Aihe: Ghost
1 2 3 4 533 34 35 36 37106 107 108 109 110
Brian May jr.
21.07.2016 22:07:57
1. Tais olla vuosi 2012, kun kaveri näyttää jotain keikkavideota: "Hei tsiigaa mitä mä löysin, bändi pukeutuu akolyyteiks ja papeiks ja laulaa saatanasta pop-musan säestämänä!"
2. Joo, onhan tää ihan mielenkiintosta. Ai nää on tulossa Hellfestiin ens vuonna? No sielläpä näkee sit.
3. Hellfest 2013, Ghost vaihtaa slottia jonkun toisen bändin kanssa ja soittaa festareiden vimpan keikan. Väkeä ei ole kovinkaan paljoa, keikka sujuu ihan hienosti. Monstrance Clockin kuulee tässä ensimmäistä kertaa, hyvin toimii yhteislauluineen.
4. Seuraavan vuoden aikana tätä hehkuttaa kaikki, onko tää muka niin hyvää? Jätänpä vähän takaa-alalle.
5. 2015, toistaiseksi paras levy tulee ulos ja 2016 hieno keikka Tuskassa.

Kyllä mä tykkään itse asiassa aika paljonkin, ja tykkäsin jo silloin, mutten ole koskaan ymmärtänyt sitä oikeasti ihan älytöntä hehkutusta. Konsepti ei sinällään tuo itselleni paljoakaan tässä, kyllä muhun iskee se hyvä sävellystyö ja etenkin vahvat ja tarttuvat pop-melodiat.
Vettä!
LeChuck
22.07.2016 18:29:47
Joo, ei tässä bändissä itseäni ota päähän se että olis "liian poppia".
Ihan kivoja biisejä siellä täällä mutta jotenkin jokainen levy alkanut puuduttamaan tosi nopeasti.. ehkä se on subjektiivista mutta jotenkin pinnallista musaa.

Mielestäni useampikin bändi on tehnyt tälläsen 70-luvun rockiin nojaavan kaman paljon paremmin kuin Ghost sekä soitannollisesti että sävellyksellisesti.
miihkali666
25.07.2016 01:56:35
Tarinan logiikka, siis Jeesus-tarinan logiikka, "Voi jeesus" sentään:

Jeesuksen Kärsimys->jumala jotain syntejä lupaa anteeksi. Entä sitten, miksi helvetti silti uhkaa syntisiä ? Juu juu mutta kun teet kuten me haluamme, niin olet taas ok eikä helvetistä mitään pulmaa, forgetaboutit.

Tarinan älyttömyyttä ei saa kyseenalaistaa. Tarinahan ei vetoa älyyn. Tarina ei vetoa tunteisiin. Tarina kalskahtaa kolkolta ja kostealta betonilta. Keskiajan kauhut ja kidutus, siinä kosketuspinta uskonnon opetukseen Suomessa.

Silti, Jeesus on sydämessäni, ihan varmuuden vuoksi, kun ilkeäsilmäinen arkkienkeli taivaan portilla katsoo, ketä kaikkia on kaverilla sydämessä, onko jessus ? Onko Lemmy ?. Siihen perustuu uskonnollisuus. Ei se mitään maksa että uskoo. Okei mulle kanss.

Saatanan perusongelma on, että mr/ms saatana itse ei kerro meille, kuka hän joko ON, tai EI OLE. Saatanalla ja jumalalla on siis sama perusongelma. Ihminen on ottanut työkseen selvittää, mitä OIKEASTI on olemassa, ja mikä on niiden OIKEASTI olemassaolevien asioiden luonne ja laatu. Saatana ja jumala ovat tässä varmasti todettavien ASIOIDEN suuressa luokassa TODELLA heikoilla. Näyttää siltä, että saatana kristillisyydessä on joko jeesusta heikkouteen houkutteleva kuvitteellinen hahmo tai sitten se perhanan naapurimaiden jumala, joka automaattisesti tahtoo pahaa raamatun kirjoittajien kansalle.

Nähdäkseni, mutta en millään saa päähäni, mistä erityisistä lähteistä, saatanan yksi OLEELLINEN ilmenemismuoto kristillisyydessä olisi tämä ELÄIMEN luonne ihmisessä, eli että ihminen on sekä-että, dualismi, eli henki, joka kilvoittelun kautta jne, oli jossain määrin yhteydessä jumalaan, mutta että se perusrunko, jossa henki asuu, on saatanallinen. Tämä siis ulkoa minulle tuotuna ideana. Ehkä tämä on omaksuttu populaarikultuurista ja, ja olen ihan sikaonnellinen, jos joku ohjaa minut tielle tässä käsityksessäni ! Tässä puhutaan länsimaisen kulttuurin kulmakivistä. Tässä mennään jokaiseen nurkkajuureen ja jokaiseen kellotorniin ja minä rakastan tätä länsieurooppalaista kulttuuria. Rakastan myös Ghostin sekä musiikkia että lavashowta. Rakastan kyllä lapsiani vielä sitäkin enemmän !

MINULLE SAATANA on ihan tavallinen ELÄIN. Ei peto, ei nisäkäs, ei hampaallinen, ei tunteva, ei erityisesti muuta kuin selviytymistä ajatteleva, ei mitään erityisesti, vaan biologinen otus, oli mikä oli, mutta biologinen sellainen, kaikkineen, sekä henkisesti, että fyysisesti, että kaikki asiat tulee biologiasta. Eläin, jonka kaikki toiminnot, myös henkiset, tulevat henkiin jäämisestä ja elämisen riemusta yleensä, eli siihen ei ole kytketty mitään ilkeää, mitään pahantekoa, mitään ns vittumaista, muita ihmisiä tai elollisia vahingoittavaa. Saatana siis olisi vain tämä elämän olemassaolon kuvaus.

Onko siinä jotain ihanaa tai jotain vaikeaa, onko se miten pitkäkestoista ja mitä siitä voi oppia... Elämä on monimuotoista. Minä pidän tästä saatanasta, koska se on elämä minussa, se on elämä ympärilläni, saatana on "nostro di patre, nostra madre". Saatana on isämme, saatana on äitimme. Tuo on ansaittu suomentaa, missään ei varmasti sitä vielä ennen ole. Tuo on pyhä teksti ja minä hingun päästä vetään pyhiä tekstejä tähän maahan :)

Minä en pelkästään usko, vaan minä myös olen osa sitä elämänkehää. Sinäkin olet. Uskon elämään, uskon itseeni, uskon eläviin ihmisiin ja eläviin olentoihin. Näen paljon ihmeellisiä ihmisiä, älykkäitä, taitavia, hyviä ihmisiä. Uskon, että täällä on hyvä elää, kaikkien näiden ihmeellisten ihmisten keskellä.

Ghostin uskonto-paavi-satanismi-konsepti joka ensin tuntui sysipaskalta, on hiinä-ja-hiinä toimiva. Ihmisläheinen ja humaani atanismi on bara normal, mutta nämä sarjamurhaajien kelaukset ei minusta istu soppaan, nimittäin jos katsotaan "saatanaa" ihmisen eläinluontona, ei sarjamurhaaminen ole erityisen terveen eläimen ominaisuus, joka älykästä nisäkäseläintä osuvasti ilmentää. Ghostin tarkoitus kai on olla "älyllinen" ja "filosofinen" orkesteri. Sarjamurhaajat voi kai laskea sairaiden eläinten joukkoon. Suurin osa ihmisistä on terveitä ja suurin osa ihmisistä ei sarjamurhaa, joten miksi sarjamurhaaja olisi erityisen saatanasta, paitsi sen tulkinnan mukaan, jossa saatana on niiden vihollisvaltioiden jumala, joka automaattisesti on hankala tyyppi.

No, ahma ehkä voi tapppaa yli senhetkisen tarpeensa, jos eläinmaailmasta hakee vertausta.

Filosofinen kysymyksenasettelu ja tulvehtiva symboliikka, ei mielestäni suurempaa oivallusta ja lisäystä tekstipuolella jo olemassaolevaan. Silti, sydämellä tehtyä musiikkia.

Toivotaan että kukaan fundu ei näitä mene listimään USA:ssa, siellä kun on laajempi käsitys aseellisesta väkivallasta.

Uutta levyä pukkaa syssyllä ja liveshow kuulema syssyllä uudistuu myös. Ei ehkä pitäisi myöntää pitävänsä jostain hurri kaippareista näin paljon, mutta jos sanotaan että tuote on aika hyvä, tyypeistä ei niin väliä, kuten konsepti on.
miihkali666
25.07.2016 02:14:17
Tää o sydämellä tehty.
Blitz
25.07.2016 09:46:09
Meikälläkin oli aikamoiset liskot yöllä...
ISTO = DALLAS
Regalis Apertura
25.07.2016 10:11:02
No nyt on sitten tämäkin saatanan paavi & pojat-kortti käytetty. Sitten vaan miettimään mitä seuraavaksi keksittäisiin... Miten voisi provota massoja vieläkin enemmän ja erottua kaikista maailman bändien massasta?
VeeKoo
25.07.2016 12:47:24

Miiitäs vittua :---D
Decadetroll
25.07.2016 12:53:38
Elikkä jaahas. Mitähän täälläkin tapahtuu? :D
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
santakasa
25.07.2016 13:09:47 (muokattu 25.07.2016 13:09:56)
Onko miihkali antikristus?
heh siis se ketrju silloin kun puitiin sitä poikaa oka aikoinaan oli ole vinnan siinöä kondo - haitaripartio
Sergei Fallinen
25.07.2016 13:18:20
Saatanan hyvää settiä kyllä kirjaimellisesti. Lisää kiitos.
Tympee Huttunen
25.07.2016 13:36:16
Miihkali666 ansaitsee kaiken kunnian.
Regalis Apertura
25.07.2016 16:14:10
Vai onko Miihkali itse Papa Emeritus x:O... Tai vaikkapa itse belsebuupi;)
Mauppe
27.07.2016 14:24:38
Mauppe: Tulinpa vaan kertomaan, että Tuskassa vedetty Ghostin keikka oli jotain uskomatonta. Lähes hengellistä. Aivan käsittämätöntä. Lupasin, että otan bändin tarkempaan syyniin.

No hitto. Ghost vei mennessään. http://imgur.com/a/EB47M
Loput levyt tulossa myös. Radiota en onneksi kuuntele joten ei ole vielä ainakaan puhki kuunneltuja. Cirice ja He is on edelleen lempikappaleet Meliora albumilta. Tosin infestissumam on silti henk.koht lemppari albumi, vinyyliä odotellessa. Tuossa "If you have ghosts" cover albumilla myös hyviä covereita ja albumin nimikko biisi onkin paras ko. EP:ltä
p130
27.07.2016 15:03:18

Mauppe: No hitto. Ghost vei mennessään. http://imgur.com/a/EB47M
Loput levyt tulossa myös. Radiota en onneksi kuuntele joten ei ole vielä ainakaan puhki kuunneltuja. Cirice ja He is on edelleen lempikappaleet Meliora albumilta. Tosin infestissumam on silti henk.koht lemppari albumi, vinyyliä odotellessa. Tuossa "If you have ghosts" cover albumilla myös hyviä covereita ja albumin nimikko biisi onkin paras ko. EP:ltä

Roky Erickson jonka tekosia If you have ghosts alunperin on kannattaa ottaa tutustumislistalle. Paholainen ja 50-luvun kauhuelokuvat pyörivät lyriikoissa, hyviä biisejä sekä aitoa 70-lukuvääntöä. Levyistä Evil One ensimmäisenä pyöritykseen ;)
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
miihkali666
30.07.2016 16:46:33
santakasa: Onko miihkali antikristus?

Olisin kovin kiitollinen, mikäli arvon lukija jaksaa lukea edes viimeiset rivit tästä
( taas niin raskaasta ) liskojen horinasta.

Ahh, toivoin niin saatanan kovasti pääseväni ITSE kysymään joltakulta: "Anteeksi, mutta oletteko ehkä Saatana ? Jään kaipauksella odottamaan. Ehkä me kaikki olemme, erään raamatun tulkinnan mukaan. Teksti, joka sietää tulkintoja, ei ole hyvä teksti ! Asiat pitää voida selittää yksiselitteisesti, opetti jo Wittgenstein ! Vaadimme parempaa ja selkeämpää raamattua !

Itse huvitan joskus itseäni teologisilla teorioilla, kuten että Jumala sai tapaturmaisesti surmansa maailmaa luodessa, joten Häneltä on turha kysyä enää mitään. Maailmojen luominen on iso rytinä jossa sattuu ja tapahtuu.

Valitan, mutta olen vain miljoonien vuosien evoluution tuote, johon tämä minulle rakas "satanismi" on ulkoa tuotu lähi-idästä. En näe, missä kohtaa ihminen olisi kummempi kuin muut eläimet. Kirkolle ihmisen eläinpiirteet, kuten karvat, hampaat, penis ja silmät on aina ollut ns hankala asia. "Ei, ei, me ei olla apinoita", kuten Daytonin apinajutussa lauletaan. Hmm. Epäilen vain. Liikaa eläimen piirteitä ja ominaisuuksia. Liikaa johtolankoja eläinmaailmaan, liikaa biologisia todisteita. Selvää biologiaa. Kirkolle biologia on saatanasta, kuten muukin tiede ja tieteen saavutukset. Paavin kanssa on aina sukset ristissä, tuli mitä tuli, vaikka pedofiliaa, köhm köhm. Anteeksi ikävät katolisuuteen ja lestadiolaisuuteen liittyvät viittaukset.

Se, minkä kokonaan jätin mainitsematta, ehkä jopa pääasia tässä uskonto-henkisyys asiassa, on tämä viihde aspekti. Kun kovan päivän jälkeen on ruokaa, lämmintä ja mukavaa istua tulilla, tarvitaan viihdettä. Korppi, kettu ja karhu eivät kaipaa kovan päivän jälkeen viihdettä puhutulla kielellä. Ihminen on poikkeus eläinten joukossa. Ihmisen aivot kaipaavat virikettä tulilla istuessa.

Siinä vaiheessa satusedät pääsevät vauhtiin ja tarinaa syntyy kuin itsestään. Legendat syntyvät tulen liekehtivässä kajossa ja eläimet huutavat kaukana autiomaassa. Isot aivot, jotka simuloivat pienemmästikin vihjeestä kokonaisia maailmoja, janoavat polttoaineekseen uusia sytykkeitä. Psykologian mustetahratesti, kun vastapeluri sanoo yhden sanan, se laukaisee kuulijassa kokonaisia maisemia, joissa on yhtä ja toista. Aivot kuvittelevat pienimmästäkin vihjeestä vaikka kuinka pitkälle meneviä päätelmiä. Muusikotkin jammailevat siksi, että uudet virikkeet synnyttävät uusia ideoita.

Ihmisen Jumalaton mielikuvitus... 777 on jumalan numero, se kuvaa täydellisyyttä. 666 on ihmisen luku. Epätäydellisyys = saatanasta, raamatun mukaan. Ihminen. Mikä se on.

Miksi vaivaudun tuskailemaan tämän kaiken paskan kanssa ? Se on Tämä:

Miksi. Miksi uskontoa meille tupataan koulussa. Sen täytyy olla Tärkeää. Kansasta 40 % on sekä juoppoja että ylipainoisia. Terveyskasvatus on silti ihan sivuosassa kouluissa. Uskontoa kyllä tuputetaan, eka luokalta aina lukioon. Miksi. Vitussa.

Miksi uskonnonopetus on tärkeämpää kuin kansan pahoinvointi. Koulu on kansanterveyden suhteen täydellisesti epäonnistunut. Kansa voi huonosti. Uskonnonopetus ei palvele ketään. Ihmiset ovat sairaita. Se on tutkittu asia.

Uskonnonopetus on pois muista, tärkeämmistä asioista. Uskonnonopetus on perkeleestä. Uskonnon opettajat ajavat perkeleen asiaa. Missä uskonto, siellä saatana. Saatana on keksinyt kaikkein ovelimman piilopaikan, mistä sitä ei kukaan keksi etsiä. Jumalan kirkkauden takana. Tämä kappale oli malli siitä miten mitä tahansa voi sanoa vailla älyllisiä ja todennettavia argumentteja. Silti sillä voi vaikuttaa koska kappale koostuu symbolikielestä joka on ymmärrettävää tasolla, jolla meidät on aivopesty koulussa sekä muun kulttuurin toimesta.

Seuraava kappale taas vetoaa sekä älyyn että tunteisiin:

Uskonnonopetus on älyllisesti puolustuskyvyttömiä lapsia loukkaavaa ja vahingoittavaa aivopesua.

He is. Minä olen. Oletko sinä ?
Decadetroll
30.07.2016 18:11:31
Aivan uusiin sfääreihin päässyt tämäkin ketju. Tällä menolla tästä tulee mnetin paras aihe.
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
santakasa
30.07.2016 18:54:23
Ei voi kuin plussaa antaa miihkalin tekstille! Kunnon tykitystä! : D
Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691
Regalis Apertura
31.07.2016 10:31:32 (muokattu 31.07.2016 10:32:27)
Ghost-topic goes philosophical? Mitähän seuraavaksi;)...

PS. Eikös nykyisin se pedon luku olekin 616 eikä 666?
Berzerkowitz
31.07.2016 11:30:16
Vissiin olin Tuskassa kalja-alueella kun Ghost soitti. Tosin olin sem verran päissäni etten kyseisestä keikasta muista juuri mitään. En tiijjä mitä mielt olisi tosta bändistä jos olisin selvenmin päin keikkaa seurannu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)