Aihe: minkä tehoinen kolvi?
1 2 3 4 5
Rantsu
06.06.2004 21:33:55
Mulla on ollut Weller n. 15 vuotta kun vaimo sai työpaikaltaan läksiäisiksi. Hyvä peli. Kärkiähän saa uusia.

Mulla on nuorena poikana v. 1978 kesätienesteillä ostettu Weller 50W asema ja hyvin on pelannut. Pari vuotta sitten ostin pienemmän, punaisen Wellerin aseman, mutta laatu ei tunnu olevan läheskään samaa tasoa.
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
zepeteus
07.06.2004 00:00:04
Wellerin 25 Wattinen kolvi löytyy, ja on toiminut jo reilut 10 vuotta todella mainiosti kaikenlaisissa projekteissa. Kärkinä olen käyttänyt viimeaikoina paksua kuparilankaa/tankoa. Palaa loppuun nopeammin kuin alkuperäinen ja karstoittuu äkkiä, mutta eipä maksakaan paljoa paikalliselta romikselta.

Osaakos muuten kukaan kertoa kuinka helppo olisi konvertoida 120 voltin kolvi meidän 230 voltille? Muuttotavaroiden mukana tuli tuollainenkin, mutta en ole koskenutkaan siihen, kun tuo vanha uskollinen pelittää edelleen.
Mikko Kankaanpää
07.06.2004 10:01:04

Mulla on muihin juotoshommiin käytössä 25w perushalpis paitsi potikoihin kun täytyy johdonpätkiä kolvailla, niin silloin on käytössä 60w. Mulla se 25w ei ainakaan jostain syystä lämmitä tarpeeksi sitä potikan kuorta.

Yllätyin todella paljon kun ostin ekan Wellerini halpis kolvin korvaajaksi. Vaikka wellerissä oli jonkun verran vähemmän ilmoitettua tehoa niin oli se todellasuudessa huomattavasti tehokkaampi kuin halpis vehje.

Wellerillä tuli paljon parempia juotoksia kun kärki ei hyytynyt heti kun yritti juottaa vähänkin isompaa liitosta.

Mikko
http://www.uraltone.com
Tubeman
07.06.2004 12:27:03
Wellerin 25 Wattinen kolvi löytyy, ja on toiminut jo reilut 10 vuotta todella mainiosti kaikenlaisissa projekteissa. Kärkinä olen käyttänyt viimeaikoina paksua kuparilankaa/tankoa. Palaa loppuun nopeammin kuin alkuperäinen ja karstoittuu äkkiä, mutta eipä maksakaan paljoa paikalliselta romikselta.

Osaakos muuten kukaan kertoa kuinka helppo olisi konvertoida 120 voltin kolvi meidän 230 voltille? Muuttotavaroiden mukana tuli tuollainenkin, mutta en ole koskenutkaan siihen, kun tuo vanha uskollinen pelittää edelleen.

Diodi sarjaan vaihekarvaan... mulla oli takavuosina 120 V Oryx merkkinen kolvi jossa oli modaus 220V verkolle,hyvin toimi.Se ei ollut termostaattikolvi..
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Tubeman
07.06.2004 12:29:08 (muokattu 07.06.2004 12:29:33)
Yllätyin todella paljon kun ostin ekan Wellerini halpis kolvin korvaajaksi. Vaikka wellerissä oli jonkun verran vähemmän ilmoitettua tehoa niin oli se todellasuudessa huomattavasti tehokkaampi kuin halpis vehje.

Wellerillä tuli paljon parempia juotoksia kun kärki ei hyytynyt heti kun yritti juottaa vähänkin isompaa liitosta.

Mikko

Jos kolvin terässä on tarpeeksi massaa,lämpö varautuu siihen ja se ei tosiaan hyydy kun terä toimii tavallaan "vauhtipyöränä" massansa kanssa.
zepeteus
07.06.2004 16:15:07
Diodi sarjaan vaihekarvaan... mulla oli takavuosina 120 V Oryx merkkinen kolvi jossa oli modaus 220V verkolle,hyvin toimi.Se ei ollut termostaattikolvi..

Kiitos vinkistä! Täytyypä pitää mielessä jos ja kun tulee tarvetta toisellekin kolville. Juu, ei ole termostaatteja nuo minunkaan kolvit.
Mikko Kankaanpää
08.06.2004 23:25:42

Pienitehoisella kolvilla juottaminen on yhtä kärsimystä. Käry nousee, kaikki muuttuu vähitellen mustaksi, mutta mitään ei tapahdu - tina ei sula.

Kyllä 25W wellerillä tina sulaa ja juotokset onnistuu hienosti ja nopeasti.

Suuritehoisella kolvilla juottaminen taas on nautintoa.

Ilman termostaattia nuo 60W saattaa kuumeta liikaa ja tuhota herkemmät komponentit.

Mielestäni kolvin laatu on sinänsä yhdentekevä, kunhan kärki on tarpeeksi lämmin. Yhtään parempaa jälkeä en saa aikaiseksi Wellerin asemilla kuin halpakolvillani, testattu on.

Wellerin perus kolvi kestää 50vuotta, luultavasti pidempääkin eikä edes kärkeä pidä vaihtaa. Halpis kolvien kärjet syöpyy hetkessä. Eli loppuen lopuksi tulee halvemmaksi.

Niin ja sanottakoon vielä, että yhtään komponenttia en ole saanut 60 wattisellani rikki. 25 wattisella aikoinaan meni arviolta yksi transu kymmenestä ja kondensaattori silloin tällöin. Hermotkin säästyvät kun juottaminen on yhtä juhlaa.

En lähtisi kokeilemaan tuntikausia valikoituja ja mitattuja germanium trankkuja 60W halpis kolvilla...

Huonot juotos taidot taitaa olla yleisin syy komponenttien tuhoutumiseen.

Mikko
kulmahiomakone
08.06.2004 23:44:48 (muokattu 08.06.2004 23:51:34)
Kyllä 25W wellerillä tina sulaa ja juotokset onnistuu hienosti ja nopeasti.

Onko tästä pääteltävissä, että 60 wattinen halpiskolvi on oikeasti yhtä tehokas kuin Wellerin 25 wattinen? Kokemukseni 25 wattisista rajoittuvat pääosin juuri noihin halpiksiin, joten sinänsä ole epäpätevä sanomaan aiheesta mitään. Sikäli kuitenkin ärsyttää, kun täällä neuvotaan ostamaan pienitehoinen kolvi ja sitten kerrotaan joitain hyviä merkkejä. Parhaassa tapauksessa porukka noudattaa neuvoja siihen saakka, että wattimäärä on 25, mutta kolvi on todennäköisesti halvin mitä löytyy, eikä se Weller. 25 wattisella halpakovilla taas ei tee mitään.

Ilman termostaattia nuo 60W saattaa kuumeta liikaa ja tuhota herkemmät komponentit.

Siitä en tiedä. Kuten lopussa totesin, yhtään komponenttia en ole saanut 60 wattisella rikki.

Wellerin perus kolvi kestää 50vuotta, luultavasti pidempääkin eikä edes kärkeä pidä vaihtaa. Halpis kolvien kärjet syöpyy hetkessä. Eli loppuen lopuksi tulee halvemmaksi.

Voi olla. Näin nuoren on paha sanoa. Kärkiä noista halpiksista kyllä syöpyy, se on totta. Toisaalta se voi johtua siitäkin, että muutamaan otteeseen on jäänyt yöksi töpseli seinään :)

En lähtisi kokeilemaan tuntikausia valikoituja ja mitattuja germanium trankkuja 60W halpis kolvilla...

Jännitystä elämään.

Huonot juotos taidot taitaa olla yleisin syy komponenttien tuhoutumiseen.

Tuo on varmasti totta. Juottaminen on kärsivällisyyttä vaativaa hommaa, eikä siinä auta hätäillä. Toki hyvällä tinalla - ja toisten mielestä hyvillä laitteilla - juottaminen on helpompaa, joten puutteellisia taitoja voi hivenen kompensoida...

Meikäläisen ongelma juottamisessa ovat holtittomasti tärisevät kädet, joka johtunee liiasta (nesteiden) juottamisesta itselle.

dit. Vähän lisäystä ja oikolukua.
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
zepeteus
09.06.2004 02:00:08
Sikäli kuitenkin ärsyttää, kun täällä neuvotaan ostamaan pienitehoinen kolvi ja sitten kerrotaan joitain hyviä merkkejä. Parhaassa tapauksessa porukka noudattaa neuvoja siihen saakka, että wattimäärä on 25, mutta kolvi on todennäköisesti halvin mitä löytyy, eikä se Weller. 25 wattisella halpakovilla taas ei tee mitään.

Tuossakin on totuutta. Onhan niitä hyviä merkkejäkin muita, esimerkiksi. Olinpa itse ainakin yllättynyt kuinka monella näyttää olevan nimenomaan Weller, vaikka laatupelejähän ne on, ei voi kiistää.

Siitä en tiedä. Kuten lopussa totesin, yhtään komponenttia en ole saanut 60 wattisella rikki.

Tämä lienee hieman riippuvainen henk.kohtaisista taipumuksistakin. Itse aloitin aikoinaan jollain huoltiksen halpis 60 wattisella ja vaikka nyt en mitään varsinaisesti tuhonnutkaan, niin ei kyllä enää ole tuohon omaan 25W:een siirryttyä paluuta noihin isompiin rautoihin...ellei nyt sitten ole tarvetta järeämmän tavaran lämmittelyyn.

Jännitystä elämään.

Minä taidan tykätä aika vähän jännityksestä, ainakin noissa ge-tavaroissa, kun tulee yleensä pistettyä erillisiin piirikantoihin. ;)

Meikäläisen ongelma juottamisessa ovat holtittomasti tärisevät kädet, joka johtunee liiasta (nesteiden) juottamisesta itselle.

Etpä taida olla ainoa jolle tulee tuo kolvikäden tärinä, eritoten mitä pienenpää tavaraa pitäisi kolvata! On kavereiden kanssa oikein naurettu välillä ko. ilmiölle. Mutta keksinpä sitten eräänä päivänä tekniikan joka toimii, ainakin minulla. Mikäli tärinää alkaa esiintymään, vedä syvään henkeä muutaman kerran...sitten kerran pitkä sisäänhengitys ja rauhallisen uloshengityksen aikana suoritat kolvauksen.

Saattaa kuulostaa omituiselta, mutta kannattaa testata..on halpa testi, jos ei muuta.
noir
10.06.2004 19:52:23 (muokattu 10.06.2004 19:54:15)
En huomannut lukiessani, että oliko siitä puhetta, mutta kolveissa on eroa, etenkin halpiskolvien ja arvokkaampien välillä siinä, että arvokkaammissa on monesti oma muuntaja. Muuntajalla varustettu kolvi on tehokkaampi, kuin sellainen tikku johon menee johto perään, millä ihmeen yksinkertaisella vastuksella onkaan toteutettu ja miksi sitten sellaista pitäisikään kutsua.

Eli toisin, kunnon muuntajalla varustettu kolvi on tehokkaampi kuin halpa pinnapoltin. En sitten tiedä, onko tässäkin sellaista "60w vastaa muuntajallista 25w" -niksiä, koska en tiedä tarkalleen mitä tehoja noissa ilmoitetaan, mutta riippuen kyllä mikä nottei.

Osasinpahan taas laittaa ajatukseni tekstiksi. Terkkuja.

EDIT:

Tuo ongelma on itselläkin, vaikka käsi on muuten varsin vakaa. Isän mukaan suurennuslasi auttaa. Jotain tekemistä sen mukaan, että silmä olisi epätarkka, jolloin suurentaminen korjaa silmän aiheuttaman virheen hienomotoriikassa tms.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
kalkkuna
10.06.2004 20:09:50
Mulla on halpis(oliko se nyt 5e) 40w kolvi, ja kyllä sillä juottaa, toisaalta onhan sillä kömpelömpi juottaa, mutta hoitaa se asiansa ihan hyvin. Weller sitten myöhemmin.
kulmahiomakone
11.06.2004 15:59:58
Kertokaahan te, joilla kokemusta on, noista kaasutoimisista juottimista enemmänkin.

Sattui silmään tällainen:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=5681

Tuollainenhan meinaan on edullinen vaihtoehto, mikäli etsii säädettävää kolvia. Minä etsin. Plussaa tuossa olisivat ainakin seuraavat asiat: että johto ei ole tiellä; vaikka jäisi päälle, niin sammuu aikanaan; ja onhan tuo säädettäväksi juottimeksi halvahko. Sähkötoimisista asemista joutuu usein maksamaan vähintään tuplahinnan. Toki kaasusta tulee ylimääräinen menoerä, mutta biltemasta saa tuohon linkin juottimeen 30 tuntia lisää juotosaikaa alle neljän euron.

Joutuuko kärkeä vaihtamaan usein, vaiko ollenkaan? Miten "ikuinen" tuollainen on, kuluuko muutamassa vuodessa käyttökelvottomaksi? Entä millaista tuollaisella on juottaa?
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
Gypsy
22.06.2004 05:03:59
25 wattisella halpakovilla taas ei tee mitään.

Mulla on 30W halpakolvi ja hyvin toimii.
Aki
22.06.2004 10:40:09

Halpiskolvien omistajat. Ostakaa itsellenne joululahjaksi hyvä pinnoitettu juotinkärki. Maksaa paut 4€ ja tekee elämästänne nautintoa niin kauan kun tuota kolvianne käytätte. Ero oli traaginen ja ihastuttavan massiivinen 35W halpiskolvissani.

Nyttemmin tosin wanha lahjaksisaatu Weller, joka tosin juuri nyt on sökö.

-Aki.
Ostakaa mun Ibanez Steve Lukather RS1010SL 2nd '83!!
Tubeman
22.06.2004 17:08:17
Onko tästä pääteltävissä, että 60 wattinen halpiskolvi on oikeasti yhtä tehokas kuin Wellerin 25 wattinen? Kokemukseni 25 wattisista rajoittuvat pääosin juuri noihin halpiksiin, joten sinänsä ole epäpätevä sanomaan aiheesta mitään. Sikäli kuitenkin ärsyttää, kun täällä neuvotaan ostamaan pienitehoinen kolvi ja sitten kerrotaan joitain hyviä merkkejä. Parhaassa tapauksessa porukka noudattaa neuvoja siihen saakka, että wattimäärä on 25, mutta kolvi on todennäköisesti halvin mitä löytyy, eikä se Weller. 25 wattisella halpakovilla taas ei tee mitään.

Voi olla. Näin nuoren on paha sanoa. Kärkiä noista halpiksista kyllä syöpyy, se on totta. Toisaalta se voi johtua siitäkin, että muutamaan otteeseen on jäänyt yöksi töpseli seinään :)

Jännitystä elämään.

Tuo on varmasti totta. Juottaminen on kärsivällisyyttä vaativaa hommaa, eikä siinä auta hätäillä. Toki hyvällä tinalla - ja toisten mielestä hyvillä laitteilla - juottaminen on helpompaa, joten puutteellisia taitoja voi hivenen kompensoida...

dit. Vähän lisäystä ja oikolukua.

Juottaminen on kuin pyörällä ajo,vaikka olis pitkä tauko välissä,sen osaa kuitenkin.Mitä kolvin tehoon tulee,25W riittää
aika pitkälle,kunhan siinä on kuten aiemmin kirjoitin,sen verran massaa että se ei jäähdy heti kun tina osuu siihen.
Juottelin juovamuuntajaa paripäivää sitten,ja siinä oli aika paljon kolvattavaa,ei Antexin 25W:nen hyytynyt,siinä on se pointti myös että tinan juoksutteena oleva hartsi ei "pala",koska pintalämpötila ei nouse liian korkeaksi,40 W:sella saa jo tuhoakin aikaiseksi piirilevyillä foliot irtoaa,
joskus meinaa palaa oma käämi kun sattuu joku skeida-laatua oleva häkkyrä eteen ja pienelläkin kolvilla meinaa
mennä kuralle.

Mitä kolvien terien syöpymiseen tulee,kyllä Welleri syöpyy
siinä missä muutkin,pitäis omaan 40W Welleriin vaihtaa kärki... 25W:sen kanssa käytän 0,5mm tinaa,se sulaa nopeasti,eikä omalla massallaan jäähdytä kolvin kärkeä,
voisi sanoa juottamisessa vaikuttavan kolme asiaa,tinan paksuus,komponentin massa ja lämmitys aika,hyvän juotoksen saamiseksi on kuitenkin juotettavat kappaleet saatava lämpenemään,muuten tulee sutta.Germanium puolijohteita kolvattaessa voi laittaa lattapihdit johtamaan
lämpöä elektrodeista itsensä ja itse kallisarvoinen germanium säästyy lämpökylvyltä.
Mikko Kankaanpää
22.06.2004 19:40:42

Itseasiassa wellereistä ei syövy kärki minun kokemuksieni mukaan. Yhdessäkään omistani ei ole kulumisen merkkejä ja osa on ostettu käytettyinä. Olen kuullut että kärjet on kestänyt jopa 20 vuotta aktiivi käytössä. Itsellä on halpiksista mennyt kärjet todella nopeasti.

Mikko
kulmahiomakone
22.06.2004 21:08:50
Olen antanut itseni ymmärtää, että tuo kärjen syöpyminen johtuu pitkälti käytetystä tinasta. Jossain - ei elektroniikka käyttöön tarkoitetuissa - tinoissa on paremman liitoksen saamiseksi syövyttäviä ainesosia. Nämä aineet sitten luonnollisesti syövyttävät kolvin kärkeäkin.
Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen.
sihvoh
22.06.2004 21:12:57
Itseasiassa wellereistä ei syövy kärki minun kokemuksieni mukaan...

Olen täysin samaa mieltä, koska mulla on ollut yli kymmenen (10+) vuotta Weller ja sitä on käytetty todella paljon tuona aikana. Se yksi kärki jota olen suurimmaksi osaksia käyttänyt ei ole koko tuona aikana muuttunut yhtään. Mitä lie materiaali, mutta se ei tosiaankaan syövy. Tosin olen aina käyttänyt myös hyvää multicore juotostinaa, jos asialla sitten on jotain merkitystä.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Tubeman
24.06.2004 13:47:28 (muokattu 24.06.2004 13:48:44)
Olen täysin samaa mieltä, koska mulla on ollut yli kymmenen (10+) vuotta Weller ja sitä on käytetty todella paljon tuona aikana. Se yksi kärki jota olen suurimmaksi osaksia käyttänyt ei ole koko tuona aikana muuttunut yhtään. Mitä lie materiaali, mutta se ei tosiaankaan syövy. Tosin olen aina käyttänyt myös hyvää multicore juotostinaa, jos asialla sitten on jotain merkitystä.

Mitä lie Wellerin kärjet materiaaliltaan,joku elektrolyysillä tintattu pinnoite siinä voi olla.Terät rapautunee lämpöhaurastumisen,ja jonkun kemiallisen ilmiön yhteis vaikutuksena.Olisko tinanjätteet,lämpö + puhdistustyynyn vesi kombinaationa lievästi syövyttävä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)