Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: EDM-biisin raitoja miksaajalle
1
Börje
19.06.2016 21:08:08 (muokattu 19.06.2016 21:14:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millähän politiikalla EDM-biisiä kannattaa lähetellä miksaajalle? Tarkoitan siis, että raidoissa ei kai kannata olla mitään plugineja jylläämässä omasta takaa, vaan jättää ne miksaajalle? Tietenkin, jos raidassa on todella oleellinen efekti raksuttamassa, joka ikään kuin kuuluu biisiin, niin sellainen on hyvä varmaan jättää raidalle. Vai onko tällaisessakin tapauksessa parempi jättää efekti laittamatta ja vain kertoa miksaajalle, että haluaa sellaisen jutun sille raidalle ja hän voi tehdä sen ammattimaisemmin? Tai jättää laittamatta mahdollisimman paljon muokkauksia ja miksaa oman näkemyksensä biisistä ja lähettää sen raitojen mukana referenssiksi tyyliin: "Haluan biisin kuulostavan suurinpiirtein tällaiselta, mutta vain selkeämmältä ja potkivammalta ja ammattimaisemmalta."

Kysymykseni kattaa myös automaatiot. Onko porukalla tapana bounssata ne raitoihin jo ennen miksaajalle lähettämistä? Entä jos biisissä on kauttaltaan softimpaa ducking- meinikiä, ja yksi kohta missä basari kyykyttää käytännössä nolliin kaiken muun audion. Voiko nekin jättää ammattimiksaajan hoidettavaksi? Pistää oman version niistäkin referenssiin ja kertoo ohjeistuksessa, että ne pitää sisältyä biisiin, mutta tee ne paremmin. Samoin softasynissakin rullaa monesti esim. delayt ja reverbit. Niitä olen pyrkinyt jättämään pois bounssatessa audioksi, kun ne saa sitten helposti jälkeenpäinkin audioraitoihin.
 
Mä taidan tässä koko ajan vastailla itselleni. :D Mutta haluaisin tietää millain teikäläiset on asiat hoitaneet ja miten elektronisen biisien miksaajat näihin suhtautuu. Vastaan taas itselleni, että tapauskohtaisesti näissä kai mennään ja sovitaan asiat miten osapuolet parhaiten ne näkevät. Olisi vaan kiva tietää vähän suuntaa kuitenkin, kun tässä on aika homma näitä midien bounssailemisissa, että mitä näihin sisällytän.
 
edit:
Lisätään vielä, että kun bypassaan kaikki efektit biisistäni, siinä mielessä, että miltäköhän raa'at raidat kuulostaa miksaajan aloittaessa niin biisi kuulostaa aivan vitun kauhealta suttumössöltä. Eli lähtösaundini ei todellakaan ole kohdallaan ninkuin monesti puhutaan samplevalintojen ja lähtösaundien tärkeydestä. Mutta oma miksaukseni kuulosta varsin hyvältä kuitenkin.
 
Laitoin tämän myös elektronisen musan puolelle. Saa poistaa, jos vituttaa!
 
Spedemix
20.06.2016 03:21:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapaa peli. Mä oon miksannu molemmanlaisia: biisejä jossa oli leivottu hulluna efektejä ja jopa volumeraideja sisään (jotka tasoittelin jotta oma prosessointini ei olisi koko ajan sekaisin). Jos on hyvin selkeä visio siitä mimmonen siitä pumppausefektistä tulee, niin senkun vaan leipoo sisään.
 
Sit olen myös miksannu biisejä jotka oli aivan lähtökuopissa ja minun piti käyttää aikaa ruffmixin kuuntelemiseen jotta pääsisin samaan lähtöpisteeseen oman mixuni kanssa.
 
Mutta varmaan tosta pumppauksesta kannattaa varmaan kysyä ihan miksaajalta. Esim. mä pystyn kyllä miksaaman sisään levottua pumppausta mutta mieluummin tekisin sen ite koska sit voin rauhassa kompuroida/säröttää raitaa ilman että pilaan pumppausta.
 
Ite yleensä teen niin että annan taiteilijan/tuottajan eka laittaa mulle just niin efektoidut raidat ku se haluaa (ja yleensä jopa vähän kannustan että "laita ny jos sä jo tiiät mitä haluat") ja miksauksen alkuvaiheessa pyytelen sitten erikseen kuivia versiota radoista jos koen tarvitsevani. Esim kerran sain yhteen biisin raidan jossa oli leivottu sisään oivallinen kaiku; toimi tosi hyvin. Mutta halusin säröttää tätä raitaa ja ja kaiun takia se saundasi tosi huonolta. Joten pyysin tuottajalta kuivan raidan, särötin sen ja laitoin lopuksi lähes identisen kuuloisen kaiun perään. Koskaan ei voi tietää mitä tulee tapahtumaan.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Mikael
20.06.2016 10:52:26 (muokattu 20.06.2016 10:52:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimita molemmat (siis kuivat ja efektoidut) + raakamiksaus. Itse alottaisin tekijän efektoimasta näkemyksestä ja sit jos jostain tulis sellainen olo, ettei joku juttu toimi tai asian voisi tehdä paremmin kaivaisin alkuperäisen kuivan raidan esiin ja katsoisin mitä asialle voi tehdä.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
dewil
20.06.2016 11:30:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen yleensä lähestynyt asiaa niin, että biisin tekijä on tehnyt niin valmista tavaraa, kuin mahdollista, mutta pannut mukaan arvelluttavista raidoista kuivat mukaan, tyyliin: Tätä haetaan, pystytkö tekeen paremmin.
 
Ja sitten jos miksatessa joku juttu hiertää, niin pyydän kuivan raidan sen mukaan, miten tarvitsee.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Börje
20.06.2016 13:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia hyvistä vastauksista ilman vittuiluja! Hieman vielä mietityttää onnistunkohan bounssaamaan tuon pumppaamisen oikeille raidoille oikein. Kun bussissahan se tapahtuu ja monta raitaa menee sinne kerralla kompuraan, että mitähän tapahtuu esim. kompuran toiminnalle kun exporttaakin raidan kerrallaan. No, kai sen näkee kun koittaa.
 
Spedemix
20.06.2016 22:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Börje: Kiitoksia hyvistä vastauksista ilman vittuiluja! Hieman vielä mietityttää onnistunkohan bounssaamaan tuon pumppaamisen oikeille raidoille oikein. Kun bussissahan se tapahtuu ja monta raitaa menee sinne kerralla kompuraan, että mitähän tapahtuu esim. kompuran toiminnalle kun exporttaakin raidan kerrallaan. No, kai sen näkee kun koittaa.
 
Hyvä pointti. Kun se efu menee bussin läpi ja exporttaat ite raidan, efu ei tule raitaan mukaan. Asia ratkeaa siten että kopsaat sen efun joka ikiseen audioraitaan ja sitten exporttaat. Sama myös muille jutuille jos prosessoit samalla efektillä monta raitaa (filtterit yms.).
 
Toinen vaihtoehto (varmempi mutta paljon hitaampi) on soolottaa yksi raita ja exportata mixdown; ite oon tehny tätä silloin tällöin abletonilla jos session johonkin raitaan on laitettu monta efektipaluuta (dly, rev, parallel-kompura etc.) jotka haluan leipoa siihen raitaan kiinni.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Antti1
20.06.2016 22:49:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä koko aihe on hieman outo, mutta ehkä olen sitä vain itse. Ei nyt auta kysyjää lainkaan, vaan ihan omaa pohdintaa.
 
Outoa tämä on mun mielestä lähinnä siltä kantilta, että mun mielikuvani mukaan EDM-puuhastelut nojaavat paljon soundeilla, automaatioilla ja efekteillä kikkailuun. Ne voivat olla erittäin oleellinen osa itse sävellystä ja sen vuoksi on mun mielestä hiukan outoa edes teettää suurta osaa duunista ulkopuolisella taholla. Jos mä tekisin itse tuon tyylistä musaa, niin haluaisin pitää mahdollisimman pitkään koko homman omissa näpeissäni. Ainakin miksauksen loppuun asti.
Spedemix
21.06.2016 14:14:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun mielestä koko aihe on hieman outo, mutta ehkä olen sitä vain itse. Ei nyt auta kysyjää lainkaan, vaan ihan omaa pohdintaa.
 
Outoa tämä on mun mielestä lähinnä siltä kantilta, että mun mielikuvani mukaan EDM-puuhastelut nojaavat paljon soundeilla, automaatioilla ja efekteillä kikkailuun. Ne voivat olla erittäin oleellinen osa itse sävellystä ja sen vuoksi on mun mielestä hiukan outoa edes teettää suurta osaa duunista ulkopuolisella taholla. Jos mä tekisin itse tuon tyylistä musaa, niin haluaisin pitää mahdollisimman pitkään koko homman omissa näpeissäni. Ainakin miksauksen loppuun asti.

 
Voi olla myös niin että just se ulkopuolinen miksaaja saattaa tehä sen homman paremmin, eihän sitä tiedä ennen ku on kokeillu.
 
Tommoset automatiohässäkäthän voi printata niihin raitoihin, oikeastaan täysin samalla lailla ku vaikka noi pumppausefektit yms. Kaikki EDM- ja Hip-hop -tuottajat ei välttämättä oo kauhean hyviä miksaamaan vokaaleja, tässä varsinainen miksaaja voi tuoda paljon lisää pöytään. Kaikki tuottajat ei välttämättä osaa valita just sitä parhaiten sopivaa basarisaundia biisiin (siitä huolimatta vaikka heillä olisi tosi selkeä idea siitä mitä haluavat). Aika usein mä päädyn muokkaamaan rajusti tai jopa vaihtamaan basarisaundin jotta biisi saadaan oikean kuuloiseksi. Pääasia että asiakkaan visio toteutuu.
 
Mä tässä reilu viikko sitten miksasin yhdelle nuosevalle hip-hop -aktille biisin. Tuottaja sano että häneltä on ehkä ideat hieman loppunut biisin suhteen ja ehdotti että miksaamisen lisäksi tuottaisin biisiä vähän pidemmälle muutamaa teostoprosenttia vastaan (itse palkkani lisäksi). No mähän tein sit just niin; koodailin lisää rumpuja, tein variaatioita biittiin, lisäilin siirtymäefektejä ja väänsin biisiin uuden outron. Artisti ja tuottaja olivat tosi tyytyväisiä ja iloisia siitä että biisi nousi heidän mielestään toiseen potenssiin.
 
Pointtina lähinnä kai se, että yhteistyö on voimaa. Alun perin se syy (80-luvulta alkaen) miksi projektiin palkattiin loppusuoralla ulkopuolinen miksaaja on just se, että hän tuo freesin näkökulman projektiin.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Mikael
21.06.2016 15:11:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla miksaushommelit on parhaimmillaan silleen intensiivisiä sessioita, että jos tuntuis tarvitsevan jotain raitaa, niin ei huvittais ruveta tilailemaan niitä mistään vaan päästä heti käsiksi toteuttamaan kulloinkin päällä olevia keloja. Siinä mielessä olis kyllä kiva että kaikki olis heti saatavilla.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
SteveHarris
21.06.2016 19:50:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähetä miksaajalle raakamiksaus miltä haluut et homma kuulostaa.
Mukaan sit niin märät kun kuivat raidat.
 
www.go13band.com
cosmob83
05.08.2016 09:10:48 (muokattu 05.08.2016 09:39:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikaisemman kirjoittajan kanssa olen vähän samaa mieltä siitä, että ajatus EDM biisin lähettämisestä ilman efektejä miksattavaksi on vähän outo. Ylipäätänsä ajatus siitä, että tekee EDM musaa ja sitten joku toinen miksaa sen, on kieltämättä vähän vieras. Mutta jokainen toki tyylillänsä. Siis kun eihän tuo EDM perustu niinkään siihen että se oli musiikillisesti jotenkin kovinkaan ihmeellistä, vaan kyse on enemmänkin tekstuurista, jonka luomisessa tuo äänisuunnittelu ja miksaaminen on se olennaisin juttu. Mutta jos pitäisi ruveta lähettelemään ulkopuolelle miksattavaksi, nii kyllä minä sanoisin että printtaa mukaan ne efektit jotka ovat osa äänisuunnitteluasi. Se on se osa joka tekee siitä sinun kuuloisen.
 
Edit: Toki on sitten työskentelypareja joissa toinen osapuoli saattaa ottaa vähän enemmän vastuuta miksauksesta, ja toinen jostain toisesta aspektista. Mutta kyllä pääsääntöisesti tuo EDM ja IDM -genret tuppaavat toimimaan niin, että artisti itse miksaa. Eri asia sitten jos ghostwriteri tekee artistille, silloin se ghostwriter yleensä miksaa.
 
Synth
07.01.2019 15:03:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostan tämän keskustelun takaisin tapetille, koska alkaa olla itselleni myös ajankohtainen kysymys, ja sainkin jo moneen kysymykseeni vastauksen näistä aiemmista vastauksista. Iso kiitos niistä!
 
Näkemyksiä kaipaisin vielä efektoinnista ynnä muusta. Jokaisella softainstrumentilla saattaa olla oma reverbbi, sitten vielä raidalla jotain omaa delayta ja masterissakin vähän lisää. Meneekö käytäntö miksaajan toiveista näiden suhteen samalla tavalla, eli lähetetään oma näkemys ja myös plugarin säätöjä myöten täysin kaiuton versio?
 
Itse saattaisin asiakkaana tuoda omat haasteet mukaan, koska vaikka kuinka olisi kokemusta ja tietotaitoa omien visioideni miksaamisesta, perinnöllinen kuulonalenema pitää huolen siitä, että muut kuulevat vivahteet erilailla kuin itse kuulen. Sen takia todennäköisesti kusen lähes kaikkien raitojen volat ja equt jo tuotantovaiheessa. Eli pitäisikö kuivaversioiden olla myös equjen osalta täysin koskemattomia?
 
Myös tuo askarruttaa, että jos miksaaja osaakin antaa merkittäviä parannusehdotuksia juurikin niin että "vaihdetaan bridgessä snarea" ja "tonne tekisin tämmösen fillin ja tää bassokulku legatoks" niin missä menee se raja että miksaajalla on hyvät perustelut alkaa vaatia prosentteja koska tuo niin paljon omaa kädenjälkeä biisiin mukaan?
 
Bändi ilman kosketinsoittajaa on kuin McDonald'sin piha ilman mopoautoja.
dewil
07.01.2019 15:38:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synth: Nostan tämän keskustelun takaisin tapetille, koska alkaa olla itselleni myös ajankohtainen kysymys, ja sainkin jo moneen kysymykseeni vastauksen näistä aiemmista vastauksista. Iso kiitos niistä!
 
Näkemyksiä kaipaisin vielä efektoinnista ynnä muusta. Jokaisella softainstrumentilla saattaa olla oma reverbbi, sitten vielä raidalla jotain omaa delayta ja masterissakin vähän lisää. Meneekö käytäntö miksaajan toiveista näiden suhteen samalla tavalla, eli lähetetään oma näkemys ja myös plugarin säätöjä myöten täysin kaiuton versio?
 
Itse saattaisin asiakkaana tuoda omat haasteet mukaan, koska vaikka kuinka olisi kokemusta ja tietotaitoa omien visioideni miksaamisesta, perinnöllinen kuulonalenema pitää huolen siitä, että muut kuulevat vivahteet erilailla kuin itse kuulen. Sen takia todennäköisesti kusen lähes kaikkien raitojen volat ja equt jo tuotantovaiheessa. Eli pitäisikö kuivaversioiden olla myös equjen osalta täysin koskemattomia?
 
Myös tuo askarruttaa, että jos miksaaja osaakin antaa merkittäviä parannusehdotuksia juurikin niin että "vaihdetaan bridgessä snarea" ja "tonne tekisin tämmösen fillin ja tää bassokulku legatoks" niin missä menee se raja että miksaajalla on hyvät perustelut alkaa vaatia prosentteja koska tuo niin paljon omaa kädenjälkeä biisiin mukaan?

 
Jälleen kerran: Se riippuu niin paljon materiaalista. Mä yleensä pyydän aina biisistä mahdollisen raakamiksauksen ja teen sitten sen perusteella päätöksiä, mitä ja miten haluun miksaukseen.
 
Jos miksaaja vähän muokkaa lähtösoundeja paremmin kokonaisuuteen istuvaksi, niin sehän on ihan perusduunia. Ei se rokkibiisin sisältökään siitä miksikään muutu, jos vähän snarea triggaa.
 
Mutta jos ruvetaan samalla myös tuottamaan, niin sitten se sovitaan aina kimpassa, että millä prosentilla rojalteja katellaan. Ja jos ne tuotannolliset tarkaisut tekee sen, että soiko se spotifyssä tuhat, vai satatuhatta kertaa, niin onhan se ne prosenttinsa ansainnut?
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Kalmo
07.01.2019 15:48:13 (muokattu 07.01.2019 15:50:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synth:
Myös tuo askarruttaa, että jos miksaaja osaakin antaa merkittäviä parannusehdotuksia juurikin niin että "vaihdetaan bridgessä snarea" ja "tonne tekisin tämmösen fillin ja tää bassokulku legatoks" niin missä menee se raja että miksaajalla on hyvät perustelut alkaa vaatia prosentteja koska tuo niin paljon omaa kädenjälkeä biisiin mukaan?

 
Aiemmissa vastauksissa ollaan hyvinkin libaraaleja päätösvallan antamisessa miksaajalle, mutta tuo tekijänoikeusnäkökulma on syytä huomioida, ja puhua selväksi etukäteen. Miksaaja onkin äkkiä sovittajan/instrumentalistin/säveltäjän/tuottajan asemassa (kuten Spedemixin kuvaamassa tilanteessa).
Luulenpa tosin, että vähänkään kokeneempi miksaaja ei edes lähde tepastelemaan kovin kauas sille harmaalle alueelle, sitouttamaan itseään koko biisiin, vaan tekee vain "tarpeellisen".
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «