Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Flyygelit ja akustiset pianot ovat uniikkeja soundiltaan
1
Anonymous-jazz
24.06.2016 18:43:43 (muokattu 24.06.2016 18:46:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on jotenkin jännä juttu, että miten akustiset pianot voivat olla uniikkeja soundiltaan.
 
Kun vuonna 1998 oli yhdet äänitys-sessiot Pasilan M1-studiossa, niin kun soitin sitä Bösendörfferiä siellä, niin siinä oli täysin sama soundi kuin Trio Töykeiden parilla ekalla albumilla ja syyhän oli se, että se oli sama piano, jota Iiro myös noilla albumeilla soitti.
 
Tarkoitan vaan, että korvalla pystyy sen kuulemaan, että sama piano kyseessä ja tämä todistaa sen, että akustiset pianot ovat täysin uniikkeja soundiltaan, koska puuhan sen myös tekee sen soundin.
 
Netissä oli Youtubessa muutama vuosi sitten video, jossa tämä yksi Sveitsiläinen muusikko/tuottaja Urs Wiesendanger demosi Losin Westlake Studiosin flyygeliä ja soitti James Ingramin - Just Oncen introa. Siinäkin oli aivan sama soundi, kuin tuossa pianossa, joka kuuluu Quincy Jonesin vuonna 1981 levytetyn "Just Oncen" taustalla ja sekin oli sama flyygeli. Taas täysin uniikki soundi.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
baron
26.06.2016 19:22:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos sä seuraisit oikeaa musaa niin tässä kuussa Sokolov roudautti Espanjasta Steinwayn Musiikkitalolle stadiin kun siinä oli sellainen soundi josta hän tykkäsi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Prophet
26.06.2016 19:39:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steinway -dokumentti tuli joku vuosi sitten tv:stä. Suosittelen.
 
tonecab
26.06.2016 22:30:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Tää on jotenkin jännä juttu, että miten akustiset pianot voivat olla uniikkeja soundiltaan..
 
Toisaalta, ollessani joskus Finlandia-talossa töissä, siellä oli instrumenttivarastossa neljä konsertti-Staikkaria rivissä. Eivät minusta kuulostaneet kovin erilaisilta, enkä koskaan pystynyt päättämään mikä oli paras. Olen soittanut paljon.
 
Anonymous-jazz
28.06.2016 15:06:17 (muokattu 28.06.2016 15:07:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tonecab: Toisaalta, ollessani joskus Finlandia-talossa töissä, siellä oli instrumenttivarastossa neljä konsertti-Staikkaria rivissä. Eivät minusta kuulostaneet kovin erilaisilta, enkä koskaan pystynyt päättämään mikä oli paras. Olen soittanut paljon.
 
Se onkin kuulijan korvasta kiinni, koska jokainen kuulee eri tavalla ääniaaltoja.
 
Jos lapsi vaikka harrastaa musiikkia tarpeeksi kauan, niin hänelle kehittyy siitä ns. superaivot, jotka mahdollistavat sen, että ääniaaltoja alkaa kuulemaan eri tavalla. Eri värähtelyillä.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
EP
29.06.2016 06:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Se onkin kuulijan korvasta kiinni, koska jokainen kuulee eri tavalla ääniaaltoja.
 
Jos lapsi vaikka harrastaa musiikkia tarpeeksi kauan, niin hänelle kehittyy siitä ns. superaivot, jotka mahdollistavat sen, että ääniaaltoja alkaa kuulemaan eri tavalla. Eri värähtelyillä.

 
Varmaan niissä eroja soundiltaan on kuten kitaroissa, bassoissa jne. kontrabassoissa varsinkin! Ehkä sen kuulee parhaiten sellainen joka ko. soitinta soittaa?
 
KanttoriPiiparinen
29.06.2016 08:37:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Varmaan niissä eroja soundiltaan on kuten kitaroissa, bassoissa jne. kontrabassoissa varsinkin! Ehkä sen kuulee parhaiten sellainen joka ko. soitinta soittaa?
 
Suorittaessani silloin, kun vielä jotain kuulin nk. "varastovirityksiä" pianoliikkeeseen saapuville soittimille, havaitsin samasta tehtaasta ja samalta tuotantolinjalta tulevien pianojen erilaisuuden. Toiset olivat soivia ja mukavan oloisia, kun taas joidenkin kanssa sai tapella oikein sydämen kyllyydestä. Kyseinen liike jälleenmöi tuolloin etupäässä itäblokisssa rakennettua kamaa.
 
Vihjeenä akustista pianoa ostavalle annan ilmaisen vinkin: -Kannattaa olla hyvää kaveria virittäjän kanssa.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Leikari
29.06.2016 09:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz:
...
Jos lapsi vaikka harrastaa musiikkia tarpeeksi kauan, niin hänelle kehittyy siitä ns. superaivot, jotka mahdollistavat sen, että ääniaaltoja alkaa kuulemaan eri tavalla. Eri värähtelyillä.

 
Ilman mitään mystifiointia, tuossa on kyse muihinkin aisteihin liittyvästä kognitiivisesta havainnon prosessoinnista. So. kuuloaistimuksen prosessoinnissa aistimus liittyy aiempiin kuulokokemuksiin sekä tunteisiin ja tietoihin. Mitä enemmän ja tietoisemmin esim. kuuloaan käyttää, sitä enemmän aistimukseen liittyy assosiaatioita ja siitä saa irti sekä aistimusten erottelun että niihin liittyvien tuntemusten/mielteiden tasolla. ...se on osa sitä taiteilijuutta ja taiteellisten kykyjen kehittymistä. Sama pätee kaikkeen muuhunkin mitä ihminen tekee - selittää vaikkapa todellisten viinintuntijoiden ja kulinaristien kuvailut.
 
Fysiologisesti ääntä ei "superaivoilla" eri värähtelyillä kuulla, vaan äänen kuuleminen kognitiivisella tasolla on korkeampien aivotoimintojen tasolla tapahtuvaa.
 
Wiitala
29.06.2016 15:52:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Jos lapsi vaikka harrastaa musiikkia tarpeeksi kauan, niin hänelle kehittyy siitä ns. superaivot, jotka mahdollistavat sen, että ääniaaltoja alkaa kuulemaan eri tavalla. Eri värähtelyillä.
 
Hyvin vahvaa bullshittiä pukkaa nyt kyllä. :D
 
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
baron
29.06.2016 19:34:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän akustiset pianot on yksllöitä. Kun kunnon konserttistaikkari (Steinway D) ostetaan niin mennään Hampuriin ja koesoitetaan rivi soittimia ja jos joku sattuu miellyttämään, se ostetaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KanttoriPiiparinen
30.06.2016 09:57:24 (muokattu 30.06.2016 10:35:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: Ilman mitään mystifiointia, tuossa on kyse muihinkin aisteihin liittyvästä kognitiivisesta havainnon prosessoinnista. So. kuuloaistimuksen prosessoinnissa aistimus liittyy aiempiin kuulokokemuksiin sekä tunteisiin ja tietoihin. Mitä enemmän ja tietoisemmin esim. kuuloaan käyttää, sitä enemmän aistimukseen liittyy assosiaatioita ja siitä saa irti sekä aistimusten erottelun että niihin liittyvien tuntemusten/mielteiden tasolla. ...se on osa sitä taiteilijuutta ja taiteellisten kykyjen kehittymistä. Sama pätee kaikkeen muuhunkin mitä ihminen tekee - selittää vaikkapa todellisten viinintuntijoiden ja kulinaristien kuvailut.
 
Fysiologisesti ääntä ei "superaivoilla" eri värähtelyillä kuulla, vaan äänen kuuleminen kognitiivisella tasolla on korkeampien aivotoimintojen tasolla tapahtuvaa.

 
Liittynee voimaa vaativaan kosketukseen. Itselleni syntyy helposti mielikuva "isosta pianosta" joutuessani käyttämään lyöntivoimaa selkälihaksista saakka. Kyseessä on harha. Eihän sen vasaran iskunpituus ja kulma kielen suhteen muutu miksikään olipa lyöntiin tarvittava voima kasvatettu miten suureksi tahansa. Päinvastoin: Jäykkyyttä lisättäessä tarkkuus alkaa kärsiä.
 
Muuan hassu havainto sakraalipuolelta: Soittaessani kirkko-uruilla "painavaa" musiikkia käytän vaistomaisesti voimaa biisin vaatiman paatoksen mukaan. Ikään kuin urun koskettimen painamiseen käytettävällä voimalla olisi suurikin merkitys äänelliseen lopputulokseen.
 
Seuratkaapa muuten joskus kanttoreiden mimiikkaa. Itselläni kuulemma naama ilmehtii aina asianmukaisesti biisin edetessä. Hautajaisissä näytän asiallisen synkältä ja molli-fermaattien kohdilla siltä kuin kantaisin harteillani kaikkia maailman murheita. Mikäli teos taas päättyy ns. Picardilaiseen terssiin, on naamaltani luettavissa samanlaisia ilmeitä kuin juuri jalupaukun saaneella kylähaitaristilla. Jotenkin se vain tuntuu liittyvän kanttorin kaikinpuoliseen kirkolliseen hurskauteen ja hyvyyteen, jolloin seurakuntakin näyttää sangen tyytyväiseltä.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
KoskPaavo
30.06.2016 21:42:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Picardisen terssin kuvailu sai hörähtämään.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
ajansävel
01.07.2016 00:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran kanttorityöskentelyyn kääntyy ketju niin totanoin.......anopin hautajaisissa joku sijaisen sijainen rienasi pilliurulla virret kerrassaan tunnistamattomaan muotoon. Piilokoomisen tunnelman kruunasi, että ilmeistään päätellen tämä kirkkomuusikko uskoi itse olevansa tukevasti ns. "kartalla". Suruväen naamat eivät värähtäneetkään, itse välttelin katsekontakteja pokan pettämisen pelossa.
 
Jotenkin sopi kyllä kokonaisuuteen, kiitos kanttorille siitä. Sai anoppi ammoisen elonsa arvoiset läksiäiset...
 
KoskPaavo
01.07.2016 02:42:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikko Samuli , monen hitin tekijäkin, oli kuulemma ollut yhden kesän kanttorituuraajana Savitaipaleella. Oli myös kuulemma sovitellut virsiä uuteen uskoon. Tämä lienee tapahtunut 60-70-luvulla.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
iikkuli
03.07.2016 13:23:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen kirjoitukseen liittyen huomauttaisin, että on myös muutamia muita seikkoja joista johtuen flyygeli soundasi samalta kuin Töykeiden levyllä: mikit, etuasteet, tila ja mahdollisesti jopa äänittäjä, ja tapa äänittää kyseinen instrumentti.
 
On varmaan havaittu hyväksi tavaksi äänittää kyseinen soitin tietyillä mikeillä ja tietyllä mikkiasettelulla kyseisessä tilassa. Jos kyseinen soitin olisi jossain muussa studiossa soundi voisikin olla merkittävästi erilainen. Toki soittimessa saletisti on myös oma soundinsa.
 
SPEKULOISIN JOS...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «