Aihe: Nykynuorten soittoharrastus hiipuu | |
---|
|
pekkajau: Aikoinaan soitin häävalssin hyvän työkaverini häissä haitarilla. Tuli yksi väärä ääni. Maksoin silti! Sulla tais virhe jäädä tonne? Korjasin. EDIT: mitä mainioin sivun aloitus. "Giving up is a gateway drug" |
EP 21.06.2016 07:56:39 | |
|
pekkajau: Aikoinaan soitin häävalssin hyvän työkaverini häissä haitarilla. Tuli yksi väärä ääni. Maksoi silti! Ei ku se oli jatsia! Et kai menny myöntää mitään? Ei ne olis huomannu mitään ellet soittanu sitä kovin piiiiitkään! |
Kefiiri 21.06.2016 11:55:08 (muokattu 21.06.2016 11:55:33) | |
|
EP: Ei ku se oli jatsia! Et kai menny myöntää mitään? Ei ne olis huomannu mitään ellet soittanu sitä kovin piiiiitkään! Virheiden kanssa pitää tehdä Jack Bruce-niksi eli toistaa ne heti, tulee oitis harkitun jutun vaikutelma. En ole musiikin asiantuntija. |
|
Tankero: Missähän kohtaa? Time, musikaalisuus, noin alkuun, siinä on kaksi osa-aluetta joissa aika monella olisi korjattavaa, tosin musikaalisuus on ominaisuus jota ei voi treenata. Jokaisen taantuneen humppaturakaisen kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä omaa osaamistaan tai osaamattomuuttaan sen sijaan että vähättelisi muitten, selkeesti lahjakkaampien osaamisia. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
|
WanhaWetäjä: musikaalisuus on ominaisuus jota ei voi treenata. Taisit piruuttasi heittää syötin, mutta ainakaan minä en tartu siihen :) En ole musiikin asiantuntija. |
EP 21.06.2016 17:23:10 | |
|
Kefiiri: Taisit piruuttasi heittää syötin, mutta ainakaan minä en tartu siihen :) "musamies" kirjoitti aiheesta mielestäni sen tärkeimmän. |
|
EP: "musamies" kirjoitti aiheesta mielestäni sen tärkeimmän. Mul oli vähä muuta kuin musikaalisuuden näkökulmaa... en tiedä kuinka vaikuttaisi suhtautumiseen jos olisi jotenkin synnynnäisesti todella musikaalinen tai lahjakas. Tässä harrastuksessa mielenkiinto pysyy yllä monesti sitä kautta kun voi tutkia, mitä mielenkiintoista muut ovat tehnyt vuosisatojen kuluessa. Nykynuori näkökulmasta vielä, että musiikin uusimmat virtaukset meinaa vierastuttaa. Toinen asia mikä itselle on vieras, niin karaoken suosio kun itsellä touhu ei ole lähtenyt laulamisen kautta. Myöhemmin tullut vastaan, että on rajoittavaa jos ei laula. En tiedä olisiko sitä tullut treenata aikaisemmin. Ainakin laulun kohdalla voinut todeta, että pelkät synnynnäiset kyvyt ei pitkälle kanna, vaan vaatii treenausta. Mahtaako sellainen muutos olla tapahtumassa, että siinä missä joku klassinen pianon soitto oli ennen muusikkoutta, nyt voi olla joku karaokekin? Yksi motivaatiota pienentävä tekijä voi olla, että tanssikeikkoja ja baarikeikkoja ei ehkä muusikkojen keskuudessa kauheasti arvosteta - jos ajatellaan niiden olevan vähän kuin tavallisten muusikkojen sarkaa. Tämä on jotenkin ristiriitasta miten omaan työhön tai harrastukseen suhtaudutaan. Mun mielestä musiikki on kuitenkin taidetta ja siihen tulis suhtautua taiteena. Jos joku positiivisesti musiikkiin suhtautuva suomalainen pitäs nimetä niin vaik Iiro Rantala. |
|
Mikko T.: Olen huomannut, että yksi vallitsevista ideologioista on se, että kun kuullaan, että soittotunneista pitäisi maksaa muutama kymppi, niin päätetään mennä sieltä missä aita todellakin on matalin eli vanhemmat ilmoittaa et kakarat saa kattoa Juutubesta jonkun opetusvideon, kyllähän se siitä oppii. En sit tiiä, tekeekö esim. kirurgit ja putkimiehet samalla tavalla? Muusikon kämmi menee fraseerauksen piikkiin ja harva turakainen huomaa, kirurgin snadi virhe tappaa ja putkarin aiheuttaa tonnien remontin. "Ei riitä pelkkä netissä mouhoominen, pitää olla myös kova kullimies ja otollinen Saatanalle." - Vessajono |
|
WanhaWetäjä: Time, musikaalisuus, noin alkuun, siinä on kaksi osa-aluetta joissa aika monella olisi korjattavaa, tosin musikaalisuus on ominaisuus jota ei voi treenata. Jokaisen taantuneen humppaturakaisen kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä omaa osaamistaan tai osaamattomuuttaan sen sijaan että vähättelisi muitten, selkeesti lahjakkaampien osaamisia. Ja missähän tämän suuren mestarin osaaminen ilmenee? Oisko heittää linkkiä vaikka Mehtäkukkien tai Viimeisen tukkilaisen komppaamisesta? Humppajyrä |
WanhaWetäjä 22.06.2016 15:43:31 (muokattu 22.06.2016 15:44:11) | |
|
Tankero: Ja missähän tämän suuren mestarin osaaminen ilmenee? Oisko heittää linkkiä vaikka Mehtäkukkien tai Viimeisen tukkilaisen komppaamisesta? Jos ihan yleisellä tasolla puhutaan niin Anoesan jutut ovat isosti haastavampia kuin paatuneen umpirumpalin(=ei laula, ei soita muita soittimia, ei ymmärrä harmonioista tuon taivaallista) puutunut raksutus, toki tämä on vain minun mielipiteeni ja perustuu omiin kokemuksiin ja korviin, ketään suoranaisesti sormella osoittamatta. Tällä perusteella olettaisin että Mehtäkukat ja Viimeinen tukkilainen tms eivät ole ylipääsemättömiä esteitä musikaaliselle soittajalle, soittimesta riippumatta. Se miksi näiden tai niitä vastaavien kappaleiden komppaamisesta pitäisi olla videomateriaalia jää ainakin minulle arvoitukseksi... Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
EP 22.06.2016 20:50:23 | |
|
Tankero: Ja missähän tämän suuren mestarin osaaminen ilmenee? Oisko heittää linkkiä vaikka Mehtäkukkien tai Viimeisen tukkilaisen komppaamisesta? Saattaa tosiaan olla, että ei onnistuisi? Asenne estää.. |
|
WanhaWetäjä: Time, musikaalisuus, noin alkuun, siinä on kaksi osa-aluetta joissa aika monella olisi korjattavaa, tosin musikaalisuus on ominaisuus jota ei voi treenata. Jokaisen taantuneen humppaturakaisen kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä omaa osaamistaan tai osaamattomuuttaan sen sijaan että vähättelisi muitten, selkeesti lahjakkaampien osaamisia. Mää NIIN komppaan tätä. Moni kusenpolttamakin lakkais olemasta kusenpolttama, jos ne soitettais kunnolla. Olkoos se niin, että 10% on lahjakkuutta (musikaalisuutta) ja loppu on työtä. Musikaalinen esa joutuu tekemään suhteellisen paljon vähemmän duunia asioitten eteen, kun epämusaesa. Sitten sitä musikaalisuuttakin on erilaista. Joku on erinomainen korvakuulojuuso (tääkin on muuten treenattavissa) toisella taas tekniikka korvautuu paremmalla tyylitajuhajulla (vrt jatsilta kuulostava "mukajazz"). Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
EP 23.06.2016 08:11:25 | |
|
Laitetaan tämä nyt tähän kun aiheessa myös ko. soitin mainittiin useaan otteeseen: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/16/missa-harmonikan-sielu |
Epämuusikko 23.06.2016 14:35:15 (muokattu 23.06.2016 14:36:28) | |
|
Santukka: Joo, ei oikeesti kovat jätkät pyöri täällä. Tämä on muuten totta. Kyllä täällä aikoinaan pyöriä koviakin mutta saivat ilmeisesti kylläkseen meistä "taapertajista". Tämäkin on erinäisten lähteiden perusteella totta. Ei ku se oli jatsia! Tämä ei ole totta, mutta lainasin EP:tä koska liittyy asiaan. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Jalmus: Ootko sitten mielestäsi kova soittaja? Mitä sä tarkoitat tuolla sanalla kova? Se on aika egollinen ilmaisu muutenkin ja yleensä sellaisista soittajista, jotka soittavat niin hyvin, että ego joutuu lopulta toteamaan kateellisesti tai ihailevasti, että "se on kova soittaja". Ilmaus kova pikemminkin kertoo "kovien soittajien" havannoijan kovasta ihailusta tai kateudesta. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
|
isojussi: Mää NIIN komppaan tätä. Sitten sitä musikaalisuuttakin on erilaista. Joku on erinomainen korvakuulojuuso (tääkin on muuten treenattavissa) toisella taas tekniikka korvautuu paremmalla tyylitajuhajulla (vrt jatsilta kuulostava "mukajazz"). Mukajazziahan on myös lähes koko siban jazz täynnä. Opetellaan asteikoiden perään asteikoita, mutta sydämellä sieltä soittaa vain alle 5 % koko linjoista, eikä siinä mitään. Jos apuraha jazzia haluaa tehdä, niin se on jokaisen oma valinta. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
EP 24.06.2016 18:58:14 (muokattu 24.06.2016 18:59:53) | |
|
Epämuusikko: Tämä ei ole totta, mutta lainasin EP:tä koska liittyy asiaan. Sulla ei oo huumorintajua! E: Ei kyllä sulla sittenkin on, huomasin tuolla toisaalla! :D |
EP 24.06.2016 19:00:35 (muokattu 24.06.2016 19:03:56) | |
|
Anonymous-jazz: Mitä sä tarkoitat tuolla sanalla kova? Se on aika egollinen ilmaisu muutenkin ja yleensä sellaisista soittajista, jotka soittavat niin hyvin, että ego joutuu lopulta toteamaan kateellisesti tai ihailevasti, että "se on kova soittaja". Ilmaus kova pikemminkin kertoo "kovien soittajien" havannoijan kovasta ihailusta tai kateudesta. Mielenkiintoista, olen tässä miettinyt ihan samaa.. Anonymous-jazz: Mukajazziahan on myös lähes koko siban jazz täynnä. Opetellaan asteikoiden perään asteikoita, mutta sydämellä sieltä soittaa vain alle 5 % koko linjoista, eikä siinä mitään. Jos apuraha jazzia haluaa tehdä, niin se on jokaisen oma valinta. Joo, mut en ny menis ketään sormella osoittamaan, mutta usein se on semmosta "akateemista asteikkojen kelausta", harvemmin tosiaan sitä omaa elämää. |
|
EP: Mielenkiintoista, olen tässä miettinyt ihan samaa..
Joo, mut en ny menis ketään sormella osoittamaan, mutta usein se on semmosta "akateemista asteikkojen kelausta", harvemmin tosiaan sitä omaa elämää. Eihän sitä saakkaan sormella osoittaa. Mutta tää oli vaan mielipide, josta osat haluavat tuomita. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
Epämuusikko 25.06.2016 00:45:51 (muokattu 25.06.2016 01:10:38) | |
|
Anonymous-jazz: Eihän sitä saakkaan sormella osoittaa. Mutta tää oli vaan mielipide, josta osat haluavat tuomita. Kaikki ketä sieltä edes sekunnin soittoesimerkin perusteella tiedän ovat loistavia. Ja kyllä, improvisointi menee joskus helposti jatkuviin 8-osiin perustuvaksi yksipuoliseksi oikeinsoitoksi ilman esimerkiksi dynamiikkaa tai bebop-linjan ulkopuolisia tehokeinoja, jotka joku voi kokea vaikkapa tunteena, mutta lähtökohtaisesti ilmaisun monipuolistaminen on osa jazz-opintoja ja niitähän siellä piisaa. Humppa ja jazz ovat eri asioita, enkä tiedä mistä täällä väännetään :D "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|