Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5157 158 159 160 161215 216 217 218 219
Haz
20.08.2016 10:09:44 (muokattu 20.08.2016 13:42:21)
Tami: Hep. Mites siulla oli tuossa nuo vehkeet kytkettynä? Hieno peli tuo kombo....

FX8 menee Redplaten loopin kautta. FE ei ole kytkettynä mihinkään. Kombo on tosiaan hieno ja pidän kovasti saundeista. Laitoin myyntiin koska tilaan Henrylta jonkun toisen Redplaten tai käytetyn kolmikanavaisen. Nuo vahvistimet on laadultaan / soundiltaan upeita.
basisti1971
20.08.2016 10:35:51
Moi.

Menee aiheen ohi, pahoittelen, eikä luultavimmin ole millään tavalla relevantti tässä nimenomaisessa tapauksessa, mutta tuota seuraavaa on pakko kommentoida.

Jymi: Rengassydänmuuntajan rakenne nimenomaan on hyvä tässä suhteessa eli niissä on pieni häiriökenttä.

Oikein suunnitellun ja valmistetun rengassydänmuuntajan tapauksessa näin tietysti onkin.

MUTTA...

Eräs nimekäs vahvistinsuunnittelija (USA) ystävällisesti ojensi aikoinaan erään toisen keskusteluaiheen yhteydessä yleistä harhaluuloa että toroidimuuntaja olisi automaattisesti aina hyvä ja maailmankaikkeuden parhautta kun verrataan EI pakkaan.

Ymmärsi kyllä mistä harhaluulo on peräisin, etenkin jos on aina tullut käytettyä ainoastaan tuotteita joissa laatu on asetettu hinnan edelle, eikä se hintakaan ole ollut kovin määräävässä asemassa.

Kuten asiaan perehtyneet toki tietävät, toroidin suunnittelu ja käämintä on tarkkaa puuhaa.
Useampaa kertaluokkaa hankalampaa kuin yleisemmän ja monin tavoin halvemman EI-pakkaisen.
Jos aihe kiinnostaa, netistäkin löytyy materiaalia luotettavista lähteistä.
Ei tosin suuremmin suomeksi ;).

Etenkin kehän täyttö on kriittinen.
Jos kehä jää vajaaksi, syntyy "paljaaksi" jäävään kohtaan erittäin voimakas häiriökenttä.
Asian sisäistäminen helpottuu jos miettii analogiäänipäätä joka on pitkälti ilmaraollinen toroidi.

Sama lopputulos jos alunperin suunniteltu suojakäämi on käämitty väärin tai puuttuu kokonaan.

Torus-sydän ei myöskään ole missään nimessä ainoa tapa tehdä rengassydänmuuntaja, etenkin jäykän sähkön puolella neliöpakka on huomattavasti yleisempi.
Heikkosähköpuolella neliöpakkoja on lähinnä erotusmuuntajissa, jos niissäkään.
C-sydämiä käytetään myös jonkin verran vaikkakin 2 rautatielle tulevaa täyttä ilmarakoa toki suunnittelua rasittavatkin.

Haastavaksi vahvistinvalmistajien kantilta tilanteen tekee se että aniharva käämii muuntajansa itse.
Aina edes muuntajien toimittaja ei tee käämintätyötä, vaan konetyö on ulkoistettu, ehkä useaankin kertaan ja useammille alihankkijoille.

Häiriökentältään tasaisen rengassydänmuuntajan käämiminen on haastavampaa kuin hivenen sinnepäin tehdyn, ja kumpikin toimii varsinkin sähköisesti aivan samalla tavalla, toinen on vain halvempi ja nopeampi valmistaa.
Kumpikohan tapa mahtaa valkkautua jos kiinnijäämisestä/sanktioista ei ole pelkoa ;).

Normaalimittauksissa -saati sitten visuaalisessa tarkastelussa- ei käämintätavan muutokset tule ilmi sen paremmin toroidi- kuin EI pakkaisissakaan, eikä välttämättä koekäytössäkään, joten usein mennään oletuksella että kaikki muuntajat ovat samalla tavalla käämittyjä kuin mitä alunperin on speksattu.
Ja pakkokin mennä, joka ikistä kikaretta ei ole peruskuluttajille suunnatussa massavalmistuksessa mahdollista täydellisesti mittailla.
Vaikka halua olisikin, kustannukset karkaavat käsistä heti lähtöviivalla.

Teollisuudessa tulee jatkuvasti eteen tilanteita joissa valmistaja huomaa vasta loppukäyttäjien reklamoinneista että jonkun komponentin alkuperäinen valmistaja onkin vaivihkaa muuttanut rakennetta tai materiaaleja syystä tai toisesta, ja valmiissa laitteessa toiminta ei enää olekaan sitä mitä alkuperäisellä olisi ollut vaikka yksittäisosan speksien sisällä oltaisiinkin.
Mediakynnyksenkin kun ylittää korkeintaan jotkut lasten lelut ja tietty henkilöautot, jää valtaosa moisista tapauksista meiltä tavallisilta sukankuluttajilta pimentolaan.

Rengassydänmuuntajan tapauksessa jälkikorjausten tekeminen on EI-pakkaiseen verrattuna helpohkoa, toroidin suojakannuja saa jo aika kattavasti jos pelkkä muuntajan pyörittely kiinnitysakselinsa ympäri ei tuota tilanteeseen toivottua helpotusta.

T:Samuli
Mr. Speed
20.08.2016 11:38:17 (muokattu 20.08.2016 14:35:26)
Asdasdasdasdasfadf
Haz
20.08.2016 11:47:20 (muokattu 20.08.2016 11:47:42)
Mr. Speed: Pakko tarttua. Mitä sä kompensoit tarpeella tuoda esiin mahdollisen uuden vahvarin hinnan tai heittämällä tuosta BT:stä että "vahvistin ei ollut edes kovin kallis"? Muutaman vika sivun lukeneena tuntuu, että suurimmat ongelmat on ihan henkilökohtaisella tasolla tässä.

Henkilökohtaisesti ongelma Bluetonen kanssa oli se että sain viallisen vahvistimen. Sitä ei haluttu tarkistaa tai huoltaa koska olen vaativa asiakas ja hankalaksi koettu. Se on ihan henkilökohtainen ongelma.

Henryn (RP) kanssa olen pitkään viestitellyt ja täysin rauhassa voisin sijoittaa hänen vahvistimeen tuommosia summia, koska olen varma ettei hän tuota pettymystä.
Mr. Speed
20.08.2016 11:53:16 (muokattu 20.08.2016 14:35:10)
Asdasdasdasdasfadf
Sarko
20.08.2016 11:54:03 (muokattu 20.08.2016 11:54:30)
Jotenkin tulee Kunun saaga custom-kitaroiden maailmassa mieleen tästä!
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Tympee Huttunen
20.08.2016 11:55:23
Haz: Henkilökohtaisesti ongelma Bluetonen kanssa oli se että sain viallisen vahvistimen. Sitä ei haluttu tarkistaa tai huoltaa koska olen vaativa asiakas ja hankalaksi koettu. Se on ihan henkilökohtainen ongelma.

Henryn (RP) kanssa olen pitkään viestitellyt ja täysin rauhassa voisin sijoittaa hänen vahvistimeen tuommosia summia, koska olen varma ettei hän tuota pettymystä.

Sain sellaisen kuvan, että ongelma oli alunperin standyn puuttuminen, jonka johdosta otit nupin auki. Pelkästään tuo vahvistimen purkaminen lopettaisi takuun monelta valmistajalta. Oliko hurinat tuota ennenkin ja onko mahdollista, että jotain olisi purkamisen ja kasaamisen ohella tapahtunut?
hallu
20.08.2016 12:03:46
Mr. Speed: En nyt jaksanut tätä syöpämyrskyä kahlata kovin pitkälle. BT varmaan antoi joitakin neuvoja, joilla voisit itse tarkistaa mahdollisia vikakohteita, kävitkö ne kaikki läpi? Todennäköisesti matkahuoltokulut kahteen suuntaan + asentajan aika viallisen etusputken ollessa kysymyksessä olisi epätoivottavaa. Kuinka paljon omasta mielestäsi itse teit selvittääksesi vikaa? Voiko olla mahdollista, että ihan itse olisit saavuttanut mahdollisen epätoivottavan aseman? Löydätkö omasta toiminnastasi mitään vikaa, vai kuittaako sanonta "Asiakas on aina oikeassa" kaiken mahdollisen mitä olet sanonut Bluetonelle tai Bluetonesta?

Toivottavasti RedPlaten Henry osaa lukea ajatuksesi paremmin. Tietysti tästä on hyötyä vain jos tiedät mitä haluat. Kannattaa ihan oikeasti mennä kanssa vähän itseensä. Jos uusi omistaja ei ole sanonut mitää hurinoista ja aiemmin ketjussa vian kohde on muuttunut hurinasta soundiksi, niin ei se sustakaan kommunikoijan mitään kovin kaksista kuvaa anna.

Bluetone on vastannut kaverille henkilökohtaisesti sekä tässä ketjussa julkisesti (kannattaa lukea myös tuon kyseisen vahvistimen rakentajan kommentit). Molemmat Bluetonen edustajat ilmoittivat viesteissään etteivät aio ruotia tätä yksittäistapausta julkisesti pidemmälle, mutta olivat varmaan pakotettuja vastaamaan tähän mustamaalaamiskampanjaan. Viestitelty oli kuulemma rakennusprojektin yhteydessä parinsadan viestin verran enkä usko, että tämän asian puimisesta julkisesti tulee hullua hurskaammaksi. Hieno ele BT:tä oli tarjous vahvistimen uudelle omistajalle (siis henkilö jolle tämä jäsen haz vahvarinsa myi) viedä laite pajalle tarkistettavaksi ja laittanevat sen kondikseen jos siellä jotain pulmia on.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ei ole kohtuullista tehdä tästä ketjusta tuon yhden rikkaan mielensäpahoittajan terapiaketjua (hänellä saattaa olla varaa maksaa oikeallekin terapeutille).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Haz
20.08.2016 12:05:44 (muokattu 20.08.2016 12:16:16)
Kuinka paljon omasta mielestäsi itse teit selvittääksesi vikaa? Voiko olla mahdollista, että ihan itse olisit saavuttanut mahdollisen epätoivottavan aseman? Löydätkö omasta toiminnastasi mitään vikaa, vai kuittaako sanonta "Asiakas on aina oikeassa" kaiken mahdollisen mitä olet sanonut Bluetonelle tai Bluetonesta?
________________________________________________________________________________________
Tiedostan, että olen hankala ja vaativa asiakas. Tilasin taannoin Ruokankaalta VSOP Kingin ja se meni ongelmitta. Kitara oli mulla 10 vuotta ja nyt muuttanut uuteen kotiin. Täysin hieno peli eikä mitään ongelmia valmistajan kanssa.

Ongelma vahvistimessa on mielestäni sisäisessä toteutuksessa eikä mun oma selvittely siinä olisi auttanut. Aiempien etuasteputkien viat yleensä aika helposti hoidin itse. Tässä tapauksessa tiesin, että siinä on isompi ongelma kuin pelkkä putki eikä Bluetonekaan sitä pysty korjaamaan. Ellei siihen vaihdeta muuntajat ja koko sisäinen kaapelointi. Kyselin tosta muuntajasta rakennusvaiheessa. Mihin mulle oli vastattu että vahvistimia on rakennettu yli 200 ja mun pitää vain luottaa heidän taitoon.
Kommunikointi Bluetonen kanssa oli hyvää, jos nyt unohtaa itse vahvistimen kyllä jaksoivat hyvin vastata kaikkiin mun viesteihin ennen kun sain vahvistimen.

Joitakin tekstejä kirjoitin kuumana vaikka olisi pitänyt odottaa, että viha ja pettymys menevät ohi.

Jos vahvistin olisi hienosaundinen ja toimiva ei olisi mitään ongelmia. Näin olisi voinut käydä jos olisin tilannut jonkun toisen hyväksi koetun mallin. Päädyin kuitenkin uudehkoon vielä "beetavaiheessa" olevaan vahvariin jonka kanssa ei yksinkertaisesti tullut toimeen.
Haz
20.08.2016 12:11:51 (muokattu 20.08.2016 17:42:33)
Tympee Huttunen: Sain sellaisen kuvan, että ongelma oli alunperin standyn puuttuminen, jonka johdosta otit nupin auki. Pelkästään tuo vahvistimen purkaminen lopettaisi takuun monelta valmistajalta. Oliko hurinat tuota ennenkin ja onko mahdollista, että jotain olisi purkamisen ja kasaamisen ohella tapahtunut?

Joissakin vahvistimissa biasointipotikat on sisällä. Avaaminen ja takaisin laittaminen on täysin ok. Olen availlut kaikki ptp vehkeet ihan sitä varten, että voisin katella sisäistä rakennetta. Standby:n puuttuminen näkyi kyllä aivan etupaneeliin katsottuna =)) En kyllä odottanut sellaista bonusta että täytyy aina sählätä volumeiden kanssa kummallakin kanavalla pelkän switchin sijasta.
Ongelmia oli myös tunkkaisuus. Kuuluu myös videolla ja hurinat.

Vahvistin hurisee uudellakin omistajalla. Mutta saundit on sille ok. Eivät olleet minulle kun vertailin näitä päikseen DS40 jonka kopiota aluperin Bluetonelta pyysin.
Mr. Speed
20.08.2016 12:20:30 (muokattu 20.08.2016 14:35:50)
Asdasdasdasdasfadf
Haz
20.08.2016 12:27:51 (muokattu 20.08.2016 14:27:50)
Katso vielä nuo videot läpi. Bluetone sanoi mulle itse ettei epäile putkiperäistä ongelmaa. En epäillyt itsekään. Hurinat riippui kitaran asennosta, peittyivät kun soitti täysillä. Nuppia oli hankala soittaa kotivolyymillä singlecoileilla. Mutta jotenkuten ok humbuckereilla. Joku säteili. Epäilin että tuo toroidaalinen muuntaja ei vaan ollut hyvä.
Mr. Speed
20.08.2016 12:44:25 (muokattu 20.08.2016 14:36:06)
Asdasdasdasdasfadf
Haz
20.08.2016 13:36:21
Hurina oli yks syistä miksi hylkäsin vahvistimen. Stanby oli toinen. Siitä ei erikseen mainittu ettei se tule vahvistimeen, mutta ei lukenut sopimuksessakaan että tulee. Ei miellyttävät saundit kolmas.
Dd puoli on DS etuaste Bt:n päätteellä. Soundi on täysin erilainen. Ei DS ssä ole mitään tunkkaisuutta.
mpekkanen
20.08.2016 14:07:20
Itse en ole yhtään Bluetonen tekemää vahvaria edes kokeillut. Ei ole siis mitään pahaa sanottaa heistä ja muutenkin ihan mukava kun on tällainen custom vahvareita tekevä kotimainen yritys.

Aika moni vahvari kun kuitenkin perustuu Fender, Marshall jne. tyylisille peleille...Olisi varmaan hyvä ostajan tietää millaisia ne laitteet ovat, ennen kuin mitään customia aletaan tilaamaan. Tai voihan sitä tilata custom vahvarin ihan vain siksi, että se on custom.
Joskus nuo hyväksi koetut ja todetut ratkaisut voivat olla jo olemassa...

No, tämän saa jokainen tehdä miten haluaa. Ei ole minulle niin väliä. Toivon kyllä, että jokainen osaa ostaa itselleen hyvän vahvistimen ja monesti se custom soitin, efekti, vahvari tehdään yhteystyössä tilaajan kanssa. Jos tilaaja ei tiedä mitä haluaa soundillisesti, niin silloin on aika turha kyllä rakentaa syyttää. Tosin rakentajankin olisi kyllä hyvä kertoa millainen siitä tulee ja varmasti näin tämä asia lähes aina meneekin. Rakentajilla kun on enemmän kokemusta monenkinlaisista vahvareista(esim.), niin silloin voidaan olla tilanteessa jossa rakentaja tietää asiakasta paremmin mitä ja millaista peliä asiakas mahdollisesti tarvitsee halutun soundin saamiseksi.

Kuitenkin sellaisen olen laittanut merkille muista ketjuista. Jos joskus saa joltain rakentajalta/liikkeeltä huonoa palvelua tai peräti huonon soittimen tms.-->Niin täällä joutuu vielä rahansa menettänyt asiakas perustelemaan muille jotka ovat sieltä saaneet yleensä hyvää palvelua ja tätä ei uskota. Pyydetään sähköposteja todisteeksi ja sitten kun ne tänne laittaa-->Siitäkin haukutaan ja tulee vielä hyvällä tuurilla bannia koko m.nettiin joksikin aikaa.
Tämä ei nyt tosiaaankaan liity tähän Bluetoneen mitenkään. Kerronpahan vain, että näin on itselläkin joskus nämä asiat menneet erään toisen liikkeen kanssa ja minä sain sitten vielä pyydellä anteeksi kun olin menettänyt rahat ja saanut monelle vielä aiheitettua pahan mielen(siis täällä sellaisille jotka olivat saaneet ihan ehjiä soittimia/laitteita kyseisestä paikasta). Tietenkään sillä ei ollut niinkään väliä, että myös minulle myytiin sellaista mitä en oikeasti ollut tilannut, eikä se myöskään rikkoutunut kuljetuksessa.
Asioissa on aina kaksi puolta ja harvoin kukaan maksaa useita satasia tai jopa tonneja. Ihan vain sen takia, että tällaista keksisi. Minunkin tapauksessa kun oli kyseessä liike, jonka kanssa olin tehnyt kauppaa kymmenistä kitaroista ja monista monista muista vehkeistä useiden vuosien ajan. Se kyllä sitten loppui siihen...

Kaikissa asioissa on yleensä kaksi puolta ja näkökantaa. Kummankaan kertomukset yksistään eivät ole vielä automaattisesti sama kuin absoluuttinen totuus asiasta. Se voi olla, mutta sitä ei kuitenkaan voi täysin tietää. On kuitenkin aika epäreilua, että jos saa jostain huonoa palvelua tai sellaisen laitteen joka ei toimi sovitusti-->Niin sen joutuu todistamaan ja senkin jälkeen saa vielä haukut niskaan. Joutuu pyytämään anteeksi kyseiseltä firmalta ja ilmeisesti kaikilta täällä oleviltakin ja saa vielä kirjoituskieltoa sen päälle. Rahatkin meni jo.
Näin ei minusta pitäisi olla, vaikka hankala asiakas olisikin. Toki ne asiat pitäisi pystyä kertomaan mahdollisimman asiallisesti, ettei tarina mene aivan asiattomuuksiin... molempien osapuolien. Täällä se ei kyllä aina valitettavasti onnistu ja se on minusta myös ostajan ja sen firmankin kannalta huono asia. Tällaiset asiat pitäisi pystyä hoitamaan ihan loppuun asti, ilman että niitä tarvitsisi sitten jälkikäteen yleisesti puida. Eihän se ole kenenkään etu sekään.

Custom laitteet eivät sovi kaikille ja varsinkin jos ei todella tiedä mitä haluaa. Valmistajan on myös osattava kertoa, mikäli se ei osaa sellaista rakentaa tai se ei tule toimimaan syystä tai toisesta kunnolla, niinkuin asiakas haluaa tai toivoo. Tietenkin jos asiakas muutaa mieltään useasti päivässä ja on kokoajan näistä muutoksista laittamassa viestiä, niin sitten on kyllä ihan turha custom soittimien, efektien tai vahvareiden rakentajalle enää sauhuta.
Kaikki custom laitteet tulisi hommat johonkin tarpeeseen ja jos se ei ole kunnolla selvillä...niin itse en ainakaan ymmärrä, miksi edes tilata vielä mitään custom vahvaria tms.?

Minusta tässäkin asiassa voisi mennä eteenpäin kun kyseistä vahvariakaan ei enää alkuperäisellä ostajalla ole. Taitanee olla vähän molemmissa ehkä nyt syytä...
Jos Bluetone on kuitenkin lupautunut tekemään korjaukset, mikäli uusi omistaja kokee jotain ongelmia-->Niin se on todella hyvä ja suoraselkäinen juttu.
Minusta tämän asian voisi jättää tähän ja piste.
Haz
20.08.2016 14:29:41 (muokattu 20.08.2016 14:30:07)
Viesti editoitu
delarco
20.08.2016 14:40:20
Haz: FE ei ole kytkettynä mihinkään.

Ei mihinkään?
Eikös putkarit tykkää huonoa, jos siellä ei ole mitään kuormaa perässä?
Vai ymmärsinkö väärin?
Haz
20.08.2016 17:40:16
delarco: Ei mihinkään?
Eikös putkarit tykkää huonoa, jos siellä ei ole mitään kuormaa perässä?
Vai ymmärsinkö väärin?

PPIMV minimissä ajaa saman asian kuin standby.
Sarko
20.08.2016 18:43:13
No pitää kai vahvari olla kytkettynä kuormaan sen ollessa päällä vaikka ois stand by päällä tai masteri nollilla. Joko dummy load tai kajari.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)