Aihe: Bassokamat vs PA
1 2
Niskamies
05.06.2004 00:02:21
Niskikselle: Osta KUNNON pyörät siihen kaappiin, mielellään lukittavat. Maksaa ehkä hiukan mutta säästää selkää... Ne K-Raudan halpispyörät on korkeintaan jollekin kukkapöydälle sopivia. Eivät juuri painoa kestä, mutta sen jo totesitkin :)

Ehkä hiukan OffTopic, mutta tuolla taannoin keskusteltiin siitä pidetäänkö bassokaappi lattialla vai korokkeella. Jotenkin tuntuu että tuossa omassa nuo isot kunnolliset pyörät on sellanen hyvä välimuoto. Ei ihan kiinni lattiassa, mutta pyörien kauttakin antaa lattiaan mukavasti jytinää..

Juu, huomasin ton kantapään kautta. Mutta eihän ne maksaneetkaan kuin 2,50 kappale.

Puhuin tänään paikallisen remonttireiskan kanssa. Lupas tehä nupille ja kaapille vanerikeissit edullisesti. Ja just sellase kun haluun, eli hyvät tulee. Ja kunnon pyörillä ja kahvoilla.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
onde
07.06.2004 23:34:13
Moro!
Ihmettelen niitä basisteja jotka uskaltaa lähtee keikalle pelkän PA:n varassa! Pari kertaa kävi niin että oma pieni 100 wattinen ei riittänyt kun PA meni jostain syystä pimeeks! Sen jälkeen ostin sen verran äänekkämät laitteet ettei tarvi pelätä jos jotain ylimäärästä tapahtuu!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
Teijo K.
07.06.2004 23:39:08

Moro!
Ihmettelen niitä basisteja jotka uskaltaa lähtee keikalle pelkän PA:n varassa! Pari kertaa kävi niin että oma pieni 100 wattinen ei riittänyt kun PA meni jostain syystä pimeeks! Sen jälkeen ostin sen verran äänekkämät laitteet ettei tarvi pelätä jos jotain ylimäärästä tapahtuu!

Mutta pelkkää sbassoako se yleisö sitten diggailee jos PA-pimenee?
Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää.
Muhwi
07.06.2004 23:41:26

Kyllä kitaristilla ja rumpalilla on usein PAsta riippumattomat kamat messissä, laulu/koskettime/puhaltime/yms jää kyllä heikolle.
It wasn't me, it was the Other Guy.
onde
08.06.2004 00:38:32

No hemmetti sitä kai jos ei oo muuta tarjolla! :)
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
Heikki L.
08.06.2004 00:42:22

Mua risoo välillä se, kun soundtsekissä saa sen omasta mielestä hyvän saundin ulos bassoläjästä, ja jopa PA:n avaamisen jälkeen oma styge kuulostaa vielä siedettävältä, niin käy näin: itse keikalla tapahtuu se miksaajan hokema lause (jengi demppaa) ja sitten nostetaan PA:n volaa 3db:ä tsekkiin verrattuna ja sen jälkeen onkin yks ihanv***n hailee mitä omasta vaffistimesta lavalla tulee ulos. Yritä siinä sitten kilpailla 4-8kW:n PA:n kanssa joka tuuttaa bassot ulos joidenkin 4-8 viistoistatuumasen läpi. Ja lavalla bassoa tulee myös muille 4-8:sta monitorista. Prkl.
Shack!
chief
08.06.2004 10:13:30
Mua risoo välillä se...

Ei muuta kuin korvanappimonitori kehiin ja sinne omat bassosoundit. Ja ehkä vähän rumpuja? :)

Eikö ne saamarin miksaajat ymmärrä että keikoilla tärkeintä on hyvät bassosoundit... ;)
"Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi." -Schopenhauer
bize
08.06.2004 12:37:40
Ite oon huomannu että vaatimattomasta 150 W combostakin saa riittävästi volaa lavalle kun ison pa:n kanssa pelataan. Se sub-osasto kun tulee joka puolelle niistä PA:n jumalattomista 3kW 18":sta niin omasta styrkkarista tarvii laittaa oikeestaan vaan mid-osastoa, josta useimmiten se erottuvuus itelleen on kiinni. Ja sitähän saa pienemmästäkin ämyristä irti vaikka millä mitalla.

Kertaakaan ei oo kyllä omalla kohdallani käyny niin että pa olisi pettänyt - sillon se rantasauna vois pelastaa päivän. Nuo tapaukset kun on niin harvassa, en oo löytäny vielä yhtään pätevää syytä isomman stackin hankintaan, varsinkin kun sen 25 kilon lootan roudaaminen on aika tavalla selkäystävällisempää kun sellasen infernaalisen jääkaapin..
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! "
Teijo K.
08.06.2004 17:15:01

No hemmetti sitä kai jos ei oo muuta tarjolla! :)

No mun sbassottelu on yksin nin tylsän kulosta, että jos solistit puuttuu bändistä niin peli on menetetty. Jos PA pimenee, niin pistn sbasson telineeseen, ja käärin hihat ja alan selvittämään miten solistit saisi kuulumaa. :)

Kerran on joutunut hätäratkaisuja tekemään, keikka sujui kuitenkin monitorikaappien toimiessa PA:na. Sbasso kuului ihn tarpeeksi, sen joutuu kuitenkin säätämään niin, että laulu ei peity... Sitten soitetaan piemennällä.
Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää.
Heikki L.
09.06.2004 01:09:28

Eikö ne saamarin miksaajat ymmärrä että keikoilla tärkeintä on hyvät bassosoundit... ;)

Ei ne ymmärrä. Mistään mitään. ;)
Shack!
JK
09.06.2004 08:24:13

Tuolla muilla palstoilla on havainnut (etenkin tanssimusapuolella) että alkoipa keskustelu ihan mistä vaan niin loppujen lopuksi kaikkeen syypää on osaamaton/tyhmä/puukorva basisti.
Viimeksi oli juttua jostain tuuraajien tekemistä mokauksista, niin yllätys yllätys...basisteja käsitteli 90% jutuista.

Mehän voitais ottaa tavaksi haukkua miksaajat joka välissä :)
No ei kuitenkaan, parempi koettaa antaa vaan tekojen puhua puolestaan...sanokoon kuka mitä vaan.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Ylläri
09.06.2004 12:35:39
Yritä siinä sitten kilpailla 4-8kW:n PA:n kanssa joka tuuttaa bassot ulos joidenkin 4-8 viistoistatuumasen läpi. Ja lavalla bassoa tulee myös muille 4-8:sta monitorista. Prkl.

En ymmärrä miksi pitäisi "kilpailla" PA:n tai kenenkään muunkaan kanssa. Mitä merkitystä sillä on, mistä laatikosta ääni tulee, jos kokonaisuus kuulostaa hyvältä? Se tosiasia on vaan paras hyväksyä että isommilla keikoilla bassostyrkkari on siellä lavalla vain basistin omaksi iloksi, oli sitten miten kallis ja hyvä setti tahansa.

Miksaajan duuni on huolehtia yleisösoundista ja mitä enemmän hänellä on kontrollia, sen parempi. En minä ainakaan kuvittele että pystyn lavalta käsin hallitsemaan kokonaisuutta paremmin kuin salin parhaalla paikalla istuva ammattilainen. Minun puolestani hän saa raiskata minun bassosoundiani niin paljon kuin haluaa, jos kokonaisuus sitä vaatii. Soittaja keskittyköön soittamiseen ja soundiäijä soundeihin.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
absqua
09.06.2004 12:49:38
En ymmärrä miksi pitäisi "kilpailla" PA:n tai kenenkään muunkaan kanssa. Mitä merkitystä sillä on, mistä laatikosta ääni tulee, jos kokonaisuus kuulostaa hyvältä? Se tosiasia on vaan paras hyväksyä että isommilla keikoilla bassostyrkkari on siellä lavalla vain basistin omaksi iloksi, oli sitten miten kallis ja hyvä setti tahansa.

Miksaajan duuni on huolehtia yleisösoundista ja mitä enemmän hänellä on kontrollia, sen parempi. En minä ainakaan kuvittele että pystyn lavalta käsin hallitsemaan kokonaisuutta paremmin kuin salin parhaalla paikalla istuva ammattilainen. Minun puolestani hän saa raiskata minun bassosoundiani niin paljon kuin haluaa, jos kokonaisuus sitä vaatii. Soittaja keskittyköön soittamiseen ja soundiäijä soundeihin.

Puhut asiaa! Allekirjoitan tuon, yhdyn edelliseen jne.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
bize
09.06.2004 13:17:16 (muokattu 09.06.2004 13:18:53)

Mullakin kesti jonkunaikaa hoksata että sen oman vahvarin ja pa:n voi ajatella kokonaisuutena. Että käyttää sitä omaa skobeaan vaan mid-kajarina. Että siinä on vähän niinkun 2 x 18 + se oma kaappi, mut ne on vaan sijoitettu vähän kummallisesti..
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! "
Heikki L.
09.06.2004 15:39:05

Mitä merkitystä sillä on, mistä laatikosta ääni tulee, jos kokonaisuus kuulostaa hyvältä? Se tosiasia on vaan paras hyväksyä että isommilla keikoilla bassostyrkkari on siellä lavalla vain basistin omaksi iloksi, oli sitten miten kallis ja hyvä setti tahansa.

Aivan, juurikin noin. Tarkoitin vain niitä tilanteita, jolloin PA:n vuoto oikeesti pilaa koko lavasoundin. Joillakin kajarijätkillä kun vaan tuppaa olemaan hinku kokeilla kuinka paljon ne saa keikalla botnea ulos kamoistaan. 6db korostuksia jossain 50hz paikkeilla, eikä ne oo käynny lavalla kuuntelemassa sitä vaikutusta.
Shack!
Ylläri
09.06.2004 18:23:24
Aivan, juurikin noin. Tarkoitin vain niitä tilanteita, jolloin PA:n vuoto oikeesti pilaa koko lavasoundin.

Ymmärrän, onhan se noinkin joskus. Ainahan se ei välttämättä ole miksaajan vika, jotkut huoneet nyt vain ovat sellaisia että hyvää tasapainoa lava- ja salisoundin välilä on lähes mahdotonta löytää. Loppupeleissä saavutaan sitten niiden suurten muna/kana-kysymyksien äärelle eli kumpi on tärkeämpi. Yleisöllehän sitä esiinnytään, mutta toisaalta laadukas soitanta on aika vaikeaa jos muusikot eivät saa itsestään ja toisistaan mitään selvää. Jostain väliltä se kompromissi toivottavasti löytyy.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)