naavanka_ 17.08.2016 12:53:40 | |
---|
Sax-pappa: No tästähän se kyselemäni kokemustausta selvisikin. Oikeasti olen liskomiesten ylipäällikkö ja muutenkin hieno mies. Eipäs mutta, elektroniikkateollisuuden hommista mulla ei oo juuri sen kummempaa käryä, mutta puupalikoista senkin edestä. |
Sax-pappa 17.08.2016 13:03:18 | |
---|
naavanka_: Oikeasti olen liskomiesten ylipäällikkö ja muutenkin hieno mies. Eipäs mutta, elektroniikkateollisuuden hommista mulla ei oo juuri sen kummempaa käryä, mutta puupalikoista senkin edestä. Tarkoitukseni ei ole väheksyä kokemustasi. Itse kun olen 40 vuotta työskennellyt elektroniikkateollisuudessa on lähtökohta vähän toinen. Laatuguru Philip Crosby lanseerasi lauseen "quality is free". Eli laadun ei pitäisi aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, kun kaikki tehdään kerralla oikein. |
naavanka_ 17.08.2016 13:04:15 | |
---|
Sax-pappa: Tarkoitukseni ei ole väheksyä kokemustasi. Itse kun olen 40 vuotta työskennellyt elektroniikkateollisuudessa on lähtökohta vähän toinen. Laatuguru Philip Crosby lanseerasi lauseen "quality is free". Eli laadun ei pitäisi aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, kun kaikki tehdään kerralla oikein. Ajatus on yhtä kaunis kuin kommunismi, kumpikaan vaan ei käytännössä toimi. |
Laulava Kylätohtori 17.08.2016 13:09:47 (muokattu 17.08.2016 13:11:41) | |
---|
naavanka_: Ajatus on yhtä kaunis kuin kommunismi, kumpikaan vaan ei käytännössä toimi. Ainahan sitä virheitä tulee, mutta kuten todettua, on paljon kustannustehokkaampaa keskittyä parantamaan laatua jo valmistusprosessin alkupäässä. Jos tuotantolinja sylkee sekundaa, niin ei siinä laadunvalvonta enää auta. Yksi suomalaisen laadun perustoista on suomalaisen kyky itsekriittiseen ajatteluun eli ollaan ikäänkuin itse itsensä laadunvalvojia. Ominaisuus, joka kiinalaisilta puuttuu.. E. En mä mistään mitään tiedä, kunhan huvikseni höpisen. Tarkoitus ei ole aloittaa mitään vääntöä. :) They pass too much electricity. -SRV |
Kefiiri 17.08.2016 13:11:33 | |
---|
naavanka_: Ajatus on yhtä kaunis kuin kommunismi, kumpikaan vaan ei käytännössä toimi. Näin se taitaa olla. Voihan sitä tehdä pelkästään priimaa, mutta semmoinen tulee hintoihinsa. Nykyään kaikki pitää olla halpaa. En ole musiikin asiantuntija. |
naavanka_ 17.08.2016 13:12:00 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ainahan sitä virheitä tulee, mutta kuten todettua, on paljon kustannustehokkaampaa keskittyä parantamaan laatua jo valmistusprosessin alkupäässä. Jos tuotantolinja sylkee sekundaa, niin ei siinä laadunvalvonta enää auta. Yksi suomalaisen laadun perustoista on suomalaisen kyky itsekriittiseen ajatteluun eli ollaan ikäänkuin itse itsensä laadunvalvojia. Ominaisuus, joka kiinalaisilta puuttuu.. Tätähän minä tässä takaa ajoinkin jos meni ohi. |
Laulava Kylätohtori 17.08.2016 13:13:11 | |
---|
Kefiiri: Näin se taitaa olla. Voihan sitä tehdä pelkästään priimaa, mutta semmoinen tulee hintoihinsa. Nykyään kaikki pitää olla halpaa. Mutta eikö Suomen pitäisi kilpailla juuri laadulla ja osaamisella. Hintakilpailu on hävitty jo ennen kuin se on alkanutkaan. Vai haluaako joku tehdä töitä kiinalaisia pienemmällä palkalla... They pass too much electricity. -SRV |
naavanka_ 17.08.2016 13:13:29 | |
---|
Kefiiri: Näin se taitaa olla. Voihan sitä tehdä pelkästään priimaa, mutta semmoinen tulee hintoihinsa. Nykyään kaikki pitää olla halpaa. Ja jos kulutustavarat tehdään kestämään niin niiden myynti loppuu äkkiä kun uusia ei tarvita. |
Kefiiri 17.08.2016 13:15:45 | |
---|
naavanka_: Ja jos kulutustavarat tehdään kestämään niin niiden myynti loppuu äkkiä kun uusia ei tarvita. Ennen vanhaan tätä ei vielä oivallettu. Hienoahan se olisi jos tavarat tehtäisiin kestämään, mutta porukka kuitenkin valitsee aina halvimman vaihtoehdon. En ole musiikin asiantuntija. |
Laulava Kylätohtori 17.08.2016 13:16:57 | |
---|
naavanka_: Tätähän minä tässä takaa ajoinkin jos meni ohi. Väitit, ettei 'kerralla oikein' toimi, mutta kyllä se toimii. Jos panostetaan kerralla oikein tekemiseen oikein, niin tulokset ovat parempia kuin mitä saavutetaan panostamalla laadunvalvontaan. Ja tarkoitan, että siihen kerralla oikein tekemiseen panostetaan kunnolla, eikä vain toivota, että kaikki tekee parhaansa... They pass too much electricity. -SRV |
Laulava Kylätohtori 17.08.2016 13:18:43 | |
---|
naavanka_: Ja jos kulutustavarat tehdään kestämään niin niiden myynti loppuu äkkiä kun uusia ei tarvita. Eikös se olisi oikea ekoteko, että kulutustavaroista tehtäisiin mahdollisimman kestäviä. Se ei tosiaan vaan sovi länsimaiseen ikuisen kasvun talousjärjestelmään... They pass too much electricity. -SRV |
Sax-pappa 17.08.2016 13:20:43 | |
---|
naavanka_: Ajatus on yhtä kaunis kuin kommunismi, kumpikaan vaan ei käytännössä toimi. Täydellisyyteen ei varmaan koskaan päästä, mutta kannattaa pyrkiä nollavirheisiin. Esimerkkinä oikean komponentin latominen paikalleen on yhtä nopeaa kuin vääränkin, mutta jos jälkeenpäin joudutaan kaikki tarkistamaan aiheutetaan suuret ja turhat kustannukset. Tässä ketjussa on puhuttu lähinnä luotettavuudesta. Luotettavuus syntyy pitkälti suunnittelussa. Esimerkiksi komponentteja ei kuormiteta liian lähelle sallittuja maksimiarvoja "derating". |
naavanka_ 17.08.2016 13:24:57 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Väitit, ettei 'kerralla oikein' toimi, mutta kyllä se toimii. Jos panostetaan kerralla oikein tekemiseen oikein, niin tulokset ovat parempia kuin mitä saavutetaan panostamalla laadunvalvontaan. Ja tarkoitan, että siihen kerralla oikein tekemiseen panostetaan kunnolla, eikä vain toivota, että kaikki tekee parhaansa... En väittänyt, toki jos kerralla tekee priimaa niin onhan se hyvä. |
Sax-pappa: Täydellisyyteen ei varmaan koskaan päästä, mutta kannattaa pyrkiä nollavirheisiin. Esimerkkinä oikean komponentin latominen paikalleen on yhtä nopeaa kuin vääränkin, mutta jos jälkeenpäin joudutaan kaikki tarkistamaan aiheutetaan suuret ja turhat kustannukset. Tässä ketjussa on puhuttu lähinnä luotettavuudesta. Luotettavuus syntyy pitkälti suunnittelussa. Esimerkiksi komponentteja ei kuormiteta liian lähelle sallittuja maksimiarvoja "derating". Halvalla kun tekee niin halpaa tulee. |
naavanka_ 17.08.2016 13:30:15 | |
---|
Selvennetään vielä ettei kellekkään jää epäselväksi mitä tarkoitin: Kerralla voi tehdä hyvää, mutta se vaatii jo tehtaalta valikoidut osat ja juuri siihen tarkoitukseen olevat koneet ja ihmiset. Välikädet ja tarkastukset vaativat lisää aikaa ja rahaa joka kertautuu kuluttajalle niin hyvässä kuin pahassakin. |
Sax-pappa 17.08.2016 13:38:21 | |
---|
naavanka_: Selvennetään vielä ettei kellekkään jää epäselväksi mitä tarkoitin: Kerralla voi tehdä hyvää, mutta se vaatii jo tehtaalta valikoidut osat ja juuri siihen tarkoitukseen olevat koneet ja ihmiset. Tästä me ollaan yhtä mieltä. Se mutta vain pois sieltä välistä, niin ollaan oikealla tiellä. |
naavanka_ 17.08.2016 14:11:26 | |
---|
Sax-pappa: Tästä me ollaan yhtä mieltä. Se mutta vain pois sieltä välistä, niin ollaan oikealla tiellä. Valikoiminen maksaa aina, ilmaiseen laatuun en pysty uskomaan. |
Sax-pappa 17.08.2016 16:02:30 | |
---|
naavanka_: Valikoiminen maksaa aina, ilmaiseen laatuun en pysty uskomaan. Tuossa olisi tarkkaanottaen pitänyt tietysti lukea: Jo tehtaalta laadukkaat osat. Komponenttien laatukaan ei synny valikoimalla vaan oikein tekemällä. Ilmaistahan tekeminen ei koskaan ole. Yleensä kuitenkin halvempaa tehdä kerralla oikein. |
naavanka_ 17.08.2016 16:16:39 (muokattu 17.08.2016 16:23:13) | |
---|
Sax-pappa: Tuossa olisi tarkkaanottaen pitänyt tietysti lukea: Jo tehtaalta laadukkaat osat. Komponenttien laatukaan ei synny valikoimalla vaan oikein tekemällä. Ilmaistahan tekeminen ei koskaan ole. Yleensä kuitenkin halvempaa tehdä kerralla oikein. Jos asia olisi näin yksinkertainen niin se varmaan toimisi, ja niin myös tehtäisiin. |
Laulava Kylätohtori 17.08.2016 16:25:13 | |
---|
naavanka_: Jos asia olisi näin yksinkertainen niin se varmaan toimisi, ja niin myös tehtäisiin. Kyllä se toimii ja niin myös tehdään. They pass too much electricity. -SRV |