Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänen "särinä" pois.
1
Paistijauheliha
24.06.2016 13:02:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä oikeen mihin alueelle tämä ois pitäny pistää. Päätimpä laittaa nyt tänne osioon. Eli kuvasin eilen Agentsin keikalla viis biisiä. Olin ihan lavan edessä ja kaiuttimet oli siinä kans ja huomasin kotona blokkaillessani videoita että niissä oli jumalattoman särisevä ääni. Kuvasin siis järjestelmäkameralla mikä ei välttämättä ole paras vaihtoehto tuollaisessa jytässä.
 
Voiko jollain ohjelmalla edes hieman saada särinää videosta pois jotta sitä vois kuunnella? Itse en ole mikään wisardi näiden kanssa että voin kyllä jotenkin vaikka lähettää ne videot jollekkin joka osaa vähentää tuota särinää jotenkin.
 
Antti1
24.06.2016 13:37:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paistijauheliha: En tiedä oikeen mihin alueelle tämä ois pitäny pistää. Päätimpä laittaa nyt tänne osioon. Eli kuvasin eilen Agentsin keikalla viis biisiä. Olin ihan lavan edessä ja kaiuttimet oli siinä kans ja huomasin kotona blokkaillessani videoita että niissä oli jumalattoman särisevä ääni. Kuvasin siis järjestelmäkameralla mikä ei välttämättä ole paras vaihtoehto tuollaisessa jytässä.
 
Voiko jollain ohjelmalla edes hieman saada särinää videosta pois jotta sitä vois kuunnella? Itse en ole mikään wisardi näiden kanssa että voin kyllä jotenkin vaikka lähettää ne videot jollekkin joka osaa vähentää tuota särinää jotenkin.

 
Tuolla on kerrottu kaikki oleellinen aiheesta: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=232198
 
Lyhennettynä: kovasti säröytynyt ääni on pelastamattomissa, parempaa onnea ensi kerralla.
Paistijauheliha
24.06.2016 14:01:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tuolla on kerrottu kaikki oleellinen aiheesta: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=232198
 
Lyhennettynä: kovasti säröytynyt ääni on pelastamattomissa, parempaa onnea ensi kerralla.

 
No ei voi mitään :/ Tänään uusiks jos vaikka älypuhelimella koittais kuvata.
 
sustain65
24.06.2016 14:55:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paistijauheliha: No ei voi mitään :/ Tänään uusiks jos vaikka älypuhelimella koittais kuvata.
 
Saa olla sitten hyvätasoinen älypuhelin, jos kuvaat kovin lähellä PA:ta. Isoilla keikoilla äänenpaineet ovat sellaisia että kännyköiden ja järjestelmäkameroidenkin mikrofonit ns.lyövät pohjiin, eli mikrofonien fyysinen konstruktio ei kestä niin suurta painetta ja tulos on särinää ja pörinää.
 
En ole nyt seurannut onko kännyköissä tai viimeisimmissä järjestelmäkameroissa noin yleisesti mikrofonit kehittyneet kestämään suuria äänenpaineita. Nokian 808 on (oli) ensimmäinen tai ainakin ensimmäisiä älypuhelimia johon laitettiin kovaäänistenkin keikkojen tallentamiseen sopivat mikit. Testasin asiaa menneinä vuosina Sauna Openissa, verrokkina Canonin järkkärikamera, jolla tulos oli pörimää, 808:lla taasen varsin hyvää ääntä.
 
rintapek
24.06.2016 15:15:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan semmoinen pikkuinen juttu...
et se keikan kuvaaminen ja äänittäminen tarttee luvan.
 
Lupa toki voi olla niin yksinkertainen, että sitä ei ole missään erikseen kielletty, niinku teoriassa.
 
Omalla luvalla tehtyjä äänitteitä kutsutaan bootlegeiksi.
 
Niis on hyvät ja huonot puolensa. Joitain vastaan bändeillä ja oikeuksienhaltijoilla ei ole mitään. Niinpä niitä löytyy juutuubistakin. Mut välttämättä ainutkaan bändi tai oikeudenhaltija ei tahdo tuubiin sitä keikkaa mis laulaja unohti sanat ja kitaristi veti täysin metsähallituksen maille.
 
Mut noin teknisesti tarttet kameran johon voi kytkeä ulkoisen mikin. Ja mikin ja kameran väliin etuasteen. Jonka on syytä toimia pattereilla.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
sustain65
24.06.2016 16:02:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalta osaltani totean että kyse oli todellakin vain hyvin lyhyen testiklipin nauhoittamisesta, 808 puhelimen kameratoiminnallisuuden yhtenä kehittäjänä, ei mistään bootleg-touhusta. Sellainen ei kiinnosta tippaakaan.
 
Paistijauheliha
24.06.2016 16:28:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Saa olla sitten hyvätasoinen älypuhelin, jos kuvaat kovin lähellä PA:ta. Isoilla keikoilla äänenpaineet ovat sellaisia että kännyköiden ja järjestelmäkameroidenkin mikrofonit ns.lyövät pohjiin, eli mikrofonien fyysinen konstruktio ei kestä niin suurta painetta ja tulos on särinää ja pörinää.
 
En ole nyt seurannut onko kännyköissä tai viimeisimmissä järjestelmäkameroissa noin yleisesti mikrofonit kehittyneet kestämään suuria äänenpaineita. Nokian 808 on (oli) ensimmäinen tai ainakin ensimmäisiä älypuhelimia johon laitettiin kovaäänistenkin keikkojen tallentamiseen sopivat mikit. Testasin asiaa menneinä vuosina Sauna Openissa, verrokkina Canonin järkkärikamera, jolla tulos oli pörimää, 808:lla taasen varsin hyvää ääntä.

 
YT:stä löytyy kyllä paljon videoita saman bändin keikoilta about. noin samalta etäisyydeltä missä minä olin. Ei niissä ääni juurikaan särissyt. Mietin vaan että milläköhän on kuvattu, Digikamera, älyphone?
 
Jeszse
25.06.2016 13:15:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paistijauheliha: YT:stä löytyy kyllä paljon videoita saman bändin keikoilta about. noin samalta etäisyydeltä missä minä olin. Ei niissä ääni juurikaan särissyt. Mietin vaan että milläköhän on kuvattu, Digikamera, älyphone?
 
Videokamera? Lieniskö äänilähde jossain muualla ku siinä kamerassa?
 
Näyttää ennemminkin joidenkin pilaa tekevien pilaulu palsta -Janizio || The Jasser Arafats || Crimson Day
Paistijauheliha
25.06.2016 13:31:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Videokamera? Lieniskö äänilähde jossain muualla ku siinä kamerassa?
 
Käväsin eilen kuvaamassa samat biisit mitä edellispäivänäkin. Kuvasin tolla älypuhelimella ja äänessä ei moittimista.
 
Kefiiri
25.06.2016 15:03:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kateeksi käy, kahtena päivänä peräkkäin katsomassa Agentsia :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Paistijauheliha
25.06.2016 15:07:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kateeksi käy, kahtena päivänä peräkkäin katsomassa Agentsia :)
 
Hehe :) Olisin mennyt tänäänkin mutta valitettavasti K-18 :( No enskuussa taas onneks pääse ja tohon aika liki viel :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «