei ole tullut testattua.
 
jperala
28.08.2016 11:24:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windreaper: Kaularautaa joutunee hieman kiristämään kompensoimaan paksumpien kielten kovempaa vetoa. Satulauria saattaa myös joutua leventämään, jos ovat tiukat. Ja toki intonaatio aina kun vaihdetaan erityypisiin kieliin.
 
Mulla on sopinut .145 B-kieli kaikkiin talloihin so far, mutta Warwickin kanssa ei ole tullut testattua.

 
D, addario xl roundit 135 B kieli ei mennyt ilman väkivaltaa Warren tallaan, joutui hieman puristelemaan kieltä ja oli sittenkin vähän turhan tiukka. Tallaa en lähtenyt viilailemaan vaan vaihdoin suosiolla kielet. Tämä siis -93 mallissa, voi olla että uudemmissa tilanne toinen.
 
Warwick Thumb 5 bo 1993
J.Nikkanen
28.08.2016 11:50:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kärkimies: Elikkäs tarkoituksena vaihtaa 5-kielisen 45-125 setti paksumpaan 55-135 settiin. Mitä kaikkee tulisi ottaa huomioon ja minkäslaista säätöä basso mahdollisesti tarvitsee?
 
Kiitos jo etukäteen!

 
Jo mainitut, eihän siinä mitään muuta kuin tekemään. Tosiaan satulan saanee tehdä satavarmasti ettei ahdista ja saa soittimen pysymään vireessä. Talla saattaa mahdollisesti haluta hieman viilaa myös, ehdottomasti täytyy tarkastaa/säätää kielten korkeus, kaularauta, intonaatio ja mahdollisesti vielä saa hieman ruuvata mikkien korkeutta, mutta sehän selviää vasta soittamalla.
 
Ei kun tekemään!
 
J.Nikkanen
28.08.2016 11:54:53 (muokattu 28.08.2016 11:55:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windreaper: Mulla on sopinut .145 B-kieli kaikkiin talloihin so far, mutta Warwickin kanssa ei ole tullut testattua.
 
Parin basson tallan olen siististi viilaillut. .145 on jo sen verran möhkö että ei vaan ollut mitään toivoa ilman pientä työstöä.
 
Korean Spector saikin sitten jo vallan kulmahiomakonetta tallapaloihin ja hieman "vittuperkeleitä" mutta se ei yksistään johtunut paksummista kielistä vaan monen pikkutekijän summasta.
 
edit: Ja Jaappanin Ibaneziin ei muuten mennyt edes se .135 ihan sovinnolla vaan siinäkin viilan kanssa.
 
pehko
28.08.2016 20:11:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windreaper:
 
Mulla on sopinut .145 B-kieli kaikkiin talloihin so far, mutta Warwickin kanssa ei ole tullut testattua.

 
Mistä te näitä 145:sia revitte?
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
J.Nikkanen
28.08.2016 21:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: Mistä te näitä 145:sia revitte?
 
Mä olen ostanut daddana esmeks strings.fi nettipuodista.
 
Frendi laitteli justiin 4-kieliseen sekasettiä alkaen .160 kielestä. Oisko virittänyt johonkin ADAD vireeseen tai johonkin hassuun möyryyn. Oli joku drop-dööd setti, skull strings ehkäpä. Daddanakin taitaa saada.
 
Windreaper
28.08.2016 21:46:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Mä olen ostanut daddana esmeks strings.fi nettipuodista.
 
Frendi laitteli justiin 4-kieliseen sekasettiä alkaen .160 kielestä. Oisko virittänyt johonkin ADAD vireeseen tai johonkin hassuun möyryyn. Oli joku drop-dööd setti, skull strings ehkäpä. Daddanakin taitaa saada.

 
Thomannilta saa myös esim. Pyramidin kieliä irtotavarana.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «