Aihe: Vielä kerran; Peavey Classic 30
1 2 3 4 5 6 7 8 9
hallu
18.06.2016 22:56:23
Metalkallo: Kokeilin taas uudelleen ihan vaan combona liittämättä mihinkään ja ihan normaalisti toimii, eli ei ainakaan putket näyttäis olevan syynä tuohon äänen katoamiseen 4x12 liitettynä. Mikähän lie kumma syynä? Tietty efektilenkistä sanottiin, mutta kun ei combona käytettäessä äänen katoamista niin en ukois et olis syynä.

Tuo äänen vaimentuminen/katoaminen tapahtui ensin siis särökanavalla, mutta sen jälkeen kun vaihdoin puhtaaseen se tapahtui siinäkin, silloin siis kun kokeilin 4x12 kaapin kanssa. Ilman 4x12 kaappia normaalisti käytettynä combona ei mitään vikaa eikä ongelmaa.

Vie suosiolla huoltoon se. Tiedän, että ajatus sylettää, mutta jos vahvistimeesi ei ole tehty perushuoltoa pitkään aikaan, niin kyllä se muutenkin on ihan perusteltua. Nyt kuitenkin kun siinä selvästi on jokin vika, niin kannattaa se korjauttaa. Mahdollisia vikoja tai ongelmakohtia putkien lisäksi voi olla jakkien mikrokytkimet. En tunne vahvistintasi enkä tiedä onko siinä niitä, mutta monesti vahvistimessa on eri jakeissa eritysesti efektilenkissä mikrokytkin jonka tehtävä on reitittää signaali uudelleen kun piuha on kiinni ts. se sulkee sen efektiluupin ohittavan signaalin. Kun vahvistin on käyttämättä tai vaikkapa efektilenkkiä ei käytetä niin nuo kytkimet saattavat hapettua ja jumiutua joskus niitä pitää vaihtaa tai putsata ja huollossa ne tekevät sen homman samalla kun tarkistavat laitteen että kaikki toimii. Kuulemma jossakin Marshallissa efektilenkin aiheuttaman pulman on saanut ohitettua niin, että tökkää piuhan efektilenkin sendistä returniin 8jos ongelmasi korjautuu tuollaisella jipolla, niin tiedät että se efektilenkin mikrokytkin jumittaa.

Jos vahvistimesi alkaa oireilla vasta oltuaan jonkin aikaa käytössä, niin se voi viitata myös sellaiseen vikaan joka ilmenee vaikkapa lämpölaajentuman yhteydessä jolloin joku juotos tai viellainen komponentti voi alkaa oireilla.

Niin ja sitten tietenkin voi olla ne putket. Jos vika ilmenee vain toisella kanavalla niin voit kokeilla vaihtaa etuasteen putket..... ne siis voi helposti vaihtaa itsekin. Mutta vie se laite huoltoon, se on viisainta. Se maksaa satasesta kahteen sataan ja voi vituttaa,mutta sitten se kone on ehjä ja käyttökunnossa eikä sun tartte enää ihmetellä muuta kuin Rock on :-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Metalkallo
18.06.2016 23:15:01
hallu: Vie suosiolla huoltoon se. Tiedän, että ajatus sylettää, mutta jos vahvistimeesi ei ole tehty perushuoltoa pitkään aikaan, niin kyllä se muutenkin on ihan perusteltua. Nyt kuitenkin kun siinä selvästi on jokin vika, niin kannattaa se korjauttaa. Mahdollisia vikoja tai ongelmakohtia putkien lisäksi voi olla jakkien mikrokytkimet. En tunne vahvistintasi enkä tiedä onko siinä niitä, mutta monesti vahvistimessa on eri jakeissa eritysesti efektilenkissä mikrokytkin jonka tehtävä on reitittää signaali uudelleen kun piuha on kiinni ts. se sulkee sen efektiluupin ohittavan signaalin. Kun vahvistin on käyttämättä tai vaikkapa efektilenkkiä ei käytetä niin nuo kytkimet saattavat hapettua ja jumiutua joskus niitä pitää vaihtaa tai putsata ja huollossa ne tekevät sen homman samalla kun tarkistavat laitteen että kaikki toimii. Kuulemma jossakin Marshallissa efektilenkin aiheuttaman pulman on saanut ohitettua niin, että tökkää piuhan efektilenkin sendistä returniin 8jos ongelmasi korjautuu tuollaisella jipolla, niin tiedät että se efektilenkin mikrokytkin jumittaa.

Jos vahvistimesi alkaa oireilla vasta oltuaan jonkin aikaa käytössä, niin se voi viitata myös sellaiseen vikaan joka ilmenee vaikkapa lämpölaajentuman yhteydessä jolloin joku juotos tai viellainen komponentti voi alkaa oireilla.

Niin ja sitten tietenkin voi olla ne putket. Jos vika ilmenee vain toisella kanavalla niin voit kokeilla vaihtaa etuasteen putket..... ne siis voi helposti vaihtaa itsekin. Mutta vie se laite huoltoon, se on viisainta. Se maksaa satasesta kahteen sataan ja voi vituttaa,mutta sitten se kone on ehjä ja käyttökunnossa eikä sun tartte enää ihmetellä muuta kuin Rock on :-).

Kiitti neuvoista. En nyt aivan vielä huoltoon ala kiikuttamaan, kun vikaa ei vättämättä ole koska vahvistin toimii combona aivan normaalisti molemmilla kanavilla, tuolloin myöskään en usko että johtuisi putkista vielä. Syynä voi (ehkä) olla myös jotenkin mun 4x12 kaapin sisäinen kytkentäkin tai jotain semmoista, mutta en tiedä koska en itse ole niitä räpeltänyt joten aika normi pitäisi olla kytkennät siinä.

Tuo äänivaiva ilmeni kummallakin kanavalla 4x12 kaappiin liitettynä, muttei heti vaan vähän ajan päästä. Ensin kuitenkin ilmeni säröllä, sitten vasta puhtaalla. Tämä vaiva ei ilmene kun käyttää pelkästään combona. En löytänyt mitään netistäkään että olis jollekin muulle tapahtunut.

Vahvistimen huoltohistoriaa en tunne kun torilta käytettynä hommasin. Jossain vaiheessa siihen on kait vaihdettu kajari kun siinä on G12T-75.

Silloin kun kytkin combon 4x12 kaappiin niin se ei ollut kuumana vielä joten siitäkään ei pitäisi johtua. Ja juu, putket tuohon on helppo vaihtaa kun heittää vaan kiinni uudet, kun näemmä tuossa ei edes biasta ole mitä säätää.
Mä oon marsu mies!
hallu
18.06.2016 23:26:55
Metalkallo: Kiitti neuvoista. En nyt aivan vielä huoltoon ala kiikuttamaan, kun vikaa ei vättämättä ole koska vahvistin toimii combona aivan normaalisti molemmilla kanavilla, tuolloin myöskään en usko että johtuisi putkista vielä. Syynä voi (ehkä) olla myös jotenkin mun 4x12 kaapin sisäinen kytkentäkin tai jotain semmoista, mutta en tiedä koska en itse ole niitä räpeltänyt joten aika normi pitäisi olla kytkennät siinä.

Tuo äänivaiva ilmeni kummallakin kanavalla 4x12 kaappiin liitettynä, muttei heti vaan vähän ajan päästä. Ensin kuitenkin ilmeni säröllä, sitten vasta puhtaalla. Tämä vaiva ei ilmene kun käyttää pelkästään combona. En löytänyt mitään netistäkään että olis jollekin muulle tapahtunut.

Vahvistimen huoltohistoriaa en tunne kun torilta käytettynä hommasin. Jossain vaiheessa siihen on kait vaihdettu kajari kun siinä on G12T-75.

Silloin kun kytkin combon 4x12 kaappiin niin se ei ollut kuumana vielä joten siitäkään ei pitäisi johtua. Ja juu, putket tuohon on helppo vaihtaa kun heittää vaan kiinni uudet, kun näemmä tuossa ei edes biasta ole mitä säätää.

Siinä ulkoisen kaapin jakissakin voi olla mikrokytkin joka sulkee vahvistimen oman kovaäänisen kun siihen liitetäänulkoinen kajari. On mahdollista että siinä liitännässä tai kytkimessä tms. on häikkä joka ilmenee vasta kun on vähän aikaa käyttänyt vahvaria, mutta ymmärtänet tämän olevan ihan vaan villiä arvailua.

Internetti väittää Classicin olevan tyyppiä fixed bias eli kyllä se pitää biasoida kun uudet pääteputket laittaa. Jos siinä ei ole biastrimmeriä, niin biasointi tapahtuu vaihtamalla uusille putkille sopiva biasvastus tai (kuten liikkeessä tekevät kuulemma, etsivät hyllystä vahvistimen biasjännitteelle sopivat putket jolloin ei tarvitse vastuksia kolvailla). Tuohon vahvistimeen voi kyllä jälkikäteen asentaa biastrimmerin eikä ole edes kamalan kallista ja sen voi teettää pääteputkien vaihdon yhteydessä.

Tossa on muusikoiden netin juttua vahvarin biasoinnista.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=107461&o=0
Metalkallo
18.06.2016 23:48:33
hallu: Siinä ulkoisen kaapin jakissakin voi olla mikrokytkin joka sulkee vahvistimen oman kovaäänisen kun siihen liitetäänulkoinen kajari. On mahdollista että siinä liitännässä tai kytkimessä tms. on häikkä joka ilmenee vasta kun on vähän aikaa käyttänyt vahvaria, mutta ymmärtänet tämän olevan ihan vaan villiä arvailua.

Internetti väittää Classicin olevan tyyppiä fixed bias eli kyllä se pitää biasoida kun uudet pääteputket laittaa. Jos siinä ei ole biastrimmeriä, niin biasointi tapahtuu vaihtamalla uusille putkille sopiva biasvastus tai (kuten liikkeessä tekevät kuulemma, etsivät hyllystä vahvistimen biasjännitteelle sopivat putket jolloin ei tarvitse vastuksia kolvailla). Tuohon vahvistimeen voi kyllä jälkikäteen asentaa biastrimmerin eikä ole edes kamalan kallista ja sen voi teettää pääteputkien vaihdon yhteydessä.

Tossa on muusikoiden netin juttua vahvarin biasoinnista.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=107461&o=0

Tuossa classic 30:ssä tuo combon oma kajari jää päälle kaappiin liitettäessä, se ei kytkeydy pois päältä. Tuosta olin lukenut ennen kuin vahvarin hommasin joten ei ollut yllätys. Oikeassa kuitenkin olet tuosta kaappiliittimestä, siinä voi ehkä olla jotain.

Kyselin tuota bias juttua joitakin päiviä sitten harryk:lta eli bluetone jannulta ja se sanoi ainakin et ei tartte biasoida, ja netissäkin mitä lukenut niin sanotaan monesti ettei tartte biasoida, ainakaan kunhan on matched setti jonka saa vaikka uraltonelta. Tuosta biastrimmerin asentamisesta harryk sanoi, että noissa ei ole säädettävää pääteputkien biasointia, ja joka on aika hankala ja kallis asentaa jälkikäteen.
Mä oon marsu mies!
hallu
19.06.2016 00:18:22
Metalkallo: Tuossa classic 30:ssä tuo combon oma kajari jää päälle kaappiin liitettäessä, se ei kytkeydy pois päältä. Tuosta olin lukenut ennen kuin vahvarin hommasin joten ei ollut yllätys. Oikeassa kuitenkin olet tuosta kaappiliittimestä, siinä voi ehkä olla jotain.

Kyselin tuota bias juttua joitakin päiviä sitten harryk:lta eli bluetone jannulta ja se sanoi ainakin et ei tartte biasoida, ja netissäkin mitä lukenut niin sanotaan monesti ettei tartte biasoida, ainakaan kunhan on matched setti jonka saa vaikka uraltonelta. Tuosta biastrimmerin asentamisesta harryk sanoi, että noissa ei ole säädettävää pääteputkien biasointia, ja joka on aika hankala ja kallis asentaa jälkikäteen.

No sillä on sen verran auktoriteettia, että en minä ainakaan ala väittämään vastaan :-). Jos Harryk sanoo ettei tartte biasoida niin sitten ei tartte.
VIPMetal
19.06.2016 17:02:57

Ite ainaki läiskäsin uuden tehdas-matsätyn JJ nelikon sisään ja hyvin tuli uutta eloa comboon.
"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line"
Metalkallo
19.06.2016 18:36:55
VIPMetal: Ite ainaki läiskäsin uuden tehdas-matsätyn JJ nelikon sisään ja hyvin tuli uutta eloa comboon.

Kiitos varmistuksesta.

Tarkistin minkä merkkiset putket mun classicissa on ja JJ EL84 oli päätteinä, electro harmonic ekan ja kolmannen eturin kohdalla ja keskellä eturina oli tungsol, eli edellinen omistaja on vaihtanut tuohon putket jossain vaiheessa luultavasti koska nuo löytyy. Kajari on ainakin vaihdettu, ja lähipäivinä itse vaihdan tuohon tuon creambackin luultavasti.
Mä oon marsu mies!
Metalkallo
09.07.2016 00:07:11
Creamback vaihdettu kajariksi ja Hendrix taipuu kuin puu myrskytuulessa. :)

Tää combo on kyllä tosiaankin hintansa arvoinen kapistus, oon ihan himona siihen vieläkin, soundit on just sitä mitä olen halunnut vahvistimelta. Hyvät puhtaat ja hyvä särökin jota irtoaa ihan tarpeeksi ilman pedaalejakin, pedaalit taas toimii mainiosti varsinkin puhtaan soundin päällä. Tällä pystyy soittamaan kotonakin ihan mukavasti vaikka kyllä tehoa piisaa paljon muuhunkin soitantaan jos pistää hanat auki.

Tuli kanssa mieleen, et kun tästä on tuo kakkos versiokin olemassa (II), niin jos joku haluaa tuon uuden kakkosversion, niin joku liike joka myy suomessa peaveyn vahvareita voi varmaan tilata sinne semmoisen, kun noita kakkosia ei tunnu pyörivän täällä suomessa ollenkaan muuten. Toki nuo vanhemmat versiot ennen kakkosta on tehty USA:ssa, kun taas tuo kakkonen on kait made in china. Tiedä sitten kuinka paljon merkkaa osien laadussa?
Stratossa pitää olla ISO LAPA!
hallu
09.07.2016 09:47:05
Metalkallo: Creamback vaihdettu kajariksi ja Hendrix taipuu kuin puu myrskytuulessa. :)

Tää combo on kyllä tosiaankin hintansa arvoinen kapistus, oon ihan himona siihen vieläkin, soundit on just sitä mitä olen halunnut vahvistimelta. Hyvät puhtaat ja hyvä särökin jota irtoaa ihan tarpeeksi ilman pedaalejakin, pedaalit taas toimii mainiosti varsinkin puhtaan soundin päällä. Tällä pystyy soittamaan kotonakin ihan mukavasti vaikka kyllä tehoa piisaa paljon muuhunkin soitantaan jos pistää hanat auki.

Tuli kanssa mieleen, et kun tästä on tuo kakkos versiokin olemassa (II), niin jos joku haluaa tuon uuden kakkosversion, niin joku liike joka myy suomessa peaveyn vahvareita voi varmaan tilata sinne semmoisen, kun noita kakkosia ei tunnu pyörivän täällä suomessa ollenkaan muuten. Toki nuo vanhemmat versiot ennen kakkosta on tehty USA:ssa, kun taas tuo kakkonen on kait made in china. Tiedä sitten kuinka paljon merkkaa osien laadussa?

Hyvä, että olet tyytyväinen. Jaan kanssasi tunteen, että juuri mikään ei ole niin makeeta kun se fiilis kun vehkeet futaa niin kuin toivoo. Vahvisinrumban anatomia on varmaan jusiinsa sellainen, että ensin soundissa häiritsee jokin tekijä, jota ensin ei edes huomaa, mutta sitten kuns en huomaa se alkaa häiritsemään enemmän ja enemmän. Seuraavaksi sitä alkaa etsiä pedaalia, jolla ongelman saisi korjattua tms. jos ongelma korjaantuun, niin sitten alkaa miettiä että olisikohan jossakin vahvistin jolla tämä onnistuisi ilman pedaaleja. Sitten sitä onkin jo kiertelemässä turuja ja toreja etsimässä ihmekonetta joka kuulostaisi hyvältä taloss aja puutarhassa ilman spetaaleja :-D. Sinä olet sellaisen löytänyt ja se on maailman makein fiilis, nauti siitä me kaikki jaamme sen kanssasi :-D.

Vahvistimissa valmistusmaa ei vaikuta mihinkään muuhun kuin hintaan ja meidän mielikuviin. Kiinan ja USA:n vahvistimet on samoista komponenteista tehty ei niillä ole siltä osin eroa. Hintaero tulee osaltaan myös siitä, että kiina on aika paljon lähempänä logistisesti kuin USA, minkä vuoksi amerikkalaiset kamat on täällä kalliita ja vastaavasti eurooppalaiset kamat on USA:sa kalliita (yllätyin kun tajusin tuon asian).

Näin jossakin tehdaskierroksen, jossa vanha nainen kolvaili Peavey vahvistinta kasaan, mutta epäilen Peaveynkin jo aikapäiviä sitten korvanneen huivipäisen meksikolaisen jollakin koneella, joka ompelee piirilevyn läjään alta aikayksikön :-). Valmistusmaalla ei ole vahvistimen laadun kanssa merkitystä, vahvistimen rakenne ja suunnittelu ja syönlaatu on tärkeämpää. Nykyisin jotkin tehtaat ylläpitävät valmistusmaamielikuvaa tekemällä kalliimmat handvire-sarjan tuotteet USA:sa ja halvemmat piirilevyvhkeet muualla. Esimerkiksi Fender kasaa handwiresarjan vahvistimet USA:sa ja Meksikossa piirilevylaitteet, mutta esimerkiksi vahvistimien koteltot myös kalliiseen sarjaan tehdään meksikossa (siinä voi olla kyse myös mahdollisesti väljemmistä ympäristönormeista Meksikon puolella, mutta eihän sitä voi tietää). Fenderin USA:n ja Meksikon tehtailla on välimatkaa vain jotain 400km joten fenderin on helppoa koordinoida valmistusta mielensä mukaan ja sen mukaan haluaako laittaa laitteeseen USA vai Meksikoleiman (meksikolaiset ne rakentaa kuitenkin kaikki :-)).

Mielestäni valmistusmaa on huono opas arvioitaesssa laitteen laatua. Mieluummin kiinnittää huomita rakeneeseen sen minkä ymmärtää ja kyselen mielelläni eri huoltoliikkeiden mielipiteitä ja tutkin huoltohinnastoja (jos jonkin vahvistimen kohdalla esimerkiksi perushuolto on kalliimpi, niin siihen on yleensä jokin syy).
Metalkallo
23.07.2016 13:49:12
Onko tuohon classic 30:n kuumenemiseen mitään muuta kikkaa kuin tuo tuuletin? Johtuuko kuumeneminen pelkästään putkista vai jostain muusta? Mä rakastan tätä comboa ja aion pitää vehkeen, ajattelin vain udella onko kukaan keksinyt muita keinoja kuumenemiseen liittyen.
midprice
26.07.2016 10:10:44

Metalkallo: Onko tuohon classic 30:n kuumenemiseen mitään muuta kikkaa kuin tuo tuuletin? Johtuuko kuumeneminen pelkästään putkista vai jostain muusta? Mä rakastan tätä comboa ja aion pitää vehkeen, ajattelin vain udella onko kukaan keksinyt muita keinoja kuumenemiseen liittyen.

Onko lämpeneminen ongelma?
Mun C30 kuumenee kyllä ihan tehokkaasti, mutta ei se mitään ongelmia ole aiheuttanut.
LaMotta
26.07.2016 10:30:04

Eikö tässä mallissa ollut aiemmin se sähköturvallisuusvirhe, ettei putkien ympärillä ollut suojaverkkoa?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Sarko
26.07.2016 12:55:49
LaMotta: Eikö tässä mallissa ollut aiemmin se sähköturvallisuusvirhe, ettei putkien ympärillä ollut suojaverkkoa?

Vanhemmassa jenkkimallissa ei ollut putkille metallista suojaverkkoa. Uudemmassa mallissa taas oli jotain kytkentään liittyviä sähköturvallisuusvikoja, olikohan ekassa valmistuserässä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Metalkallo
26.07.2016 13:31:10 (muokattu 26.07.2016 13:33:54)
midprice: Onko lämpeneminen ongelma?
Mun C30 kuumenee kyllä ihan tehokkaasti, mutta ei se mitään ongelmia ole aiheuttanut.

Ei ole minullakaan ollut ongelmaa, kunhan utelin jos joku on keksinyt eri keinoja viilentää.

Mulla tosiaan vanhempi varmaan 2000- luvun alun jenkki ja tuo ritilä löytyy, tuohon ritilä juttuun liittyen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)