Aihe: Gallup: Suosikki boost/overdrive putkivahvistimen edessä
1 2 3
Antti90
04.07.2016 12:06:37

Rämppy: Mulla tämä Boss OD-3 toimii aina vaan puhtaana ja lähes puhtaana boostina sekä säröpedaalin boostaajana. Tuossa on sitä jotain, vaikka muitakin boostereita jo overdrivejä löytyy.

Itseltäni löytyy myös Bossin OD-3 jota käytän ADA MP-1:n kanssa värittämään tai tiukentamaan soundia komppihommissa; Bossilla saan vähän erilaista sävyä, vaikka Adasta irtoaakin kivat narskuvat ja napakat komppisäröt itsestäänkin. Vähän biisin ja tarpeen mukaan. Drivet nollilla ja level täysillä.

Leadien soittoon käytän Chandlerin Tube driveria antamaan vähän liukkaria ja sävyä soundiin.
"Never give up."
bloodsucker
04.07.2016 13:06:19
Paljon on noita tullut käytyä läpi ja omaan käyttöön parhaiksi osoittautuneet Fulltone OCD ja Mesa Flux Drive. Voisi sanoa, että toistensa vastakohtia ovat. OCD tuottaa brittityylistä rosoa, joka reagoi hienosti soittotatsiin ja volapotikan kääntelyyn. Mesa taas paksua ja kompressoitunutta, laulavaa sustainia. Molempia käytän enimmäkseen boostaamaan ac/dc-tyyppiset rosot highgain osastolle, mutta toimivat yhtä hyvin clean kanavan päälle, jos miedommat säröt on hakusessa.
Jukka Häikiö
04.07.2016 13:44:54 (muokattu 04.07.2016 15:46:02)

Kyl se perussoundi pitää mun miälest löytyy vaffarista itsestään, mut kukin tietty alallaan. Vaffarista (low-gain Marshall-maailmaa) gainit reippaasti auki, kitaran volapotikasta pakitellen sopivaan crunchiin/miltei cleaniin, oodeella siitä boostaten ja sitä enemmän kitarasta volaa auki, mitä enemmän jodlausta kaipaa, aina sinne feedback-osastolle asti.
Jos nyt yksi pedaali pitäis valita, niin ehkä se ois Voodoo Labin Sparkle Drive, se on sillees hyvä 808 allround, josko tuubskriimer-henkisestä tykkää. Eihän tuo mikään ihmepurkki ole, mut toi clean-blend on hyvä systeemi.

Kaikenmoista purkkia on tullut testattua ja monta hyvää on tullut vastaan, sen kummemmin viitsi listata, mutta monta(liian monta).
Edelleen jaksaa huvittaa se hupitus (hypetys) mikä alkaa jonkun purkin kohdalla, hehkutetaan ihan hiivatisti jotain ja sitten niitä on hetken päästä Tori väärällään. Muutenkin odotukset on aika epärealistisia soittokamojen suhteen (perustuu ihan omaan kokemukseen kantapäätuntumalla). Toki eri vempeleet tarjoaa erilaista väylää soundin muodostukseen, mut kyllä se "soundi" edelleenkin muodostuu pääosin siellä piuhan toisessa päässä.

EDIT
Sen verran vielä, et mun mielestä vaffarin pitää olla sellainen, jot sillä pärjää ihan pelkän piuhan ja kitaran volapotikan kanssa, ettei purnukat näyttele niin suurta osaa, muutenkin, jos ei puhuta oodee/boost-purnukoista, niin ainakin omien biisien tulee toimia ilman niitäkin, monasti meinaan vähän "köykäset" sävelkulut on korvattu "makeilla tsaundeilla", efektukset jos riisuu pois, niin varsinainen sisältö saattaa paljastua ohuenlaiseksi.
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
hallu
04.07.2016 16:28:56 (muokattu 04.07.2016 17:20:22)
Minua kiinnostaisi tosi paljon Simble. Sellaista tekisi mieli kokeilla, mutta ei ole vielä tullut tilaisuutta.

E: pitää lisätä vielä, että äskettäin kokeilin whitefingeriä Sessionin edessä ja toimi kyllä ihan täpöllä :-). Sillä tavalla tietenkin ohi aiheen, että Session ei ole putkivahvistin eikä Whitefinger ole overdriver, mutta kompuralla sai nostettu ja buustattua sitä särökanavaa siten, että vaikkapa soolon ajaksi kompura nostaa volumea ja tiukentaa sitä säröä tekemällä siitä semmoisen "laulavan" leadin.

Itselleni tämä hyvin välttää ja meinaan kokeilla vielä miten se menisi efektilenkissä, mutta Simblen saatan jossakin vaiheessa ostaa. Se kiinnostaisi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kaihua
04.07.2016 16:41:49
Joitain vuosia sitten kun soittelin vielä Laneyn VC30 kombolla oli edessä kustannustehokas Bad monkey. Muuta ei ollutkaan käytössä kuin telecaster, bad monkey ja laney. Osittain tämä johtui kyllä myös siitä ettei ollut rahaa laittaa soittokamoihin. Siitä huolimatta olin kyllä oikein tyytyväinen lopputulokseen - soundiin siis.

Nyttemin on vahvistimeksi valikoitunut ri '68 Deluxe reverb, jonka eteen oikeastaan sattumalta ilmaantui Fulltone fulldrive 2. Molempien vahvistimien kanssa polkimia olen käyttänyt periaattessa samalla tavalla; vahvistimen säädän hieman säröytymisen puolelle. Kitaran volumella voi sitten tarvittaessa hieman putsailla ja polkimilla otetaan tarpeen mukaan lisää säröä.

Fulldrive 2 on kyllä melko makea ainakin tuon fenderin edessä. Lisäksi tuo boost ominaisuus tekee siitä live-tilannetta ajatellen ainakin itselle oikein kätevän. Mielellään pidän purkit minimissä kun aivokapasiteetti riittää hädin tuskin omien biisien soittoon.

Joten suosikki, vaikkakin vain melko lyhyen tuttavuuden jälkeen, on Fulldrive 2 (ja vähän myös bad monkey).
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
telecustom
09.07.2016 16:18:43
Kuukausien odottelun jälkeen paketissa saapui Keeley Tone Workstation, ja muutaman päivän testien perusteella tässä voisi olla putkivahvistimelle kaveria pitemmäksi aikaa.
Snapo
09.07.2016 16:51:00
Vuosia oli käytössä bad monkey boostaamassa useempaa eri vahvistinta. Vahvistimesta mieto särö ja apinasta loput. Jämäkkä rakenne ja halpa. Ei oikeestaan mitään moitittavaa.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Kefiiri
10.07.2016 09:32:15
Juu Bad Monkeysta sai hyvät rosot kun jouduin soittamaan vahvarilla jossa ei ollut mastervolumea. Yleensä en jaksa käyttää mitään purnukoita, mutta Monkey toimi tuossa tilanteessa oivallisesti ja putsaantui sopivasti kitaran volumesäädöllä.
En ole musiikin asiantuntija.
Guitarfreak
10.07.2016 16:07:04
Oiskohan se tuo em. Voodoo labin sparkle drive joka toimii omassa hapuilussa ihan buenosti. Vaffareina Mesalta roadster ja electradyne joissa ensimmäisessä käyttö on sooloihin lisäsustainia peittämään tekniikkapuutokset ja jälkimmäisessä nostamaan soolovolaa loopissa. ED:ssä kutittelee vaffarin edestä RAT:lla (se reissue) jos haluaa peittää sen yleishapuilun ja soittaa liikaa nuotteja.
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
yanera
10.07.2016 16:26:23

Maxon 808.
Marshall,Peavey, Krank - Marshall 1960A
erty
10.07.2016 17:34:13
Deluxe Memory Man / Echocord S65. (hymiö)
Kyllikki
10.07.2016 18:56:27
Snapo: Vuosia oli käytössä bad monkey boostaamassa useempaa eri vahvistinta. Vahvistimesta mieto särö ja apinasta loput. Jämäkkä rakenne ja halpa. Ei oikeestaan mitään moitittavaa.

Apina on kyllä hyväksi koettu purkki meidänkin taloudessa. TS-tyylistä säröä paremmilla sävynsäädöillä.

Toimii mukavasti yhdessä jonkun toisen, hieman erityylisen säröpurkin kanssa, mikäli käytössä on puhdassoundinen transistorivahvistin kuten minulla. Itselläni on peräkkäin kytkettynä Apina ja vanha Ibanezin Sonic Distortion SD9, joista molemmista otan vain hieman säröä. Yksittäin purkeista tulee erityyliset, lievät komppirosot, ja sooloihin polkaistaan molemmat päälle, jolloin löytyy sopivasti "botnea, runkoa ja reunaa".

Valitettavasti hyväksi kokemani Apinan valmistus on lopetettu, mutta onhan noita TS-tyylisiä onneksi muitakin saatavilla.
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Gritsen
10.07.2016 20:00:13
Antti90: Itseltäni löytyy myös Bossin OD-3 jota käytän ADA MP-1:n kanssa värittämään tai tiukentamaan soundia komppihommissa; Bossilla saan vähän erilaista sävyä, vaikka Adasta irtoaakin kivat narskuvat ja napakat komppisäröt itsestäänkin. Vähän biisin ja tarpeen mukaan. Drivet nollilla ja level täysillä.

Leadien soittoon käytän Chandlerin Tube driveria antamaan vähän liukkaria ja sävyä soundiin.

Hieno mies. Itse en lopulta huomaa JCM800 2204:n Hi Input -kanavan kanssa suurensuurta eroa Boss OD-1:n, OD-3:n ja SD-1:n välillä, mutta soitan OD-1:llä yksinkertaisesti mieltymyssyistä. Kahdella potikalla varustettu overdriveboosti tekee varmasti vain ja ainoastaan sen boostin tehtävän värittämättä tonea.
SirElwood
10.07.2016 20:21:59
Snapo: Vuosia oli käytössä bad monkey boostaamassa useempaa eri vahvistinta. Vahvistimesta mieto särö ja apinasta loput. Jämäkkä rakenne ja halpa. Ei oikeestaan mitään moitittavaa.

Bad monkey kyllä. Itse moitin vain jalkakytkintä, ne tuppaavat aika herkästi hajoamaan. Onneksi se on helppo ja halpa vaihtaa.
varakeef
10.07.2016 23:11:09
En pidä boosteria päällä kuin tarvittaessa.

Päinvastoin: ajatuksena on pitää 5E3 vahvistin kovalla ja kitaran volume yleensä pienellä. Siitä sitten täpölle tarvittaessa, ja jos se ei riitä boostereina SD:n Pickup booster, Spark plug (kai) tai joku omavalmiste (en edes muista mikä). Laudassa on boostereita kaksi, ennen ja jälkeen fuzzin, jos laudassa on fuzz.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
noon
11.07.2016 15:19:22

Ocd fulltone, kevyempään rosoon Rc booster klooni, Mad Professorin Mighy Red. Siinäpä se.
Wespa
11.07.2016 16:26:59
True bypass -modattu vm. -81 TS-9. Lutikkakin oli alunperin väärä, nyt sisällä se "oikea". Keräilyarvo toki pilattu, mutta soundi on paras, toimii minkä vaan vahvarin edessä.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Metalkallo
11.07.2016 18:24:47
Mä oon tykästynyt tuohon MXR Script distortion+ säröpedaaliin, on aikas monipuolinen ja mukavan kuuloinenkin kapistus, sopii hyvin boostaamaan puhtaita että säröä. Puhtaita boostatessa luo semmoisen mukavan vanhan kaltaisemman särön, ja säröllä taas boostaa juuri sopivasti, tietty riippuen paljon sitä pedaalin säröä kääntää. Särön päällä olen tykännyt pitää pedaalin säröä 3-4 paikkeilla. Tää pedaali hoitaa myös fuzzin tarpeet ihan tyydyttävästi vahvistimen särön päällä kun kääntää pedaalista säröä isommalle.

En tiedä toimiiko normaali keltainen dist+ samalla tavoin?

Mun ikisuosikit joita käytän aina on tuo rockett animal sekä carl martin plexitone(klooni), mut nuo on enempi vahvistimia pedaalissa, toki boostata niilläkin voi.
Stratossa pitää olla ISO LAPA!
Zeeboo
11.07.2016 18:44:23
Ethos.
Simble oli todella hyvä, eikä soundin puolesta hävinnyt tälle. Ethos vaan oli omaan tarpeeseen passelimpi.
White men can't Monk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)