Aihe: Epiphone Les Paul - pahvikannella?
1 2 3 4
Mika K
07.06.2004 09:39:57
Kyllä mä oon omani syynännyt läpi, ihan "oikeaa" puuta se on, tosin ei näytä ihan mahongilta kuitenkaan :o) Mutta tuo onkin wanhempi Epi.

Mun Dotissa on loimuvaahtera kansi. Näkyy sen verran hyvin nuo "juovat" tuossa pinnassa, että ei se mitään pahvia ainakaan voi olla.
fox
07.06.2004 11:05:09

Kyllä tähän vois sanoa paremminkin, että "kaikki" Koreassa tehdyn kitaran omistajat.

No sitähän KeljuK tuolla mainitsikin..=) Nimittäin samoista tehtaista noita tullee, Epiluuria ja Tookkaita. Suurina sarjoina tehtäessä varmasti tulee halvemmaks tuo "liimapuristekansi" kuin CNC-työstö oikeesta kokopuusta. Niin monesti lausuttu tyly totuus: kitaranrakennus suurissa sarjoissa ei ole hyväntekeväisyyttä, jos hinta on halpa niin sen on pakko jossain näkyä.... ;)
Snowblind
07.06.2004 11:38:29 (muokattu 07.06.2004 11:39:37)

Mullakin on fetissi japanialaisiin naikkosiin.

Ei se fetissi ole, ne sattuvat vain olemaan hyvän näköisiä...

Mulla ainakin meni usko Epiä kohtaan totaalisesti... Joskus kun sieltä kaupasta se lespa mukaan lähtee niin lavassa lukee joko japsiTokai tai ihan Gibson.
Nuo laavrochithan taitaa ihan kunnon keppejä olla eikä mitään pahvihässäköitä?
p130
07.06.2004 11:44:00

Nuo laavrochithan taitaa ihan kunnon keppejä olla eikä mitään pahvihässäköitä?

Japsit, joo... Mutta kuten joku jo tässkin threadissa mainitsi, korealaiset ovatkin sitten sitä samaa kuin kaikki muutkin...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen

HUUDA TOKAI STRATOA!
Da Make
07.06.2004 12:14:20 (muokattu 07.06.2004 14:00:58)
Kerran olen jopa _itse_ nähnyt Ibanezin RG "3 jotain" "FM" flame maple... oli vähän viilu kuprahtanut... No kai se 0.5mm lasketaan jo "kanneksi"... "solid".

edps. Tämä on konteksiin osin liittymätön teksti, ei vastine mihinkään viestiin.
Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä! EI OSTETA EQ PEDAALIA! ÄLÄ TARJOA!
fox
07.06.2004 12:48:17

Kerran olen nähnyt Ibanezin RG "3 jotain" "FM" flame maple... oli vähän viilu kuprahtanut... No kai se 0.5mm lasketaan jo "kanneksi"... "solid".

Niinkö mä sanoin, "jos hinta on halpa niin pakkohan sen on jossain näkyä".. =)
Mahdollisia säästökohteita on monia..
outo_O
07.06.2004 14:06:33
Yksi kitara miljoonien joukosssa ja joku menettää uskonsa merkkiin, mutta miljoonista ihmisistä 90% on täyttä paskaa.. ja hyvin menee
Interviewer: "ok, how long is band been together as Metallica?" James: "All since we started"
Mika K
07.06.2004 14:26:45 (muokattu 07.06.2004 14:27:52)
Mä tässä just ihailen Koreassa tehdyn Fenixini puolen tuuman loimuvaahterakantta... ;)

Aivan, kyllähän Koreassa hyviäkin kitaroita tehdään, se on selvä. Alkoi vain tässäkin threadissa tuleen sellasta juttua, että toi pahvikansi ois vain Epiphonen juttu. Uskon, että samanlaisia "pahvikitaroita" löytyy muistakin Korean poikain tuotteista.
Mika K
07.06.2004 14:30:13
Mulla ainakin meni usko Epiä kohtaan totaalisesti

Äläpäs ala yleistämään. Mulla on juuri tuon aikakauden Epi, jossa on kaunis loimuvaahterakansi.
PoLFus
07.06.2004 14:45:42

Että onneksi olkoon kaikki epifonistit, teillä on pahvikitara ;)

meitil on kyllä vaahtera kannellinen, ja ihan oikeaa puuta. Sunburstin läpi näkyy sYYt!
~ Seiska-ender ~
fox
07.06.2004 15:15:28

Uskon, että samanlaisia "pahvikitaroita" löytyy muistakin Korean poikain tuotteista.

Kuitenkin todennäköisimmin mallisarjan alapäästä ja sielläkin ainoostaan noista solid-colour väreistä... tosin mikään ei tietenkään estä vetäsemästä "fotoflame"-vinyyliä siihen päälle, sitte lakkaus ja vot..:) Uskoisin kuitenkin että niitä on vaan ja ainoostaan mallisarjan alapään vehkehissä..
Kunnes toisin todistetaan. Kannattaapa sitte kattella noita vanhempia soittimia..:)
p130
07.06.2004 15:48:19

Vaan mitenkähän on sitten Epin uuden Kiinan tehtaan tuotteiden laita? Oma tehdas, ei ainakaan enää voi syyttää alihankkijoita omituisuuksista. Valmistetaanko Epiphonea enää muualla kuin Kiinassa?

Onhan se tosi, että laatua tehdään missä vain jos olosuhteet ja materiaalit ovat kunnossa. Ei saa yleistää Korealaisiinkaan. Eikös Korea ole kuitenkin kustannustasoltaan nykyään esimerkiksi Meksikoa kalliimpi valmistusmaa? Luulisin nähneeni jossain vertailun... Jos joku osaa vahvistaa tai kumota niin olkaa hyvä!
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen

HUUDA TOKAI STRATOA!
KeljuK
07.06.2004 17:26:49
meitil on kyllä vaahtera kannellinen, ja ihan oikeaa puuta. Sunburstin läpi näkyy sYYt!

Tai loimuviilu.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
kupteri
07.06.2004 17:43:00

Tai loimuviilu.

Tällainen oli mun Epiluurin LP Studiossa (oisko vm-99). Yllättävän hämäävän aidon näköinen (kuva löytyy mm. mun omakuvasta - kerrankin valo osuu hyvin kitaraan), jos siis ei ole aitoa edes nähnyt. Mutta viilu mikä viilu. Nyt Gibsoniin lähemmin tutustuneena eron kyllä huomaa kaukaa.

No, budjettikitarahan ostetaankin just hinnan vuoksi. Kyllä siitä euromäärästä pitäisi tietää, ettei se ole aitoa nähnytkään :-)

"Jokainen kitara on hintansa väärti", näin taisi sanoa Soitin & Tarvikkeen myyjä joskus.
Friday Morning Waterloo kotisivut | mp3:sia
kulmahiomakone
07.06.2004 18:10:23
Vaan mitenkähän on sitten Epin uuden Kiinan tehtaan tuotteiden laita? Oma tehdas, ei ainakaan enää voi syyttää alihankkijoita omituisuuksista. Valmistetaanko Epiphonea enää muualla kuin Kiinassa?

Meikäläistäkin on alkanut sairaanloisesti kiehtoa nuo epit juuri sen oman tehtaan vuoksi. Perinteisestihän Aasiassa tehdyt kitarat ovat alihankkijoiden valmistamia, ei yhdelläkään länsimaalaisella merkillä ole siellä omaa tuotantoa ollut. Tai näin olen antanut itseni ymmärtää.

Pitäisi vain jostain penkoa selville, että mistä tunnistaa Epin uuden tehtaan tuotannon. Vähän väliä käyn paikallisessa soitinliikkeessä ihmettelemässä Epejä, mutta siellä kiertää tavara niin hitaasti, että kaikki Epit ovat vielä korealaisia.
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
LaXu
07.06.2004 18:27:12

Kyllä niitä yhä Koreassakin valmistetaan useammassa tehtaassa. Epillä on kuitenkin suuret markkinat maailmalla, eikä yksi tehdas varmaankaan pystyisi koko tarvetta täyttämään.

Kun katsoo tätä kuvaa Epiphonen Kiinan tehtaalta, niin kyllä nuo aika pitkälti ihan puuta näyttävät olevan.
http://www.epiphone.com/FactoryTour/qdtour17.html
trih
07.06.2004 18:37:03
Epin tehtaat ja kirjaimet sarjanumerossa:
DW = DeaWon (China)
EA = Gibson/QuingDao (China)
EE = Gibson/QuingDao (China)
I = Saein (Korea)
MC = Muse (China)
R = Peerless (Korea)
S = Samick (Korea)
SJ = SaeJung (China)
U = Unsung (Korea)
and
B stands for Bohêmia Musico-Delicia (Czech Republic)

Minä omistan S-alkuisen...
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
jari
07.06.2004 19:35:47
suosin suomalaista lämpöpuuta.
epissäni on sarjanumero 000*****
Timesby
07.06.2004 21:41:12

Whatta Fak. Missäköhän tehtaassa minun epiluuri on tehty, kun sarjanumero alkaa WF:llä. Sehr mystisch. Luulisi sen kyllä olevan kaukoidässä tehty, koska se oli melko halpa.
~Ensi kerralla Ikaros lentää yöllä.~ Jari Tervo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)