Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peavey Valveking pääteputkien vaihto - neuvoa tarvitaan
1 2
StormRaiser
30.06.2016 01:06:29 (muokattu 30.06.2016 01:14:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peavey Valvekingissä kun on tehdasputkina pääteasteessa 2 kpl Ruby 6L6GC niin olen lukenut että voi vaihtaa samanlaisiin ja sovitettuihin Rubyn putkiin mutta onko ok että olen laittanut Mesan vastaavat sovitetut 6L6 putket - myös mm. JJ:ltä löytyy vastaavia 6L6 putkia, joita suositellaan valvekingeihin. Tietääkö kukaan tarviiko nyt erikseen alkaa bias modausta tekemään kun Valvekingissähän on ns. automaattinen fixed bias, jota ei erikseen voi hienosäätää ilman kyseistä modausta.
 
high_society
30.06.2016 02:05:03 (muokattu 30.06.2016 02:05:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyöt sinne mitkä vaan kunnossa olevat 6l6:set ja annat laulaa !
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
StormRaiser
30.06.2016 02:07:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Lyöt sinne mitkä vaan kunnossa olevat 6l6:set ja annat laulaa !
 
Ok, kiitos vastauksesta. Hyvin on toiminut ainakin toistaiseksi - juuri tätä hain takaa!
 
tommiot
30.06.2016 11:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä ole mitään automaattista fixed biasia. Siinä on fixed bias jota ei voi säätää.
 
Oon joskus vaihtanu putket tollaseen ja muistaakseni se bias oli sen verran kylmä, että voi huoletta heittää mitkä vaan putket. Suosittelisin silti tarkistuttamaan...
 
Laulava Kylätohtori
30.06.2016 11:29:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Ei siinä ole mitään automaattista fixed biasia. Siinä on fixed bias jota ei voi säätää.
 
Oon joskus vaihtanu putket tollaseen ja muistaakseni se bias oli sen verran kylmä, että voi huoletta heittää mitkä vaan putket. Suosittelisin silti tarkistuttamaan...

 
Liian kylmä bias huonontaa soundia. Tai siis muuttaa, voihan joku tykätäkin siitä. Mutta pointti on, että vahvarista voi saada irti paljon enemmän, jos säädättää biakset kohdilleen...
 
They pass too much electricity. -SRV
tommiot
30.06.2016 11:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Liian kylmä bias huonontaa soundia. Tai siis muuttaa, voihan joku tykätäkin siitä. Mutta pointti on, että vahvarista voi saada irti paljon enemmän, jos säädättää biakset kohdilleen...
 
On noita tullu joskus vertailtua, ihan äänitettyjä A/B-testejä. Ero on aika olematon, mutta kyllä mä noi omat koneet aina mieluummin biasoin sinne 60-70%...
 
Juzpe
30.06.2016 11:36:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: On noita tullu joskus vertailtua, ihan äänitettyjä A/B-testejä. Ero on aika olematon, mutta kyllä mä noi omat koneet aina mieluummin biasoin sinne 60-70%...
 
Riippunee siitä, että kuinka lujaa sitä päätettä ajaa ja kuinka paljon on puuroa korvissa :D Eikös se kumminkin sillain niingy mee, että kylmempänä päätteen headroom pienenee ja soundi muuttuu. Jotenkin. Äänitetty A/B-testi lienee ainoa vaihtoehto järkevästi analysoida asiaa ainakin yhtään tehokkaammilla koneilla, koska ainakain itselläni tuo korvan herkkyys soundien nyansseille tuppaa olemaan melko vähäinen kun äänenpaine on luokassa 115dBA.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Laulava Kylätohtori
30.06.2016 11:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: On noita tullu joskus vertailtua, ihan äänitettyjä A/B-testejä. Ero on aika olematon, mutta kyllä mä noi omat koneet aina mieluummin biasoin sinne 60-70%...
 
Ei se nyt tietysti mikään radikaali ole, mutta en nyt välttämättä olemattomaksikaan sanoisi. Itse en ole äänitellyt, kun en ole levyttävä artisti, niin sillä äänitetyllä soundilla ole mitään merkitystä itselle, mutta Bluetonella, kun voi soiton ohessa säätää biasta lennosta, niin kyllä sillä jonkinlainen merkitys mielestäni kuitenkin on. Varsinkin, jos ollaan selvästi kylmän puolella.
 
Kai tällaiset erot riippuvat vähän muistakin vehkeistä ja siitä, millaisella soundilla soitetaan. Ja muutenkin, ainakin itse tykkään myös huomioida sen, miten vahvari tottelee tatsia ja millainen tuntuma soitossa on. Sitähän ei nauhoitukset kerro...
 
They pass too much electricity. -SRV
Laulava Kylätohtori
30.06.2016 11:40:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Riippunee siitä, että kuinka lujaa sitä päätettä ajaa ja kuinka paljon on puuroa korvissa :D Eikös se kumminkin sillain niingy mee, että kylmempänä päätteen headroom pienenee ja soundi muuttuu. Jotenkin. Äänitetty A/B-testi lienee ainoa vaihtoehto järkevästi analysoida asiaa ainakin yhtään tehokkaammilla koneilla, koska ainakain itselläni tuo korvan herkkyys soundien nyansseille tuppaa olemaan melko vähäinen kun äänenpaine on luokassa 115dBA.
 
Eikös kaikenlaiset hifistelyt ole muutenkin enemmän makuuhuonemiesten juttuja, kun ei niitä pieniä nyansseja kuitenkaan sieltä bändin seasta livenä kuulu...
 
They pass too much electricity. -SRV
Juzpe
30.06.2016 11:46:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikös kaikenlaiset hifistelyt ole muutenkin enemmän makuuhuonemiesten juttuja, kun ei niitä pieniä nyansseja kuitenkaan sieltä bändin seasta livenä kuulu...
 
a) Kyllä mä oon melko tarkka lähtösoundeistani. Jokainen keikkakalusto on muuttujineen testattu ihan äänittämällä ja kuuntelemalla äänitteitä.
 
b) Joskus on jotain tullut julkaisukelpoista äänitettyäkin ja niissä hommissa se optimaalinen lähtösoundi kontekstiin nähden vähentää miksausvaiheessa tapahtuvaa runkkaamista MERKITTÄVÄSTI.
 
c) Soittajan tehtävä livenä on tarjoilla miksaajalle mahdollisimman hyvää lähtösoundia huomioiden kuitenkin omat mieltumykset ja tehtävä bändissä.
 
d) Makuuhuoneessa harvemmin ylittyy tuo mainitsemani 115dBA vaikka ois vähä railakkaammatkin leikit menossa.
 
e) Mulla on puuroa korvissa ja paska maku.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
tommiot
30.06.2016 12:09:44 (muokattu 30.06.2016 12:17:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Riippunee siitä, että kuinka lujaa sitä päätettä ajaa ja kuinka paljon on puuroa korvissa :D Eikös se kumminkin sillain niingy mee, että kylmempänä päätteen headroom pienenee ja soundi muuttuu. Jotenkin. Äänitetty A/B-testi lienee ainoa vaihtoehto järkevästi analysoida asiaa ainakin yhtään tehokkaammilla koneilla, koska ainakain itselläni tuo korvan herkkyys soundien nyansseille tuppaa olemaan melko vähäinen kun äänenpaine on luokassa 115dBA.
 
Eipä se oo noin yksinkertaista. Kylmemmäksi biasoidusta päätteestä saa enemmän tehoa (enemmän headroomia?) koska anodijännite nousee. Sillä edellytyksellä että vaiheenkääntäjä jaksaa ajaa putkien hiloja tarpeeksi kovaa.
 
Ja tarkoitin tässä nyt eroa esimerkiksi 30% ja 70% anoditehohäviön välillä. Jos aletaan vertaamaan jotain 5% ja 70% niin sit niitä eroja kyllä löytyy... Tai vaikkapa jos vahvistimessa ei oo ollenkaan negatiivista takaisinkytkentää.
 
Omat testit oli laitteilla joissa särö otetaan etuasteesta (kuten toi Valveking johon keskustelu liittyi aluksi), ero mahdollisesti korostuu jos vaiheenkääntäjää ja pääteputkia ajetaan enemmän särölle.
 
Eksyttiin vähän aiheesta...
 
tommiot
30.06.2016 12:11:05 (muokattu 30.06.2016 12:11:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Ei se nyt tietysti mikään radikaali ole, mutta en nyt välttämättä olemattomaksikaan sanoisi. Itse en ole äänitellyt, kun en ole levyttävä artisti, niin sillä äänitetyllä soundilla ole mitään merkitystä itselle, mutta Bluetonella, kun voi soiton ohessa säätää biasta lennosta, niin kyllä sillä jonkinlainen merkitys mielestäni kuitenkin on. Varsinkin, jos ollaan selvästi kylmän puolella.
 
Tämmönen testi nyt ei oikeastaan kerro mistään mitään. Kun säädät biasin kuumemmaksi niin äänenpaine nousee vähän. Tulee heti semmonen fiilis että nyt tää saundaa paljon paremmalta, vaikka saundi ei muuttuis mihinkään.
 
Laulava Kylätohtori
30.06.2016 12:34:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: a) Kyllä mä oon melko tarkka lähtösoundeistani. Jokainen keikkakalusto on muuttujineen testattu ihan äänittämällä ja kuuntelemalla äänitteitä.
 
b) Joskus on jotain tullut julkaisukelpoista äänitettyäkin ja niissä hommissa se optimaalinen lähtösoundi kontekstiin nähden vähentää miksausvaiheessa tapahtuvaa runkkaamista MERKITTÄVÄSTI.
 
c) Soittajan tehtävä livenä on tarjoilla miksaajalle mahdollisimman hyvää lähtösoundia huomioiden kuitenkin omat mieltumykset ja tehtävä bändissä.
 
d) Makuuhuoneessa harvemmin ylittyy tuo mainitsemani 115dBA vaikka ois vähä railakkaammatkin leikit menossa.
 
e) Mulla on puuroa korvissa ja paska maku.

 
Hain nyt lähinnä sitä takaa, että livenä lie ihan sama, että onko Maxonin TS808 vai Ibanezin TS808, vaikka niissä kotosalla jotain eroja huomaisikin. Tietty livenä niin kuin treeneissäkin pitää pyrkiä parhaaseen mahdolliseen soundiin. Ja jos jotain levyä nauhoitetaan, niin soundihan on todella tärkeä. Mutta bändin kanssa, kun niitä desibelejä on se 115 ja tila akustiikaltaan, mitä on, niin ne pienimmät kotona hierotut nyanssit tahtovat hukkua yleiseen melskeeseen.
 
tommiot: Tämmönen testi nyt ei oikeastaan kerro mistään mitään. Kun säädät biasin kuumemmaksi niin äänenpaine nousee vähän. Tulee heti semmonen fiilis että nyt tää saundaa paljon paremmalta, vaikka saundi ei muuttuis mihinkään.
 
Saattaa hyvinkin olla. Tosin itse tykkäsin, että bias on alle tuon perinteisn 70 %, mutta onhan tuossa aika kriittisiä epävarmuustekijöitä, kuten meikäläisen korvat. :D
 
En tiedä tästä, mutta noin yleisesti, kuten jo kirjoitinkin, niin minusta nauhoitukset ovat turhia, paitsi, jos ollaan levyttämässä. Onhan sillä tatsilla ja reagoinnillakin suuri merkitys soittokokemukseen ja sen mielekkyyteen, mutta nauhoitetut testit eivät kerro niistä yhtään mitään. Jos pieni karrikointi sallitaan, niin sehän on sama kuin katsoisi youtubesta, mikä auto on paras ajettava... ;)
 
They pass too much electricity. -SRV
Myrkky Nuoli
30.06.2016 14:16:35 (muokattu 30.06.2016 14:22:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ton tyylisellä vahvistimella se on kyllä saundin kannalta aika sama mitä putkia siellä on ja miten kovaa niitä ajetaan, ei siinä paljoa eroa huomaa. Eri asia sitten koneissa, joissa on hyvin vähän legoja sisällä.
 
More Nintendo, less Marshall.
Juzpe
30.06.2016 17:48:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hain nyt lähinnä sitä takaa, että livenä lie ihan sama, että onko Maxonin TS808 vai Ibanezin TS808, vaikka niissä kotosalla jotain eroja huomaisikin.
 
Ok. Kuulostaa siltä, että tää tarvii kokeilla käytännössä. Tehdään sokkotesti. TBP-loopperiin Maxon ja Iba, saat valita styrkkarin millä vedät. Mä sit vaihtelen randomilla jomman kumman TS:n päälle (asetukset tietty samat) ja sä kerrot muuttuko soundi vai ei. Deal? Mä lyön kolmen vartin stolisnajan vetoa, että et saa testissä yli 70%:a oikein.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Gary Enfield
30.06.2016 19:09:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole valvekingiin putkia vaihtanut, mutta ämyrin vaihdoin ja parannus oli ihan huomattavissa.
 
iekku84
30.06.2016 21:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary field: En ole valvekingiin putkia vaihtanut, mutta ämyrin vaihdoin ja parannus oli ihan huomattavissa.
 
Mitä tyrkkäsit sisään? Toimisikohan texas heat??
 
Pessimisti ei pety.
Kefiiri
30.06.2016 21:28:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Mä lyön kolmen vartin stolisnajan vetoa, että et saa testissä yli 70%:a oikein.
 
Eihän Tohtori käsittääkseni väittänyt itse niitä erottavansa?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Gary Enfield
30.06.2016 22:15:01 (muokattu 30.06.2016 22:16:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iekku84: Mitä tyrkkäsit sisään? Toimisikohan texas heat??
 
Jensen C12N tai joku vastaava Uraltonesta, ei muista, jenseni kuitenkin. Oikeastaan siis ykköskanavaa varten hommasin. Ei tosin se toinenkaan siitä huonontunut.
 
StormRaiser
02.07.2016 23:54:47 (muokattu 03.07.2016 00:33:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Ei siinä ole mitään automaattista fixed biasia. Siinä on fixed bias jota ei voi säätää.
 
Oon joskus vaihtanu putket tollaseen ja muistaakseni se bias oli sen verran kylmä, että voi huoletta heittää mitkä vaan putket. Suosittelisin silti tarkistuttamaan...

 
Aivan. Kyllä omaan korvaani ainakin kotivoluumeilla kuulostanut hyvältä. Ja tärkeinhän siinä on, että kuulostaa omaan korvaan hyvältä tai no miltä sen nyt haluaa kuulostavan... Vaikuttaa siltä että osa biasoi kylmemmäksi ja osa lämpimämmäksi - makuasia.
 
Ajattelin vain, että toivottavasti nämä aika kylmäksi biasoidut pääteputket eivät vaikuta niiden käyttöikään merkittävästi - lyhentämällä sitä.
 
Ei se bias mod käsittääkseni ole niin olennainen, koska Valveking fixed bias- laite ja en ole ajatellut laittaa 6L6GC putkien tilalle jatkossakaan muita pääteastetyyppejä kuin 6L6 ja sovitettuna settinä. Mutta toisaalta voisin tulevaisuudessa kyllä modauttaa valvekingini, koska ei 40€ ole ollenkaan paha bias modauksesta huoltoliikkeessä ja siten voisin ainakin itse testata asian eli paraneeko soundi ja miten se sävyineen käytännössä muuttuu biasia säädettäessä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «