iec 08.07.2016 15:21:59 | |
---|
Haltsi: Ei pitäisi olla kitaroista kiinni (soittotaidosta sitten en tiedä.. ;)), enimmäkseen soittelen LTD EC-1000 jossa EMG:t sekä käytettynä ostamallani vuoden -91 Carvin DC-135:lla. Voisi tosiaan jonkun tuollaisen perus-OD:n ostaa, eipä siinä suurta tappiota tule vaikkei kummempia auttaisikaan näillä vahvistimilla. Joyo Vintage Overdrive on ainakin halpa OD, jolla voisi kokeilla. Pojalla on sellainen ja vaikuttaa olevan ihan ok TS-kopio. Toisaalta sitten ihan reilusti säröpedaalilla puhtaan kanavan päälle voisi saada jotain hyvänkuuloista, jolloin koko särö otetaan siitä pedaalista. Mulla ei nyt ole kovin paljoa kokemuksia miten hyvin säröpedaali toimii trankun tai trankkumallintavan kanssa, mutta ainakin putkivahvarilla särö toimii hyvin puhtaan kanavan päälle. Tuolla ylempänä lähettämässäni viestissä on kyllä potentiaalisia säröpedaaleja mitä kannattaisi ehkä testata. -iec Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
LaXu 08.07.2016 17:33:18 | |
---|
Haltsi: Ei pitäisi olla kitaroista kiinni (soittotaidosta sitten en tiedä.. ;)), enimmäkseen soittelen LTD EC-1000 jossa EMG:t sekä käytettynä ostamallani vuoden -91 Carvin DC-135:lla. Voisi tosiaan jonkun tuollaisen perus-OD:n ostaa, eipä siinä suurta tappiota tule vaikkei kummempia auttaisikaan näillä vahvistimilla. Joo ei kitaroista ainakaan ole kiinni. EMG:t sinänsä ovat jo aika kuumat joten niillä kannattaa käyttää keskimäärin vielä vähemmän gainia. Veikkaisin, että liiallinen gaini tekee soundista muhjua. Pistä vähemmän gainia, enemmän volaa. Huomaa myös master-potikka, joka siis vastaa käytännössä sitä, että laittaisi putkivahvarista master volaa kovemmalle. Mitä enemmän masteria, sitä "rikkaampi" soundi, mutta se voi myös pehmentää ja muhjuttaa soundia liian suurilla asetuksilla. Useimmilla oikeilla high gain vahvareilla master jossain klo 11-12 paikkeilla on hyvä asetus. Yamahan sivuilta löytyy myös firmware-päivityksiä THR10:lle. Kannattaa tsekata, että on uusin versio sisällä sillä ne monesti lisäävät ominaisuuksia ja/tai parantavat soundia. http://download.yamaha.com/search/p … ry_id1=16171&product_id=1602647 ja sieltä THR V2 Updater omalle käyttöjärjestelmälle. Jos haluat overdriven, osta käytettynä Bad Monkey. Luulisi lähtevän pilkkahintaan ja se on hyväsoundinen ja helppokäyttöinen Tube Screamer variantti. Myydään Roland Cube 100 Bass combo ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1161894 ) |
Shredator 08.07.2016 17:37:43 | |
---|
"Harjoittelu parantaa soundiongelmat" ;) Mut joo, vähemmän säröä niin soundi on rankempi ja tiukempi sekä pakottaa soittamaan paremmin. "If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." |
Haltsi 08.07.2016 19:42:25 | |
---|
LaXu: Veikkaisin, että liiallinen gaini tekee soundista muhjua. Pistä vähemmän gainia, enemmän volaa. Huomaa myös master-potikka, joka siis vastaa käytännössä sitä, että laittaisi putkivahvarista master volaa kovemmalle. Mitä enemmän masteria, sitä "rikkaampi" soundi, mutta se voi myös pehmentää ja muhjuttaa soundia liian suurilla asetuksilla. Useimmilla oikeilla high gain vahvareilla master jossain klo 11-12 paikkeilla on hyvä asetus. Näinpähän siinä oli käynyt, testailin tuossa hetken pienemmillä gaineilla ja sitten vertasin taas tohon överiasentoon mikä oli ollut; selkeästi muhjuuntui. Kieltämättä varmaankin tullut myös maskeerattua omaa soittoa gainilla, eli reeniä reeniä. :) Hyvä pointti tuosta masterista, olinkin ihmetellyt miksi on master ja guitar volume/level (en nyt muista millä nimellä se oli) erikseen tuossa Yamahassa. Masteri taitaa kans olla pitkälti täysillä, pitää vielä kokeilla senkin vaikutuksia. THR V2 firmis on jo päivitetty, laitoin sen taannoin. Jos haluat overdriven, osta käytettynä Bad Monkey. Luulisi lähtevän pilkkahintaan ja se on hyväsoundinen ja helppokäyttöinen Tube Screamer variantti. Joo, Bad Monkey tai SD-1 voisivat olla käypäiset, pitää katsella. Mutta ensi alkuun tarkemmilla vahvarin säädöillä eteenpäin! Ja sitä treeniä. :) Kiitoksia kaikille vastauksista! This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless. |
hevuorenmaa 09.07.2016 17:38:42 | |
---|
Aiheen vierestä, mutta jos sulla on tommoinen kitara niin hommaa hyvä mies muutama satku rahaa ja pieni putkinuppi ja siihen kiinni vaikka BOSS GT-10. On jo ihan eri meno. Vahvarissa ei tarvii olla kuin clean. Joku Blackheart, Blackstar jne.. Käytettyinä tietty. |
tuskiz 09.07.2016 20:31:39 (muokattu 09.07.2016 20:33:02) | |
---|
Netissä on ollut juttua, että toi THR10:n V2 päivitys itseasiassa huonontaa soundia joistain profiileista, kannattaa tutkia ennenkun päivittelee. EDIT: Ja aiheeseen liittyen, baby's first säröpedaali on joko SD-1 tai joku Tube Screamer johdannainen. Mulla olis torilla myynnissä tollanen leikkihevipedaali joka soveltuu ihan hyvin, vink vink. Elämänkoulu. |
tender.insanity 09.07.2016 20:37:36 | |
---|
tuskiz: Netissä on ollut juttua, että toi THR10:n V2 päivitys itseasiassa huonontaa soundia joistain profiileista, kannattaa tutkia ennenkun päivittelee. EDIT: Ja aiheeseen liittyen, baby's first säröpedaali on joko SD-1 tai joku Tube Screamer johdannainen. Mulla olis torilla myynnissä tollanen leikkihevipedaali joka soveltuu ihan hyvin, vink vink. SD-1 on oikein hyvä. Itse sain jokin aika sitten ja 5150:n kanssa ainakin on murhaava yhdistelmä. Boostit toimii oikein hyvin mallintavienkin kanssa. |
Haltsi 10.07.2016 18:10:09 (muokattu 11.07.2016 08:21:58) | |
---|
hevuorenmaa: Aiheen vierestä, mutta jos sulla on tommoinen kitara niin hommaa hyvä mies muutama satku rahaa ja pieni putkinuppi ja siihen kiinni vaikka BOSS GT-10. On jo ihan eri meno. Vahvarissa ei tarvii olla kuin clean. Joku Blackheart, Blackstar jne.. Käytettyinä tietty. No olenhan minä putkikomboa miettinyt, kun ei mitään ylimääräisiä kaiuttimia ole nurkissa. Onko esim. noista Blackstarin HT-sarjan vermeistä mihinkään? Pitäisi varmaan käydä musiikkiliikkeessä tosiaan testailemassa vähän. HT-1R, HT-5? Metal-versiot? Tuo HT-1 ei olisi kallis mutta puuttuu normi-EQ mikä vitosesta löytyy.. Lähinnä se on tärkeintä ettei sitä ääntä ole pakko laittaa älyttömästi saadakseen vahvarin heräämään. Vaikka omakotitalossa asunkin niin ei silti viitsisi pieniä lapsia ja vaimoa häiritä hurjilla voluumeilla. Kuulokeliitäntä ei ole ihan pakollinen mutta hyvä bonus. Joku overdrive pitää tosiaan hommata jo ihan kokeilumielessä, kun ei ole isokaan satsaus rahallisesti. This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless. |
hallu 12.07.2016 00:16:17 | |
---|
Haltsi: No olenhan minä putkikomboa miettinyt, kun ei mitään ylimääräisiä kaiuttimia ole nurkissa. Onko esim. noista Blackstarin HT-sarjan vermeistä mihinkään? Pitäisi varmaan käydä musiikkiliikkeessä tosiaan testailemassa vähän. HT-1R, HT-5? Metal-versiot? Tuo HT-1 ei olisi kallis mutta puuttuu normi-EQ mikä vitosesta löytyy.. Lähinnä se on tärkeintä ettei sitä ääntä ole pakko laittaa älyttömästi saadakseen vahvarin heräämään. Vaikka omakotitalossa asunkin niin ei silti viitsisi pieniä lapsia ja vaimoa häiritä hurjilla voluumeilla. Kuulokeliitäntä ei ole ihan pakollinen mutta hyvä bonus. Joku overdrive pitää tosiaan hommata jo ihan kokeilumielessä, kun ei ole isokaan satsaus rahallisesti. Blackstar HT5 on minun mielestä ihan hyvä vahvistin, mutta mun mielestä vielä parempi olisi Tech21, jonka saa samasta kaupasta suunnilleen samaan hintaan kuin tuon HT5 vahvarinkin. Tai sitten jos haluaa mallintavan niin Blackstarin ID sarjan mylly onihan lupaavan oloinen. Meidän bändin toinen kitaristi soittaa sellaisella ja minusta se soundaa hyvältä ja on älyttömänmonipuolinen rakkine. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Haltsi 12.07.2016 08:09:28 | |
---|
hallu: Blackstar HT5 on minun mielestä ihan hyvä vahvistin, mutta mun mielestä vielä parempi olisi Tech21, jonka saa samasta kaupasta suunnilleen samaan hintaan kuin tuon HT5 vahvarinkin. Tai sitten jos haluaa mallintavan niin Blackstarin ID sarjan mylly onihan lupaavan oloinen. Meidän bändin toinen kitaristi soittaa sellaisella ja minusta se soundaa hyvältä ja on älyttömänmonipuolinen rakkine. Pitää katsastaa Tech21, en ole kuullut aiemmin nimeä. Mallintavaa en viitsi ottaa kun löytyy jo tuo THR10 ja Cube 40XL, joku pieni putkivehje voisi olla hyvä päivitys. This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless. |
Haltsi: Pitää katsastaa Tech21, en ole kuullut aiemmin nimeä. Mallintavaa en viitsi ottaa kun löytyy jo tuo THR10 ja Cube 40XL, joku pieni putkivehje voisi olla hyvä päivitys. Sun käyttötarpeisiin nimenomaan mallintava on mielestäni oikea valinta, mutta sulla on jo ihan hyvät vehkeet joten en lähtisi niitä vaihtamaan. Putkivahvistin kuin putkivahvistin kuulostaa paremmalta jos volaa on enemmän. Itse en myöskään pidä noiden alle 10 wattisten vahvarien soundista, tehokkaammissa vahvareissa on mielestäni enemmän potkua vaikka pienemmälläkin volalla. Myydään Roland Cube 100 Bass combo ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1161894 ) |
hevuorenmaa 12.07.2016 13:06:41 | |
---|
Mielipiteitä on erilaisia ja yhtä totuutta tuskin löytyy, mutta mä näen kehityssuunnan esim. niin että se GT-10 ois se mallintava ja siinä pieni putkinuppi kiinni, jonka tehoilla ei juuri ole väliä kun kotona ollaan. Siitä multiefektistä löytyy jo valmiiksi tehtynä erilaisia autenttisia heavy ja rockbiisien soundeja joita voi muokata jos haluaa. Kyllä ne hyvältä kuulostaa ja isotkin orkesterit käyttävät noita multiefektejä keikkaillessaan. Mm. CMX on käyttänyt GT-8, en tiedä miten nykyään. Sit kun on paljon rahaa niin iso nuppi jos tarvitsee. Jossain vaiheessa näin todennäköisesti tulee käymään. |
Haltsi 12.07.2016 17:36:57 | |
---|
Ensinnäkin, edelleenkin olen kiitollinen kommenteista, hyvä kuulla vaihtoehtoja. Toisekseen, soittelin tänään vähän enemmän THR:llä, säädin masteria pienemmälle (gainia pudotin jo aiemmin) ja tästähän alkaa saada varsin mukavan kuuloista säröä. Tuo modern-malli on suosikki, kokeilin vähän myös britishiä mutta olisi varmaankin vaatinut vielä lisää ruuvausta. Hain sitten vertailun vuoksi myös Rolandin ja istutin pöydälle THR:n viereen (yleensä Cube on lattialla). Ja kappas vain, nyt kun kuuntelee tarkemmin ja Yamahan soundi on paremmin viilattu kohdilleen, tuo Rolandin rectifier alkaa kuulostaa aika köyhältä! Vaihtelin piuhaa vahvarista toiseen ja taitaapa olla niin että siirryn taas soittelemaan THR:n kautta. Pitää vielä se editori lyödä tulille joku päivä ja kokeilla sitä kautta muokata. Kiitos vinkeistä! :) hevuorenmaa: Mielipiteitä on erilaisia ja yhtä totuutta tuskin löytyy, mutta mä näen kehityssuunnan esim. niin että se GT-10 ois se mallintava ja siinä pieni putkinuppi kiinni, jonka tehoilla ei juuri ole väliä kun kotona ollaan. Siitä multiefektistä löytyy jo valmiiksi tehtynä erilaisia autenttisia heavy ja rockbiisien soundeja joita voi muokata jos haluaa. Kyllä ne hyvältä kuulostaa ja isotkin orkesterit käyttävät noita multiefektejä keikkaillessaan. Mm. CMX on käyttänyt GT-8, en tiedä miten nykyään. Sit kun on paljon rahaa niin iso nuppi jos tarvitsee. Jossain vaiheessa näin todennäköisesti tulee käymään. Tuo vaikuttaa aika hienolta peliltä kotikäyttöön, mutta varmasti mallinnokset enemmän kohdillana kuin vaikkapa tässä Cubessa. Periaatteessa varmaan pystyisi jotain tuommoista multiefektiä ajamaan THR:n flat-kanavan kautta? LaXu: Sun käyttötarpeisiin nimenomaan mallintava on mielestäni oikea valinta, mutta sulla on jo ihan hyvät vehkeet joten en lähtisi niitä vaihtamaan. Putkivahvistin kuin putkivahvistin kuulostaa paremmalta jos volaa on enemmän. Itse en myöskään pidä noiden alle 10 wattisten vahvarien soundista, tehokkaammissa vahvareissa on mielestäni enemmän potkua vaikka pienemmälläkin volalla. Hmm. En ole edelleenkään vielä livenä noita kuullut, mutta ainakin videoissa esim. noi Blackstar 1 ja 5 wattiset kuulostavat minusta hyviltä. Vaihtoehto on myös esim. Hughes & Kettner Tubemeister 12" kombo (18W), siinä on näemmä mahdollisuus pudottaa tehot viiteen ja jopa yhteen wattiin. This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless. |
hevuorenmaa 12.07.2016 18:29:43 | |
---|
Wattimäärä ei paperilla kerro mitään siitä miltä se vehje kuulostaa kerrostalossa. Mä voin soitella mun omia kamoja ihan kuinka hiljaa vaan haluan. Jos ajat sitä vahvarista multiefektin läpi niin tärkeintä on se pohjaäänenväri. Hyvä clean siis riittää. Yamahasta ei ole kokemusta, mutta ainahan voit kokeilla. |
tender.insanity 12.07.2016 19:03:31 | |
---|
En mä kyllä vahvistinmallinnoksiin rolandeja suosittele. 12 vuotta oli eri boss gt sarjalaisia mulla eikä enää siihen hommaan tule kunnes cosm on unohdettu. Efektipuoli ja kestävyys oli hyvää. |
Krice 12.07.2016 19:15:11 | |
---|
Haltsi: Ensinnäkin, edelleenkin olen kiitollinen kommenteista, hyvä kuulla vaihtoehtoja. Toisekseen, soittelin tänään vähän enemmän THR:llä, säädin masteria pienemmälle (gainia pudotin jo aiemmin) ja tästähän alkaa saada varsin mukavan kuuloista säröä. Minusta tuossa modern-kanavalla parhaiten toimii kun sekä master että gain on molemmat siinä kello 12 paikkeilla. Sinällään aika erikoinen juttu, mutta toisaalta THR:ssä gainin ja masterin suhde muuttaa selkeästi soundia. Mallintavat on silti vain mallintavia, kyllä ne parhaimmat säröt irtoaa analogisista laitteista, oli sitten vahvistin tai säröpedaali. THR:n ongelma on tietysti myös ne kurkkupurkin kokoiset kaiuttimet. |
Haltsi 13.07.2016 08:05:59 | |
---|
Tietysti yksi vaihtoehto (mikä täällä on mainittukin) on heivata Cube 40XL ja vaihtaa parempaan mallintavaan. Toisaalta mulla on tuo THR10 joten en tiedä onko kannatusta. Onko suosituksia Cuben tyylisestä, mutta paremman kuuloisesta? Mallintavissa on tietysti monenmoista säätöä ja toimintoa, mikä voi olla hyväkin juttu, mutta omissa soitteluissani olen huomannut etten käytä kuin paria mallinnosta ja efektiä, joten tuommoisessa pienessä putkikombossa ei olisi sitäkään ongelmaa kun mitään ylimääräistä ei ole. :) Tietysti jos on monta *hyvää* mallinnosta, niin luultavasti niitä tulisi käytettyäkin enemmän. Halvin vaihtoehto (vaimon suosikki!) on tietysti olla ostamatta yhtään mitään, ja opetella soittamaan paremmin. :) This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless. |
tender.insanity 13.07.2016 10:38:13 | |
---|
Halvatkin mallintavat kuulostaa ihan eri laitteilta, kun niistä laittaa oman kaiutinemuloinnin pois ja ajaa vaikka IR:ien kautta. Tai sitten pääte ja kaappi. Esimerkiksi maanmainio Zoom MS50G on helvetin hyvä masiinä kun sen vetää vahvarin returniin ja oikeiden kajarien kautta. |