Aihe: Behringer X18, XR18 ja X AIR
1 2 3 4 5 614 15 16 17 18
Nanne
30.05.2016 15:36:39
Noniin laite lähti tänään maahantuojalle huoltoon kun hävisi virrat kesken hommien tuossa sunnuntaina eikä enää eloa tullut :)) mutta kyllä siitä iloa on puoli vuotta ollut senkin edestä, aivan loistava laite kaikinpuolin niin studioon kuin live hommiinkin ei häpeä äänenlaadussa arvokkaammille pylpyttimille juurikaan.
rintapek
30.05.2016 17:00:51

Nanne: Noniin laite lähti tänään maahantuojalle huoltoon kun hävisi virrat kesken hommien tuossa sunnuntaina eikä enää eloa tullut :)) mutta kyllä siitä iloa on puoli vuotta ollut senkin edestä, aivan loistava laite kaikinpuolin niin studioon kuin live hommiinkin ei häpeä äänenlaadussa arvokkaammille pylpyttimille juurikaan.

Tossa on se, että sä et tee hittojakaan vehkeellä joka sanoo sopimuksen irti kesken keikan.

Laite on helvetin kaukana loistavasta jos se ei kestä kuin puoli vuotta.

Hääväelle on ihan turha sanoa, että meillä on mikserissä kolmen vuoden takuu ja otetaan nää häät uusiksi kun tää vehje palaa takuuhuollosta.
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
htm
30.05.2016 17:55:37 (muokattu 30.05.2016 17:57:03)

rintapek: Tossa on se, että sä et tee hittojakaan vehkeellä joka sanoo sopimuksen irti kesken keikan.

Hääväelle on ihan turha sanoa, että meillä on mikserissä kolmen vuoden takuu ja otetaan nää häät uusiksi kun tää vehje palaa takuuhuollosta.

Mä yritän pitää backupit kaikesta mahdolllisesta mukana, jotta homman saa vedettyä himaan ainakin jollakin tasolla. Pikkumikseri, jolla saa laulut kuuluviin tarvittaessa, monitoreilla voi paikata yläpäitä, ilman subbareita selviää, mikkejä ja piuhoja aina varalla, joku palikka jolla kitaran ja basson saa linjaan jne...

plus tietenkin jesaria, yleismittari, työkaluja, sulakkeita, pattereita, kieliä, plektroja...
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Nanne
01.06.2016 14:48:11
rintapek: Tossa on se, että sä et tee hittojakaan vehkeellä joka sanoo sopimuksen irti kesken keikan.

Näinhän se on, varalaitetta pidän yleensä aina mukana ihan kaiken varalta, tämä onneks sattui ihan studion puolella ja vielä omissa hommissa niin ei onneksi suurempaa katastrofia tällä kertaa.. :)
Nuuska
04.06.2016 22:29:14
Tervehdys

jos yksi laite hajoaa puolessa vuodessa, ei se kerro kokonaisuudesta mitään. Sen takiahan kaikilla on takuut - Behkulla peräti kolme vuotta.

Monen tunnetun ja arvostetun valmistajan laitteita on hajonnut kesken isoja konsertteja.

Itselläni hajosi ammoin uusi Studerin nauhuri kolmen kuukauden kohdalla - virtalähdevika siinäkin. Sen jälkeen se onkin toiminut noin neljäkymmentä vuotta hyvin...
U.Honey
12.06.2016 17:43:15 (muokattu 12.06.2016 17:43:45)
Kuinka monta erillistä monitorimiksausta X Air:lla pystyy tekemään? Jos on esim. 8 soittajaa niin voiko jokainen tehdä itselleen oman monitorimiksauksen? Entäpä jos halutaan stereomiksaus jokaiselle?
My name is Baron, U.Honey Baron.
Rumpalisti
12.06.2016 19:16:35
U.Honey: Kuinka monta erillistä monitorimiksausta X Air:lla pystyy tekemään? Jos on esim. 8 soittajaa niin voiko jokainen tehdä itselleen oman monitorimiksauksen? Entäpä jos halutaan stereomiksaus jokaiselle?

Monitorilähtöjä eli AUXeja XR18 mallissa on 6. Noilla saa siis 6 monomiksausta tai kolme stereomiksausta. Huomionarvionen asia tuossa XR18 mallissa on se, että siinä on ultranet-liitäntä, johon saa kiinni noita Behringerin Powerplay P16-M pikkumiksereitä. Noilla tekee mukavasti korvamonitorimiksauksia jotka niitä tarvitsevat. http://www.thomann.de/fi/behringer_powerplay_p16m_personal_mixer.htm
Noita saa ketjutettua aika monta peräkkäin ja konainen saa tehtyä juuri sellaisen miksauksen kuin haluaa, vaikuttamatta muiden miksauksiin.
Jo vuosia päämäärätöntä paukuttamista... :)
U.Honey
12.06.2016 19:59:49 (muokattu 12.06.2016 20:01:50)
Rumpalisti: Monitorilähtöjä eli AUXeja XR18 mallissa on 6. Noilla saa siis 6 monomiksausta tai kolme stereomiksausta. Huomionarvionen asia tuossa XR18 mallissa on se, että siinä on ultranet-liitäntä, johon saa kiinni noita Behringerin Powerplay P16-M pikkumiksereitä. Noilla tekee mukavasti korvamonitorimiksauksia jotka niitä tarvitsevat. http://www.thomann.de/fi/behringer_powerplay_p16m_personal_mixer.htm
Noita saa ketjutettua aika monta peräkkäin ja konainen saa tehtyä juuri sellaisen miksauksen kuin haluaa, vaikuttamatta muiden miksauksiin.

Ok, kiitoksia.

Vähän asian vierestä, mutta mietin tilannetta jossa koko bändillä on korvamonitorit, ja AUX:ien asetukset on X Airin muistissa. Nyt kun mennään keikalle, niin ei tarvitse säätää monitorimiksauksen kanssa kun oikeat asetukset on etukäteen tallennettu mikserin muistiin. Homma toimii varmaan hienosti jos bändi miksaa itse myös saliäänen ja X Air toimii PA:n mikserinä. Mutta, entäpä jos on tilanne että keikkapaikalla on PA ja miksaaja talon puolesta. Bändi haluaisi edelleen hoitaa monitorimiksauksen itse koska salimiksaaja ei todennäköisesti tunne bändiä tai ei ehdi virittää monitorimiksausta kohdalleen. Eli siis, bändi haluaa hoitaa lavamiksausen itse X Air:lla ja korvamonitoreilla, ja äänimies hoitaa saliäänen. Kuinka tämä onnistuu? Eikö ongelma ole että kun esim laulajan mikrofonijohto menee X Airiin niin siinä pitäis olla joku splitteri jotta saman laulusignaalin saa kytkettyä 'snakeen' ja sitä kautta PA:n mikseriin?
My name is Baron, U.Honey Baron.
harza1
28.07.2016 12:27:59
Tulin uutena jäsenenä ihmettelemään laitteen mahdollisuusia. Voiko miksauksen tehdä esim. läppärillä ja jatkaa samaa miksausta keikan aikana iPad tabletilta? Ja miten toi synkkaus tehdään?
sepisti
28.07.2016 14:07:12
harza1: Tulin uutena jäsenenä ihmettelemään laitteen mahdollisuusia. Voiko miksauksen tehdä esim. läppärillä ja jatkaa samaa miksausta keikan aikana iPad tabletilta? Ja miten toi synkkaus tehdään?

Voi jatkaa ipadilla. Kaikilla laitteilla liitytään mikserin wifiin, jonka jälkeen käynnistetään Xair-ohjelma. Jos olet ensin miksannut tietokoneella, iPadin ohjelma hakee aina käynnistyessään mikserissä sillä hetkellä käytössä olevat asetukset. Tietokoneella käytettävä ohjelma kysyy käynnistyksen yhteydessä, haluatko käyttää mikserissä sillä hetkellä olevia asetuksia, vai ladata suoraan tietokoneessa olevat asetukset mikseriin.
Mikseriin voi olla kytkeytyneenä useampi langaton laite yhtäaikaa.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
xerxes
01.08.2016 11:22:34
U.Honey: Eli siis, bändi haluaa hoitaa lavamiksausen itse X Air:lla ja korvamonitoreilla, ja äänimies hoitaa saliäänen. Kuinka tämä onnistuu? Eikö ongelma ole että kun esim laulajan mikrofonijohto menee X Airiin niin siinä pitäis olla joku splitteri jotta saman laulusignaalin saa kytkettyä 'snakeen' ja sitä kautta PA:n mikseriin?

Miksi se äänimies ei saisi/voisi käyttää sitä xairia? Siis miksata vaikkapa omalla tabletillaan? Tuli vaan mieleen, kun siihen nyt kuitenkin saa niitä vekottimia useampia kiinni. Sitten vaan tarvii saada se varsinainen pa-signaali jotenkin kaiuttimiin. Vois ehkä olla helepompi rakennella.
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
Niq
26.09.2016 08:30:08

Ensimmäinen keikka X Airilla takana, muuten meni hyvin, mutta ajoittain takkuili hieman, ilmeisesti Wifin osalta. Oli läppäri ja kaksi tabletta kiinni ja pariin kertaan vehjes tiputti kaikki pois yhteyksistä, alkoi ensin mittarit tökkiä ja sitten tipahti laitteet kyydistä.

Tarkoituksena oli nauhoittaa keikka, mutta kun kytkin USB:lla X Airin läppäriin kiinni ja laitoin Reaperin käyntiin, niin tuntui että tuo paheni ja kun tietokoneella tapahtui jotain, se tuntui vaikuttavan myös mikserin käyttäytymiseen ts. hidastumiseen.

Liekö korjattavissa ulkoisella Wifi-reitittimellä, onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Rumpalisti
26.09.2016 11:26:49
Niq: Liekö korjattavissa ulkoisella Wifi-reitittimellä, onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

Itse olen lähes aina käyttänyt ulkoista reititintä, eikä juuri koskaan mitään vastaavia ongelmia. Kannattaa hommata tarpeeksi laadukas routteri. Sen olen huomannut, että Applen Airport express ei toimi hyvin tuon kanssa. Tai toimii sitten kun se ensin löytää tuon mikserin. Tästä syystä siirryin käyttämään toisen merkkisiä routtereita ja homma toimii kun junan vessa.
Jo vuosia päämäärätöntä paukuttamista... :)
sepisti
26.09.2016 18:38:19
Niq: Ensimmäinen keikka X Airilla takana, muuten meni hyvin, mutta ajoittain takkuili hieman, ilmeisesti Wifin osalta. Oli läppäri ja kaksi tabletta kiinni ja pariin kertaan vehjes tiputti kaikki pois yhteyksistä, alkoi ensin mittarit tökkiä ja sitten tipahti laitteet kyydistä.

Tarkoituksena oli nauhoittaa keikka, mutta kun kytkin USB:lla X Airin läppäriin kiinni ja laitoin Reaperin käyntiin, niin tuntui että tuo paheni ja kun tietokoneella tapahtui jotain, se tuntui vaikuttavan myös mikserin käyttäytymiseen ts. hidastumiseen.

Liekö korjattavissa ulkoisella Wifi-reitittimellä, onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

Oliko laiteet miten kaukana mikseristä? Mulla teki samaa temppua vaikka olin parin metrin päässä mikseristä, mutta olin unohtanut nostaa antennin ylös roudauksen jälkeen. Antenni ylös ja taas mentiin.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Vilhelmus
27.09.2016 14:30:15 (muokattu 27.09.2016 14:31:23)

Omalla kohdalla hommat eskaloituvat niin, että alkaa olla kohta ajankohtaista hankkia X AIR XR18.

Jos joku keksii jotain haukuttavaa oman käyttöni suhteen, nyt olisi vielä aikaa antaa tulla :)

Meillä(kin) siis ko. vehje korvaisi vanhan Yamahan 01V:n covertrion käytössä. Vedetään kaikki suoraan linjaan sähkörumpuja myöten, mihin nykytekniikan käyttäminen miksausosastollakin sopii kuin joku klisevertaus. Miksaamme itse. Jammu toimii hyvin, mutta kaiken uutuudenviehätyksen lisäksi Behkussa kutsuu käytännön puolesta kovasti yksinkertaisesti gain-asetustenkin tallennettavuus sekä tietenkin koko (duokeikoille kun ei Jammua ole jaksanut raahata, tän jaksaisi).

Tarkoitus olisi ostaa joku edullinen (korkeintaan 200€) android-tabletti pelkästään miksauskäyttöön.

Mitä tulee reitittimeen, sellaista en haluaisi hankkia kuin pakon edessä. Käyttäjäkokemuksiin perustuen, uskotteko moista tarvittavan, kun:
- perussäätöjen löytämisen (tyyliin treenis + eka keikka) jälkeen miksaaminen tulee olemaan hyvin pieniä hienosäätöjä jos niitäkään (eniten monitoriosastolla)
- kaikkea (eli sitä vähää) ei ole aina ihan pakollista miksata salin puolelta (lue: kaukana itse Behkusta)
- keikkojen aikana muutoksia ei 99-prosenttisesti tehdä (pl. esim yleisvolan nosto settien välissä)?
Jäätävä mänkkinen.
Antti1
27.09.2016 22:47:04
Vilhelmus: Omalla kohdalla hommat eskaloituvat niin, että alkaa olla kohta ajankohtaista hankkia X AIR XR18.

Mulla on vähän samanlaisia ajatuksia ja itseasiassa duo-, tai triomeininkiä myös mielessä. Synapohjalta koko juttu ja mun visioissani sit siihen muita instrumentteja mukaan biisikohtaisesti. Paljon kuitenkin kamaa sekvensseriltä, ei edes oikeaa rumpalia sähköpannuineen.

Mua mietityttää kovasti jonkinlaisen monttuihinkin vaikuttavan mastervolan, tai mute-painikkeiden puuttuminen. Ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, kuin korvat verta vuotaen juosta repimään johtoja irti, jos kamat jostain käsittämättömästä syystä ulvahtavat kiertoon ja langaton homostelu katkeaa samalla herkellä. Onko jollain jotain ajatuksia tähän?
miksaajasetä
27.09.2016 23:05:07
Antti1: Mua mietityttää kovasti jonkinlaisen monttuihinkin vaikuttavan mastervolan, tai mute-painikkeiden puuttuminen. Ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, kuin korvat verta vuotaen juosta repimään johtoja irti, jos kamat jostain käsittämättömästä syystä ulvahtavat kiertoon ja langaton homostelu katkeaa samalla herkellä. Onko jollain jotain ajatuksia tähän?

Yksi vaihtoehto tähän on tietysti hankkia pykälää isompi X32Rack. Siinä on mastervolumelle kierrettävä nuppi ja toinen, johon voi valita vaikka sen monitorilähdön. Hintaa tulee toki hieman enemmän.
Niq
28.09.2016 11:56:59

Meillä X18 korvasi juurikin 01V:n. Joskus on miksaaja keikalla, joskus miksataan itse. X18 siis on se pöytämalli, joka oli 200€ halvempi kuin XR18 ja erot käytännössä on auxeissa balansoidut jakit liittimenä, siinä missä XR18 on XLR ja sitten tuo ulkoinen wifi-antenni.

Heitettiin keikkaa melko isossa salissa ja kun tuo jumitus tapahtui, niin kaveri oli n. 25 metrin päässä salin toisella puolella ja itse olin tablettini kanssa metrin päässä mikseristä. Molemmat siis jumitteli hetken ja putosivat pois yhteydestä. Itse ajattelin jatkossa pitää läppäriä suoraan verkkokaapelilla mikserissä kiinni jo senkin takia, että ihan kaikkia ominaisuuksia ei toistaiseksi ole noihin tabletti-appeihin saatavissa (tai sitten en osaa) ja muutenkin perussetit on helpompi omasta mielestä raapia kuntoon klassisesti hiirellä.

Ajattelin myös hommata kaveriksi tuollaisen Behringerin BCR2000 tai vastaavan midikontrollerin, jolla saisi jokaisen input- ja output- faderin omaan potikkaansa sekä outputtien mutet nappien alle siltä varalta jos noin käy, että tabletti/pc putoaa yhteydestä ja alkaa kauhea kierto tms.
Vilhelmus
28.09.2016 13:01:46 (muokattu 28.09.2016 13:25:20)

Niq: Heitettiin keikkaa melko isossa salissa ja kun tuo jumitus tapahtui, niin kaveri oli n. 25 metrin päässä salin toisella puolella ja itse olin tablettini kanssa metrin päässä mikseristä. Molemmat siis jumitteli hetken ja putosivat pois yhteydestä.

Eikös kuitenkin niin, että vaikka yhteys putoaa, niin kaikki asetukset silti säilyvät? Ihan siis varmistan.

Ite aattelin siis treeniksellä tai erillisissä PA-treeneissä käyttää koko kattauksen valmisteluun vaikka ihan omaa pöytäkonetta hiirineen päivineen, ja sitten tabletilla tehdä vaan ne mahdolliset pikkuhienosäädöt keikkakohtaisesti.
Jäätävä mänkkinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)