Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha dbr12 vs RCF art315mkIII
1
RY
24.07.2016 21:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimassa uusia yläpäitä ja hintahaarukka tonnin hujakoilla. Kummatkohan noista olis järkevämpi ostos? RCF:t ulottuu alemmas, mutta subbarin kans niistä kuitenki suodatetaan matalat pois. Yammuja puoltais sisänen hpf, joten subissa sitä ei sitte tarvis olla, mutta rcf:n kans pitäis olla.. Mielipiteitä? Ehdotuksia?
 
iekku84
24.07.2016 21:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RY: Olen hankkimassa uusia yläpäitä ja hintahaarukka tonnin hujakoilla. Kummatkohan noista olis järkevämpi ostos? RCF:t ulottuu alemmas, mutta subbarin kans niistä kuitenki suodatetaan matalat pois. Yammuja puoltais sisänen hpf, joten subissa sitä ei sitte tarvis olla, mutta rcf:n kans pitäis olla.. Mielipiteitä? Ehdotuksia?
 
Turbosound milan m12 yläpää 499e/kpl. Hinta/laatu aivan jäätävä.
 
Pessimisti ei pety.
RY
24.07.2016 21:58:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iekku84: Turbosound milan m12 yläpää 499e/kpl. Hinta/laatu aivan jäätävä.
 
Kiitos vinkistä! Pitää tsekata.
 
kapa
25.07.2016 17:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Me hommattiin DXR12, ja ainakin mun mielestä hyvät...
 
Kapa
htm
25.07.2016 20:47:06 (muokattu 25.07.2016 20:50:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon miksannu yhden humppakeikan noiden artien läpi, ja oli oikeen mukavan kuuloset ilman subbareitakin. Jos subi kuitenkin on tulossa, niin luulisi sillä alapääntoistolla tee mitään. Luulisi silloin pienemmän olevan roudauksen kannalta kivemmat.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
xerxes
27.07.2016 10:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Mä oon miksannu yhden humppakeikan noiden artien läpi, ja oli oikeen mukavan kuuloset ilman subbareitakin. Jos subi kuitenkin on tulossa, niin luulisi sillä alapääntoistolla tee mitään. Luulisi silloin pienemmän olevan roudauksen kannalta kivemmat.
 
Eikös niitä kymppituumasia artteja tuossa taannoin hehkutettu kovastikin hyviksi kompromisseiksi noin kaikenkaikkiaan? Menee pelkät laulut ittekseen hienosti ja subbari(e)n kanssa bändi. Siis tossa hinta luokassa tietenkin.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
htm
27.07.2016 21:48:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xerxes: Eikös niitä kymppituumasia artteja tuossa taannoin hehkutettu kovastikin hyviksi kompromisseiksi noin kaikenkaikkiaan? Menee pelkät laulut ittekseen hienosti ja subbari(e)n kanssa bändi. Siis tossa hinta luokassa tietenkin.
 
Siis joo. Mulla oli 310a:t keikkakäytössä vajaat 10 vuotta ja möin vielä toimivina eteenpäinkin. Ne toimii laulukamoina ilman subbasia ja pa:na subien kanssa mainiosti tiettyyn rajaan saakka. Mökää niistä irtoaa ihan älyttömästi, mutta isommissa mestoissa headroomi loppuu kesken, ja skobet alkaa säröytymään. Rokkihommissa se ei välttämättä kauheesti haittaa. Kivat roudata olivat.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Einherjar
28.07.2016 23:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xerxes: Eikös niitä kymppituumasia artteja tuossa taannoin hehkutettu kovastikin hyviksi kompromisseiksi noin kaikenkaikkiaan?
 
Huonoin puoli niissä lienee, että ne on sellaiset "lähikenttä-pa:t". Jossakin siellä 5m jälkeen alkaa soundi muuttumaan, kun 10" elementin voimavarat alkaa hiipumaan.
Sen takia ne ei oikein isoissa paikoissa toimi ehkä toivotunlaisesti.
Kelpo pelejä silti, vaikka itse tykkäsinkin selkeästi enemmän 700-sarjan pillistä.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
musamies
01.08.2016 11:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikos hintahaarukassa tonnin hujakoilla paljoa muuta kuin lähikenttävaihtoehtoja tai ylipäänsä siinä valikoimassa, mistä omatoimimiksaajat valitsee...
 
Omatoimimittakaavassa tulee paljon muitakin tekijöitä vastaan kuin äänen ampuvuus pitkälle. Pienikokoisia kaiuttimia pääse helpommin sijoittamaan sopivaan paikkaan kuin järeämpiä vaihtoehtoja.
 
Jos kunnollisen äänen teko edes lähelle onnistuu, voi se järeämmin keinoin onnistua kauaksikin. Siksi mielestäni omatoimimiksaajien ja muusikoiden kannattaa keskittyä lähikenttä-ääneen ja jättää pitkät etäisyydet ammattilaisille. Usein puutteita on siinä, että edes lähellä oleva ääni ei ole kunnossa ja siksi sen vahvistaminen kauemmaksikaan ei ole aivan optimaalisen hauskaa.
 
miksaajasetä
01.08.2016 12:19:39 (muokattu 01.08.2016 12:32:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Olikos hintahaarukassa tonnin hujakoilla paljoa muuta kuin lähikenttävaihtoehtoja tai ylipäänsä siinä valikoimassa, mistä omatoimimiksaajat valitsee...
 
Väittäisin, että ei. Suuremmilla etäisyyksillä käytetään joka tapauksessa esimerkiksi line array -tyyppisiä ratkaisuja, joilla saadaan suuntaavuutta, mutta huonona puolena on siitä huolimatta, että minimietäisyys kaiuttimien ja yleisön välillä kasvaa helposti suureksi.
 
Minä olen päässyt varsin hyviin tuloksiin hankalissa ja varsinkin kaikuisissa paikoissa viivelinjakaiuttimien avulla. Silloin yksittäisen kaiuttimen ei tarvitsekaan kattaa kuin osa tilasta, eivätkä tilan kaiut pääse sotkemaan yhtä pahasti kuin muuten.
 
Niin, ja isommissa kekkereissä käytetään toki viivelinjatorneja myös line array:n kanssa...
 
musamies
01.08.2016 13:28:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ammattilaisen ja omatoimimiksaajan maailma on ehkä lähentynyt siinä mielessä, että nyt on pienissä digimiksereissä samantapaisia ominaisuuksia kuin ennen suuremmissa laitteissa. Omassa kompakti QSC:ssä yhteensä 10 auxia jos stereoauxit lasketaan kanssa erilisiksi auxeiksi. Purnukoita saa täydentämään ääneen riittävää jakautumista ja niitä voi säätää langattomasti. AUX:ejen yhteydessä on myös viivesäätö.
 
Kaiuttimien suhteen ammattilaisten maailma ei ole yhtä lähellä koska ammattilaitteet isommassa mittakaavassa rakennettu sen varaan, että pitää olla vahvistimet ja prosessorit erikseen - jos ne puuttuu, ei kannata vähäistä määrää kaiuttimia ehkä lähteä passiiviversiona hankkimaan.
 
Tavallisen omatoimisäätäjän vehkeet enempi kompakteja aktiivivehkeitä ainakin jos ajatuksena on, että minimimäärällä laitteita voi tehdä jotain jopa ilman erilistä mikseriäkin.
 
Ääntä huonontava tekijänä vahvimpana mieleen tulee kun monessa musiikissa muu kuin mikserin kautta tuleva usein liiallinen ääni on se heikoin lenkki. Harrastesäätäjän maailmassa tämä pitää ensin ratkaista. Jos kaikkea voi hallita mikseristä, hyvään lopputulokseen voi päästä vähäisin laittein. Itsellä viimeksi oli tällainen tilanne, että kompaktidigimikserillä pystyi vaikuttamaan kaikkeen ja tilanne oli siksi hyvä.
 
Minun sanoma on, että lähikenttäpainotteiset ämyrit eivät välttämättä ole heti se heikoin lenkki ja ison mittakaavan toimintatapaan kynnys on niin suuri, että kannattaa ensin ratkaista pienen mittakaavan epäkohdat.
 
Einherjar
01.08.2016 19:54:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Olikos hintahaarukassa tonnin hujakoilla paljoa muuta kuin lähikenttävaihtoehtoja...
 
Kysymys tulee sitten siitä, että kuinka pitkälle se ääni pitää saada riittämään. Kyllähän tuollainen 90x60 pilli jaksaa jokseenkin puskea vähän pidemmällekin, mutta varsinkin nuo 8-10" elementit alkaa tipahtelemaan melko nopeasti pelistä pois. 12-15" elementit jaksaa puskea sitä alakeskialuetta vähän pidemmälle. Ei kuitenkaan puhuta nyt ihan tuhottoman pitkistä matkoista tietenkään, mutta kuultavista eroista kuitenkin.
Pääsääntöisesti kuitenkin pidemmälle ampuvat kaapit eivät omaa laajalle ampuvaa pilliä, joten sillä niitä voi hintaluokasta bongailla.
 
Jos kunnollisen äänen teko edes lähelle onnistuu, voi se järeämmin keinoin onnistua kauaksikin. Siksi mielestäni omatoimimiksaajien ja muusikoiden kannattaa keskittyä lähikenttä-ääneen ja jättää pitkät etäisyydet ammattilaisille...
 
Tässä pääsääntöisesti tulee eteen se, että pilli ampuu kyllä ihan kohtuudella ympäriinsä, mutta alakeskialue jää kuulumattomiin elementin puskiessa liian vähän ilmaa. Sitten toki kun mennään isompiin systeemeihin ihan kokoluokan puolesta, niin omatoimisilla monesti loppuu tekninen tietämys kesken. Se ei kuitenkaan ole vielä ongelma tässä 10-12-15" -kokoluokassa, vaan koskee enemmänkin monen kaiuttimen systeemeitä (joista tässä ketjussa ei niinkään ole kuitenkaan kyse)
 
Ammattilaisen ja omatoimimiksaajan maailma on ehkä lähentynyt siinä mielessä, että nyt on pienissä digimiksereissä samantapaisia ominaisuuksia kuin ennen suuremmissa laitteissa...
 
Tähän nyt sellainen huomautus, että kyllä ne isot pöydät on harpponeet askelia eteenpäin siinä missä pienetkin. Jos joskus analogiaikana on ollut kokemattomalla hankalaa saada siitä isosta pöydästä ääni ulos, niin ihan sama pätee vielä nykyäänkin. Periaatteessa se on jopa hankalampaakin, kun joissakin pöydissä pitää aluksi konffata koko systeemi digikaukojen ja muiden takia.
 
Minun sanoma on, että lähikenttäpainotteiset ämyrit eivät välttämättä ole heti se heikoin lenkki...
Riippuu ihan keikkapaikoista. Jos alakeskialue kuolee 5m alkaen ja kierretään tontteja, joissa järkevä tarve on 10m, niin ei se ratkea muulla kun uusilla pöntöillä.
Äkkinäinen lähtisi ratkomaan alamiddleä korostamalla, mutta sitten siellä 5m sisäpuolella on hirveä honotus ja puhina, kun ulkopuolella kuulostaa inhimilliseltä.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
musamies
02.08.2016 00:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Riippuu ihan keikkapaikoista. Jos alakeskialue kuolee 5m alkaen ja kierretään tontteja, joissa järkevä tarve on 10m, niin ei se ratkea muulla kun uusilla pöntöillä. Äkkinäinen lähtisi ratkomaan alamiddleä korostamalla, mutta sitten siellä 5m sisäpuolella on hirveä honotus ja puhina, kun ulkopuolella kuulostaa inhimilliseltä.
 
Kiipparien kanssa toimivana on tottunut ajatukseen, että jotkut ämyrit pitää olla kotonakin, jolloin pienet hyvät kaiuttimet henkilökohtaisessa omistuksessa mielekkäimmät ja isommat ehkä mieluummin muussa omistuksessa.
 
Ulkotiloissa perus 12" tolpannokalla on jos ei ihmeempiä äänen kulkeutumista haittaavia esteitä ole ollut, saanut jo niin ison tilan hoidettua, että sitä suuremmat tarpeet menee jo pois omatoimitekemisen tontilta.
 
Ison mittakaavan ammatillinen tontti on selkeästi eri ja vaikka siinä kiinnostavia piirteitä on mukana, niin koko paketti on sellainen, että monen meistä on fiksumpi pysyä pienemmällä tontilla. Vaikka ammatillisesti mielenkiintoisia haasteita on olemassa, ne on jo lähes aina ennestään miehitetty mikäli raha liikkuu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «