Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran vireen vaihtaminen haitallista?
1
Japex10
14.06.2016 21:08:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
1. Pitääkö kitara säätää uudelleen kun virettä vaihtaa esim. Kaularaudan säätäminen tai intonaation säätö?
 
2. Olen miettinyt sitä jos virettä vaihtaa usein niin voiko kitara vaurioitua kaulasta jotenkin kun jännitteet muuttuu usein?
 
3. Vai Kannataisiko siis olla kaksi kitaraa ja pitää niitä eri vireissä jolloin ei tarvitsisi, niin paljon säätää ja pelätä kitaroiden hajoamista?
 
Olen kuullut monia tarinoita tästä ja kiinnostaisi tietää lisää muiden mielipiteitä.
 
hallu
14.06.2016 21:15:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Japex10: Hei!
 
1. Pitääkö kitara säätää uudelleen kun virettä vaihtaa esim. Kaularaudan säätäminen tai intonaation säätö?
 
2. Olen miettinyt sitä jos virettä vaihtaa usein niin voiko kitara vaurioitua kaulasta jotenkin kun jännitteet muuttuu usein?
 
3. Vai Kannataisiko siis olla kaksi kitaraa ja pitää niitä eri vireissä jolloin ei tarvitsisi, niin paljon säätää ja pelätä kitaroiden hajoamista?
 
Olen kuullut monia tarinoita tästä ja kiinnostaisi tietää lisää muiden mielipiteitä.

 
1. voi joutua säätämään jos joutuu. sittenhän näet meneekö säädöt pieleen, mahdolista on että intonaatiota voi joutua hiukan korjailemaan, mutta pidän sitä aika epätodennäköisenä. Kaularassia voi joutua trimmammaan, jos haluaa pitää matalaa actionia. Korkealla actionilla voi taleranssit riittää pieneen vaihteluun kielten jännitteessä
 
2. ei voi vaurioitua virittele rauhassa
 
3. kitara eri vireille on ihan näppärää, mutta ei välttämätöntä
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Japex10
14.06.2016 21:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: 1. voi joutua säätämään jos joutuu. sittenhän näet meneekö säädöt pieleen, mahdolista on että intonaatiota voi joutua hiukan korjailemaan, mutta pidän sitä aika epätodennäköisenä. Kaularassia voi joutua trimmammaan, jos haluaa pitää matalaa actionia. Korkealla actionilla voi taleranssit riittää pieneen vaihteluun kielten jännitteessä
 
2. ei voi vaurioitua virittele rauhassa
 
3. kitara eri vireille on ihan näppärää, mutta ei välttämätöntä

 
Kiitos vastauksista!
 
En ole huomannut että kitara olisikaan vaurioitunut vireen vaihtamisesta mutta haluisin varmistaa ettei pitkässä juoksussa tapahdu kalliille soittimelle mitään.
 
tender.insanity
15.06.2016 08:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Japex10:
2. Olen miettinyt sitä jos virettä vaihtaa usein niin voiko kitara vaurioitua kaulasta jotenkin kun jännitteet muuttuu usein?

 
Jos jännitteiden muuttuminen olisi oleellista, niin kukaan ei ikinä ottaisi kieliä pois ja putsaisi otelautaa. Jopa kielen katkeaminen kesken soiton voisi olla kohtalokasta koko soittimelle.
 
Gary Enfield
15.06.2016 19:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Japex10: Hei!
 
1. Pitääkö kitara säätää uudelleen kun virettä vaihtaa esim. Kaularaudan säätäminen tai intonaation säätö?
 
2. Olen miettinyt sitä jos virettä vaihtaa usein niin voiko kitara vaurioitua kaulasta jotenkin kun jännitteet muuttuu usein?
 
3. Vai Kannataisiko siis olla kaksi kitaraa ja pitää niitä eri vireissä jolloin ei tarvitsisi, niin paljon säätää ja pelätä kitaroiden hajoamista?
 
Olen kuullut monia tarinoita tästä ja kiinnostaisi tietää lisää muiden mielipiteitä.

 
Akustisen kanssa ei ole ollut mainittavaa intonaation heittoa, e-kitaralla jonkun verran. Itse pidän yhtä akustista eri vireessä ihan vaan mukavuussyistä ja kun sattuu olemaan ylimääräinen akkari.
Kielet kuluu nopeammin kun usein vaihtaa virettä.
 
Dundee
17.06.2016 15:33:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös standardivireellä sähkiksessä ole kaulalle n. 100kg pitkittäinen veto? Paljonkohan tuo pienenee jos tiputtaa sävelaskeleen matalempaan vireeseen. Ihan näin kuriositeettina :)
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
hallu
18.06.2016 14:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dundee: Eikös standardivireellä sähkiksessä ole kaulalle n. 100kg pitkittäinen veto? Paljonkohan tuo pienenee jos tiputtaa sävelaskeleen matalempaan vireeseen. Ihan näin kuriositeettina :)
 
Kai se riippuu vähän kielien paksuudesta. 100 kiloa kuulostaa paljolta, olisiko sitä niin paljon?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tender.insanity
18.06.2016 16:55:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kai se riippuu vähän kielien paksuudesta. 100 kiloa kuulostaa paljolta, olisiko sitä niin paljon?
 
http://stringtensionpro.com
 
Oma käyttämä setti antaa 38,31kg normivireessä 6-kielisellä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «