kertokaapa näiden kitaran osien nimiä ja niiden selityksiä(mitä ne on niinku yleis kielellä) esim mikä on talla ja silta ja kaikki muutkin.. (Haulla en löytänyt kunnon topikkia mistä olis selvinny) life is pain...
so get used to it. |
tommiot 07.06.2004 16:07:50 (muokattu 07.06.2004 16:09:07) | |
---|
No talla on se palikka johon tulee kielet kiinni siellä bodyssä... Ja niitähän on sitten erilaisia, kiinteä-, vibratalla, floikkatalla... Mun mielestä kyllä kiintee on paras, tai ei ainakaan mulla oo tarvetta kammelle, niin mitä turhaan floikkaa hommata, kun siinä menee virittämisessä enemmän aikaa... Eikös silta=bridge=talla? |
Eemil 07.06.2004 17:37:01 | |
---|
|
seventh son 07.06.2004 17:44:41 | |
---|
life is pain...
so get used to it. |
Eemil 07.06.2004 17:47:55 | |
---|
tuo ei kerro mikä mikäkin on vaan miten ne sanotaan englanniksi... Kuten huomaat niin niitä on hyvin paljon. Listaa sieltä ne joita et tiedä niin saat paremmin apua. Ei kaikkia jaksa selittää jos siihen ei oikeasti ole tarvetta. |
seventh son 07.06.2004 18:03:22 | |
---|
aijaa no sori.... eli tässä on nyt näitä jonku verran. selittäkää. headstock - lapa nut - kielisilta, satula pot - potentiometri spring - jousi string guide - kielenohjain life is pain...
so get used to it. |
tommiot 07.06.2004 18:11:14 | |
---|
pot - potentiometri Potikka, eli säätövastus. Yleensä löytyy ainakin volume- ja tonepotikat. Niillä voi sitten kaikkea säätää... |
Eemil 07.06.2004 18:13:01 | |
---|
aijaa no sori.... eli tässä on nyt näitä jonku verran. selittäkää. headstock - lapa nut - kielisilta, satula pot - potentiometri spring - jousi string guide - kielenohjain Lapa on tuo osa kitarasta jossa virityskoneisto sijaitsee. Satuloita on ylä- ja alasatula. Näiden satuloiden päällä kieli sitten lepää vaikka onkin kiinni aina virityskoneistossa ja tallassa. Potentiometri on jotain ydinfyysikoiden juttuja jota ei varmaan koskaan tarvitse tuolla nimellä käyttää. Jousi on jousi. Esim. tallassa voi olla jousia. Kielenohjain ei sano mulle mitään. Arvata voisin mutta en viitsi. |
Eemil 07.06.2004 18:13:33 | |
---|
Potikka, eli säätövastus. Yleensä löytyy ainakin volume- ja tonepotikat. Niillä voi sitten kaikkea säätää... Sitäkö se tarkoittaa? Olin siis oikeassa. |
tommiot 07.06.2004 18:15:44 | |
---|
Sitäkö se tarkoittaa? Olin siis oikeassa. Heh en mä tiedä :P Se tuli ekana mieleen... potikka on niin itsestäänselvyys että se on vaikee selittää :D |
Safaweb 07.06.2004 22:00:24 (muokattu 07.06.2004 22:01:16) | |
---|
string guide - kielenohjain Kieltenohjain on kitaran lavassa se metallinen pala, joka ohjaa kielet virityskoneiston tappeihin niin, että kielet kiertyvät tappeihin laskevasti. Tuollainen laitetaan yleensä E- ja H-kielen eteen, joskus myös D:n ja G:n eteen. Floikkasysteemissä kaikilla kielillä on yhteinen kieltenohjain. Basistit: tyhmiä ja hiljaisia
Rumpalit: tyhmiä ja äänekkäitä
Kitaristit: itserakkaita
Kosketinsoittajat: haluaisivat olla kitaristeja
Laulajat: eivät kertakaikkiaan vaan osaa soittaa mitään
|
poppamies 08.06.2004 10:29:26 | |
---|
...Satuloita on ylä- ja alasatula... Minusta pitää puhua satulasta (otelaudan päässä) ja tallasta (bodyn päässä). Ei bodyn päässä voi puhua "satulasta". Se on tallaluu siellä päässä ja satulaluu toisessa päässä. "G-strings are for strippers" |
Miikathebest 08.06.2004 12:21:06 (muokattu 08.06.2004 12:27:44) | |
---|
Minusta pitää puhua satulasta (otelaudan päässä) ja tallasta (bodyn päässä). Ei bodyn päässä voi puhua "satulasta". Se on tallaluu siellä päässä ja satulaluu toisessa päässä. ...ja näin siis useimmissa akustisissa kitaroissa. Sähkökitarassa ei ole (yleensä) tallaluuta. Potikalla kuulee joskus tarkoitettavan myös sitä pelkkää nuppia(engl. knob), joka kiinnitetään siihen potentiometrin/säätövastuksen "tankoon". Potikat mitkä potikat. Selkeää olisi käyttää termejä potentiometri ja potentiometrinuppi. No joo... käyttäkää mitä haluatte. |
paavi 08.06.2004 13:24:14 | |
---|
http://www.google.fi/search?q=kitar … osat&ie=UTF-8&hl=fi&lr= Kannattaa aina toki kysyä täältäkin, mutta vinkkinä vaan, että kun laitat kysymyksesi otsikon suoraan googleen, saat ensimmäiseksi eteesi sivun, jossa näytetään oikein kuvan kanssa, mikä on talla ja satula. Joka tapauksessa täältähän aina saa sitten sitä monipuolisempaa viime käden tietoa ja mielipiteitä. Aluksi kannattaa kuitenkin kokeilla, mitä löytyy koko netistä. |