Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikaamistyyleistä??
1
yanera
03.08.2016 20:21:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs itseäni mietityttää tuo pikkaaminen. Itse soitan jutut yleensä alternate pikkauksella. Osan jutuista vedän economyllä ylhäältä (ylä E:stä paksumapaan) alas. Sitten taas alakieliltä (Paksuimmasta ohuempaan) ylöspäin soitan epä alternativemäisesti aloittaen udu.
Olen huomannut, että se on nopeampi tapa kuin perinteinen dud.
 
Käytän myös alhaalta ylös jutuissa jonkinverran economya, mutta se vaatii vielä opettelua.
 
Mun musanäytteen kohdalta löytyy otteita mun pikkauksesta. Kommentoikaa vapaasti.
 
Kertokaa omista pikkaustekniikoistanne ja antakaa vinkkejä.
 
Kiitos.
 
Marshall,Peavey - Marshall 1960A + Line6 Spider II 212.
Lunnu
03.08.2016 22:39:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se sellaista pikaista pikkaamista toi pikaaminen ?
 
Nostalgy is not what it used to be
yanera
04.08.2016 01:22:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIRHE!!!!!!!
 
Marshall,Peavey - Marshall 1960A + Line6 Spider II 212.
tender.insanity
04.08.2016 06:05:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä ole ikinä oikein seurannut miten pikkaan. Samapa se kun ei käsi rasitu ja tuntuu oikealta. Millään muulla ei ole merkitystä. Eikä edes silläkään loppupeleissä.
 
Lunnu
04.08.2016 09:47:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Enpä ole ikinä oikein seurannut miten pikkaan. Samapa se kun ei käsi rasitu ja tuntuu oikealta. Millään muulla ei ole merkitystä. Eikä edes silläkään loppupeleissä.
 
Vähän sama juttu mullakin. Aloitin kitaransoiton äärimmäisen epätieteellisesti ennen internetin ihmeaikaa joten olin autuaan tietämätön näistä erilaisista pikkauksen optimointiasioista.
Nyt kun olen tätä palstaa seuratessa tullut tietoiseksi näistäkin asioista olen syvästi huolestunut - onko elämäni valunut hukkaan? *hymiö*
 
Nostalgy is not what it used to be
tender.insanity
04.08.2016 10:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: Vähän sama juttu mullakin. Aloitin kitaransoiton äärimmäisen epätieteellisesti ennen internetin ihmeaikaa joten olin autuaan tietämätön näistä erilaisista pikkauksen optimointiasioista.
Nyt kun olen tätä palstaa seuratessa tullut tietoiseksi näistäkin asioista olen syvästi huolestunut - onko elämäni valunut hukkaan? *hymiö*

 
Joo, itsekin huolestunut monesta asiasta. Siitä miten pitää pickata ja miten sitä plektraa oikeasti täytyy pitää kiinni jne. Omalla tyylillä nyt kohta 23v soiteltu eikä sitä enää paljoa lähdetä muuttelemaan. Näin mennään kunnes kuolo korjaa.
 
Zed
04.08.2016 10:43:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Elikkäs itseäni mietityttää tuo pikkaaminen.
 
Minuakin on mietityttänyt jo pian 20 vuotta. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia kädenasentoja, tukipisteitä, ja tapoja pidellä plektraa, mutta minun fysiikalle mikään ei tunnu sopivan. Yleinen tyyli näyttää olevan se, että käsivarsi on kuin viiden tuuman nauloilla paukutettu kitaran runkoon, ja pelkästään ranne liikkuu kurinalaisesti sivusuunnassa käsivarteen nähden. Tämä äärimmäisen kankea ja rajoittunut tapa täytyi sulkea pois jo alkumetreillä, ja alkaa etsiä liikerataa kiertoliikkeestä, joka lähtee koko käsivarresta. Näin onnistun tekemään huomattavasti tasaisempaa ja nopeampaa liikettä kylmiltään, mutta plektran osuminen kieliin rikkoo liikkeen säännöllisyyden välittömästi. En ole siis koskaan oppinut soittamaan vuoronäppäilyllä, vaan joudun keskitempoisissakin kuvioissa turvautumaan legatoihin ja economyyn, jotka ovat verrattomasti helpompia tapoja omaksua.
 
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
ÄrGee
07.08.2016 03:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitan aina ensimmäisen nuotin alaspäin pikkaamalla. Joskus jokin riffi kuulostaa liian löysältä alternatella vetäessä, niin pelkästään alaspäin pikkaamalla sama riffi saattaa kuulostaa paljon tukevammalta/tiukemmalta ja näin paremmalta. Jos nyt vain ranne ja tekniikka riittää pikkaamaan pelkästään alaspäin...
 
Oikeastaan alternate, sweep, down ja economy on ainoat mitä itse tulee käytettyä.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Jarmo_S
07.08.2016 18:03:50 (muokattu 07.08.2016 23:48:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin oikea varsin luonnollinen plektran asento löytyy mielestäni parhaiten komppaamalla. Pieni kulma siten, että plektran vasen kylki iskee (alaslyödessä) kieliin ensin. Soittolehti peukalon ja etusormen välissä. Vedätte väliin sointuja ja bassona erikseen juuri- ja kvinttisäveliä tai terssejä. Jos ei onnistu, niin jatkatte kunnes onnistuu ja sieltä se plektratekniikka vaan löytyy ja kehittyy. Niin ei tarvitse sitten miettiä että miten sitä pitää kädessä pitää ;)
 
Pelkällä tiluttelulla saatte aina miettiä asiaa ...
 
En ole varma, mutta sellainen jännittämisasento sooloissa, jossa se olisi oikea kylki, ei varmaan ole pidemmän päälle hyväksi. Jotkut, ehkä George Benson ja myös useat mustalaiskitaristit käyttävät tietääkseni tätä tapaa. Mutta en suosittele. Se on kyllä hyvin agressiivinen.
Opin tämän jännitysotteen välttämisen neuvon aikoinaan Ilpo Saastamoisen kitarakirjasta.
 
Sitten vain alternatea lähinnä. Tai ihan miten tuntuu parhaalta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «