Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Patch-kaapelit
1 2
Bugsy Boy
14.07.2016 13:03:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
Tästä aiheesta on varmaan kiljoona kirjoitusta foorumilla, muttei löytynyt ihan viime vuosilta ja ehkä uusiakin ratkaisuja on markkinoilla, joten here goes:
 
Pitäisi löytää joku be-all-end-all ratkaisu pedaalilaudan patch-piuhoille. Tällä hetkellä käytössä Bullet Cablen Slug - setti (solderless), joka on syvältä ja poikittain sieltä mihin aurinko ei paista. Joka viides väsätty piuha tuntuu toimivan, ja nekin prakaa kun joku pedaali sattuu vähän liikahtamaan. I know, itse kolvatut olis sata kertaa parempia, mutta kun pedaaleita tulee siirreltyä ja säädeltyä usein, ei jaksaisi alkaa jatkuvaan kolvailurumbaan.
 
Spedujen välille ei paljon tilaa jää tuossa Pedaltrain Minissä (enkä hanki isompaa boardia kun olen basisti ja mitä vähemmän pedaaleita sen parempi), eli pienet liittimet on jees.
 
Hifistelyyn en jaksa alkaa, oma mielipide on että jos ei ihan ale-laarin piuhoilla mennä niin saa olla aika Sherlock jos äänenlaadussa huomaa eroja KUN kitaristi luukuttaa parin metrin päässä Marsun 4x12 stäkkiään. Ja jos hifistelisin, pistäisin piuhan suoraan bassosta nuppiin kiinni :)
 
Tuntuu että kaikki solderless-ratkaisut saa kuraa netissä (eg. George L tai Planet Waves), mutta joku kestävä (!), pienikokoinen ja nopeasti kasattava ratkaisu olisi löydettävä..
 
'All your bass are belong to us'
SirElwood
14.07.2016 13:17:40 (muokattu 14.07.2016 13:19:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi uuden ratkaisun tulee olla nopeasti kasattava? Jos kasaaminen on siis tarkoitus tehdä kerralla hyvin?
 
Liitinpuolella lähtisin liikkeelle tästä: http://www.thomann.de/fi/hicon_flunderklinkenstecker_winkel.htm Piuhaksi jotain riittävän taipuisaa, jossa siis taivutussäde on tarpeeksi pieni. Liimallista kutistesukkaa vielä lisukkeeksi. Tulisi hyvä. Hitaasti, huolella mutta kerralla.
 
E: Äänenlaadulliset erot on yksi asia (johon harva ~15cm piuha vaikuttaa), mutta laatu, luotettavuus ja kestävyys...
 
Bugsy Boy
14.07.2016 13:27:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei nyt ehkä nopeasti kasattava, mutta suht vähällä vaivalla, pedalboardin layoutia tulee muutettua suht usein ja tarvetta on eripituisille piuhoille. Tila tosiaan vähissä ja speduja on laudalla pinossa ja poikittain..
 
'All your bass are belong to us'
Rämppy
14.07.2016 14:13:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

George L ja lisävarusteena saatavat plugien hatut, jotka estävät piuhan liitosta löystymästä plugissa. Ainakin mulla on toiminut ja kestänyt. Varmaan helpoin systeemi piuhojen askarteluun.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
arppah8
14.07.2016 14:18:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän tusasin ykköslautaan patchkaapelit Evidencen värkeistä. Ei niin halpaa (kaikki on tietty suhteellista) ja solderless mutta toimii.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
carmake
14.07.2016 15:01:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Evidencen piuhoja ja plugeja käytän itsekin ja suosittelen varauksetta. Muutaman vuoden aikana ei mitään ongelmia ole ilmennyt. Kätevän oloinen setti kaikenkaikkiaan.
 
erty
14.07.2016 17:45:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lava Cablen Tightrope lakut on toiminut mulla moitteetta jo jonkin aikaa. Suht halpoja ja helppoja kasata. En oo yhtään vielä saanut rikottua/kasattua väärin vaikka pari kertaa oonkin vaihtanut kaapelien pituuksia. Pitäs tilata kans lisää.
 
gunnar
15.07.2016 10:33:47 (muokattu 15.07.2016 10:39:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Lava Cablen Tightrope lakut on toiminut mulla moitteetta jo jonkin aikaa. Suht halpoja ja helppoja kasata. En oo yhtään vielä saanut rikottua/kasattua väärin vaikka pari kertaa oonkin vaihtanut kaapelien pituuksia. Pitäs tilata kans lisää.
 
Muutaman vuoden takaiset Lava:t oli aivan hirveitä kasata! Tuon perusteella kuulostaa, että asia on korjaantunut!
Georgeista tuli Lavoihin siirryttyä, kun Georgeissa vaivas taas nuo liittimet, joita piti kiristellä, kun lautaa muutteli. Hatut varmaan auttaa, mutta kyllä se jotenkin häiritsi, että vedon poisto tehdään vaan ruuvi tosi tiukkaan kiristämällä.
em. kokeilujen jälkeen siirryin Evidenceen ja ei ole kaduttanut. Huippu vedonpoisto ja kun kasauksen on kerran tehny huolella voi luottaa, että patch toimii ilman mitään kiristyksiä vaikka kaapeleita uusiks vetelis!
 
Shredator
15.07.2016 10:47:25 (muokattu 15.07.2016 10:50:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunnar:
em. kokeilujen jälkeen siirryin Evidenceen ja ei ole kaduttanut. Huippu vedonpoisto ja kun kasauksen on kerran tehny huolella voi luottaa, että patch toimii ilman mitään kiristyksiä vaikka kaapeleita uusiks vetelis!

 
Juu, vaan niissä hajoillee se ulkokuori huolestuttavasti...Eli käytännössä jos piuha hajoaa tai täytyy muuttaa kokoa niin se piuha on käytännössä käyttökelvoton. Itsellä on ollutkin Evidencen kanssa samat ongelmat kuin George L'sin piuhoissa, - kyllä nekin löystyy. Pitää olla kyllä melkoinen MacGyveri jos saa nuo ongelmitta toimimaan vuosia.
 
Jos tulee markkinoille sellainen piuha, jonka plugit on Evidencen/Lava Cablen kokoa, mutta juotettavia, niin vinkatkaa. Ostan heti.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
pliksu
15.07.2016 12:36:36 (muokattu 15.07.2016 12:39:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Evidencet ovat kyllä toimineet minikokoisessa boardissa loistavasti. Taittuvat pieneen tilaan, ovat helppoja koota, kestävät ilmahyökkäyksiä ja saundi pysyy kirkkaana. No, maksaahan ne suhteellisen paljon ja yhteen plugiin menin tunkemaan liian lyhyen johdon ja eihän sitä johtoa sieltä enää pois saa. Mutta jos nyt kerran satsaa hyviin pätseihin, niin eipä niitä tarvi koko aikaa vaihdellakaan.
 
Edit: Näköjään niissä sitten voi ongelmiakin olla, mutta itselle ne ovat olleet siunaus ja eivät ainakaan boardin alla ole rispaantuneet miksikään :)
 
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
gunnar
15.07.2016 12:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Juu, vaan niissä hajoillee se ulkokuori huolestuttavasti...Eli käytännössä jos piuha hajoaa tai täytyy muuttaa kokoa niin se piuha on käytännössä käyttökelvoton. Itsellä on ollutkin Evidencen kanssa samat ongelmat kuin George L'sin piuhoissa, - kyllä nekin löystyy. Pitää olla kyllä melkoinen MacGyveri jos saa nuo ongelmitta toimimaan vuosia.
 
Jos tulee markkinoille sellainen piuha, jonka plugit on Evidencen/Lava Cablen kokoa, mutta juotettavia, niin vinkatkaa. Ostan heti.

 
Okei! Mulla vasta n. 2 vuoden kokemus näistä ja vielä en oo havainnut tollasia ongelmia, mutta hyvä tietää!
 
Shredator
15.07.2016 12:53:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunnar: Okei! Mulla vasta n. 2 vuoden kokemus näistä ja vielä en oo havainnut tollasia ongelmia, mutta hyvä tietää!
 
Se riippuu tietenkin siitä miten paljon niitä joutuu irrottelemaan/purkamaan/muuttelemaan. Minä teen sitä...paljon.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
gunnar
15.07.2016 13:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Se riippuu tietenkin siitä miten paljon niitä joutuu irrottelemaan/purkamaan/muuttelemaan. Minä teen sitä...paljon.
 
Juu näinpä, mulla sen verran satunnaista, että hyvin on kestänyt!
 
petrip
15.07.2016 17:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bugsy Boy: Spedujen välille ei paljon tilaa jää tuossa Pedaltrain Minissä (enkä hanki isompaa boardia kun olen basisti ja mitä vähemmän pedaaleita sen parempi), eli pienet liittimet on jees.
 
Kun kerran olet basisti, ei siis haukkumamielessä :), niin oletko tutustunut EBS:n tarjontaan? Itse olen tykästynyt niiden kaapeleihin. Löytyy eri pituisia:
 
http://www.thomann.de/fi/search_dir.html?bf=&sw=ebs+pcf
 
Näitä pitäisi löytyä ihan paikallisista musiikkiliikkeistäkin.
 
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
Stone
15.07.2016 17:53:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petrip: Kun kerran olet basisti, ei siis haukkumamielessä :), niin oletko tutustunut EBS:n tarjontaan? Itse olen tykästynyt niiden kaapeleihin. Löytyy eri pituisia:
 
http://www.thomann.de/fi/search_dir.html?bf=&sw=ebs+pcf
 
Näitä pitäisi löytyä ihan paikallisista musiikkiliikkeistäkin.

 
Olin itse myös ehdottomassa noita, joten +1 ääni täältä myös EBS:lle!
Ovat erittäin taipuisia ja mahtuvat pieneen tilaan...itse myös tykästynyt noihin, joten käytänkin pelkästään nykyään EBS kaapeleita laudassa.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Shredator
15.07.2016 18:08:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Olin itse myös ehdottomassa noita, joten +1 ääni täältä myös EBS:lle!
Ovat erittäin taipuisia ja mahtuvat pieneen tilaan...itse myös tykästynyt noihin, joten käytänkin pelkästään nykyään EBS kaapeleita laudassa.

 
Mulla on myös toisessa laudassa EBS:ää kun pientä tilaa vaaditaan :) Niissä on vaan se vika että niiden suojaus ei ulotu aivan plugiin asti, joten ainakaan wahin viereen ei kannata sijoittaa. Jonkun verran poimii häiriötä. Fazeristahan noita saa hyvään hintaan.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Bugsy Boy
15.07.2016 21:15:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa siltä, että joka setissä on omat ongelmansa ja tuurista kiinni saako 'hyvää vuosikertaa' vai ei.. Evidencet tai nuo EBS:t kuulostaa kyllä toimivilta. On se jännä, monta tonnia uponnut soittokamoihin ja hyllyssäkin pölyttyy pedaaleita, mutta silti joku satasen investointi kunnon patch-piuhoihin tuntuu kovalta... No, ehkä tuo hukkaan heitetty 50-60€ Mullet Cablen 'connectlesseistä' potuttaa eikä huvittas tehdä uusia virheitä.
 
'All your bass are belong to us'
petteri m
15.07.2016 23:50:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei noissa välipiuhoissa mitään taikaa ole. Jos tykkää kolvata ja tekee parhaasta kamasta niin tulee kalliiksi kun Switchcraftin liittimet maksaa vitosen kappale. Jos ei tykkää kolvata ja silti haluaa hyvää niin sitten valmiit johdot joissa hyvää kaapelia ja laadukkaat Switchcraft -kopiot päissä. Nämä ovat tasan sellaiset:
 
http://www.uraltone.com/soitinkaupp … ttikaapeli-kulmaplugeilla-15cm.html
 
Ovat laatukamaa nuo, ja saa 15 cm ja 30 cm mitalla, Tompalla nuo samat tietysti vielä halvemmalla. Mittailin juuri tänään noita, ovat ihan samoissa mitoissa kuin Switchcraftitkin, ei tule mitään ongelmia plugien kanssa että olisivat väärissä mitoissa. Noita monta, ja sitten jos tarvii pitemmän niin sellaisen voi erikseen kolvata. Joka tapauksessa kaikki pikaliitettävät kannattaa unohtaa, tina pelittää näissä. Varsinkin kun ei pedaalilaudassa kohdistu johtoihin edes mekaanista rasitusta trai vetoa tai muutakaan sellaista niin ei tarvitse pelätä ettei kestä.
 
Murgo
16.07.2016 08:44:17 (muokattu 16.07.2016 08:49:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samma mieltä edellisen kanssa, kannattaako irtopääviritysten kanssa kikkailla kun samalla hinnalla saa riittävän nipun valmiita (tai jos tykkää kolvailla niin itse osista kasattuja) eripituisia piuhoja? On niiden pikaliittimien kanssa aina oma vaivansa ja epävarmuutensa ja itse kaapelit joutuu joka tapauksessa pätkimään johonkin pituuteen joten niitä ei välttämättä kuitenkaan pysty uudelleen käyttämään kun järjestys muuttuu.
 
Ja pystyyhän ne laadukkaat juotettavat liittimetkin uudelleenkäyttämään eikä se juottaminen loppujen lopuksi paljon aikaa vie. Kunnollinen juotettava plugi kestää ja toimii varmasti, ei tarvitse pelätä että löystyy juuri pahimpaan aikaan. Neutrikeista tykkään ainakin itse, vahva mekaaninen rakenne ja erinomainen vedonpoisto.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Stone
16.07.2016 10:29:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Mulla on myös toisessa laudassa EBS:ää kun pientä tilaa vaaditaan :) Niissä on vaan se vika että niiden suojaus ei ulotu aivan plugiin asti, joten ainakaan wahin viereen ei kannata sijoittaa. Jonkun verran poimii häiriötä. Fazeristahan noita saa hyvään hintaan.
 
Okei, hyvä kuulla.
Mulla oli aiemmin hommatut switchcraft liittimillä olevat kopiot, mutta kun lauta meni ahtaammaksi ja liittimien päät alkoivat osumaan toisiinsa, niin tuli häiriöitä sekä yksi kaapeli meni jo pimeäksikin.
Noissa EBS liittimissä on nuo suojatut päät (ei pääse siis metalli metallia vasten) osuessaan piuhojen liittimet toisiinsa, joten ilman häiriöitä hyvin toimineet. Lisäksi kun ovat ohutta lakupiuhaa, niin olen ollut tyytyväinen niiden erinomaiseen taipuisuuteen ahtaissa paikoissa.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «