Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: noise gate
1
jani2n
09.08.2016 02:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys.
Haluaisin tehdä kitaran noise gaten vahvistimelle rakennus sarjasta. Onko joku teistä tehnyt sellaisen. Jos on niin mistä ostanut ja millaiset ovat olleet kokemukset?
T: Jari
 
Solex
09.08.2016 12:56:54 (muokattu 09.08.2016 13:09:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Googlailin vähän aiheesta. Noise gateja ei rakennussarjoina aivan mahdottomasti ole tarjolla. Jenkeistä löytyy useampikin mutta hinta kohoaa lähetyskustannuksineen ja tulleineen yli sen rajan mitä voidaan pitää mielekkäänä.
 
Pitääkö sen aivan ehdottomasti olla rakennussarja? Jos opettelisit työskentelemään veroboordilla tai tekisit piirilevyn itse niin tämän osat ovat alle 20e:
 
http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=77
- Piirilevylle kasattava kytkentä selkeällä osaluettelolla
 
http://tagboardeffects.blogspot.fi/2013/01/mxr-noise-gate.html
- Veroboordille kasattava versio. Ei tarvitse piirilevyä mutta vaatii tarkkuutta
että kytkentä levylle menee oikein
 
Basso on jalo soitin
Antti1
09.08.2016 13:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee hieman ohi aiheesta, mutta mua mietityttää tän projektin järkevyys. Toki saa harrastaa ja kokeilla, eipä siinä tietenkään mitään. Itse pohtisin kuitenkin mikä on loppujen lopuksi tavoitteena:
-rakentaa itse rakentamisen ilosta mikä tahansa noise gate
-rakentaa itse noise gate ja säästää rahaa kaupallisiin verrattuna
-rakentaa itse hyvä noise gate
 
Mä näen vain ensimmäisessä mitään järkeä, koska esimerkiksi kitarakäytössä hyvä noise gate vaatii paljon muutakin kuin vain pelkän kynnystason ja vaimennuksen määrän säädöt. Toisaalta taas markkinoilla on tarjolla äärimmäisen hienostuneita laitteita kohtuullisen halvalla, varsinkin käytettynä: esim. TC Electronic Sentry ja ISP Technologies Decimator -sarja. Noiden veroisesti toimivan laitteen rakentaminen ei enää olekaan kovinkaan helppoa ja taas toisaalta TC:tä saa reilusti alle satasella käytettynä.
iec
09.08.2016 18:08:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu minäkin suosittelisin tekemään ennemmin esimerkiksi OD-, särö-, delay-, tremolo-pedaaleja. Niihin löytyy helposti rakennussarjoja ja ohjeita. Itse olen tilannut sarjoja musikding.de ja uk-elektronics.de -verkkokaupoista. Molemmista on saanut sarjat järkevään hintaan. Esim. RAT- klooni ja Dr. Boogie ovat olleet mainioita rakennussarjoja. Tosin tuo Boogie on aavistuksen verran hankalampi säätää soittokuntoon.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jani2n
11.08.2016 02:03:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys toverit ja kiitos vastauksistanne.
Tarkennan hieman kirjoittamaani. Olen 35 vuotta korjannut ja kalibroinut säteilyvalvonta mittareita TVO:lla joten perus elektroniikka pitäisi olla hallussa.
Tämä kolmas 100 W kitaravahvistin on testattu ja toimii mutta haluan laittaa saman kotelon (U3 rack) sisään eri efektejä kuten fuzz, echo jne ja samaan koteloon tunkea myös tuon noise gaten. Muutkin osat on testattu ja toimivat hyvin mutta en halua tilaa vieviä pedaaleja sillä muutkin on tehty piirilevyille (myös efektien vaihto digitaalisesti etulevyn kautta). Kaikki suunniteltu eagle ohjelmalla. Siksi haluan kokeilla tuota "suodatinta" että saan max ulostulosta hiljaisen. Olen vähentänyt etuvahvistimen gainia mutten ole vielä testannut sitä (on ollut muitakin hommia jonkin aikaa). 75 % teholla vahvistin on täysin hiljainen mutta täysillä kuuluu jo se hizz tausta ääni. Testaus jatkuu ja jos hyvin menee niin kaikki ok.
T: Jari Raumalta
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «