Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: P90:set SG:hen
1
Tomtom
18.06.2016 21:37:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs elikkäs projektia pukkaa.
 
Foorumilta päätyi nurkkiin Gibson SG Std jossa pikku häikkää tallamikissä. P90:set kangasteli mielessä jonkin aikaa ja siitähän se ajatus lähti, hirveästi miettimättä toteutusta tahi seurauksia. Jäsen kohvakan kanssa tehtiin pikku vaihtokaupat ja a-vot-Sheptonet löytyy pöydältä, samoin kiinanihme-pleksi ja muoviset mikinkuoret SP-elektroniikasta. Kimmo jeesasi todella paljon ja vaihtoi mikkien liittimet valmiiksi (tämä on näitä upeita piirikortti-tekeleitä) mutta enää olisi mikkien istutus altaaseen. Kaulamikki vaatii pikkasen dremeliä kulmista, mikä hoituu viinipullollisen jälkeen "tosi kätevästi" eli tilaa leveämmälle mikille järjestyy kyllä.
 
Se mikä askarruttaa on mikkien "tuenta" runkoon, eli kun ilmeisesti mikki kiinnitetään kuoreen ruuveila suoraan yläpinnalta, jotain tukea pitäisi saada itse mikin ja bodyn väliin kun itse kuori ei ole millään pleksissä kiinni vaan mikin aukko on vaan pikkasen nafti.
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/146916.jpg
 
Ajattelin etsiä ratkaisua internjetin syövereistä mutta olen varma että tietäjiä löytyy foorumilta, eli vinkkejä otetaan kiitollisna vastaan. Sähköpuoli on siis kunnossa, nyt pitäis vaan saada tuo kiinnityspuoli hanskaan ilman että tulee tehtyä turhaa arpomista..
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
fox
19.06.2016 00:55:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Elikkäs elikkäs projektia pukkaa.
Se mikä askarruttaa on mikkien "tuenta" runkoon, eli kun ilmeisesti mikki kiinnitetään kuoreen ruuveila suoraan yläpinnalta, jotain tukea pitäisi saada itse mikin ja bodyn väliin kun itse kuori ei ole millään pleksissä kiinni vaan mikin aukko on vaan pikkasen nafti.
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/146916.jpg

 
Tuon kaltainen P-90 tulee suoraan runkoon sen kuoren ja itse kelan läpi pitkillä ruuveilla. Ihan niist kahdesta "ylimääräisestä" lävestä. Kelan alle tulee valinnaisesti joko leveemmät jouset kuin humpparissa (ja kolosta riippuen, myös lyhyemmät..) tai sitten kumiletkun pätkät tai solukumin palaset, jotka pitää sitä "nippua" kasassa ja mahdollistaa korkeuden säätöä.
Korkeuden säädöstä sen verran, noin ihan yleisluonteisesti, että lähellä kieliä (ei toki LIIAN lähellä..) mikki on "kova", aggressiivinen, vähän enemmän etäisyyttä kieliin, niin sellanen enempi "sweet", nyanssikas, mutta jos mikki on liian etäällä kielistä, siit tulee tehon pudotessa sellainen "suttuinen" ja tumppusoundinen. Basso-diskanttitasapainoa taas voi säädellä sen mikin sivusuuntaista kallistusta muuttamalla jossain määrin, sillä noissa soapbar-P 90 mikeissäkin on 2 kiinnitysruuvia..
Ymmärsinköhän mä tuon sun "tuenta"kysymyksen, eli tätäkö tarkoitit??
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Tomtom
19.06.2016 10:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, juuri tätä ajoin takaa. Kävi ensin mielessä että alle laittaisi vaan jotain solumuovia tms mutta olisihan kelvollinen korkeussäätö kuitenkin paikallaan että voisi tosiaan hakea sitä soundia ilman että irrottaa kielet, pleksin ja puljaa jonkun uimapatjanpalasen kanssa. Mahtaiskohan jousi-tyyppistä ratkaisua löytyä esim Millbrookista vai onko turvauduttava internjetin ihmeelliseen maailmaan..
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
fox
19.06.2016 10:26:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Joo, juuri tätä ajoin takaa. Kävi ensin mielessä että alle laittaisi vaan jotain solumuovia tms mutta olisihan kelvollinen korkeussäätö kuitenkin paikallaan että voisi tosiaan hakea sitä soundia ilman että irrottaa kielet, pleksin ja puljaa jonkun uimapatjanpalasen kanssa. Mahtaiskohan jousi-tyyppistä ratkaisua löytyä esim Millbrookista vai onko turvauduttava internjetin ihmeelliseen maailmaan..
 
Halvimmalla pääsee, kun hakee jostain Motonetistä tahi Piil-teemasta jonkun kierrejousilajitelman.. Kattelee sieltä sopivan mittasta ja -levyistä jousta. Jos on liian pitkiä, niin pitkästä saa aina lyhyemmän.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Tomtom
19.06.2016 10:49:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja siis ruuvi ja jousi suoraan puuhun kiinni mikkien läpi?
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
fox
19.06.2016 11:23:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Ja siis ruuvi ja jousi suoraan puuhun kiinni mikkien läpi?
 
Niin noita on laitettu.. ;) Siinä on molemmissa, niin kelarungossa kuin kuorissakin, paikat kahdelle ruuville. Ohut ja pitkä ruuvi siitä läpi, sitten sinne puun ja mikin välille se jousi, tai mikä nyt sitten siihen onkin tarkoitus laittaa. Se on siinä..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
FastEddie
19.06.2016 15:21:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Niin noita on laitettu.. ;) Siinä on molemmissa, niin kelarungossa kuin kuorissakin, paikat kahdelle ruuville. Ohut ja pitkä ruuvi siitä läpi, sitten sinne puun ja mikin välille se jousi, tai mikä nyt sitten siihen onkin tarkoitus laittaa. Se on siinä..
 
Kannattaa muuten olla tarkkana niiden ruuvien pituuden kanssa. SG on ohut kitara ja ruuvit menevät helposti kitaran läpi.
 
Näin kävi mulle... Relikoin kitaran ihan itse.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are
fox
19.06.2016 18:01:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FastEddie: Kannattaa muuten olla tarkkana niiden ruuvien pituuden kanssa. SG on ohut kitara ja ruuvit menevät helposti kitaran läpi.
 
Näin kävi mulle... Relikoin kitaran ihan itse.

 
Totta täysin, hyvä kun otit asian esille.. ;)
Noin on käynyt muillekin. SG:n runkovahvuus ei tosiaankaan ole "optimaalinen" joihinkin muihinkaan modailuihin, joka on huomioitava. Nyt kun tuli asia "framille", niin vanhana seppänä voisin yhdestä toisestakin jutusta mainita, nimittäin siitä, että kitarapiuhan kitaran puoleisessa päässä kannattaa pitää kulmaplugia.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Tomtom
20.06.2016 10:39:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mieltä olette siitä pitääkö mikki olla (esim.) ruuvilla kiinni rungossa, lähinnä noin soinnin kannalta? Kuoressa kiinni ilman muuta mutta jos miettii korkeussäätöä puuhun menevällä ruuvilla niin eipä sitä säätövaraa aivan järjettömästi ole.
 
Mä teen ehkä niin että passaan mikit arviolta oikealle korkeudelle jollain "tukisysteemillä" jotta saan pikkasen tuntumaa soinnista ja kun oikea korkeus löytyy, vetäisen ne puuhun kiinni.
 
Noihin löytynee varmasti jonkunlainen sivusta kiinni tuleva tsydeemi joka mahdollistaa samanlaisen korkeussäädön kuin normi-humppareissakin, se olis varmaan paras vaihtoehto..
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
erty
20.06.2016 11:17:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Noihin löytynee varmasti jonkunlainen sivusta kiinni tuleva tsydeemi joka mahdollistaa samanlaisen korkeussäädön kuin normi-humppareissakin, se olis varmaan paras vaihtoehto..
 
Isolla pleksillä varustetut reissue Juniorit ja Classicit on toteutettu juurikin noin:
 
http://music-electronics-forum.com/ … nts/6916d1257877566-bottom-view.jpg
http://s429.photobucket.com/user/an … 20Classic%20Setup/IMG_1647.jpg.html
 
Noissa on irrotettava "baseplate", jonka avulla mikin saa myös pleksiin kiinni. Uskosin, että näitä tai vastaavia saa varaosanakin jostain.
 
Vanhoissa malleissa toteutus on hieman erilainen:
 
http://s35.photobucket.com/user/SLawing/media/P1000896.jpg.html
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «