hallu 09.08.2016 23:17:38 | |
---|
Munsta on vähän oikomista typistää kitaroiden laadulliset erot pelkästää soundiin, että kuulostaako halpa kitara samalta kuin kallis kitara. kyllä kitroissa nyt on muutakin laadullisia muuttujia (mielestäni tärkeämpiäkin) kuin soundi. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
antnis 10.08.2016 01:24:48 | |
---|
hallu: Munsta on vähän oikomista typistää kitaroiden laadulliset erot pelkästää soundiin, että kuulostaako halpa kitara samalta kuin kallis kitara. kyllä kitroissa nyt on muutakin laadullisia muuttujia (mielestäni tärkeämpiäkin) kuin soundi. Toisaalta kuuntelijalle ei. |
antnis: Toisaalta kuuntelijalle ei. Eikös tuossa testissä ollut kyse siitä miten itse soittaja kokee tuon kitaran kokonaisuutena. He saivat koskea ja tuntea kitaraa ja testasivat kytkimiä jne. En allekirjoita mitään |
pliksu 10.08.2016 08:35:33 | |
---|
antnis: Toisaalta kuuntelijalle ei. Kyllä se kuuntelijakin virettä arvostaa ;) Itselle kyllä on tärkeää myös, että se kitara jollain tavalla elää kun se soi. Kuulostaa ihan perseilyltä, mutta kyllä siitä erilainen fiilis tulee soittaa kitaraa, joka ei oo ihan märkä sukka. Koko homma on aika kokonaisvaltainen kokemus. Jos videon kokeilijoille oli sattunut joka hintaluokasta samanlaatuiset vehkeet, niin ihmekös tuo on, jos eroja oli vaikea havaita. And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
hallu 10.08.2016 09:23:44 | |
---|
antnis: Toisaalta kuuntelijalle ei. Olet oikeassa, mutta itse arvelen kuuntelijankin huomaavan helpommin soittajan hyvän fiiliksen kun mahdolliset mikroskooppiset erot kahden kiteran soundissa ;-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Laulava Kylätohtori 10.08.2016 09:36:23 (muokattu 10.08.2016 09:38:57) | |
---|
antnis: Toisaalta kuuntelijalle ei. Levytettäessä tietty mennään nauhoitetun soundin ehdoilla, mutta jotenkin luulisin, ettei täältä löydy kovin montaa levyttävää artistia. Itse en laske kotona pusattuja demoja "oikeiksi" levyiksi, koska niitä nyt ei kuuntele kuin itse, äiti ja ehkä paras kaveri, jos se on tarpeeksi kännissä... Olen kyllä siinä samaa mieltä, että jos ammattimies vetää kunnon studiossa jotain levylle, niin se onnistunee Squjulla siinä kuin Cs:lläkin. They pass too much electricity. -SRV |
heviäijä 10.08.2016 09:47:10 | |
---|
Offtopiccina tuo artisan strato oli kyllä pirun hieno ja vähän ehkä rumakin samaan aikaan. SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
LaMotta 10.08.2016 10:19:50 | |
---|
Tuollaisen sokkotestin objektiivisuus on siinä, että 'mojo' ei pääse vaikuttamaan. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
antnis 10.08.2016 11:41:17 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Levytettäessä tietty mennään nauhoitetun soundin ehdoilla, mutta jotenkin luulisin, ettei täältä löydy kovin montaa levyttävää artistia. Itse en laske kotona pusattuja demoja "oikeiksi" levyiksi, koska niitä nyt ei kuuntele kuin itse, äiti ja ehkä paras kaveri, jos se on tarpeeksi kännissä... Olen kyllä siinä samaa mieltä, että jos ammattimies vetää kunnon studiossa jotain levylle, niin se onnistunee Squjulla siinä kuin Cs:lläkin. Niin ja minä näen tuon pelkästään positiivisena seikkana. |
erty 10.08.2016 13:57:18 | |
---|
LaMotta: Tuollaisen sokkotestin objektiivisuus on siinä, että 'mojo' ei pääse vaikuttamaan. Täällä aina ilkutaan tosta "mojosta" / kitaran tuomasta fiiliksestä, kun puhutaan saundeista. Mut kyl mä ainakin soitan mielummin mun mielestä "mojokkaalla" kitaralla, kuin jollain toisella, joka ei herätä mussa mitään tuntemuksia. Olkoon se sit se Kiinan Squier tai joku muu. Mä tiedostan sen eron ihan omassa ulosannissa, vaikkei ulkopuolinen sitä välttämättä osaakkaan erottaa. Pääpointti musta onkin se et itse tiedostaa ne erot ja niiden vaikutukset. Levyltä on kauheen vaikee erottaa ees kitaramallia, saatikka sit tunnistaa yksilöitä. |
mpekkanen 10.08.2016 15:56:44 | |
---|
erty: Täällä aina ilkutaan tosta "mojosta" / kitaran tuomasta fiiliksestä, kun puhutaan saundeista. Mut kyl mä ainakin soitan mielummin mun mielestä "mojokkaalla" kitaralla, kuin jollain toisella, joka ei herätä mussa mitään tuntemuksia. Olkoon se sit se Kiinan Squier tai joku muu. Mä tiedostan sen eron ihan omassa ulosannissa, vaikkei ulkopuolinen sitä välttämättä osaakkaan erottaa. Pääpointti musta onkin se et itse tiedostaa ne erot ja niiden vaikutukset. Levyltä on kauheen vaikee erottaa ees kitaramallia, saatikka sit tunnistaa yksilöitä. Plussa tälle. Eipä noilla toisten soitoilla ja mielipiteillä ole juurikaan väliä. Tärkeintä on, että itse tykkää soittimestaan ja ei sen kitaran aina tarvitse olla kauhean kallis...jotta sitä mojoa löytyy. Toki varmasti kalliimmat soittimet ovat jo muutoinkin lähtökohtaisesti monellakinlailla parempia tai ne on tehty laadukkaammista osista jne. Kuka tykkää mistäkin ja soittaa mitäkin. Tyylejä ja monenkinlasia mieltymyksiä on vaikka kuinka ja paljon. Aina ei kuitenkaan kitaran, vahvarin tms. mahdollinen korkea hinta kuitenkaan tarkoita sitä, että kyseinen laite on juurikin se itselle kaikkein paras monistakin vaihtoehdoista. Eikä noita kitaroita kyllä mistään levytyksistä yleensä tunnista millä ne on soitettu, jos ei mitään tietoa ole entuudestaan. Ja vaikka tunnistaisi, niin mitä sitten. Oma soittohan se tärkeintä on ja soundiin vaikuttaa sen kitaran lisäksi aika moni muukin juttu. Kuunteleepa sitä sitten levyltä, läppärin kajareista tai ihan itse soittaen johonkin vahvariin, esim. |
Haeroe 12.08.2016 08:14:53 | |
---|
Mojosta puheen ollen. Kun täysin sattumalta ilman mitään ennakkokäsitystä ihastuin Fenderin American Deluxeen, mojolla tai Mojolla ei ollut mitään merkitystä, vaan kitara vaan saundasi ja tuntui siltä oikealta. Tästä innostuneena olen yrittänyt selailla Fenderin kataloogeja ja etsiä Stratoja, joissa on joko muuttuva radius tai 12. Onko teillä viisailla tietoa, missä malleissa olisi tuollaista tarjolla? Tähän kelpaa muutkin Strato-johdannaiset kuin Fenkun omat (vaikka täällä puhutaankin vain Fender Stratoista). Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Rämppy 12.08.2016 08:53:00 | |
---|
Haeroe: ...olen yrittänyt selailla Fenderin kataloogeja ja etsiä Stratoja, joissa on joko muuttuva radius tai 12. Onko teillä viisailla tietoa, missä malleissa olisi tuollaista tarjolla? Tähän kelpaa muutkin Strato-johdannaiset kuin Fenkun omat (vaikka täällä puhutaankin vain Fender Stratoista). Fender Eric Johnson -stratossa on 12 radius. In Finland we have this thing called "diu diu". |
MadMatt 12.08.2016 09:08:09 | |
---|
Rämppy: Fender Eric Johnson -stratossa on 12 radius. Kuten myös SRV Stratossa... |
73nd3r 12.08.2016 09:23:20 | |
---|
American Elite -sarjassa on compound kaulan molemmin puolin (= profiili ja säde). Artistimalleista myös Dave Murray on kompoundoidattu, ja Jim Rootin nimellä on latistuvina sekä Strato että Jazzmaster. Kadonneista/katoavista mallisarjoista ainakin American Deluxe ja American Vintage Hot Rod 50/60 oli kompostoituja. Yks huomautus hommaan. Kaarevuuden ero vaikka 9.5" ja 12" radiuksissa on todella pieni kitaran kaulan levyisellä pätkällä. Monessa vanhahkossa kitarassa löytyy compound radiusta, joko taitavan nauhasepän tarkoituksella tekemänä tai hiukka heikompilaatuisen sepän hutilointina... |
antnis 12.08.2016 10:51:47 | |
---|
Rämppy: Fender Eric Johnson -stratossa on 12 radius. KWS-mallissa kans ja Selectissä compound. |
Groke 13.08.2016 21:35:38 | |
---|
Haeroe: ...Stratoja, joissa on joko muuttuva radius tai 12. Tuosta muuttuvasta radiuksesta (Compound Radius) tuli mieleen sellainen kenties itsestäänselvyys, että yhtä lailla niitäkin on monenlaisia, eikä vain yhtä sorttia. Joskin yleensä taitavat kyllä alkaa jostain 10" tai 12" tienoilta, "litistyen" siitä sitten muutaman tuuman verran ylänauhoja kohti. Tässä pari havainnollistavaa kuvaa radiuksesta ja compound radiuksesta niin, että mummokin ymmärtää: http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Radius.aspx Nykymallistosta tai lähimenneisyyden malleista puhuttaessa: 7.25" - 12": Joissain harvoissa Fendereissä (Vintage Hot Rod jotain) 9.5" - 12": Fender Stratocaster American Custom & New Old Stock Postmodern 9.5" - 14": Fender Stratocaster American Deluxe & Elite, 60th Anniv. Commemorative, Limited Edition American Standard, Dave Murray Stratocaster) 10" - 16": Warmoth Compound, Gibson Les Paul Standard 2015 12" - 16": Jackson (kaikki?), Charvel (ainakin osa), EVH (kaikki), Fender Jim Root Stratocaster "Compound": Ibanez JSM100 (hollow body) Lähivuosikymmenten stratoissa, kuten nykymallistossakin, 9.5" lienee ylivoimaisesti yleisin radius. Sen lisäksi muutamissa vintage-tyylisissä nykymalleissakin on edelleen tarjolla 7.25". Jokusessa signaturessa ja erikoismallissa on 12" radius. Mitä suurempiin lukuihin mennään, sitä vaikeampi ainakin kokemattoman maallikon on erottaa parin tuuman suuruisia eroja. Kun taas toisessa ääripäässä parin tuuman ero radiuksessa on suhteellisen helppo pongata (7.25" vs. 9.5"). D'oh! |
antnis 13.08.2016 22:04:35 | |
---|
Haarillahan on ollut semmoistakin kuin 8"-10", joka on varmaan erittäin toimiva. |
Haeroe 14.08.2016 19:14:53 | |
---|
Groke: Lähivuosikymmenten stratoissa, kuten nykymallistossakin, 9.5" lienee ylivoimaisesti yleisin radius. Jep, enpä ole tietoisesti kokeillut 9.5" radiuksella varustettua myrkytintä, vaikka takuulla olen sellaisella soittanut. Tuo American Deluxe oli vaan niin mullistava kokemus, että siitä innostuneena olen asialle enemmän vihkiytynyt. Tuo 9.5 saattaa aivan hyvin tuntua hyvälle kourassa myös. Kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Karhukoira74 26.08.2016 19:04:48 | |
---|
Mites noissa Fenkun stratoissa vaan hinnat näköjään nousee jatkuvasti. Mehicon vehkeet alkaa hipoilla tontussa =O Tosiaan kotimainen käsityö jo hyvinkin varteenotettava vaihtoehto straton hankinta miettiessä. -So many assholes, so few bullets- |