Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikakysymys tabulatuureista
1
Heihei
25.07.2016 20:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noviisi täällä pulassa! Olen tässä yrittänyt opetella lukemaan noita tabeja, ja jollain lailla jo niitä tajuankin, mutta nyt tuli tenkkapoo, kun todellakin olen vielä ihan aloittelija enkä kaikkia sointujakaan osaa. Eli mitenkäs soitetaan silloin, kun tabulatuurissa on esim. A-kielellä numero 2 ja G-kielellä nro 4 päällekäin? Elikkäs näyttäisi voimasoinnulta muuten, mutta siinähän on yksi tyhjä kieli välissä, eli pitääkö mun soittaa jotenkin plektralla toinen ja sormella toinen, niin ettei se välissä oleva D-kieli soi, vai miten ihmeessä? Siis ilmiselvästi ne on tarkoitus soittaa yhtäaikaa, kun kerran ovat päällekkäin.. Sori jos on tyhmä kysymys, ja huonosti muotoiltu, en oikein osaa paremminkaan ilmaista.
 
Hypetreme
25.07.2016 22:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Välissä olevaa kieltä ei tosiaan soiteta ollenkaan. Voit pitää esim. etusormea A-kielen 2 välissä ja puoliksi D-kielen päällä jottei se soi.
 
Schecter Hellraiser C-1- ENGL Thunder 50 E322- Framus FR212 CB- Focusrite Scarlett 8i6- Yamaha HS50M
Heihei
25.07.2016 22:49:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niinpä tosiaan! Sehän on ihan itsestäänselvää, miten en tuota tajunnut.. Suurkiitos rautalangasta - sitä välillä tarvitaan.
 
Jucciz
26.07.2016 01:21:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sivumennen sanoen tuommoinen ote on nimeltään oktaavi, eli ei varsinaisesti sointu ensinkään.
Heihei
26.07.2016 19:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Musiikin teoria on mulle ihan täysin hepreaa, joten kiitos tiedosta. Koko ajan oppii lisää. Koulun musiikkitunneista ei ole jäänyt mieleen yhtään mitään valitettavasti, ja ihan nollasta olen tässä aloittelemassa kitaran soittamista. Ehkä sitä teoriaakin voisi joskus yrittää opiskella, mutta ensisijaisesti nyt olisi vaan tarkoitus oppia omaksi iloksi soittamaan kitaraa, eikä aikaa ole liikaa siihen hommaan, joten täytyy priorisoida. Soittamisen opettelu ja se itse asia eli kitaran kanssa näprääminen on tällä hetkellä etusijalla..
 
billy joe
27.07.2016 13:33:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo mainitsemasi tapa soittaa toinen nuotti plekulla ja toinen sormella on muuten ihan yleinen tekniikka, ja varmaan se on tarkoituskin soittaa juuri niin, jos sitä väliin jäävää kieltä ei ole merkitty x:llä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «