Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistimen lämmitys ja jäähdytys?
1 2
Japex10
22.06.2016 15:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Ostin uuden putkivahvistimen ja en netistä löytänyt mitään tarkkaa aikaa kauanko vahvistinta pitäisi lämmittää tai jäähdyttää. Ennen soittoa olen lämmittänyt ja soiton jälkeen jäähdyttänyt 2min standby tilassa, onko se sopiva aika?
 
Vahvistin on siis Marshall DSL40C jos jotain kiinnostaa tämä tieto :D
 
Entropia666
22.06.2016 15:56:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Japex10: Hei!
 
Ostin uuden putkivahvistimen ja en netistä löytänyt mitään tarkkaa aikaa kauanko vahvistinta pitäisi lämmittää tai jäähdyttää. Ennen soittoa olen lämmittänyt ja soiton jälkeen jäähdyttänyt 2min standby tilassa, onko se sopiva aika?
 
Vahvistin on siis Marshall DSL40C jos jotain kiinnostaa tämä tieto :D

 
Meikä tekee ite seuraavasti:
 
Power päälle - 1 min päästä stand by pois. Jos on liian aikaista, niin ääni ei vaan kuulu heti, mutta ei se vahvari siitä hajoa.
 
Keikan/reenien jälkeen stand by päälle, 15sek ja power pois. Se jäähtyy casessaan sitten tai kaapin päällä.
 
Dark Arts of Sanguine Rituals ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Arkka
22.06.2016 16:25:52 (muokattu 24.06.2016 12:29:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonku puol minsaa lämmität. Pois päältä laittaessa ei tarvi stand byta välttämättä käyttää lainkaan, tosin joku enemmän tai vähemmän kova poksahdusääni voi kuulua kajarista jos nappaat virrat suoraan pois.
 
Entropia666: Jos on liian aikaista, niin ääni ei vaan kuulu heti, mutta ei se vahvari siitä hajoa.
 
Tässä Custom Soundsin videolla vahvariukot sanovat, että saattaapi hajota riippuen putkityypistä (tosin en tiedä sit tuosta kyseisestä vahvarista):
https://youtu.be/eEErkz9HS38?t=18m17s (18:17-19:40 asiaa stand-byn käytöstä)
 
e: Jahas, ketjuun ilmestyneen (mulle) uuden tiedon valossa, en olisikaan enää tästä kirjoituksestani kovin varma.
 
LaMotta
22.06.2016 16:43:06 (muokattu 22.06.2016 16:50:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistimien käyttöohjeissa puhutaan käynnistyksen yhteydessä yleensä joistakin kymmenistä (20 - 40) sekunneista. Vahvistimen huoltomies saattaa suositella mieluumminkin 10 minuuttia jos on tarkoitus pöläyttää 'vähän reilummin' menemään.
 
H&Kn Statesman combossa ei esim ole erillistä std-by-kytkintä vaan automatiikka, joka lämmittää vehjettä käynnistäessä muistaakseni jotain 20 sek? Tarkkaan en aikaa muista.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Metalkallo
22.06.2016 21:12:08 (muokattu 22.06.2016 21:14:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

30 sekuntiahan on yleensä ollut suositus kun avaa, kuten tuossa custom sound klipissäkin ukko sanoo, mutta onhan se 1 min:kin ihan hyvä kuten täällä sanottu.
 
Marsu miäs!
LaMotta
22.06.2016 21:33:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikakirjoihin voidaan siis kirjata ketju, jossa on toistaiseksi oltu asiasta (jokseenkin) samaa mieltä?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
blues guitar
22.06.2016 21:59:41 (muokattu 22.06.2016 22:08:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putket jäähtyy vasta sitten kun virta on sammutettu vahvistimesta. Standby tilassa putkien hehkut on päällä.
Sammuttaessa laitan ensin standby tilaan ja samantien virrat pois. On sitten valmiina standby tilassa seuraavassa käynnistyksessä.
Käynnistäessä 30-60s. standbyssä.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Metalkallo
22.06.2016 22:11:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Putket jäähtyy vasta sitten kun virta on sammutettu vahvistimesta. Standby tilassa putkien hehkut on päällä.
Sammuttaessa laitan ensin standby tilaan ja samantien virrat pois. On sitten valmiina standby tilassa seuraavassa käynnistyksessä.
Käynnistäessä 30-60s. standbyssä.

 
Joo, minäkin kannatan kyllä stand-bye tilaan siirtymistä sammuttaessakin, varmasti turvallisempaa ja parempi vahvarille/kajarille.
 
Marsu miäs!
Zeeboo
22.06.2016 23:27:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista luettavaa aiheesta:
http://www.valvewizard.co.uk/standby.html (Standby Switches and Folklore eteenpäin)
 
White men can't Monk
Metalkallo
23.06.2016 00:01:58 (muokattu 23.06.2016 00:05:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Mielenkiintoista luettavaa aiheesta:
http://www.valvewizard.co.uk/standby.html (Standby Switches and Folklore eteenpäin)

 
Kiitos tästä linkistä, ihan kiinnostavaa luettavaa juu ja taas oppi uutta.
 
Jos stand-by kytkin on turha, niin onko ok sitten pitää sitä aina ON asennossa kun kytkee vahvarin päälle ja pois? Itse kyllä varmaankin käytän sitä yhä mikäli se vahvistimesta löytyy, kunhan kysyn uteliaisuudesta jos joku osaa sanoa?
 
5. Guitarists start worrying about how they are supposed to use the switch. :D
 
Onkohan sillä mitään merkitystä onko vahvarin sisäosat piirillä vaiko käsin vatkattu liittyen tuohon stand-by kytkimeen?
 
Marsu miäs!
kojones
23.06.2016 00:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Mielenkiintoista luettavaa aiheesta:
http://www.valvewizard.co.uk/standby.html (Standby Switches and Folklore eteenpäin)

 
Jep. Täysin tarpeettomia vipuja, joita käyttämällä aiheuttaa helposti enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Metalkallo
23.06.2016 01:01:24 (muokattu 23.06.2016 01:28:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Japex10: Hei!
 
Ostin uuden putkivahvistimen ja en netistä löytänyt mitään tarkkaa aikaa kauanko vahvistinta pitäisi lämmittää tai jäähdyttää. Ennen soittoa olen lämmittänyt ja soiton jälkeen jäähdyttänyt 2min standby tilassa, onko se sopiva aika?
 
Vahvistin on siis Marshall DSL40C jos jotain kiinnostaa tämä tieto :D

 
Tuossa DSL40c combossa on myös tuo pentode/triode mode kytkin takana joka pudottaa tehon täydestä 40watista 20wattiin, mutta netti ainakin sanoo, että jos tuota käytetään niin täytyy laittaa ensin stand-by:lle ja vasta sitten kytkeä 20w modeen, ja toisinpäin kun takas 40w. Kunhan toin tämän esiin että käytät sitä kytkintä oikein.

DSL40C ohjekirjanen.
https://marshallamps.com/wp-content/uploads/2013/08/dsl40-100-hbk1.pdf
 
IMPORTANT OPERATIONAL NOTE:
Whenever this
switch is used the amp must always be in Standby
mode.
----------------------------------------------------------------------------------------
Osaakos kukaan sanoa onko tämä totta?: Tuosta on juttua netissä, että jos vahvarissa on trankku-tasasuuntaaja (rectifier), niin on hyvä käyttää stand-by kytkintä, ja jos pääte on täysin putki niin silloin stand-by voi olla haitaksi kait.
 
Marsu miäs!
Laulava Kylätohtori
23.06.2016 07:57:30 (muokattu 23.06.2016 07:59:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Jep. Täysin tarpeettomia vipuja, joita käyttämällä aiheuttaa helposti enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Mitä haittaa sb:sta voi olla? Olen aina luullut, että se on 'turha', mutta harmiton...
 
e. Kyllä sitä silti yleensä tulee käytettyä, kun pistää vahvarin päälle - riippuu vähän tilanteesta ja kiireestä, mutta noin 20-60 sekuntia. Samoin, jos kaappia vaihtaa, niin stand by on hyvä, ettei tarvitse aina koko vahvaria sammuttaa...
 
They pass too much electricity. -SRV
harryk
23.06.2016 09:16:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Standby-kytkintä voi käyttää parhaiten mute-kytkimenä jos haluaa vaimentaa kitaran signaalin esim. live-tilanteessa jostain syystä. Vahvistin on yleensä käynnistyksestä soittokunnossa siinä vaiheessa kun siitä alkaa kuulua ääntä. Tämä voi kestää putkityypistä johtuen vähän eri pituisia aikoja, mutta yleensä parikymmentä sekuntia. Elektroniputki alkaa toimia kun sen hehkut ovat lämmittäneet putken katodin ja elektronit alkavat pyrkiä kohti toista napaa, eli anodia vähän niin kuin siittiötkin oikeassa elämässä pyrkivät siihen yhteen paikkaan.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
mickey76
23.06.2016 11:19:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan kellottanut aikaa, mutta normaalisti olen laittanut virrat päälle, virittänyt kitaran ja sen jälkeen ottanut stand by:n pois. Kitaran viritykseen kuluva aika lienee siis optimaalinen aika! :)
 
McLeach
23.06.2016 12:15:36 (muokattu 23.06.2016 12:16:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä tulikin mieleen, kuinka kauan jengi on seisottanut vahvistinta standby-tilassa? Esim settien välissä tai ennen keikkaa soundtsekin jälkeen, vai meneekö aina virrat kiinni kun taukoillaan? Mitä haittoja tai hyötyjä?
 
varakeef
23.06.2016 13:47:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Tästä tulikin mieleen, kuinka kauan jengi on seisottanut vahvistinta standby-tilassa? Esim settien välissä tai ennen keikkaa soundtsekin jälkeen, vai meneekö aina virrat kiinni kun taukoillaan? Mitä haittoja tai hyötyjä?
 
Minulle on opetettu, että ei standby-tilassa vahvistinta kuitenkaan loputtoman kauan ole syytä pitää. Treeneissä tauon ajaksi esimerkiksi tapaan käyttää; ennen keikkaa vaatteiden vaihdon, henkisen valmistautumisen ja virittämisen ajaksi jätän vahvistimen mieluummin kokonaan päälle. Vartiksi saatan jättää valmiustilaan.
 
Jos en tuntiin ole aikeissa soittaa niin sammutan kokonaan.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Rämppy
23.06.2016 14:08:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Minulle on opetettu, että ei standby-tilassa vahvistinta kuitenkaan loputtoman kauan ole syytä pitää.. .
 
Tällaista minäkin joskus olen joltakulta kuullut. Osaako joku vahvistimista perillä oleva sanoa onko näin.
Itse olen pitänyt välillä pitkiäkin aikoja standby-tilassa, esim. keikoilla kun settitauko on joskus saattanut venähtää jopa tunninkin mittaiseksi.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Sax-pappa
23.06.2016 14:35:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Tällaista minäkin joskus olen joltakulta kuullut. Osaako joku vahvistimista perillä oleva sanoa onko näin.
Itse olen pitänyt välillä pitkiäkin aikoja standby-tilassa, esim. keikoilla kun settitauko on joskus saattanut venähtää jopa tunninkin mittaiseksi.

 
Esim. tuolla aiemmin esillä olleessa valvewizard-linkissä esitettiin putkille olevan epäterveellistä pitää pitkään päällä vain hehkut kytkettynä. Lukaisepa sieltä tarkempi selitys.
 
tender.insanity
23.06.2016 16:22:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö noihin voisi viritellä Defan kiinni?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «