Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran satulan vaihto..kuinka paljon ja missä?
1 2
S.R.V.
11.04.2007 21:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olis tarvis vaihtaa (itseasiassa jo pidemmän aikaa) satula Squierin Stratoon, koska ylä E hypää välillä pois paikaltaan kun kunnolla laittaa tuulemaan! Ja kävin asian tiimoilta tänään eräässä Helsinkiläisessä musiikkikaupassa ("soitto alkaa F:stä") ja sieltä kun kyselin ko. opearaation hintaa, ni siellä homman hoitaminen kokonaisuudessaan (uusi satula & työ) maksaisi 50€! Eli onko tämä paljon vai vähän?! Ja onko kollegoilla muuta halvempaa/parempaa paikkaa mitä voisi tässä asiassa suositella?
 
Now they call you prince charming, can't speak a word when your full of ludes. Say you'll be alright come tomorrow, but tomorrow might not be here for you. - Lynyrd Skynyrd, That Smell
Tietysti Pauligin
11.04.2007 21:22:05 (muokattu 11.04.2007 21:26:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole iso operaatio eikä satulat paljoa maksa, mutta ainahan se vähän lompakkoa rokottaa kun ammattilaiselle/liikkeeseen vie. Ihan perustaksalta kuulostaa liikkeessä.
 
Varmaan sen joku tekee ripauksen halvemmallakin mutta ei tuo nyt ryöstöhinta ole.
 
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
LamaAjanElvis
11.04.2007 21:56:27 (muokattu 11.04.2007 21:57:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=621
 
Tuollaiseen ei tartte pitkään säästellä.
 
edit: No ok, ehkä pari viikkoa.
 
Häröilyä. Kevyet MULLET-The Darkest Night Sormet lähtee soundista.
pekurides
12.04.2007 00:52:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=621
 
Tuollaiseen ei tartte pitkään säästellä.
 
edit: No ok, ehkä pari viikkoa.

 
Samanlaisen hain joku aika sitten paikallisesta musapuljusta ja vaihdoin ite, tippa liimaa asennusvaiheessa.. ja siinä se oli.. ja on hyvin toiminut.
 
Ei siin muutakun kattoo että kielet on sopivalla korkeudella 1:lta nauhalta, jos ei nii sitten viilaa vähän satulan pohjasta pois... ei vaikeata.
 
Tunteella päin vittua.
S.R.V.
12.04.2007 19:58:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti vastauksista! Joo ajattelin ehkä kuitenkin yrittää vaihtaa sitä ensin itte, ja sit jos menee munille ni johonkin pajaan vaan ja antaa ammattilaisten hoitaa! Kuinka pahasti sitä muka voi oikeen ryssiä sen homman.....heh....nii......
 
Now they call you prince charming, can't speak a word when your full of ludes. Say you'll be alright come tomorrow, but tomorrow might not be here for you. - Lynyrd Skynyrd, That Smell
rainmaker
12.04.2007 21:01:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti vastauksista! Joo ajattelin ehkä kuitenkin yrittää vaihtaa sitä ensin itte, ja sit jos menee munille ni johonkin pajaan vaan ja antaa ammattilaisten hoitaa! Kuinka pahasti sitä muka voi oikeen ryssiä sen homman.....heh....nii......
 
Hmm.. En näkisi muuta ryssimisen mahdollisuutta, kuin että käytät kiinnittämiseen jotain pikaliimaa. Eli kun kiinnität sen satulan, niin puuliimaa kannattaa käyttää, ihan sen takia, että sen satulan saa sitten tarvittaessa poiskin.
 
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
Wasbesp
12.04.2007 21:58:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kävin asian tiimoilta tänään eräässä Helsinkiläisessä musiikkikaupassa ("soitto alkaa F:stä") ja sieltä kun kyselin ko. opearaation hintaa, ni siellä homman hoitaminen kokonaisuudessaan (uusi satula & työ) maksaisi 50€! Eli onko tämä paljon vai vähän?! Ja onko kollegoilla muuta halvempaa/parempaa paikkaa mitä voisi tässä asiassa suositella?
 
Paljon. Omaan kitaraani vaihdettiin Power Soundissa satula ja koko hommasta (sisältäen siis uuden luusatulan) laskutettiin 10e. Pisteet Power Soundin suuntaan, sieltä on saatu aina hyvää palvelua.
 
Ahti Tuumiainen
10.07.2016 14:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rainmaker: Hmm.. En näkisi muuta ryssimisen mahdollisuutta, kuin että käytät kiinnittämiseen jotain pikaliimaa. Eli kun kiinnität sen satulan, niin puuliimaa kannattaa käyttää, ihan sen takia, että sen satulan saa sitten tarvittaessa poiskin.
 
Mutta eikös se satula oo muovia? Kuinka se puuliima siihen tarttuu?
 
Kefiiri
10.07.2016 21:30:36 (muokattu 10.07.2016 21:32:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Mutta eikös se satula oo muovia? Kuinka se puuliima siihen tarttuu?
 
Just sen verran tarttuu, että satula pysyy paikoillaan, mutta irtoaa tarvittaessa. Eihän puuliima muovista ihan itsekseen putoa, kyllä se hieman ottaa kiinni.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Arkka
11.07.2016 01:35:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä laitto ihan vaan _pienen tipan_ pikaliimaa ja sen jälkeen oon jo vahingossa sen kerran irrottanut, eli jäi öbaut just sen verran kiinni kun tarviikin tai ei ainakaan liikaa.
 
hallu
11.07.2016 09:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en itseasiassa ole liimannut satulaa ollenkaan. Akustisessa kitarassa sen on niin löysällä että tipahtaa kieliä vaihdettaessa pois, mutta kielten paine riittää pitämään sen paikoillaan. Sähkökitaroissa se istuu napakammin siis stratossa siinä urassa niin ettei tipahda edes kieliä vaihdettaessa. Kai soittotapakin vaikuttaa satulan paikallaan pysymiseen ja tietenkin rajussa menossa satula saattaa lähteä liikkeelle, mulla ei ole lähtenyt (olen rauhallinen vanha mies enkä enää niin tarmokas :-))
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Höntastic
13.07.2016 10:55:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse teetin taannoin uuden luusatulan halpaan yamahan akustiseen A-P Paasosella, enkä ole katunut hetkeäkään. En muista sen satularempan osuutta, koska siihen tehtiin muutakin, mutta 50-80€ hintaluokassa se oli kuitenkin.
 
naavanka_
13.07.2016 16:12:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minä en itseasiassa ole liimannut satulaa ollenkaan. Akustisessa kitarassa sen on niin löysällä että tipahtaa kieliä vaihdettaessa pois, mutta kielten paine riittää pitämään sen paikoillaan. Sähkökitaroissa se istuu napakammin siis stratossa siinä urassa niin ettei tipahda edes kieliä vaihdettaessa. Kai soittotapakin vaikuttaa satulan paikallaan pysymiseen ja tietenkin rajussa menossa satula saattaa lähteä liikkeelle, mulla ei ole lähtenyt (olen rauhallinen vanha mies enkä enää niin tarmokas :-))
 
Tää toimii tosiaan lähinnä perinteisissä kepeissä jossa satula on urassa ja kielten veto suora.
 
Muissa ei asiasta kannata haaveillakkaan.
 
Pieni tippa pikaliimaa on pop.
 
hallu
13.07.2016 18:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Tää toimii tosiaan lähinnä perinteisissä kepeissä jossa satula on urassa ja kielten veto suora.
 
Muissa ei asiasta kannata haaveillakkaan.
 
Pieni tippa pikaliimaa on pop.

 
Joo tippa pikaliimaa on usein tarpeen. Jos satula istuu tukevasti satulauraan niin voi pysyä ilman liimaa. Mulla tosin akkarissa ei ole satulauraa ja satula on ihan irrallaan, mutta siinä kielen paine on kohtisuora eikä työnnä satulaa kumolleen. Niin siis oikeassa olet, oli tarkoitukseni myöntää :-D eikä alkaa äiväämän :-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kimmo72
14.07.2016 19:39:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Mutta eikös se satula oo muovia? Kuinka se puuliima siihen tarttuu?
 
Hieno nosto!
 
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Ahti Tuumiainen
14.07.2016 20:24:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kimmo72: Hieno nosto!
 
Tämä on jo toinen kerta tänään, kun saan positiivista palautetta.
 
petteri m
16.07.2016 00:13:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, jos katsotaan mitä ominaisuuksia hyvältä kitaran yläsatulalta (joka on kitaran tärkeimpiä osia!) vaaditaan niin niitä ovat ainakin:
 
-Kovuus, sillä kitaraa viritettäessä kieli kuluttaa satulaa ja pehmeä materiaali tapaa kulua alta pois. Paine, joka kohdistuu kielestä satulaan on aikamoisen suuri. Tällä on jotain tekemistä satulan pitkäikäisyyden kanssa. Kovia materiaaleja ovat metallit sekä luu, erikoisesti hirven sääriluu on tavattoman kovaa.
 
-Kitkaominaisuudet, sillä kielen tulee liukua smoothisti satulassa joka tilanteessa eli virittäessä ja soittaessa, erityisesti venytettäessä kieltä raivokkaan soolon aikana. Jos kieli takeltelee ja jumittaa satulaurassa, juten valitettavan usein on, saa sanoa vireelle hyvästit. Vireongelmien yleisin syy on satula ja salla helpoin poistaa. Tähän vaikuttaa suuresti kitarasepän eli viilarin nimi... Perusasia toisaalta. Luun ominaisuudet ovat hyvät, paskamuovin ominaisuudet ovat nimensä veroiset. Corian ja tusq toimivat kyllä nekin.
 
-Värähtelyjen välityskyky eli siis soundi. Tästä ei kannata liikaa murhetta ottaa, luu on erinomainen mutta synteettisetkin materiaalit soivat kyllä hyvin, ei sitä mökän keskeltä kukaan maailmassa erota että onko rockmiehen kepissä luusatula vaiko corian vaiko tusq. Lisäksi asia vaikuttaa vain vapaisiin kieliin.
 
-Ulkonäkö - luu on mahdollista kiillottaa niin että se on sairaan siistin näköinen, synteettiset on valkoisia ja siinä se, tai jopa mustia.
 
-Työstöominaisuudet mutta se jää sepän murheeksi. Luu haisee viilattaessa paskalta mutta jos teetät duunin niin et joudu itse haistelemaan, seppä saa siitä palkkansa joten turha sääliä. Muut ei haise ja on helpompi viilatakin. Jos olet aloittelija niin aloita treenaaminen muulla kuin luulla, näin sen haluan riimitellä.
 
Summa summarum: jos on satulalle tarvis ja olet asiassa kokematon niin käänny osaavan kitarasepän puoleen ja tilaa satula luusta. Maksaa siinä 40-70 euroa ja sitten mennäänkin tosi monta vuotta soitellen huolettomasti.
 
high_society
16.07.2016 00:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähä vittua just lueskelin hulluna humalassa?
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
fox
16.07.2016 00:30:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Mitähä vittua just lueskelin hulluna humalassa?
 
Vissiin tuota petteri m:n asiakirjoitusta.. ;) Eip tuohon mun mielestä lisättävää juurikaan ole.
Mutta pistetään tähän yks kikka eli niksi (taas jälleen, oon sitä ennenkin vinkannut..)
 
Jos aikomuksena on vaihtaa kitaraan grafiittisatula kannattaa ehken varmistaa että se oikeesti on grafiittisatula. Sen tsekkaaminen onnistuu vaikka yleismittarilla, grafiitti nimittäin antaa esmerkiks vastusmittapuolta käytettäessä lukeman, kun taas jotkut "grafiittisatulana" myydyt mustat muovisatulat näyttää ääretöntä vastusta, kun eivät sitä sähköä johda ne ollenkaan..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
high_society
16.07.2016 01:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Vissiin tuota petteri m:n asiakirjoitusta.. ;) Eip tuohon mun mielestä lisättävää juurikaan ole.
Mutta pistetään tähän yks kikka eli niksi (taas jälleen, oon sitä ennenkin vinkannut..)
 
Jos aikomuksena on vaihtaa kitaraan grafiittisatula kannattaa ehken varmistaa että se oikeesti on grafiittisatula. Sen tsekkaaminen onnistuu vaikka yleismittarilla, grafiitti nimittäin antaa esmerkiks vastusmittapuolta käytettäessä lukeman, kun taas jotkut "grafiittisatulana" myydyt mustat muovisatulat näyttää ääretöntä vastusta, kun eivät sitä sähköä johda ne ollenkaan..

 
Just joo, kirpparilta löysin http://petful.supercopyeditors.netd … /does-pedipaws-work-well-review.jpg , voiks mä täl säädellä hiuka satulaa?
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «