Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 555 56 57 58 5974 75 76 77 78
ÄrGee
27.08.2016 12:56:57
Victor Helldriver: skebat aina ihan soijassa

Oikeasti säästäisit ostamalla kestävämpiä kieliä, jos noin on :) T. happokäsi.
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Chimera
27.08.2016 15:20:03 (muokattu 27.08.2016 15:21:02)
Tätä aihepiiriä koskien suurin virhe, minkä olen tehnyt, oli asentaa Ibanez GRG2710b:hen (halpisfloikkatalla) 12-sarjan muistaakseni GHS:n kielet. Ensinnäkään en saanut omin avuin kitaraa vireeseen ja talla oli välillä tyyliin 20 asteen kulmassa bodyyn nähden, vaikka kepissä onkin viritinlukko. Alkoi jo hirvittää, että kestääkö jouset (käytän vibran helpomman käytön vuoksi vain tavanomaista kolmea). Täsmennyksenä pidin muistaakseni satulan lukkoja auki koko ajan.

No, eräs kitaramaestro-ystäväni kävi kylässä ja laittoi Ibarin jiiriin, mutta ei soittamisesta tullut yhtään mitään. Ei riittänyt heikkokuntoisen soittoniekan vasemmassa kädessä puristusvoima. :D

En enää muista, että mitä atmosfääriä tuolla tavoittelin, ehkä jotenkin vaivattomampaa pickaamista. Kymppisettiin (esim. Ernie Ballin Beefy Slinky) olen eniten mieltynyt ja ne taitaa olla edellä mainitussa kitarassa tälläkin hetkellä. Epäkiitollista kaveria kohtaan, kun näki vaivaa tallan kesyttämiseksi, mutta aika pian ne kielet vaihdoin tutumpiin.

Toisessa (Epiphone S-310) puolestaan taitaa olla jotkin vanhat GHS:n tai D'Addarion kymppisetin kielet, mutta kyseistä kovan onnen yksilöä pidän drop-C#-vireessä niin ei ole ainakaan omasta mielestäni niin väliä kielten paksuudella, kun eivät ole kovin kovassa pänningissä soittaessa.
"Whiskey in a Jaroooo", hoilasi James Hetfield 1,5 promillen humalatilassa Pietarsaaren jalkapallostadionilla.
Guitarfreak
27.08.2016 15:59:46 (muokattu 27.08.2016 16:02:59)
Nyt on tovin ollu DR 10 perussetti. Soundi ei oo liian middletukkoinen vaan enämpi semmonen kuulas ja erotteleva - omaan korvaan, verrattuna siis allamainittuihin perussetteihin. Kestääkin jo muutaman kuukauden kun vähän on rajoittanut tota yli-innokasta paukutusta. Molemmissa kepeissä (LP/Strato) samanpaksuinen setti.

Aiemmin ollut GHS:ää ja Ernie Ballia. Vaihdoin myös 011 -> 010 settiin kun soittokyky alkoi olemaan sitä luokkaa että kokeillaas ohkasemmilla. Parempi olla rasittamatta liikoja nii ei hajoo koko kroppa... Joskus muksuna ibanezissa oli Zakk Wylden (011-070) ratakiskosetti drop A:ssa ja sanotaan että... ei se hyvä ollut... Vähän aikaa sai hieroa että sai rotanloukun yhteensopivaks noitten plootujen kanssa :D
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Gary Enfield
27.08.2016 16:12:11
Kielissä vaihtuu melkein aina merkki ja/tai malli kun niitä vaihdan. Pitäisi oikeastaan pitää kirjaa mitä tuli ostettua ja mitä niistä pidin eri vaiheissa. En esimerkiksi millään muista mitkä kielet on nyt käytössä, vahvuus kuitenkin 10/52 Se on suht vakio, ne kun solahtavat uriin sopivasti.

Juu, kielipäiväkirja olisi tarpeen.
sustain65
27.08.2016 18:07:27
gary field: Kielissä vaihtuu melkein aina merkki ja/tai malli kun niitä vaihdan.

Etkös sitten joudun säätämään kaularautaa ja intonaatiota hieman aina kieliä vaihtaessasi? Eri merkkisten ja tyyppisten kielten jännityksessä on kai eroja vaikka olisivatkin samanpaksuisia settejä.
Gary Enfield
27.08.2016 18:50:06
sustain65: Etkös sitten joudun säätämään kaularautaa ja intonaatiota hieman aina kieliä vaihtaessasi? Eri merkkisten ja tyyppisten kielten jännityksessä on kai eroja vaikka olisivatkin samanpaksuisia settejä.

Joskus. En oletuksena rupea tarkastamaan intonaatiota käytössä olevasta kitarasta. Aika pian sen huomaa jos se kuulostaa koko ajan huonolta uusintavirityksistä huolimatta. Kaularautaa säädän lähinnä keväällä ja syksyllä, tai tarpeen mukaan.

Musta ne erot intonaatiossa on niin pieniä, että tavalla jolla painan kieliä on suurempi vaikutus kuin merkin vaihtumisella. Noin yleensä. Kun en ole sitä päiväkirjaa pitänyt niin olen muistini varassa. Missään nimessä se ei ole vakio, että tarttis säätää.
ÄrGee
27.08.2016 19:49:28
gary field: Joskus. En oletuksena rupea tarkastamaan intonaatiota käytössä olevasta kitarasta. Aika pian sen huomaa jos se kuulostaa koko ajan huonolta uusintavirityksistä huolimatta. Kaularautaa säädän lähinnä keväällä ja syksyllä, tai tarpeen mukaan.

Musta ne erot intonaatiossa on niin pieniä, että tavalla jolla painan kieliä on suurempi vaikutus kuin merkin vaihtumisella. Noin yleensä. Kun en ole sitä päiväkirjaa pitänyt niin olen muistini varassa. Missään nimessä se ei ole vakio, että tarttis säätää.

Intonaatiossa pienetkin erot ovat suuria, ja kaularaudan vedossa eri kielimerkkien välillä jännityksen pienentyessä tai suurentuessa on pakko säätää myös kaularautaa koska kielet ovat ensimmäiseltä nauhalta muutenkin niin lähellä.

Jos intonaation säätää sille voimalle, millä itse painaa "normaalisti" nauhavälejä, niin silloin se on myös oikein säädetty. Eikä se ole koskaan vakio, koska sähkökitara ei ole tasavireinen soitin.
Gary Enfield
27.08.2016 20:07:11
ÄrGee: Intonaatiossa pienetkin erot ovat suuria, ja kaularaudan vedossa eri kielimerkkien välillä jännityksen pienentyessä tai suurentuessa on pakko säätää myös kaularautaa koska kielet ovat ensimmäiseltä nauhalta muutenkin niin lähellä.

Joskus, riippuu muutoksesta ja aktionista. Jos liikevara on hyvin pieni niin voit joutua säätämään, riippuen siitä mihin suuntaan muutos on.

Jos intonaation säätää sille voimalle, millä itse painaa "normaalisti" nauhavälejä, niin silloin se on myös oikein säädetty. Eikä se ole koskaan vakio, koska sähkökitara ei ole tasavireinen soitin.

Mikä sitten lienee itse kunkin normaali eri soittotilanteissa, eli kuinka vakiona se pysyy olosuhteista toiseen?

Mutta saa toki säätää automaattisesti, kerroin vain kunka itse toimin kun kerran kysyttiin.
Zeeboo
27.08.2016 21:13:16
ÄrGee:.... koska sähkökitara ei ole tasavireinen soitin.

On se. Niinkuin kaikki muutkin soittimet, joissa oktaavi on jaettu kahteentoista osaan. ;)
White men can't Monk
Navdi
28.08.2016 10:43:57
Dunlopin 9-42:set vaihtuivat Rotosound 9-46:siin. About kolmas setti jälkimmäisiä menossa. Hieman jämäkämpi tatsi rytmisoittoon ilman, että yläkielten venyttely vaikeutui. En ole toistaiseksi pettynyt.
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
ÄrGee
30.08.2016 01:04:37
Elixireistä sellainen havainto, että kun kielet ovat tarpeeksi vanhat ja kuluneet niin kielten pinnoitus alkaa kulumaan niiden alapuolela. Mikä taas johtaa siihen, että kielet jarruttavat nauhoja vasten bendatessa sieltä missä pinnoite on kaikkein kulunein. Plektrakin on kuluttanut punotut kielet niin että pinnoite on lähtenyt, ja kieli on hapettunut siitä kohtaa. Mutta hyvin kestää... kahdeksas viikko samoilla, ja virekin pysyy jotenkin.
tuskiz
30.08.2016 15:02:22
ÄrGee: Elixireistä sellainen havainto, että kun kielet ovat tarpeeksi vanhat ja kuluneet niin kielten pinnoitus alkaa kulumaan niiden alapuolela. Mikä taas johtaa siihen, että kielet jarruttavat nauhoja vasten bendatessa sieltä missä pinnoite on kaikkein kulunein. Plektrakin on kuluttanut punotut kielet niin että pinnoite on lähtenyt, ja kieli on hapettunut siitä kohtaa. Mutta hyvin kestää... kahdeksas viikko samoilla, ja virekin pysyy jotenkin.

Mainitsin tästä varmaan kahdesti Polywebien kanssa, jos toi on yleinen ominaisuus noissa niin en taida sähkiksen kieliksi toista kertaa ostaa.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
ÄrGee
30.08.2016 17:54:54
tuskiz: Mainitsin tästä varmaan kahdesti Polywebien kanssa, jos toi on yleinen ominaisuus noissa niin en taida sähkiksen kieliksi toista kertaa ostaa.

Niin, mutta kitarassa jolla soitan joka päivä useamman tunnin tällä hetkellä. Ei mikään kielisetti kestä tuollaista rääkkiä. Kohta 2 kuukautta kiinni olleet, eli kesto on erittäin kova. Polyweb kieliä en ole koskaan testannut, mutta niissä pinnoite on paksumpi ja näin ollen luulisi että niihin tulee isommat urat ja pinnoitteen harsoilut.
Gabe
30.08.2016 18:12:20
ÄrGee: Elixireistä sellainen havainto, että kun kielet ovat tarpeeksi vanhat ja kuluneet niin kielten pinnoitus alkaa kulumaan niiden alapuolela. Mikä taas johtaa siihen, että kielet jarruttavat nauhoja vasten bendatessa sieltä missä pinnoite on kaikkein kulunein. Plektrakin on kuluttanut punotut kielet niin että pinnoite on lähtenyt, ja kieli on hapettunut siitä kohtaa. Mutta hyvin kestää... kahdeksas viikko samoilla, ja virekin pysyy jotenkin.

Olen tehnyt saman huomion tuossa minun ykkösmailassa, se saa tunnin pari kovaa soittoa / päivä. Vähemmällä käytöllä olevan Elixririt eivät näytä kauhtuvan. Kovalla soitolla olevaan mailaan vaihdan joka toinen kuukausi, toiseen puolen vuoden välein näköjään.
Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps.
Tetragrammaton
01.09.2016 03:00:15
Itse olen käyttäny jo vuosia Elixir custom light settiä Yleensä otelauta likaantuu inhasti ennenkuin kielet näyttävät edes hetken soitetuilta. Eron huomasin selkeästi kun ostin tuossa pari kuukautta sitten käytetyn Universen johon oli laitettu tod.näk. halvimmat kielet mitä sitä myyneestä firmasta löytyi ja kaikki säädöt olivat aivan päin helvettiä. Olen nyt soitellut tuolla Universellä pari kuukautta ja ne kielet siinä ovat paljon kuluneemmat kuin ykköskitarani jolla olen soittanut ainakin 6kk päivittäin ja jossa on Elixirin kielet. Universeen pitää vaihtaa kielet ASAP, ykköskitara kaipaisi lähinnä otelaudan putsauksen, kielissä ei ole mitään vikaa vaikka sen huomaakin selkeästi mistä se pinnoite on kulunut plektran jäljiltä.

Molemmat kitarat tosin muistuttvat kulumiensa perusteella siitä että tykkään tosi paljon soittaa A:sta, Universe 7kielisenä on kulunut tietysti myös B:stä

Mulla on sellainen muistikuva että jotkut kielet joita käytin ennen Elixirejä kuulostivat paremmalta mutta mä vihaan kielien vaihtamista, varsinkin kun suurin osa kitaroista mitä käytän ovat floikkatallaisia.
pappasfin
03.09.2016 18:31:17 (muokattu 03.09.2016 18:45:54)
Ei mulla Elixirit ole jarrutelleet nauhoja vasten vaikka on joissain kepukoissa ollut n. 6 kk ajan.

Nyt muuten on kokeilussa Gibsonin LP Std 2012 sähkiksessä Cleartonen 010 - 046 "pinnoitettu" eli se niiden käsitelty kieli ja tuntuvat oikein kivoilta sekä soundaavat kyllä hyvältä.

Verrattuna Elixiiriin niin nämä hienoisesti tuntuvat soundiltaan "lämpimämmiltä", tuntuma on kuin ns. normaalissa kielessä, ja kielien tuntuma on aavistuksen "löysempi" kuin Elixirissä.

"Cleartone CT9410 Electric EMP Strings - nickel plated steel Coated strings set for electric guitars. Long life strings thomann with brilliant sound, EMP (Enhanced Molecular Protection). Gauges: 010-013-017-026-036-046."

https://www.thomann.de/fi/cleartone_ct9410_electric_emp_strings.htm

Sanoisin, että on varsin hyvä kielisetti ja erittäin kokeilun arvoinen heille, jotka hakevat "pinnoitettuja" kieliä mutta haluavat normimman tuntuman ja aavistuksen vähemmän jäykemmän kuin Elixir.

Tässä Gibsonissa ehkä näin alkuun näiden kanssa mietti jo 011 settiä koska nämä ovat aavistuksen vähemmän jäykkiä kuin Elixirit. Sanoisin, että menee mulla myös kohta kokeiluun starocaster malleihin myös, koska sinne ehkä kaipaan aavistuksen löysempää tuntua kuin Elixiri.

Eli ihan positiivinen kokemus ja kannattaa harkita jos ei joku ole näitä vielä testannut.

Kestävyydestä ja soundin pitävyydestä en kyllä vielä mene sanomaan mitään kun just laitoin kiinni nämä Gibsoniin mutta tuntuvat heti alkuunsa pitävän hyvin vireen.
PappaSFin
iec
19.09.2016 15:13:43

Mites muiden kokemukset Cleartone-kielistä? Ovatko nuo nyt tällä hetkellä ne parhaat pinnoitetut? En ole toistaiseksi testaillut pinnoitettuja, vaan olen tyytynyt tavallisiin D'addario tai GHS-kieliin.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
PIM
19.09.2016 15:42:04
iec: Mites muiden kokemukset Cleartone-kielistä? Ovatko nuo nyt tällä hetkellä ne parhaat pinnoitetut? En ole toistaiseksi testaillut pinnoitettuja, vaan olen tyytynyt tavallisiin D'addario tai GHS-kieliin.

Pitää varmaan laittaa seuraavaan tilaukseen yks setti Cleartoneja niin päässe vertailemaan Optima Goldien kanssa.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Kivijalka
19.09.2016 15:43:04
EB:n Power Slinkyt. Jos jostain saisi niitä pinnoitettuja versioita järkevään hintaan niin karjuisin itseni kieppiin.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)