Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokonaisvaltainen multiefekti: Boss Gt-100, Line6 Pod HD 500X..?
1 2
Kallipää
30.03.2016 18:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tässä nyt jokusen kuukauden haalinut irtopedaaleja ja päätynyt tulokseen ettei se ripaska oo mun laji. Ei siinä vaan millään ehi jatkaa taustalaulua, vaihtaa kanavaa, pistää etusäröä, delayta sun muuta hilavitkutinta päälle samalla kun pitäis alottaa soolo ja ilmekin muistaa vääntää blues-mutrulle.
 
Nii kelasin nyt heivata nuo helvettiin elikkä tänne torille ja ostaa tilalle joku multiefektihäkkyrä. Mutta mikä? Mulla on ollu hyviä kokemuksia bossin me-50:stä ja me-80:stä (omistan jälkimmäisen) mutta niistä puuttuu efektilooppi. GT-100 olis looginen upgrade, mutta tota line6:a on kans suositeltu ja olikohan siinä kans joku Zoomi mitä interwebeissä on mainittu. Line6:ssa olis demojen perusteella paremmat styrkkamallinnokset, mut bossissa olis parempi käyttöliittymä, kaiketi enemmän efektejä ja säätömahdollisuuksia, eikä se olis koko ajan muistuttamassa spiderien olemassa olosta. Ja säröjäkin tarvisin vaan kotisoitossa tai jos keikalla joutuu soittaa oudoilla kamoilla lyhyellä chekillä. Ja yllättävän paljon niitäkin saa korjattua jälkiequlla, ainakin me80:ssä.
 
Ja vaatimuksia olis:
Efektilenkki, että saa styrkan oman särön ja oikeelle paikalle efektiketjussa
Hyvä määrä toimivia perusefektejä ja säröjä
Delay, reverb, chorus jne
Multiband/para eq olis kiva
Looper olis kiva
Viritin
Compura ja kelvollinen boost särö
Äänitys yms mahdollisuus ilman interfacea.
Rahalle vastinetta. Pitää pystyä korvaamaan irtopedaalit
 
Kokemuksia tai suosituksia kellään?
 
Keksi itse lisää.
BugBadWolf
30.03.2016 18:57:18 (muokattu 30.03.2016 18:59:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokemuksia on useammastakin. Tuoreimmillan voin verrata HD500 ja GT-10. Satanenhan on kympistä tekaistu versio, jossa kaikkea on enemmän.
 
GT-100 ja HD ovat paperilla ominaisuuksiltaan suurinpiirtein samanlaisia. Multiefektin kanssa rassaaminen tapahtuu kuitenkin nykyisin tietokoneella ja siihen Line6 tarjoaa huomattavasti selkeämmin toimivan ohjelmiston.
 
Vertailemalla soundeja (useampi BOSS ja Line6 tuttuja), BOSS tuntuu jotenkin "konemaisemmalta". Tuo lienee paras tapa kuvata sitä. Erot eivät ole suuret ja ison efektilistan löytää molemmista. Joskus tuntuu kuitenkin siltä että Line6 olisi aavistuksen kattavampi paletti. Varsinkin vahvistimia (malleja) piisaa.
 
Niin paljoa niillä ei ole eroa, että laitteen itsensä takia kumpikaan nousisi selväksi ykköseksi (mielipide, huom.). Line6 menee nenän mitalla ohi paremmalla tietokoneohjelmallaan.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Guitarfreak
30.03.2016 19:10:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kait se Axefx mikälieon mnetin standardivastaus :) itsellä ei oo kokemusta tästä mut kallishan se on.
 
Tai sitten pistät pedaalit ja vahvistimen kanavanvaihdot midin orjuuteen nii saisit ehkä selkeämmän säätö-interfacen kuin multipaven vastaavan.
 
Tai sit line6 m9/13 ja midillä vaffari ojennukseen.
 
Mulla ollu ikivanha podxt, pod2 ja boss gt10 nii noista pisimpään oli podxt. Vähän ne 1 ja 0 paistaa läpi mutta kyllähän ne lypsylle välttää...
 
No... Mie just luovutin multihelvettiajatuksen ja taidan opetella soitteleen ilman efektejä :)
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Sähikäinen
30.03.2016 19:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Axe, Kemper ja nyt uusimpana Atomic Amplifire koettuna voin sanoa, että tämä laite Atomic on se joka minulle nyt jäi. Helpoin käyttää ja hinta/laatu on mielestäni tässä ylivoimaisin. Oman mielitonen soundi ei häviä Axelle tai Kemperille ollenkaan. Mikäli kuitenkin rakastaa viilata soundia loputtomiin on varmasti jompikumpi näistä toisista parempi vaihtoehto. Hinta uutena siis hieman päälle 550€, joten suosittelen tutustumaan.
 
https://www.youtube.com/watch?v=ZywZ58QpPds
 
ÄrGee
30.03.2016 19:46:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bosseissa on aika muovisen kuuloiset vahvistinmallinnukset ja kummassakin kaappimallinnukset ovat suhteellisen käyttökelvottomia. Niistähän pääsee eroon ottamalla ne pois käytöstä ja käyttämällä oikeata kaappia.
 
Minun valinta olisi Line6 Pod HD500X tai HD Pro X, jonka kaveriksi päätevahvistin mistä sitten ohjataan ääni kaapille. Tällainen setti on itsellä treenikämpällä käytössä ja olen ollut tyytyväinen sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
 
Jos budjetti kestää, niin käytetty Axe FX standard tai Ultra torilta ja sen perään putkipääte hyvän kaapin kanssa.
 
Toisaalta jos omistaa vahvistimen mitä haluaa käyttää noiden kanssa, niin sekin onnistuu efektiloopin avulla, mahdollisuudet ovat monet.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
TTV
30.03.2016 19:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sekoitetaas pakkaa olemalla Boss-myönteinen.
 
Itellä ollut ME-50 ja GT-8 aiemmin ja nyt GT-001, joka on tuosta GT-100:sta karsitumpi pöytäversio. Bossin efektit ovat laadukkaita ja kyllä ne vahvistin- ja kaappimallinnoksetkin todella toimivia ovat. Sieltä ei löydy esim. Diezeliä tai Friedmannia just sellaisenaan, mutta EQ:ta ja muita parametrointeja käyttämällä hyvät saundit irtoaa kevyesti. Mistäkö tiedän? No, omistuksessa on käynyt niin Axe2, Kemper, Amplifire kuin 11R ja Pod HD ja silti palasin Bossiin muutaman harhailuvuoden jälkeen :-)
 
Aloittaja ilmeiseti haluaa käyttää oikeaa vahvistinta ja kaappia, jolloin multiefekti olisi suoraan vain efektipedaalien korvike? Tähän Boss GT-100 menee just nappiin ja pystyypä sillä muutkin soittomuodot hoitamaan...
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
BugBadWolf
30.03.2016 20:17:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: No sekoitetaas pakkaa olemalla Boss-myönteinen...
 
En tarkoittanut oikeastaan olevani kielteinen BOSSin suhteen. Pikemminkin halusin välttää sellaisen kuvan antamista.
 
Soundit, kapineen tärkein osa tietenkin, ovat rahtusen koneita toki. Mutta jos tehdään digikaikua, delayta ja muutamaa musiikkityyliä, tuo on vain etu.
 
Ohjelmistojen kuvaus oli vain valitettava totuus. Kympille ei ole omaa lainkaan (kolmannen osapuolen työkalu on todennäköisesti BOSSin avulla tekaistu) ja se satasen työkalu on demovideoiden perusteella todella sekava. Siinä se Line6 on selvimmin edellä.
 
Itselläni on tänään käytössä vain GT-10, joten en minä nyt mitään suurta BOSS-vihaa tunne, vaikka ko firma viime aikoina onkin eräässä langassa joutunut vähän outoon valoon ;D
 
Hyviä vehkeitä molemmat. En ole tuntenut tarvetta siirtyä kalliimpiin, koska värkit ovat aina kitaran ja vahvistimen välissä. Suora käyttö äänityksiin (tai uteliaisuus) saattaisi joskus ajaa Kemperiä kohti.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
TTV
30.03.2016 20:25:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: En tarkoittanut oikeastaan olevani kielteinen...
 
En tarkoittanut sinua mitenkään henkilökohtaisesti, annoin vaan ääneni Bossille. GT-100 ja GT-001 mukana tulee todella helppokäyttöinen ja toimiva PC-editori, jolla saundipankkien hienosäätö on mielekästä. Yhdessäkään kokeilemassani multiefektilaitteessa ei ole ollut miellyttävä fyysinen käyttöliittymä pienten näyttöjen ja valikkosurffauksen takia ;-)
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
tender.insanity
30.03.2016 21:06:27 (muokattu 30.03.2016 21:08:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GT-100 on ihan mainio. Livetilanteeseen (heviä) olen pari luottomallinnusta löytänyt ja käyttänyt hyvin tuloksin Roland GA-112 vahvarin kanssa. Nauhoituksiin en enää käytä. Jos käyttäisin, niin ulkoisten IR:ien kanssa.
 
Digitech GSP1101 hoitaa nykyään mulla äänityksen virkaa. Vaikka onkin vanha, niin oikein mainio beta-firmwaren myötä.
 
Itse olen iskenyt silmäni Zoom G5n -pedaaliin. Vois ehkä kesällä napata testiin.
 
EDIT: Jos ei GT:n oma softa kiinnosta, niin jäsen Gumtown isosta maailmasta on tehnyt aivan mainion FXfloorboard editorin. http://fxfloorboard.sourceforge.net/info.php?model=gt-100
 
Screeenshot
http://i1-win.softpedia-static.com/ … reenshots/GT-10-Fx-FloorBoard_1.png
 
Uto
30.03.2016 21:15:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Aloittaja ilmeiseti haluaa käyttää oikeaa vahvistinta ja kaappia, jolloin multiefekti olisi suoraan vain efektipedaalien korvike? Tähän Boss GT-100 menee just nappiin ja pystyypä sillä muutkin soittomuodot hoitamaan...

 
Komppaan, vaikka viimeisin kokemukseni Bossin multiefekteistä on muistaakseni GT kasista. Jos löytyy jo vahvistin ja kaappi omasta takaa, täysin kelvollisia multiefektejä on ollut jo vuosia, ei tarvitse lähteä high end -osastolle (AxeFX, Kemper, Helix, Atomic Amplifier).
 
I learn tapping so that I need never use it.
BugBadWolf
30.03.2016 21:17:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity:...jos ei GT:n oma softa kiinnosta...
 
Täällä juurikin tuo käytössä. Mutta se Line6 softa kannattaa kokeilla (sivistäytymysmielessä). Jotenkin vaan kaikki paikallaan ja toimii.
 
Mutta jos ei sille softalle nyt antaisi liian suurta painoarvoa. Multiefekti on tuskana tuhkaluukussa joka tapauksessa, kun sitä säädetään. Autuus tulee vasta, kun ne valmiit soundisetit livahtavat yhdellä polkaisulla pankista ulos. Kerran säädetty myös pysyy (kunhan varmuuskopioi), eikä katoa ohitaapertavan kampurajalan mukana täydellisten asetusten taivaaseen.
 
Jokainen purkkien kanssa puljannuthan tietää, ettei toisen pilaamaa potikanasentoa löydä enää koskaan ;D
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
ÄrGee
30.03.2016 21:38:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uto: Komppaan, vaikka viimeisin kokemukseni Bossin multiefekteistä on muistaakseni GT kasista. Jos löytyy jo vahvistin ja kaappi omasta takaa, täysin kelvollisia multiefektejä on ollut jo vuosia, ei tarvitse lähteä high end -osastolle (AxeFX, Kemper, Helix, Atomic Amplifier).
 
Ei välttämättä tarvitsekaan, mutta jos on kultakorva ja antaa painoarvoa esimerkiksi sille että kitara erottuu miksauksesta mahdollisimman hyvin niin ero kalliimpien ja keskihintaisten välillä on selkeä. Tosin muodostan tämän mielipiteen pelkästään internetissä kuultujen clippien perusteella.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
BugBadWolf
30.03.2016 21:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: ..kitara erottuu miksauksesta mahdollisimman hyvin...
 
Eq, viisikybää.
 
Muljuttimet muuten ovat täynnä sellaisia, mutta niitä ei osata käyttää. Aina sitä särkijää joka paikkaan.
 
Aina...
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
ÄrGee
30.03.2016 21:49:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Eq, viisikybää.
 
Muljuttimet muuten ovat täynnä sellaisia, mutta niitä ei osata käyttää. Aina sitä särkijää joka paikkaan.
 
Aina...

 
Eq ei ole mikään taikakeino jos lähtöasetelma ei ole tarpeeksi hyvä. Käytän 500X:llä paremetrista ja mid-focus eq:ta suhteellisen menestyksekkäästi, mutta silti se ei vain pärjää kalliimmille laitoksille.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
BugBadWolf
30.03.2016 21:55:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee:...kalliimmille laitoksille.
 
En usko että taikasana on tässä. Mikä tahansa kympin eq saa soundin kuin soundin seisomaan miksauksessa niinkuin...
 
...mikä tahansa huomiota kiinnittävä asia nudistirannalla. Haluaisitko selittää yksityiskohtaisemmin? En ymmärrä.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
ÄrGee
30.03.2016 22:19:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: En usko että taikasana on tässä. Mikä tahansa kympin eq saa soundin kuin soundin seisomaan miksauksessa niinkuin...
 
...mikä tahansa huomiota kiinnittävä asia nudistirannalla. Haluaisitko selittää yksityiskohtaisemmin? En ymmärrä.

 
Noissa multiefekteissä on myös sellaisia taajuudenkorjaimia mitkä värittävät soundia aika ikävästi. Pod HD:n graphic equalizer on sellainen. Noissa laitteissa on niin monta muuttujaa olemassa, ettei tuohon voi antaa sen parempaa vastausta :)
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
jannek
31.03.2016 19:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pod hd:n global eq on minusta oikein käyttökelpoinen. Jos erottuvuutta miksissä kaipaa, tai jotain pientä säätöä keikkapaikan akustiikan takia nii siitä hiukan piikkiä vaikka ylämiddleen..
 
Did i get it right?
BugBadWolf
31.03.2016 22:26:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannek: Pod hd:n global eq...
 
Eq:n siirteleminen siellä ketjussa tuottaa myös mielenkiintoisia tuloksia. Joskus se kannattaa tuikata kaikujen eteen, vaikka korjailu loppupäässä tuntuisi loogisemmalta. Tämä on mahdollista useammallakin multiefektilaitteella.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
ÄrGee
04.08.2016 21:28:09 (muokattu 04.08.2016 21:31:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: En tarkoittanut sinua mitenkään henkilökohtaisesti, annoin vaan ääneni Bossille. GT-100 ja GT-001 mukana tulee todella helppokäyttöinen ja toimiva PC-editori, jolla saundipankkien hienosäätö on mielekästä. Yhdessäkään kokeilemassani multiefektilaitteessa ei ole ollut miellyttävä fyysinen käyttöliittymä pienten näyttöjen ja valikkosurffauksen takia ;-)
 
Onko noissa Bossin vehkeissä mahdollista valita vahvistimeksi pelkästään etuaste? En nyt saa selvää asiasta, koska Bossilla on näköjään tapana kutsua kaikkia vahvarimallinnuksia ''preamp'' termillä.
 
Boss GT-100 kiinnostaisi sen signaalitien ominaisuuksien vuoksi, ja kuivan signaalin äänittäminen on helposti mahdollista. Toisin kuin tässä minun nykyisessä Podissa.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
TTV
04.08.2016 21:45:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Onko noissa Bossin vehkeissä mahdollista valita vahvistimeksi pelkästään etuaste? En nyt saa selvää asiasta, koska Bossilla on näköjään tapana kutsua kaikkia vahvarimallinnuksia ''preamp'' termillä.
 
Boss GT-100 kiinnostaisi sen signaalitien ominaisuuksien vuoksi, ja kuivan signaalin äänittäminen on helposti mahdollista. Toisin kuin tässä minun nykyisessä Podissa.

 
GT-001 valikkoa selatessani en huomannut, että vahvistimesta voisi valita päätteen päälle tai pois, vaan se näyttäisi olevan mukana koko ajan. Tarkistan huomenna PC-työkalulla paremmin. Saattoi myös olla, että jotkut mallit ovat laajempia kuin toiset, tääkin selviää huomenna.
 
Kaiutinmallin saa pois päältä ja sitä tuli itekkin kokeiltua; GT:stä signaali Two Notesin Torpedo C.A.B.iin ja sieltä kaappi-impulssi mikitettynä päälle. Toimi todella hyvin ja lisämakua sai, kun laittoin CABista päätemallinnoksen päälle.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «