Aihe: Turbosound Trubahommiin ?!
1 2 3
musamies
27.06.2016 00:38:54
Sami_T:
Syy on hyvin yksinkertainen: yhtään korkeammat taajuudet ei mene materiaalien eikä näinollen myöskään ihmisten läpi.

Kannattaa miettiä miksi pikkukeikoilla perinteiset yläpääkaiuttimet laitetaan ständiin ja sen jälkeen kiskotaan mahdollisimman ylös? Siksi että ne kuuluisi johonkin ja asioista saisi jotain selvää. Suurin osa on sisäistäny sen että jos sä laitat yläpään lattialle tai vyötärön korkeudelle niin homma ei toimi ja tämän myötä laittaa sen kaiuttimen kiltisti ständiin.

Erittäin hyvää asiaa oli kirjoituksessa! Lisäisin vielä, että huomiota on kiinnitettävä myös äänen käytökseen kaiuttimen eri puolilla. Minun mielestä pylväsmallin pikkuämyrit on ollut ok vaikkapa esiintyjiin nähden takaviistossa olevina ilman erilisiä monitoreita.

Siksi tykkään perinteisemmistä pikkukaiuttimista kun voi helpommin laittaa niitä juuri sopivalle korkeudelle. Viimeksi ripustin katosta.

Pylväsmallin ämyrit saattaa olla kuitenkin tarpeeksi korkealla siellä missä on yleisöä korkeammalla oleva esiintymislava.
Pauli Lappalainen
27.06.2016 08:39:38
Sami_T: Osallistunpas taas pitkästä aikaa tähän tolppakaiutinkeskusteluun.

...

Herra osallistui täsmälleen omassa päässäni pyörineillä ajatuksilla.

Lisänä vielä sellainen pikku juttu, että jos pilari kaikkinen kilkkeineen maksaa murto-osan hyvälaatuisen esim. diskanttidriverin hinnasta, niin....??
miffe
27.06.2016 21:08:19
rintapek: Toinen on se, et jos siinä on takana nimet "turbosound" ja "klark" niin yleensä lähdetään siitä, että vehje ei ole lelu.

Ja nimenomaan tämän mielikuvamarkkinoinnin takia Uli on ostanut arvostetut brändit. Valitettavasti näiden brändien maine on mennyt jontkaan ammattilaisten silmissä. Niitä hyviä laitteita ei nyt enää ole tullut vaan nimiä on lätkitty surutta kaikkeen mitä on markkinoille tuotu.
entinen turkulainen
miffe
27.06.2016 21:10:34
rintapek: Noin niinku yleensä laulut on syytä pitää subbareista niin kaukana kuin pystyy.

Paul Tucci käytti Barry Whiten laulun kanssa dbx 120XP alapäägeneraattoria. Erityisesti välispiikeissä oli subbareilla duunia.
entinen turkulainen
rintapek
27.06.2016 22:17:09

miffe: Paul Tucci käytti Barry Whiten laulun kanssa dbx 120XP alapäägeneraattoria. Erityisesti välispiikeissä oli subbareilla duunia.

Joo, mutta en ole koskaan tahtonut kuulostaa Barry Whiten välispiikeiltä.
Mut jos joskus tahdon, niin noin se kait on tehtävä.
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
Sami_T
27.06.2016 22:47:05

Joo tänä päivänä viimeistään ei enää pidä ajatella että näissä hommissa joku laitemerkki on laadun tae. Mun nähdäkseni ikinä ei pitäisi. No ok, poikkeuksia on mutta ne mahtuu yhden tai viimeistään kahden käden sormiin.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
ovation1993
28.06.2016 00:20:27
Do Di, Turbosound haettu St Paul's Soundista "T-hintaan". Testailin pitkään akkarin+laulun kera ja ei voi muuta sanoa kuin että toimii !! Subbari potkii mukavasti ja kitara soi kirkkaasti !! Jos laite kestää keikoilla niin huippupeli - aika näyttää !!
Puutteet: ei phantomia/efektiä, no nuo korjaantuvat sopivilla polkimilla ja laatu on yleensä parempi kuin "valmiissa efekteissä"
Palataan asiaan tuonnempana !
basisti1971
28.06.2016 08:44:43 (muokattu 28.06.2016 08:45:46)
Moi.

Sami_T: Osallistunpas taas pitkästä aikaa tähän tolppakaiutinkeskusteluun.

Ja kiitokset omasta puolestanikin siitä että osallistut.

Etenkin seuraavaan on ihan pakko kommentoida:

Sami_T: - moni jostain syystä luulee että tollanen tolppakaiutinhässäkkä on jotenkin maagisesti poikkeuksellisen tehokas. Ei ole, melkeinpä päinvastoin.

Tämä on asia joka noin yleisesti ottaen jaksaa itseänikin ihmetyttää vuodesta toiseen.

Vähän väliä "keksitään" uudelleen vanhoja laitteita tai käyttömenetelmiä jotka taianomaisesti ajavat kaikki vanhat laitteet suohon ja historian hämärään.

Ennen nettiaikaa kun oltiin pelkästään kuulopuheiden ja markkinamiesten myyntisaarnojen varassa, asian vielä jollain tapaa ymmärsi, mutta vuosi vuodelta menee hankalammaksi käsittää kunka tiedonkeruu ja -omaksuminen muodostuu sitä hankalammaksi mitä helpommin tieto on saatavissa.

Tokihan tolpastakin hyötysuhteeltaan ja suuntaavuusominaisuuksiltankin hyvän saa vaikkei dimensioiltaan linjasäteilijä olisikaan muuten kuin mainoslauseena, mutta alkaa helposti maksamaan sellaisia summia ettei edes kaukoidästä saa tarpeeksi alhaiseen hintaan että vielä kaupaksikin menisi.

Sami_T: Joo tänä päivänä viimeistään ei enää pidä ajatella että näissä hommissa joku laitemerkki on laadun tae. Mun nähdäkseni ikinä ei pitäisi. No ok, poikkeuksia on mutta ne mahtuu yhden tai viimeistään kahden käden sormiin.

Valitettavasti noin on, ja nuo poikkeuksetkin ovat usein tavan tallaajan ulottumattomissa.

ovation1993: Do Di, Turbosound haettu St Paul's Soundista "T-hintaan". Testailin pitkään akkarin+laulun kera ja ei voi muuta sanoa kuin että toimii !! Subbari potkii mukavasti ja kitara soi kirkkaasti !! Jos laite kestää keikoilla niin huippupeli - aika näyttää !!

Hienoa että sait tuettua kotimaista toimijaa.

ovation1993: Palataan asiaan tuonnempana !

Vaikken itsekään kuulu potentiaaliseen ostajakuntaan, odotan mielenkiinnolla ensikäden kokemuksia.

T:Samuli
nightbird
28.06.2016 23:05:59
Voin sanoa vaikka tämän ketjun vastaista onkin että jopa yhdellä tuollaisella
tolppa /subbari systeemillä saa yhden terassin katettua helkkarimoisella
mekkalalla.
Ihan kuin olisi tullut paremmastakin pienestä kaks yläpäätä ja subbarit meiningillä.
Kuultu on, kokeilkaa epäilijät.
Riippunee soittajasta ja käyttäjästä..
basisti1971
29.06.2016 08:13:32
Moi.

nightbird: Riippunee soittajasta ja käyttäjästä..

Ja eritoten materiaalista jota laitteen kautta toistetaan sekä paikan koosta.

Keskenäänhän nuo erilaiset tolppajärjestelmät eivät ole millään tapaa vertailukelpoisia -paitsi ehkä roudattavuudeltaan- koska toteutustapoja on laidasta laitaan.

T:Samuli
musamies
29.06.2016 09:58:23
Mun mielestä nää on edistystä verrattuna siihen, että ennen oli omat instrumenttivahvistimet, jotka ei ollut monikäyttöisiä. Hupaisaa vielä, että joidenkin mielestä ne piti olla varsin kovalla saundin takia ja oikein millään ei ollut hyvä laulaa.

Siinä mielessä uudet tolpat ovat tervetulleita jos niihin voi yhdistää enemmänkin kuin yhden piuhan ja ääni ajaa asiansa.

Itsellä oli ennen erilinen leslie ja nuppi, Rhodesissa oma alakaappi, laululle piti olla omansa ja mielellään bassollekin. Siinä mielessä on parempaan suuntaan menty.
ovation1993
29.06.2016 11:56:46
"voin sanoa vaikka tämän ketjun vastaista onkin että jopa yhdellä tuollaisella tolppa /subbari systeemillä saa yhden terassin katettua helkkarimoisella mekkalalla. Ihan kuin olisi tullut paremmastakin pienestä kaks yläpäätä ja subbarit meiningillä. Kuultu on, kokeilkaa epäilijät. Riippunee soittajasta ja käyttäjästä.."

nightbird sen hyvin kiteytti. Roudattavuus yhdistettynä hyvään(riittävään) soundiin on ainakin meikäläiselle trubahommissa tärkein ominaisuus. Jos kuppila-/terassikeikalla tuhansia keikkoja soittaneet ja jopa satoja tuhansia levyjä myyneet "ammattilaiset" tulevat sanomaan että: "Helvetin hyvä ja luonnollinen soundi" niin se on OK! minulle. Suuntaavuuksista, taajuuksista, stereokuvasta jne. voi hifistellä maailman tappiin. Aina löytyy parempia ja kalliimpia ratkaisuja. Tarkennetaan sen verran että itse kun puhun trubaduurista tarkoitan kombinaatiota mies-kitara-harppu noin yleisesti ottaen. Mielipiteitä on monia, mutta ei näitä Bose, Fishman jne truba/duo-tolppia tuolla maailman foorumeilla ihan hirveästi haukuta.
Eihän niistä kunnon PA:ksi ole, mutta se onkin sitten ihan eri juttu. Ovat oikeita laitteita pikkukeikoille, ja riittävät pääsääntöisesti meikäläiselle!! Palataan alkuperäiseen asiaan eli Turbosoundiin jahka keikkakokemusta tulee !
rintapek
03.07.2016 14:37:23

nightbird: Voin sanoa vaikka tämän ketjun vastaista onkin että jopa yhdellä tuollaisella
tolppa /subbari systeemillä saa yhden terassin katettua helkkarimoisella
mekkalalla.
Ihan kuin olisi tullut paremmastakin pienestä kaks yläpäätä ja subbarit meiningillä.
Kuultu on, kokeilkaa epäilijät.
Riippunee soittajasta ja käyttäjästä..

Tossa meikäläisen ostarilla on neljä terassia. Jos niistä jollain on truba - ihan akustisesti niin kyllä se äänii kuuluu jokaiselle terassille. Kuuluuhan kaupan edessä taiteilevan kuppikerjäläisen haitarikin, vaikka ei tarttis. Et sinänsä mies-rämpytin-huuliharpputrio ei terassikeikalla edes tartte vahvistusta - ainakaan aina.

Et sinänsä jos vehkeestä sanotaan, että se "riittää terassille" ei kerro vehkeestä vielä mitään.

Tommoinen "tavallinen" ämyri taas on aika monikäyttöinen keksintö. Menee tolpannokkaan, lattiakulmaksi, voi pultata seinään tai ripustaa kattoon. Kun taas tommoinen tolppa pönöttää just siinä mihin sen saa laitettua. Ainakaan monikäyttöisyydestä ei hirveesti voi puhua?
Ja kun noi käyttökohteet on melko tavalla rajatut niin ostaessa on parempi tietää, että keikat ovat semmoisia missä tommoisella tolpalla pärjää.

Samin tapaan mua epäilyttää toi klap-klap- meininki missä liitännät syntyvät piuhojen vetämisen sijaan pinoamalla. Jos toimii niin hyvä, toivottavasti toimii pitkään.

Ittellä vaan jää ostamatta jokainen laite mihin on sisäänleivottu aktiivinen automaattiequ tai joku muu omiaan tekevä "saundinparannin".
nightbird
03.07.2016 19:05:45
On niitä käyttöjä muitakin kuin turpahuuli ja melodica....
Kyse on siitä myöskin saako laajemman kentän katetuksi, ja kyllä sen saa.
Jokin kyläkuppilan entinen Veijo Esson baari jossa aika simppeli ja helppo huone
(neliö eikä katveita) peittyy aika hyvin.
Mielipiteet niiltä jotka näitä oikeasti ovat käyttäneet olisivat tervetulleita tähän ketjuun.
Kommentit niiltä jotka omien mielipiteiden tai mutu fiiliksen takia eivät suostuisi
koekäyttöön ovat kuitenkin hiukan jäävissä asemassa vaikka pelataankin asiantuntijaa.
Sorry poijaat, näin se vaan on.Soittaa sitä rumpua Lapin kolttakin, ja se myös kuuluu
naapuritelttaan.
anapena
03.07.2016 20:24:29
Mä laittaisin meidän baarin nurkkalavan peräkulmaan empimättä yhden tuollaisen. Tai ainakin tekisi mieli kokeilla, sanotaan.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Lennu
03.07.2016 20:38:07

nightbird: On niitä käyttöjä muitakin kuin turpahuuli ja melodica....
Kyse on siitä myöskin saako laajemman kentän katetuksi, ja kyllä sen saa.
Jokin kyläkuppilan entinen Veijo Esson baari jossa aika simppeli ja helppo huone
(neliö eikä katveita) peittyy aika hyvin.
Mielipiteet niiltä jotka näitä oikeasti ovat käyttäneet olisivat tervetulleita tähän ketjuun.
Kommentit niiltä jotka omien mielipiteiden tai mutu fiiliksen takia eivät suostuisi
koekäyttöön ovat kuitenkin hiukan jäävissä asemassa vaikka pelataankin asiantuntijaa.
Sorry poijaat, näin se vaan on.Soittaa sitä rumpua Lapin kolttakin, ja se myös kuuluu
naapuritelttaan.

Ansaitsit juuri plussan. Joko on jengi päässyt testailemaan? Ite en vielä ilennyt tilata, ennenku on jotain kokemuksia.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
zouwi
04.07.2016 00:46:46
Mä oon tota Bosea testaillut parilla puhekeikalla. (powerpoint + headset) Ei ollu oikeen mitenkään erikoinen mihinkään suuntaan, sen sai kasattua pienelle lavakorokkeelle ja yleisö istui pöydissä. Vuotoa oli vähän jokaseen suuntaan, yläpää ei ole sen leveämpi kun mitä manuaalissa lukee eli ainakin puhe menee muminaksi sivuille edetessä ja takaviistoon tulee epämääräistä mulinaa. Kai tollasta musiikkikeikalla sitten mielummin kuuntelisi kun rumpalin peltejä mutta ei tota voi hyvällä tahdollaankaan sanoa monitoroinnin korvaajaksi. Sitä alustana toimivaa mötikkää voisi ehkä sanoa siistimmäksi kun perinteisen ständin jalkoja, siitä plussaa mutta rokkikeikalla tollasella ei ole väliä.

Dynacordin näkemyksen vastaavasta toteutuksesta oon päässyt koekuuntelemaan, se on todella paljon järeämpi tapaus ja maksaa sen mukasesti. Omasta mielestä siinä ei ole mitään miksi ottaisin ennemmin sellasen kun perinteisen kuution.

Renkus-Heinzin IC-sarjan laitoksia on tullut käytettyä vähän enemmänkin, ne on sitten taas ihan eri sarjan kapistuksia keilanohjauksineen jne. mutta a) ne painaa oikean kajarin verran b) ne maksaa oikean kajarin verran ja c) noista dsp-ominaisuuksista ei ole lennossa hyötyä. Kiinteissä asennuksissa noi on ihan ok, arkkitehti suvaitsee tollasia korkeita pilareita paljon paremmin kun mustia kuutioita epämääräisissä asennoissa. Hyvin viritettynä ja riittävän kokosina setteinä noilla vetää puhetta, hissi-jazzia ja powerpointin ääniefektejä hienosti mutta en lähtisi tollasella(kaan) rokkikeikalle ja noi on muutenkin niin kaukana noista hinnat-alkaen malleista että ei kosketa niiden miettijöitä ollenkaan.

Aiheen turbosoundeihin liittyen olisi kiva päästä ite testailemaan rauhassa, Sami kirjoittikin jo hyvin että missä tollaisten ongelmat yleensä tulee ekana esiin. Jos noista saa halvalla riittävän power-point+headset setin niin voihan tollasta harkita, itse pilarisysteemi ei ainakaan mulle ole mikään itseisarvo.
musamies
04.07.2016 14:59:26 (muokattu 04.07.2016 15:06:06)
Mulla kokemuksia on K-Array pitkuloista. Minun mielestä pikkupitkuloiden etuja on mukana tulevat pienet subbarit jos isommat subbarit ei luontevasti mahdu mukaan.

Itse varmaan mielellään pidättäytyisin perinteisissä pienissä aktiivi pa-kaiuttimissa. Niiden kiusaa meinaa olla, ettei soi kovin miehekkäästi ilman subbareita. 8" tuuman kokoluokka muutoin riittää itselle.

Kokemusta on myös äänentoiston rakentamisesta studiokäyttöön suunnitellulta monitoripohjalta ja lisäämällä erikseen subutinta. Vaikka täällä aiemmin idealla melkeimpä naureskeltiin, tässä lähestymisessä en ole muuta huonoa huomannut kuin valmiissa vehkeissä ei ole kauheasti otettu huomioon jalustaan kiinnittämistä tai ripustamista.

Viimeaikaiset havainnot kuitenkin tukee käsitystä, että kannattaa panostaa siihen ketjuun myös mikä on ennen ämyreitä. Itselle parannusta tuli siirtymällä mikserissä digiaikaan. Pystyy paremmin hallitsemaan dynamiikkaa, tallentamaan master eq ja limitteriasetukset erikseen eri kaiuttimille jne. Parannus on merkittävä koska aikaisemmin ei pienen mittakaavan toiminnassa ollut mahdollisuuksia pitää mitään laiteräkkiä, jossa vastaavat ominaisuudet olisi.

Kyllä mun mielestä esitetyn kaltainen pitkulakaiutin aika hyvä idea trubahommaan on.

Ite en viitsi paljoa päänsärkyä ottaa rokkikeikkojen äänentoiston rakentamisesta koska näitä järjestetään niin paljon sellaisissa paikoissa, jonne lähtökohtaisesti on hankala rakentaa hyvää ääntä äänekkäille kokoonpanoille. Isoihin ulkoilmatapahtumiin taas ei ole mielekästä yksin lähteä rakentelemaan. Onnistumisia kuitenkin on tullut pienemmistä ulkoilmatapahtumista. Minun mielestä miellyttävään äänentoistoon pääsee matalammalla kynnyksellä käsiksi rakentamalla niitä kokonaan muusta näkökulmasta kuin rokkikonserttien ja basari pitää todella tuntua näkökulmasta.
rintapek
04.07.2016 17:23:22

nightbird: On niitä käyttöjä muitakin kuin turpahuuli ja melodica....

No mä ny en ole asiantuntija vaan harrastehumppaaja.

Kyllä mun mielestäni voi lausua tontyyppisestä tuotteesta kommentteja vaikka ei olis itte vehjettä koskaan nähnytkään. Ja kyllä mä olen ton tyyppistä kuullut. On paikkoja ja tilanteita joihin se on ihan passeli. Mut on silti rajoittunutta.

Ihan kuten SamiT sanoi, siihen on syynsä miksi laulukaapit aikanaan keksittiin nostaa ständeihin.

Näppärämpi roudattavuuskin kyseenalaistuu ihan sillä, että vähintään vastaavaan pystyvä ämyri ja ständi maksaa alle viissataa, painavat yhteensä alle 20 kg ja läppärilaukkuun mahtuvan efektillisen pikkumikserin saa satasella. Niin ei semmoisen roudaus yleensä ole kynnyskysymys.

Jos tietäisin, että kaikki keikkani jatkossa tulevat olemaan stagepianolla hotellin aulabaarissa, niin sit harkitsisin tontyyppistä laitetta. Koska siinä tontyyppinen olis passeli ja kaikenlisäksi siistin näköinen.

Mut jos vielä joskus soitan... niin mulla ei ole rahaa investoida laitteeseen jonka käyttö on kovastikin rajattua. Joten laitan vähät pennoseni vehkeisiin jotka sit uppoaa bändikamoihinkin, vaikka sit omana lattiamonitorina ja pikkumikserillekin vois löytyä käyttöä kiipparien summausmikserinä...Mut tommoiselle tolpalle on hiton hankalaa keksiä muuta käyttöä kuin just se mihin se on tehty.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)