Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsonin tämän hetken kitarat
1 2
Videogamemusicfan13
21.06.2016 16:06:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kitarismi-ihmiset,
 
olen hankkimassa uutta kitaraa ja hamuan kokoelmaani vintage-mallista flying V:tä. Katselin Gibsonin tämän vuoden mallistoa ja Flying V 2016 Pro HP vaikuttaisi spekseiltään oikein kivalta kitaralta.
 
Tässä linkki jos haluatte katsoa speksejä:
 
http://www.gibson.com/Products/Elec … /USA/Flying-V/High-Performance.aspx
 
Kun olen ostoajatuksistani jutellut ihmisten kanssa, olen saanut useamman varoituksen että älä vain tuhlaa rahojasi Gibsoniin juuri nyt. Kitarat ovat kuulemma aivan ylihintaisia laatuun nähden ja Gibsonin laatu kärsinyt karmean notkahduksen. Puheistä välittyy fiilis että sadan euron Harley Bentonkin olisi laadukkaampi hankinta. No ehkä vähän liioittelin, mutta sen tasoiselta varoitukset kuulostavat.
 
Olisikin kiva kuulla laajemmin ajatuksia, ERITYISESTI niiltä joilla on kokemusta uudemmista Gibsoneista. Pitävätkö puheet paikkansa? Onko Gibsonin uudet mallistot täysiä susia?
 
naavanka_
21.06.2016 16:39:43 (muokattu 21.06.2016 16:41:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on muutama viime vuoden, ja pari tän vuoden mallia käyny, joista yks on vieläkin jatkuvassa käytössä.
 
Minusta nykyiset sarjatuotantona tehtävät Gibsonit on aivan tolokun verran parempia mitä vaikkapa kymmenen vuotta sitten.
 
Nauhat on nykyään kruunattu oikein, pintakäsittely tuntuu sujuvan tehtaalla ja muutenkin tuntuvat paljon paremmin tehdyiltä kuin aiemmat satunnaisgeneraattorin läpi työnnetty kepit.
 
2015 mallien leveät kaulat, säädettävä satula ja robovirit saivat aika paljon paskaa niskaansa, minusta suurimmalta osin aivan tarpeettomasti.
 
Makuasioita, minusta säädettävä satula ja leveämpi otelauta ovat hyviä uudistuksia, robovirit taasen eivät.
 
2016 on palattu vähän taaksepäin mutta silti tehdään hyvää kamaa.
 
Kannattaa muistaa että kitarat ovat yksilöitä, käy aika testaamassa juuri se mitä olet ostamassa, ei vastaavaa vaan juuri sitä yksilöä.
 
Hail satan.
 
EDIT: Aivan varmasti joku perinneuskovainen uuno tulee ulisemaan että ei klassikoita saa muokata.
Mulle aivan sama, ostakoon niitä vanhoja jos niitä kaipaa.
 
tuskiz
21.06.2016 16:57:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö T-mallit olisi parempia jos haetaan kerta vintage-mallista? http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2016/USA/Flying-V.aspx
 
Ton geneerisen "Gibsonin laatu on paskaa" bääbää-väitteen kuulee joka vuodelta, että ei sitä kannata liiemmin minusta noteerata, mm. vajaaksi jääneet nauhat on enemmän sääntö kun poikkeus missä vaan tehdastuotetussa kitarassa tuli se sitten pyhältä maalta Kalamazoosta tai pahimmasta Kiinan hikipajasta. Kuitenkin tän vuoden mallit on selvästi ominaisuuksiltaan järkevämpiä kuin viimesen kahden vuoden.
 
Elämänkoulu.
Videogamemusicfan13
21.06.2016 19:32:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kiitokset kivoista vastauksista.
 
Päivän nolo kysymys: miksi T-malli on enemmän vintage kuin HP? Itse en huomaa ihan hirveän suuria eroja noiden kahden spekseissä?
 
Olen utelias luonne ja mua kiehtoo tuo kieltenvirittäjävekotin tuossa HP-mallissa. Ja lisäksi sen mukana tuleva hardcase mitä ei T-mallin mukana tule.
 
tuskiz
21.06.2016 19:43:42 (muokattu 21.06.2016 19:43:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Videogamemusicfan13: Hei kiitokset kivoista vastauksista.
 
Päivän nolo kysymys: miksi T-malli on enemmän vintage kuin HP? Itse en huomaa ihan hirveän suuria eroja noiden kahden spekseissä?
 
Olen utelias luonne ja mua kiehtoo tuo kieltenvirittäjävekotin tuossa HP-mallissa. Ja lisäksi sen mukana tuleva hardcase mitä ei T-mallin mukana tule.

 
50-60 luvulla ei robottivirittimiä, zerofrettejä ja titaanisia tallapaloja ollut, kaulaprofiilit on myös enemmän sinnepäin.
 
Elämänkoulu.
Videogamemusicfan13
21.06.2016 20:33:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, ymmärrän! Mua itseäni ei nuo muutokset hirveästi haittaa, ovat aika pieniä nykyaikaistuksia / 1 kiva gimmick (kieltenviritinhärpäke). :)
 
Durty
21.06.2016 20:54:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speksien mukaan kaula on yhtä palaa, mutta body on "multi". Montaakohan palaa tuo tarkoittaa. Ainakin enemmän kuin kaksi.
 
tuskiz
21.06.2016 21:15:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Durty: Speksien mukaan kaula on yhtä palaa, mutta body on "multi". Montaakohan palaa tuo tarkoittaa. Ainakin enemmän kuin kaksi.
 
Perustuotantolinjan nyky Gibsoneissa on aina ollut body useemmasta osasta ja sattuman kauppaa monestako osasta sen saat, yleensä kuitenkin 2-3.
 
Elämänkoulu.
naavanka_
21.06.2016 22:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Videogamemusicfan13: Ok, ymmärrän! Mua itseäni ei nuo muutokset hirveästi haittaa, ovat aika pieniä nykyaikaistuksia / 1 kiva gimmick (kieltenviritinhärpäke). :)
 
Ajatuksenahan se on erityisen hyvä, käytännössä taas mm. kielten vaihto on yhtä helevettiä.
 
fxb
21.06.2016 22:28:23 (muokattu 21.06.2016 22:29:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulis että ois 3 palasta, kaks siipiin ja yks keskelle mihin kaula liitetään.
Mitenhän se on nykyään Tokain flygarit näihin nykysiin G:n vastaaviin? Kovin suurta eroa?
 
mpekkanen
21.06.2016 22:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Perustuotantolinjan nyky Gibsoneissa on aina ollut body useemmasta osasta ja sattuman kauppaa monestako osasta sen saat, yleensä kuitenkin 2-3.
 
Tuota...
 
Kun tässä muutamia vuosia sitten tehtiin Melody Maker Flying V kitaraa alle 400 eurolla ja ihan uutena sai siis tuollaisen Gibsonin Gigbagin kanssa. Top Soundissa on niitä vieläkin ja taitaa olla muitakin malleja kuin Flying V:tä.
Sitten kun taas vertaa vaikka näitä samaisia MM Flykareita kalliimpiin Flying V malleihin tai jopa CS Gibsoneihin, niin onhan niissä varmasti jo monenkinlaisia eroja.
Ei varmaan niin ihme, jos edullisemmat kitarat ovat vaikka useammasta palasta tehty. Kun Japanissakaan tehtyjä liimakaulaisia tai pulttikaulaisia kitaroita ei tahdo enää saada alle 1000 eurolla uutena, ei oikein miltään merkiltä eikä mitään mallia(tai voi hyvällä tuurilla saada jonkun pulttikaulaisen straton/telen). Gibsonithan ovat kaikki kuitenkin edelleenkin jenkeissä tehtyjä.
Kyllä joku edullinenkin soitin voi olla ihan ok, sehän riippuu ihan soittajasta ja mitä & miten sillä soitetaan.
 
Itse en ostaisi uutena yli tonnin Gibsonia, mutta siihen on moniakin syitä. Minulla on jo yksi Gibson Flying V 2000-luvun alusta(ja oli aikoinaan parin tonnin keppi), en soita juurikaan sähkökitaroilla enää ja soittimia/kitaroita on jo muutenkin liikaa.
Kuitenkin jos joku tykkää tuollaisesta uudesta kitarasta, niin mitäpä sillä on väliä mitä muut siitä ajattelee. Jonkun vanhemman mallin saattaisi saada paljonkin halvemmalla, mutta uusi on aina uusi. Myöskin nämä uudemmat mallit ovat sellaisia, ettei aivan samanlaisilla spekseillä näitä ole koskaan ennen tehty. Jos siis näistä uusista tykkää, niin silloin voi nuo vanhemmat Flying V kitarat olla muutenkin sellaisia ettei ne sovi itselle. Kokeilla kyllä kannattaa monenlaisia kitaroita, varsinkin jos on hankkimassa hiemankin arvokkaampaa soitinta, mutta muutenkin. Mikäli siihen on vain mahdollisuus.
 
tuskiz
21.06.2016 23:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fxb: Luulis että ois 3 palasta, kaks siipiin ja yks keskelle mihin kaula liitetään.
Mitenhän se on nykyään Tokain flygarit näihin nykysiin G:n vastaaviin? Kovin suurta eroa?

 
Nyt saa joku korjata, mutta mun käsittääkseni Tokai ei enää flygareita tee kun kiinassa, joten eroa on varmasti jenkkivalmisteiseen Gibsoniin ihan riittävästi.
 
Elämänkoulu.
Videogamemusicfan13
21.06.2016 23:44:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin pari päivää sitten Helsingin Musamaailmassa kyselemässä Tokain Flying V - malleja ja myyjä siellä tuumasi katalogia katsellessa että edelleen tehdään Japanissa V-malleja. Lupasi tiedustella saisiko heille tilattua sellaisen.
 
tuskiz
22.06.2016 03:13:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Videogamemusicfan13: Kävin pari päivää sitten Helsingin Musamaailmassa kyselemässä Tokain Flying V - malleja ja myyjä siellä tuumasi katalogia katsellessa että edelleen tehdään Japanissa V-malleja. Lupasi tiedustella saisiko heille tilattua sellaisen.
 
Jännä ettei esim. Tokain nettisivut moisista tiedä mitään.
 
Musamaailma on kyllä nykyjään vähän sellanen että kovasti tiedustellaan ja katellaan saako mitään, mutta karu totuus on ettei niille tunnu tulevan toimituksia kun ehkä kerran puolessa vuodessa ja varastot ammottaa aina eioota.
 
Elämänkoulu.
mvirta
22.06.2016 12:24:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä siellä sylttytehtaalla laadun eteen jotain tehdään.
 
Tilasin loppuvuodesta 2015 LP DC Specialin. Laukussa oli mukana valokuva, jossa kitarani makoilee päiväyksellä varustetun lappusen kanssa jonkun Stewart -nimisen inspektoorin työpöydällä erilaisten viimeistely -ja tarkistuskamppeiden keskellä. Pöydännurkalla on Peaveyn putkikombo jolla sitä ilmeisesti on testailtu, ja ihan perus Bossin TU-2 viritysmittarinkin olin työkalujen joukosta tunnistavinani.
 
Näiden vehkeiden avulla on sitten täytelty aika moniosainen tarkistuslista joka myös löytyi laukusta.
 
Oliskohan vähän reilut 700 maksanut tuo kitara.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Numb
22.06.2016 16:32:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Durty: Speksien mukaan kaula on yhtä palaa, mutta body on "multi". Montaakohan palaa tuo tarkoittaa. Ainakin enemmän kuin kaksi.
 
Onko sillä jotain merkitystä onko body yhdestä, kahdesta vai kolmesta palasta? Eli voinko keulia sillä, että Les Paul Specialini body on yksi yhtenäinen mahontinkilätyskä?
 
LePa Stankkujen kanssa voikin olla varma, että body on aina vähintään kahdesta palasta ;)
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Rämppy
22.06.2016 18:11:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Onko sillä jotain merkitystä onko body yhdestä, kahdesta vai kolmesta palasta? Eli voinko keulia sillä, että Les Paul Specialini body on yksi yhtenäinen mahontinkilätyskä?
 
LePa Stankkujen kanssa voikin olla varma, että body on aina vähintään kahdesta palasta ;)

 
Taitaa olla lähinnä psykoakustinen merkitys.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Progorava
22.06.2016 18:49:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Taitaa olla lähinnä psykoakustinen merkitys.
 
perr...älä sanoin noin! joku jonne pian innostuu ja nostaa kitarapuuketjun, eikä kellään ole kivaa moneen viikkoon kun se sama hedelmätön nokittelu lähtee taas tulille. kesä pilalla. sitäkö sinä haluat? hä? miksi?
 
Simppeli on vaikean helpompi vinkkeli
Numb
22.06.2016 19:05:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progorava: perr...älä sanoin noin! joku jonne pian innostuu ja nostaa kitarapuuketjun, eikä kellään ole kivaa moneen viikkoon kun se sama hedelmätön nokittelu lähtee taas tulille. kesä pilalla. sitäkö sinä haluat? hä? miksi?
 
Sehän on ihan mahtava ketju! Tuhansien viestien vääntö, ja loppupeleissä kyse on kuitenkin siitä, että näyttääkö tää kitara mun mielestä hyvältä :P
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Laulava Kylätohtori
23.06.2016 08:02:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Sehän on ihan mahtava ketju! Tuhansien viestien vääntö, ja loppupeleissä kyse on kuitenkin siitä, että näyttääkö tää kitara mun mielestä hyvältä :P
 
Joo, se kuvastaa ihmiskunnan alennustilaa sekä tulevaisuuden näköalattomuutta ja lohduttomuutta vallan verrattomasti. Jos mulla olisi aikaa, niin antaisin sen ketjun jokaiselle kirjoitukselle plussan...
 
They pass too much electricity. -SRV
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «