Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalitietäväiset ohoi
1
jamppapoeka
08.08.2016 16:02:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota mihis järjestykseen te enemmän tietäväiset laittaisitte seuraavat pedaalit:
 
Phaser
Octaver
Wah
Säröpedaali
Viritin
Chorus
 
Näin.
 
jamppapoeka
08.08.2016 16:09:02 (muokattu 08.08.2016 20:45:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko tämä hyvä järjestys?
 
Kitarasta:
 
Wah
Viritin
Oktaaveri
Chorus
Phaser
Säröpedaali
 
Ja siitä sitten vahvariin.
 
Jucciz
08.08.2016 18:21:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tyypillisiä ja vähemmän tyypillisiä ratkaisuja. Noin yleisesti ottaen kannustan kokeilemaan itse, mitä tuloksia eri järjestykset tuottavat. Mikään ei mene rikki, joten kannattaa olla utelias ja testailla ihan itse. Oikeaa tai väärää tapaa ei ole olemassakaan.
 
Oktaaveri ja wah toimivat yleensä parhaiten signaaliketjun alkupäässä, joten sijoittaisin ne ennen säröjä. Mulla myös phaser on ennen säröjä, mutta jotkut laittavat sen vasta säröjen jälkeen. Rohkeasti vaan testailemaan!
Lunnu
08.08.2016 18:49:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos vahvaimesta löytyy luuppi niin kandee kokeilla pistää modulaatiot sen kautta
 
Nostalgy is not what it used to be
jamppapoeka
08.08.2016 19:26:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: On tyypillisiä ja vähemmän tyypillisiä ratkaisuja. Noin yleisesti ottaen kannustan kokeilemaan itse, mitä tuloksia eri järjestykset tuottavat. Mikään ei mene rikki, joten kannattaa olla utelias ja testailla ihan itse. Oikeaa tai väärää tapaa ei ole olemassakaan.
 
Oktaaveri ja wah toimivat yleensä parhaiten signaaliketjun alkupäässä, joten sijoittaisin ne ennen säröjä. Mulla myös phaser on ennen säröjä, mutta jotkut laittavat sen vasta säröjen jälkeen. Rohkeasti vaan testailemaan!

 
Kiitoksia vinkeistä :)
 
tender.insanity
08.08.2016 19:56:27 (muokattu 08.08.2016 19:56:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovimmat säröt tulee kun vahvistimen speaker outin ja kaapin väliin laittaa säröpedaalin.
 
EDIT: Tai ehkä muistan väärin. Älä koita.
 
pappasfin
08.08.2016 20:37:35 (muokattu 08.08.2016 20:39:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jamppapoeka: Tuota mihis järjestykseen te enemmän tietäväiset laittaisitte seuraavat pedaalit:
 
Phaser
Octaver
Wah
Säröpedaali
Viritin
Chorus
 
Näin.

 
Kannattaa kokeilla itse erillaisia järjestyksiä koska ne vaikuttaa soundiin eri tavalla.
 
Yksi järjestys mitä ite noissa käyttäisin olisi seuraava (huom! tämä on vain yksi tapa).
 
Viritin
Wah
Säröpedaali
Octaver
Phaser
Chorus
 
Ite olen tykänny laittaa alkuun volume / wah pedaalit, sitten säröt, sitten octaver, phaser ja näiden jälkeen chorus / flanger jonka jälkeen delay / reverb.
 
Mutta ei ole olemassa oikeaa järjestystä vaan jokainen menee sen mukaan millaista soundia hakee näin on minulle isot pojat kertoneet ja itekin tämän mukaan elän ;D
 
Edit: nykyisin mulla ei ole kuin säröpedaali ja loput sitten tulee Axesta, jossa on iso liuta mallinnettu vahvareista, kaapeista, mikeistä, efekteistä jne. lähtien ja jossa niitä voi sinksata eri järjestykseen.
 
PappaSFin
jamppapoeka
08.08.2016 20:46:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän pieni kysymys.
 
Vaikuttaako virittimen paikka signaaliin/soundiin?
 
pappasfin
08.08.2016 21:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jamppapoeka: Tähän pieni kysymys.
 
Vaikuttaako virittimen paikka signaaliin/soundiin?

 
Se viritin pitää olla Bybass eli kun se ei ole päällä niin signaali ohittaa sen pedaalin nätisti ilman, että se vaikuttaa signaaliketjun ääneen.
 
Samaten tietysti kaikki muutkin pedaalit on hyvä olla kunnollisia Bybass, jotka eivät vaikuta signaaliin.
 
Tästä saa joku toinen minua viisaampi kertoa lisää.
Mun käsitys on, että jos pedaaleita on paljon peräkkäin niin se jonkin verran ns. syö sitä signaalia eli heikentää loppupään signaalin laatua... mutta tämä kuinka paljon tai ollenkaan riippuu noista pedaaleista.
 
Mulla ei ole nykyään kuin tosissaan vain yksi erillinen pedaali ja se on särö joka on kaiken edessä ja sitten tosissaan Axessa on lisää näitä säröpedaaleitakin mallinnettuna jne. muuta jännää.
 
PappaSFin
Antti1
08.08.2016 21:05:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkiksi johdon määrä vaikuttaa aivan suoraan signaaliin. Onko vaikutus hyvä vai huono, sen joutuu jokainen päättämään ihan itse. Yläpää ainakin vaimenee ja resonanssipiikki on todennäköisesti alempana kuin yhdellä lyhyellä johdolla. Tuosta syystä monet haluavat käyttää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa signaalitietä jonkinlaista bufferia pelkkien true bypass -polkimien sijaan. Bufferi voi olla vaikka siinä virittimessä, tai ihan missä tahansa muussakin polkimessa.
 
Mä en itse anna minkäänlaista lisäarvoa tbp-polkimille, joillekin ne tuntuvat olevan lähes pakkomielteisiä lisäinvestointeja poljinlaudassa.
pappasfin
08.08.2016 21:10:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Esimerkiksi johdon määrä vaikuttaa aivan suoraan signaaliin. Onko vaikutus hyvä vai huono, sen joutuu jokainen päättämään ihan itse. Yläpää ainakin vaimenee ja resonanssipiikki on todennäköisesti alempana kuin yhdellä lyhyellä johdolla. Tuosta syystä monet haluavat käyttää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa signaalitietä jonkinlaista bufferia pelkkien true bypass -polkimien sijaan. Bufferi voi olla vaikka siinä virittimessä, tai ihan missä tahansa muussakin polkimessa.
 
Mä en itse anna minkäänlaista lisäarvoa tbp-polkimille, joillekin ne tuntuvat olevan lähes pakkomielteisiä lisäinvestointeja poljinlaudassa.

 
Joo, tuo on soittajakohtaista kuinka paljon antaa arvoa noille tbp = true bypass polkimille, itellä ollut polkusimia ja kun ne ei ole olleet päällä niin silti kuuluu hyvää soundia, pääasia että niiden soundeja osaa muuten ruuvata oman makunsa mukaiseksi. Itse en ole törmänny koskaan polkusimiin, jotka olis signaalista vieny tuntuvasti soundiketjun ääntä, liekö sitten true bypasseja vai ei, pääasia on se soundi ilman häiriö ääniä.
 
Hyvä juttua Antilta ja tosissaan ei pidä unohtaa noita johtoja, ja niiden laatua sekä pituuksia koska ne vaikuttaa.
 
PappaSFin
Aakoo
09.08.2016 10:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jamppapoeka: Tähän pieni kysymys.
 
Vaikuttaako virittimen paikka signaaliin/soundiin?

 
Itsellä kokemus jossa TU-2 ennen Fuzz Factorya pilasi FF:n toimintaa. Ei FF enää ujeltanut, kuten suoraan kitaraan kytkettynä. Bosseissa ilmeisesti signaali menee bufferin läpi bypass tilassa, joka selittää tuon. Siirsin Bossin viimeiseksi purnukaksi ja taas ujelsi kuten piti.
 
Kipander
09.08.2016 21:10:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on mun taannoin kirjoittama artikkeli efektien järjestyksestä, joka on edelleen relevantti:
 
http://backstageblogi.fi/tutoriaali … /mika-on-oikea-jarjestys-efekteille
 
Buffereista ja Truebypass-pedaaleistakin löytyy tuolta haulla juttua. Nyrkkisääntö on edelleen, että bufferi on hyvä olla jos pedaaleita on useampia tai johtovedot ovat pitkiä. Liiat bufferit tekevät soundista muovisen, etenkin huonolaatuiset.
 
Kimmo Aroluoma
Custom Boards
 
Laulava Kylätohtori
09.08.2016 22:17:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piuhoista sen verran, että oma henk koht nyrkkisääntö on: puhtailla hyvät (matalakapasitanssiset) piuhat, säröillä saa olla pidemmät ja "huonommat" piuhat. Näin puhtailla säilyy helkkyvä yläpää, mutta säröillä pahin kirskunta leikkautuu pois ja resonanssipiste siirtyy alemmas. Kannattaa muistaa, että samaa efektiä ei saa tonella tai treblesäätimellä...
 
They pass too much electricity. -SRV
Tigerstedt
09.08.2016 23:37:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Piuhoista sen verran, että oma henk koht nyrkkisääntö on: puhtailla hyvät (matalakapasitanssiset) piuhat, säröillä saa olla pidemmät ja "huonommat" piuhat. Näin puhtailla säilyy helkkyvä yläpää, mutta säröillä pahin kirskunta leikkautuu pois ja resonanssipiste siirtyy alemmas. Kannattaa muistaa, että samaa efektiä ei saa tonella tai treblesäätimellä...
 
Vaihdatko lennossa aina piuhaa kun pitää saada sopiva soundi ilmoille, vai oliko tää äänitystilannetta koskeva nyrkkisääntö?
 
That gum you like is going to come back in style.
Laulava Kylätohtori
09.08.2016 23:44:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tigerstedt: Vaihdatko lennossa aina piuhaa kun pitää saada sopiva soundi ilmoille, vai oliko tää äänitystilannetta koskeva nyrkkisääntö?
 
Mulla on aina samat hyvät piuhat käytössä. Stratoon pistin kytkimen, jolla saa konkan mukaan kasvattamaan kapasitanssia - ikäänkuin kytkimen takana huono piuha ilman huonon piuhan huonoja puolia. Ihan hauska ja käyttökelpoinen kokeilu, varsinkin sinkkumikeillä särösoundilla, mutta kai sitä ilmankin pärjäisi...
 
They pass too much electricity. -SRV
erty
10.08.2016 11:25:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tigerstedt: Vaihdatko lennossa aina piuhaa kun pitää saada sopiva soundi ilmoille, vai oliko tää äänitystilannetta koskeva nyrkkisääntö?
 
TBP-loopperi ja pitkä lenkki heikkolaatusta piuhaa, avain hyvään särösaundiin! :-D
 
rrroope
10.08.2016 11:37:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

perinnefutsit ja niihin pohjautuvat, kuten just fuzz facet ja fuzz factoryt ei oikein toimi jos niitä ennen on bufferi. tai ainakin optimaalisimmillaa ne toimii kun ne saa sisäänsä kitaran suoraan.
 
hevuorenmaa
12.08.2016 15:09:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieti myös niin että mitä muljutinta haluat muljuttaa millä jos niitä on päällä yhtäaikaa.
 
Ziggy Bubba
12.08.2016 18:54:12 (muokattu 12.08.2016 19:17:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Modulaatiot (phaser, tremolo, chorus, rotary ym.) efektoi paljon laimeammin ennen säröjä, sama pätee wahiin. Itellä on modulaatiopurkki kahden säröspedun välissä ennen vahvarin sisääntuloa, voi mennä vähän fiiliksen mukaan.
 
Ite laittaisin jonkun ei-TBP pedaalin (siis bufferillisen) pedaaliketjun alkupäähän jos on tavoitteena säilyttää mahdollisimman sama soundi kuin ilman purkkeja. Pitäisin myös kaikkien piuhojen mitat minimissä.
 
Tosin se pidempien piuhojen ja/tai TBP-purkkien tuoma yläpäästä leikkautuva yleissoundi voi olla oikein toimiva myös, kuten Kylätohtori totesi. Maku- ja kamajuttuja.
 
Bufferit, pedaalit, välipiuhat ja niiden vaikutus: Helpoin on verrata soundia pedaalikasan läpi vs piuha suoraan kitarasta vahvariin. Harvalla se varmaan ihan samalta kuulostaa. Tämä ei ole hifistelyä lopulta, kiveen hakatut säännöt on tosi vähissä.
 
E: Kun mielipidettä kysyttiin, niin ite testaisin lenkin alkupään näin (buffereista tietämättä):viritin - octaver (alkupäässä, että saa mahd puhtaan signaalin, seuraa paremmin, sama homma virissä) - wah. Phaser ja chorus on laimeampia ennen säröjä, vielä enemmän sitä kun runttua on runsaammin.
 
Eli haluatko puhtaasti ja paljon värittävän choruksen/phaserin? Sen mukaan säröjen paikka. Wah säröjen jälkeen toimii muuten myös tosi vahvasti volumena, ite en tykkää alkuunkaan. Lenkin alkupäässä on perinteisesti waakun paikka.
 
E: Menipähän vaikeaksi, hankalaa selittää. Korjatkaa ihmeessä asia- ja ajatusvirheet.
 
Bubba Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «