Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koch twintone 2 päätekytkentä ?
1
hallu
13.06.2016 13:01:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on pakko kysyä tietäisikö joku. ostin viimeviikolla otsikon vahvistimen j aolen siihen nyt tutustunut (tykkään kovasti) ja löytänyt ohjekirjankin, mutta muuta tietoa löytyy netistä aika rajallisesti. Olen olettanut, että tämä on ilman muuta AB-luokan vahvistin kun on näin iso (50W) ja tässä on stanbykytkinkin (nyt joku tietenkin sanoo ettei liity asiaan millään tavalla :-D ). Aloin siis selvittelemään miten tämän vahvistimen biasointi taptahtuu, kun tietenkin olen tämän olettanut myös fixedbias-tyyppiseksi kun on kerran AB-luokan vahvistinkin (siis minun mielikuvissani). Mutta törmäsin heti ongelmiin..
 
Nimittäin tietoa ei löydy. Luin ohjekirjan kannesta kanteen eikä siinä sanottu halastua sanaa asiasta (vaikka muuten se oli kyllä hyvä lukea. tuossahan on ominaisuuksia ihan hemmetisti eikä kaikki jutut todellakaan olisi tullut mieleen ilman ohjekirjaa ). Mutta siis ei tietoa tämän päätekytkennästä !?! mikä perkeleen salaisuus se on kun muissa vahvistimissa se ilmoitetaan suunnilleen ensimmäisenä.. vai olenko minä niin tyhmä etten ole sitä älynnyt??
 
Hämmennykseni tuli siitä, että löysin pari linkkiä jossa vihjattin (jos oikein ymmärsin) tämän olevan A-luokan päätekytkennällä. Ajattelin ensin, että siinä on varmaan tullut virhe kun Koch studiotone on A-luokan kytkennällä. Tuli mieleen, että studiotone XL on 40W vahvistin A-luokan kytkennällä niin ehkä se on mahdollista toteuttaa 50w niin, vaikka se vähän epätodennäköiseltä tuntuu. En kuitenkaan asiaan varmaa tietoa mistään löytänyt, niin ajattelin kysyä täältä kun tiedän, että teistä osa soittaa tällaisella ja sitten täällä on myös sellaisia tekijöitä jotka asian tietää. Tuossa vahvistimen manuaalissahan oli skeematkin tähän vahvariin, mutta minä niistä mitään ymmärrä :-D.
 
Toinen juttu, että mitä tuo Bontique tarkoittaa ? kun monissa artikkeleissa tämän vahvistimen yhteydessä tulee esille? sanakirja sanoo sen tarkoittavan putiikkia tai pientä kauppaa (soundtools myy näitä suomessa ja ei kai Kochin tehdas ole sieltä isoimmasta päästä?). Itse olen yhdistänyt sanan Bontique aina sellaisiin pienen sarjan (jopa customshopin tai käsintehdyn) hienoihin tuotteisiin. Kochia olen pitänyt aina sellaisena Marshallin ja Fenderin tapaisena rehtinä rokkityöläisen perustyökaluna. Onko kyse pelkästään mainosjargonista, vai viitataanko tuolla sanalla johonkin mitä en rajallisella kielitaidollani ymmärrä? oletan, että sillä halutaan vaan mainostaa ja suitsutella glooriaa tämän ympärille, mutta sanokaa jos asia ei ole niin :-).
 
No tuo eka kysymys on tärkeämpi jos joku tietää :-D. Minäkin kerron jos saan asian jostakin muualta selvitettyä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
high_society
13.06.2016 13:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valmistajalta nyt ainakin luulis saavan aika kattavaa/oikeaa tietoa.
http://www.koch-amps.com/support.html
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
harryk
13.06.2016 13:17:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukaisin koneen manuaalin pikaisesti läpi, enkä löytänyt mitään mainintaa pääteputkien biasoinnista. Oletettavasti Koch käyttää samaa kikkaa kuin Mesa Boogie, eli putkien bias on jo tehtaalla säädetty niin kylmäksi, että siihen voi laittaa melkein mitkä tahansa vastaavat putket ilman biasten säätöjä.
 
Tuo termi A-luokka on loppukädessä mainosjargonia. Hyvin harva push-pull-päätteellä varustettu kitaravahvistin toimii A-luokassa koko tehoalueella. Asian tekninen läpikäynti menee tavalliselle soittajalle luultavasti sen verran monimutkaiseksi, ettei sillä kannata vaivata päätään.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
tommiot
13.06.2016 13:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloin siis selvittelemään miten tämän vahvistimen biasointi taptahtuu, kun tietenkin olen tämän olettanut myös fixedbias-tyyppiseksi kun on kerran AB-luokan vahvistinkin (siis minun mielikuvissani).
 
Vahvistimen luokkakaan ei oikeastaan liity mitenkään siihen miten se biasoidaan (fixed/katodi) vaan ainoastaan toimintapisteeseen. AB-luokan vahvistin tai A-luokan vahvistin voidaan yhtälailla biasoida hilalta tai katodilta tai vaikka molemmilta samaan aikaan, vaikka katodibiasointi onkin varmasti yleisempää pienitehoisissa A-luokan vahvistimissa.
 
hallu
13.06.2016 13:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Valmistajalta nyt ainakin luulis saavan aika kattavaa/oikeaa tietoa.
http://www.koch-amps.com/support.html

 
No juu, olen vaan niin huono kielissä :-( että ihan hävettää. Jos mä laatisin tällaisen viestin:
 
" Dear Koch,
I buy secondhand twintone 2 komboamp and i love it :-D. Can you tell me, is it A- or AB ending ? and is fixed- or cathod bias ?
 
Your
Mika "
 
Niin mahtaisiko ne ymmärtää sen?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
13.06.2016 13:25:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Lukaisin koneen manuaalin pikaisesti läpi, enkä löytänyt mitään mainintaa pääteputkien biasoinnista. Oletettavasti Koch käyttää samaa kikkaa kuin Mesa Boogie, eli putkien bias on jo tehtaalla säädetty niin kylmäksi, että siihen voi laittaa melkein mitkä tahansa vastaavat putket ilman biasten säätöjä.
 
Tuo termi A-luokka on loppukädessä mainosjargonia. Hyvin harva push-pull-päätteellä varustettu kitaravahvistin toimii A-luokassa koko tehoalueella. Asian tekninen läpikäynti menee tavalliselle soittajalle luultavasti sen verran monimutkaiseksi, ettei sillä kannata vaivata päätään.

 
Okei, en siis lähetäkään Kochille tuota viestiä, vaan lakkaan vaivaamasta päätäni asialla :-D.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
13.06.2016 13:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Vahvistimen luokkakaan ei oikeastaan liity mitenkään siihen miten se biasoidaan (fixed/katodi) vaan ainoastaan toimintapisteeseen. AB-luokan vahvistin tai A-luokan vahvistin voidaan yhtälailla biasoida hilalta tai katodilta tai vaikka molemmilta samaan aikaan, vaikka katodibiasointi onkin varmasti yleisempää pienitehoisissa A-luokan vahvistimissa.
 
No niin mä vähän aavistelin, ajattelin vaan paljastaa tyhmyyteni, niin joku saattaa neuvoa minua (kuten tässä kävikin).
 
Jos siis oikein ymmärrän, niin koko juttu on enemmän tai vähemmän tulkinnanvarainen eikä yksiselitteistä vastausta ole (jonka kaltaiseni maallikko pystyisi tajuamaan). Ilmeisesti muutaman pääperiaatteen puitteissa päätekytkentä voidaan toteuttaa noin tsiljoonalla tavalla joiden läpikäymisessä ei tavallisen soittajan näkökulmasta ole mitään mieltä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
13.06.2016 13:32:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Lukaisin koneen manuaalin pikaisesti läpi, enkä löytänyt mitään mainintaa pääteputkien biasoinnista. Oletettavasti Koch käyttää samaa kikkaa kuin Mesa Boogie, eli putkien bias on jo tehtaalla säädetty niin kylmäksi, että siihen voi laittaa melkein mitkä tahansa vastaavat putket ilman biasten säätöjä.
 
Tuo termi A-luokka on loppukädessä mainosjargonia. Hyvin harva push-pull-päätteellä varustettu kitaravahvistin toimii A-luokassa koko tehoalueella. Asian tekninen läpikäynti menee tavalliselle soittajalle luultavasti sen verran monimutkaiseksi, ettei sillä kannata vaivata päätään.

 
Joo, tuli mieleeni, että näinkin jonkin mainosfilmin missä Koch itse leimaili putkia ja varmaan myykin niitä sitten kalliilla :-D pitänee kysyä soundtoolista. Eikös kylmäksi biasoidut pääteputket meinaa myös sitä, että niiden käyttöikä on pidempi kuin kuumalla päätteellä? siis soundiinhan tuo vaikuttaa eikös klassinen Marshallsärö ollut juurikin yhteydessä kuumaan loppupäähän? muistan jostakin lukeneeni tai joku ehkä kertoi minulle niin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
JeK
13.06.2016 23:32:26 (muokattu 13.06.2016 23:57:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twintonen konehuoneessa on "mittapisteet", kaksi vastusta joista mitataan yleismittarilla bias-arvo millivoltteina. En nyt muista ulkoa oliko se 30-40mV..tuon suuntainen merkintä kuitenkin ja lukee piirikortissa, toki siellä säätöpotikka on sitä varten. Suosittelisin kuitenkin viemään ammattilaiselle tarkistutettavaksi.
 
hallu
14.06.2016 00:03:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeK: Twintonen konehuoneessa on "mittapisteet", kaksi vastusta joista mitataan yleismittarilla bias-arvo millivoltteina. En nyt muista ulkoa oliko se 30-40mV..tuon suuntainen merkintä kuitenkin ja lukee piirikortissa, toki siellä säätöpotikka on sitä varten. Suosittelisin kuitenkin viemään ammattilaiselle tarkistutettavaksi.
 
Thänks :-) eli AB-luokan fixedbias kuten arvelinkin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
17.06.2016 11:13:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Valmistajalta nyt ainakin luulis saavan aika kattavaa/oikeaa tietoa.
http://www.koch-amps.com/support.html

 
Niin sitä luulisi. Olen nyt kaksi kertaa lähettänyt heille postia enkä ole saanut vastausta.... siis minkäänlaista. täydellinen radiohiljaisuus. Johtuukohan se siitä, että olen ostanut molemmat Kochini käytettynä.... ehkä ne vastaa vain uuden laitteen ostajalle... mene ja tiedä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
high_society
17.06.2016 12:01:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa aika erikoiselta, kun pajakaan ei ihan pienimmästä päästä kuiteskaan ole.
 
Kokeiles jollaan muulla sähköpostiosoitteella, jos vaikka jostain kumman syystä blokkaa nykyistäs tms.
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
hallu
17.06.2016 14:09:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Kuulostaa aika erikoiselta, kun pajakaan ei ihan pienimmästä päästä kuiteskaan ole.
 
Kokeiles jollaan muulla sähköpostiosoitteella, jos vaikka jostain kumman syystä blokkaa nykyistäs tms.

 
http://www.koch-amps.com/support.html tuolla lomakkeella lähetin kaksi viestiä jossa tiedustelin sarjanumeron perusteella laitteen valmistusvuotta. Lähetin nyt vielä ikkunan ylälaidan "sähköpostikuvakkeen" kautta tavallisen sähköposti ihan sähköpostiohjelmalla osoitteeseen info@koch-amps.com jään odottamaan josko ne siihen vastaisivat.
 
En oikein osaa englantia kunnolla. Lähetin tämmöisen viestin
 
"Dear Koch,
 
I buy secondhand Koch Twintone 2 comboamp from my friend and now i wonder know when it made. Serialnumber is 310201593 can you tell me when you made this amp? "
 
Saakohan ne selvää tuosta??
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
17.06.2016 14:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä varmasti saa...
 
They pass too much electricity. -SRV
hallu
17.06.2016 14:38:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kyllä varmasti saa...
 
Kiitos :-) jään siis odottamaan josko vastaavat jotakin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
high_society
17.06.2016 14:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeella googlilla:
 
The PC boards are designed in such a way, that the circuit is easy to follow. Furthermore, we added trim pots and measuring points to simplify the biasing process of the amp to make replacing tubes a quick 10 minute job.
 
Eli Jek vastas jo tuoho kysymykseen.
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
hallu
17.06.2016 15:12:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Nopeella googlilla:
 
The PC boards are designed in such a way, that the circuit is easy to follow. Furthermore, we added trim pots and measuring points to simplify the biasing process of the amp to make replacing tubes a quick 10 minute job.
 
Eli Jek vastas jo tuoho kysymykseen.

 
Suomeksi
"PC-levyt on suunniteltu siten, että piiri on helppo seurata. Lisäksi lisäsimme leikata kattiloita ja mittauspisteet yksinkertaistaa painottaminen prosessi amp tehdä korvaamalla putket nopea 10 minuutin työ"
 
Putkenvahtajalle tuo on ihan selvää pässinlihaa :-D mutta odotan vielä saisinko vahvistimen vuosimallista tietoa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
high_society
17.06.2016 15:17:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Suomeksi
"PC-levyt on suunniteltu siten, että piiri on helppo seurata. Lisäksi lisäsimme leikata kattiloita ja mittauspisteet yksinkertaistaa painottaminen prosessi amp tehdä korvaamalla putket nopea 10 minuutin työ"
 
Putkenvahtajalle tuo on ihan selvää pässinlihaa :-D mutta odotan vielä saisinko vahvistimen vuosimallista tietoa.

 
hahahaahahahaha pata kattilaa soimaa !!!!!
 
2005 esiteltiin tuo twintone 2 ja 2012 twintone 3.
Tarviiko sen tarkempaa tietoa jostaa enää?
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
hallu
17.06.2016 15:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: hahahaahahahaha pata kattilaa soimaa !!!!!
 
2005 esiteltiin tuo twintone 2 ja 2012 twintone 3.
Tarviiko sen tarkempaa tietoa jostaa enää?

 
No eiköhän näillä pärjätä :-D kiitoksia kaikesta vaivannäöstäsi sinulle ja kaikille muillekin. Mun tarttee nyt lähteä saundtsekkiin :-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
03.07.2016 09:47:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelen, että nostan jo ammoin käsitellyn aiheen uudelleen etusivulle, mutta kun noista mun kirjoituksista tässä ketjussa oli jo poistunut mahdollisuus muokata tekstiä jolla olisin voinut lisätä tämän loppukaneetin ilman koko ketjun nostoa etusivulle.
 
Katson velvollisuudekseni kuitenkin kertoa, että Koch vastasi viestiini.
 
----------------------/lainaus------------------------------------
 
"Comment
Dear Koch,
I buy secondhand twintone II komboamp and i love it :-D. Can you tell me, is it A- or AB class ending ? and is fixed- or cathod bias ?
 
Your
Mika Halvari
from Helsinki, Finland
 
PS: i love your old ampstyle and Jupiter is really cool, but i dont like new Twintone III amp looks. I hear its better higain sound, but its look.......... "
------------------------lainaus/---------------------------------
 
Ja Kochilta tuli vastaus:
 
------------------ /lainaus--------------------------------------
"Hello Mika,
 
Thanks!
It is a class AB power stage and the bias is adjustable with a bias trimmer on the PC board.
 
Met vriendelijke groet,
Mit freundlichen Grüßen,
Best Regards,
Koch Service Team"
 
--------------------lainaus/-------------------------------------
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «