Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Otelaudan öljyäminen
1 2
timhak01
26.08.2016 05:26:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rypsiöljy on hyvää otelaudan öljyämiseen.
 
tender.insanity
26.08.2016 06:09:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei oo. Se haisee. Vauvaöljyllä putsasin viimeksi.
 
super minx
26.08.2016 06:20:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väritontä parafiiniöljyä tulee laittettua
 
Harjoittelemaan oppii harjoittelemalla ja soittamaan oppii soittamalla. Pekka Järvinen
TTV
26.08.2016 07:08:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun luottolitku jo vuosia:
http://www.levytukku.fi/dunlop_6554_ultimate_lemon_oil
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Kefiiri
26.08.2016 07:44:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavaksi joku tulee kauhistelemaan, miten kallista Lemon Oil on litrahinnaltaan, ja seuraava sanoo että putelissa kuitenkin riittää ainetta varsin pitkään. Vaikka nuuka sälli olenkin, niin olen samaa mieltä. Ja Lemon Oil haisee hyvältä!
 
En ole musiikin asiantuntija.
TTV
26.08.2016 08:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Seuraavaksi joku tulee kauhistelemaan, miten kallista Lemon Oil on litrahinnaltaan, ja seuraava sanoo että putelissa kuitenkin riittää ainetta varsin pitkään. Vaikka nuuka sälli olenkin, niin olen samaa mieltä. Ja Lemon Oil haisee hyvältä!
 
Tuossa Dunlopin pullossa öljyä riittää enemmän kuin mitä se suutintyyny kestää mekaanisesti :-) Sitruunaöljyn tuoksu suorastaan motivoi huoltamaan kitaroita liiankin usein...
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
gunnar
26.08.2016 08:34:36 (muokattu 26.08.2016 08:39:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Mun luottolitku jo vuosia:
http://www.levytukku.fi/dunlop_6554_ultimate_lemon_oil

 
Ostin juurikin tuota samaa litkua viime viikolla.
Pullon kyljen ohjeesta ei käynyt ilmi, että pyyhitäänkö ylimääräinen öljy heti pois levittämisen jälkeen? Vai annetaanko öljyn vaikuttaa/imeytyä otelaudassa jonkin aikaa, ennen pyyhkimistä?
Miten olette toimineet? Niin ja onko tarkoitus pyyhkiä öljy kevyesti pois, vai jynssätä sillä mahdollisia pinttymiä?
 
JohnJ
26.08.2016 08:39:16 (muokattu 26.08.2016 08:42:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tätä käytössä (ja saman sarjan puhdistusaine):
http://www.levytukku.fi/dunlop_02_otelaudan_hoitoaine
 
Tosiaan riittoisa pullo on, edelleen ensimmäinen menossa... Itse levitän otelautaan satulasta tallan suuntaan, ja kun koko otelauta on käyty läpi, sen jälkeen heti perään alan samasta suunnasta pyyhkimään ylimääräisiä pois. Ja ihan vaan pyyhin, en "jynssää".
 
Metal meets the bone!
iec
26.08.2016 08:50:43 (muokattu 26.08.2016 08:55:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JohnJ: Itsellä tätä käytössä (ja saman sarjan puhdistusaine):
http://www.levytukku.fi/dunlop_02_otelaudan_hoitoaine
 
Tosiaan riittoisa pullo on, edelleen ensimmäinen menossa... Itse levitän otelautaan satulasta tallan suuntaan, ja kun koko otelauta on käyty läpi, sen jälkeen heti perään alan samasta suunnasta pyyhkimään ylimääräisiä pois. Ja ihan vaan pyyhin, en "jynssää".

 
Suunnilleen näin minäkin teen, eli aluksi Dunlopin puhdistusaineella liat pois ja sitten kevyt lemon-oilin levitys satulasta tallan suuntaan ja heti perään kuivalla rätillä kaikki ylimääräiset pois, niin että otelaudan päällä ei öljy enää juurikaan kiiltele. Mun mielestä öljy imeytyy sen mitä tarviikin melko lyhyessä ajassa. Tarkoitus ei ole kyllästää öljyllä otelautaa niin, että sormet öljyyntyvät soittaessa vielä vuodenkin päästä.
 
EDIT: Ja tässähän Dan Erlewinekin kuivaa ylimääräiset pois heti kun on levittänyt otelautaöljyn koko otelautaan: https://www.youtube.com/watch?v=srJNuBS_nLk
(ja jos ei joku tiedä kuka Dan Erlewine on, niin kannattaa googlettaa :D )
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
TTV
26.08.2016 08:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunnar: Ostin juurikin tuota samaa litkua viime viikolla.
Pullon kyljen ohjeesta ei käynyt ilmi, että pyyhitäänkö ylimääräinen öljy heti pois levittämisen jälkeen? Vai annetaanko öljyn vaikuttaa/imeytyä otelaudassa jonkin aikaa, ennen pyyhkimistä?
Miten olette toimineet? Niin ja onko tarkoitus pyyhkiä öljy kevyesti pois, vai jynssätä sillä mahdollisia pinttymiä?

 
Mä annan öljyn imeytyä muutaman kymmentä minuuttia ja sitten pyyhkäisee kevyesti pois. Pintaan voi jäädä pikkuisen Öljyä, se imeytyy ja haihtuu kyllä pois. Öljyämisen jälkeen nauhojen puhdistus ja kiillotus on helpompaa, kun öljy pikkuisen pehmentää sitä paskakerrosta. Ennen öljyämistä saatan putsata likaista otelautaa Dunlopin cleanerillä:
http://www.levytukku.fi/dunlop_02_otelaudan_hoitoaine
 
Öljyllä voi myös jynssätä pinttymiä, ei tarvi välttämättä erillistä ainetta siihen.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Laulava Kylätohtori
26.08.2016 09:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Seuraavaksi joku tulee kauhistelemaan, miten kallista Lemon Oil on litrahinnaltaan, ja seuraava sanoo että putelissa kuitenkin riittää ainetta varsin pitkään. Vaikka nuuka sälli olenkin, niin olen samaa mieltä. Ja Lemon Oil haisee hyvältä!
 
Päinvastoin. Itse, kun ymmärsin vaihtaa kalliista Lemon Oilista itse puristamaani rypsiöljyyn, niin sain säästörahoilla talolainat maksettua...
 
They pass too much electricity. -SRV
discominister
26.08.2016 09:58:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yllätyksekseni luin, että Martin ei suosittele kitaroitaan öljyttävän sitruunaöljyllä. Voi kuulemma vaurioittaa lakkapintaa, joka kyllä ihan käy järkeen kun sitruuna on sen verran hapanta.
 
Ostin tuollaisen Dunlopin Ultimate Lemon oil pullon n. 8 vuotta sitten ja olen käyttänyt sitä n.2x vuodessa/kitara. Kitaroita on ollut yleensä n.6 talossa kerrallaan ja tällä hetkellä pullosta on jäljellä yli puolet. Ja onhan sillä vielä kavereittenkin kitaroita ja bassoja öljyilty. Että riittoisaa on! Lähinnä harmittaa kun pullon huopakorkki on ollut jo pitkään niin likainen.
 
Laulava Kylätohtori
26.08.2016 10:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Yllätyksekseni luin, että Martin ei suosittele kitaroitaan öljyttävän sitruunaöljyllä. Voi kuulemma vaurioittaa lakkapintaa, joka kyllä ihan käy järkeen kun sitruuna on sen verran hapanta.
 
Ostin tuollaisen Dunlopin Ultimate Lemon oil pullon n. 8 vuotta sitten ja olen käyttänyt sitä n.2x vuodessa/kitara. Kitaroita on ollut yleensä n.6 talossa kerrallaan ja tällä hetkellä pullosta on jäljellä yli puolet. Ja onhan sillä vielä kavereittenkin kitaroita ja bassoja öljyilty. Että riittoisaa on! Lähinnä harmittaa kun pullon huopakorkki on ollut jo pitkään niin likainen.

 
Itse olen elämässni yhden pullon ostanut. En muista merkkiä, mutta tästä paikallisesta sen ostin joskus 90-luvulla. Ja mahtaako vielä olla edes puolessa välissä.
 
Tosin eipä tule ihan joka viikko lotrattua noiden öljyjen kanssa. Mielestäni siihen ei ole tarvetta...
 
They pass too much electricity. -SRV
s8na
26.08.2016 10:16:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite levittelen ja jynssään lemon oilin otelautaan hammasharjalla. Lähtee ne smegmat samalla. Lopuks pyyhkii ylimääräiset pois.
 
TTV
26.08.2016 10:21:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Ite levittelen ja jynssään lemon oilin otelautaan hammasharjalla. Lähtee ne smegmat samalla. Lopuks pyyhkii ylimääräiset pois.
 
Hammasharja on erittäin toimiva nauhojen juurien putsauksessa.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
milahtee
26.08.2016 11:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Ite levittelen ja jynssään lemon oilin otelautaan hammasharjalla. Lähtee ne smegmat samalla. Lopuks pyyhkii ylimääräiset pois.
 
Kannattaa varmistaa, ettei öljyä mene nauhojen alle ja nauhauriin, ettei ala nauhat irtoilemaan.
 
tender.insanity
26.08.2016 11:13:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä merkkisellä hammasharjalla tulee paras jälki? Kallein tietysti paras. Tällä titaanista tehdyllä tulee varmaan parasta
http://www.businessinsider.com/4000 … -of-titanium-2014-10?r=US&IR=T&IR=T
 
TTV
26.08.2016 12:15:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Kannattaa varmistaa, ettei öljyä mene nauhojen alle ja nauhauriin, ettei ala nauhat irtoilemaan.
 
Plussa vinkistä, empäs ollut tuota ajatellutkaan aiemmin. Onneksi en oo myöskään lutrannut öljyä holtittomasti ja harjauskin todella miedosti :-)
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Serenity
26.08.2016 12:46:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on toiminut: putsaus Zippopensalla (kangastilkku), öljyäminen Tarkka tukkiöljyllä (suunnilleen samaa tavaraa kuin Tru-Oil?), 5 min odotus, pyyhintä kangastilkulla. Olen kuivannut erityishuolella nauhojen reunat. Ihan hyvä lopputulos ja halpoja on nuo litkut. Zippoa ärrältä ja öljyä (väritön) pyssykaupasta.
 
antikristus
26.08.2016 13:10:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiskohan toi tukkiöljy unfinished kaulan öljyämisee...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «