Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satulan vaihto
1
Lateksi
02.12.2002 22:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuis tässä rikkomaan kitarastani satulan mikkiä vaihtaessani (taitavaa, eikö? :). Elikkä pitäisi uusi ostaa vissiin.
Suositelkaas minkälaista pitäisi hommata, ja kertokaapas tarkemmin sen vaihtamisesta ja sen vaikeudesta.
 
Damned
03.12.2002 09:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä suosittelen Graph Techin satulaa ja laitata se ammattimiehellä. Pilkulleen viilattu satula on äärimmäisen tärkeä osa, jos haluat että kitara pelaa kunnolla. Olen soittanut yli 20 vuotta ja olen opetellut kaikki mahdolliset säätöhommat, mutta satulaan en koske, vaan maksan ammattilaiselle.
 
Juzzu
03.12.2002 09:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mutta satulaan en koske, vaan maksan ammattilaiselle.
 
No tuohan kannustaa! Nyt kun en kaiketi karhun siitinluuta löydä, joutunen tekemään tuohon omaan rojektiin satulan ihan vain hirven sääriluusta - ja itse... Noh, tekemässä ei todellakaan ole mikään ammattimies, mutta opettamassa onneksi on sellainen. Saas nähdä miten saan satulan sitten joskus onnistumaan.
 
Damned
03.12.2002 09:42:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No se on minun mielipiteeni. Olen nähnyt niin paljon hyviä kitaroita, jotka on pilattu huonolla satulalla.
 
Ahti Tuumiainen
10.07.2016 09:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ostan Les Pauliini uuden satulan(virityskoneiston pää), niin käykö se ihan sellaisenaan, vai pitääkö sitä jotenkin viilailla? Repii vaan vanhan pois ja liimaa uuden tilalle? Ei ole köyhällä varaa mihinkään soitinkorjaajiin.
 
milahtee
10.07.2016 10:39:32 (muokattu 10.07.2016 10:45:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Paulissa pitää olla tarkkana irroituksen kanssa, etteivät lakat lähde mukaan yläsatulan ympäriltä. Vaikka kielten välistys satula-aihiossa olisi sama kuin alkuperäisessä, joudutaan korkeuden hienosäätö tekemään satulaviiloilla. Tässä puhutaan millin kymmenesosien tarkkuusluokasta. Huonosti viimeistelty yläsatula aiheuttaa vireisyysongelmia (kielet kanittavat urissa), kaulan yläpäästä soitettuna ylävireisyyttä (satula liian korkealla) tai särinää (liian matala yläsatula). Jos kitaraan haluaa luisen satulan, valmiita uritettuja aihioita ei ole saatavilla.
 
En lähtisi ensikertalaisena yrittämään itse.
 
Jeszse
10.07.2016 11:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: En lähtisi ensikertalaisena yrittämään itse.
 
Jokanen ammattiukko on joskus ollu ensikertalainen satulan äärellä. :)
 
Ei se loppuviimein oo mitenkään hankala duuni, ku älyää sen uran syvyyden ja osaa tarkistaa koska se on hyvä. Isompana ongelmana näkisin sen että jos yhden satunnaisen satulan haluaa tehdä ni satulaviilat on vähä kalliita laatikontäytteitä.
 
Jokunen kymppi minkä soitinrakentaja velottaa uudesta satulasta on kuitenki kotio päin.
 
Näyttää ennemminkin joidenkin pilaa tekevien pilaulu palsta -Janizio || The Jasser Arafats || Crimson Day
hallu
10.07.2016 11:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Jos ostan Les Pauliini uuden satulan(virityskoneiston pää), niin käykö se ihan sellaisenaan, vai pitääkö sitä jotenkin viilailla? Repii vaan vanhan pois ja liimaa uuden tilalle? Ei ole köyhällä varaa mihinkään soitinkorjaajiin.
 
Kyllä sitä joutuu vähän viilailemaan. Kieliurathan siinä on vähän ongelma jos ei ole kunnollisia satulaviiloja. Valmiiksi uritetun satulan kun ostaa, niin homman voi tehdä niinpäin, että esimerkiksi hiomapaperia vasten hio satulan pohjastaan sopivan korkuiseksi. Liimaa ei kannata laittaa paljoa jos ollenkaan enintään ihan tippa pikaliimaa riittää (että sen saa joskus poiskin).
 
Tämä ei ole se kaikkein elegantein tapa, vaan kyllähän ne kieliurat olisi hyvä viilata sopiviksi, mutta tehdas urillakin pärjää kun ei laita liian paksuja kieliä. Ne kielurat voi putsata esimerkiksi kietaisemalla kielenpätkän ympärille tonnista hiomapaperia ja hieromalla uranpohja liukkaaksi. Sitten siihen voi laitta kielen alle satulakastiketta tms. kaupallista voiteluainetta ja jos on köyhä blueslaulaja, niin laittoivat huulirasvaa (jyijykynää en suosittele kun se ei luista kunnolla ja sotkee).
 
Musafasulta saa Gibsonin kielivälityksillä tuscsatulan joka istuu meleko suoraan pauliin kympillä (viimeksi oli sen hintainen). Hemmetinmoinen hiominen tuollaisessa kovassa materiaalissa on, mutta eipä se sitten vastaavasti myöskään kulu, mutta ämpärimuovi olisi helpompi työstää, vaan eipä siitä muuten saa hyviä satuloita.
 
Niin ja sitten se voi viedä siihen kielisoitinverstaalle niin vaihtavat satulun noin 70 euron hintaan (luuta ja silleen).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
LaMotta
10.07.2016 12:30:25 (muokattu 10.07.2016 12:30:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satula itsessään ei ole kovin vaikea tehdä.
Kieliurat pitäisi osata tehdä niin, että kieli kantaa niihin oikein.
Muuten voi seurauksena olla vireongelmia ja sitarilmiö.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
LaXu
10.07.2016 14:45:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useamman satulan ihan luuaihiosta tehneenä sanoisin, että yksittäistapauksessa kannattaa jättää ammattilaiselle ihan vain sen takia, että sillä on oikeat työkalut. Olen itse aikoinaan käyttänyt satulaviiloina vanhoja kieliä, jotka on liimattu puupalaseen kiinni. Kyllä niilläkin saa ihan hyvää jälkeä, mutta onhan se ihan eri tehdä kunnon työkaluilla, jotka taas maksavat.
 
Muuten satulan valmistaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Pitää vaan osata mitoittaa urat oikeaan paikkaan ja viilata ne oikein. Käytännössä siis kielen kosketuspiste pitää olla otelaudan puoleisessa reunassa ja uran avautua hieman lavan puolella, niin kielet pääsevät liikkumaan vapaasti eivätkä kanita uraan.
 
Itse suosittelen kyllä luusatulaa tai sitten Earvanaa. Graphtechit tuntuu jotenkin turhankin pehmeältä materiaalilta vaikka sinänsä toimivat ihan hyvin. En itse ole huomannut mitään soundieroa, mutta vireen pysymisessä hyvin tehty satula kyllä auttaa.
 
Myydään Roland Cube 100 Bass combo ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1161894 )
ÄrGee
10.07.2016 14:51:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Itse suosittelen kyllä luusatulaa tai sitten Earvanaa. Graphtechit tuntuu jotenkin turhankin pehmeältä materiaalilta vaikka sinänsä toimivat ihan hyvin. En itse ole huomannut mitään soundieroa, mutta vireen pysymisessä hyvin tehty satula kyllä auttaa.
 
Muovissa ja Graphtechin grafiitissa on kyllä pienempi kitkakerroin kuin esimerkiksi luussa. Mikä sitten johtaa parempaan vireenpitoon. Eikö luu ole muutenkin hieman vanhentunut materiaali, koska on parempia keinotekoisia tarjolla.
 
http://www.graphtech.com/products/brands/black-tusq-xl
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
LaXu
10.07.2016 20:32:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Muovissa ja Graphtechin grafiitissa on kyllä pienempi kitkakerroin kuin esimerkiksi luussa. Mikä sitten johtaa parempaan vireenpitoon. Eikö luu ole muutenkin hieman vanhentunut materiaali, koska on parempia keinotekoisia tarjolla.
 
http://www.graphtech.com/products/brands/black-tusq-xl

 
Luuta puoltaa mielestäni sen kestävyys ja siitäkin saa varsin liukkaan. Onhan se toki työläämpi työstää, mutta luulisi sitten kestävänkin. TUSQ on selvästi pehmeämpää matskua sekin ja nuo Graphtechin saitin väitteet luonnonmateriaalien ongelmista ovat mielestäni melkoista markkinointikukkua.
 
Myydään Roland Cube 100 Bass combo ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1161894 )
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «