Muusikoiden.net
30.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Luotettavat kitaravahvistimet
1 2 3 4 5
Metalkallo
11.06.2016 22:39:00 (muokattu 11.06.2016 22:40:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänne ketjuun voi kerätä ehdotuksia ja kertomuksia luotettavista kitaravahvistimista jotka ei hajoa niin vain, jos sellaisia on? On niitä... Onhan? Varsinkin comboja. Jotkut vahvistimethan saattaa kestää isältä pojalle, mitä ne on?
 
Tässä vaan pyörinyt ajatus vahvistimen luotettavuudesta niin ajattelin tehdä tämmöisen ketjun.
 
Itse voisinkin heti kysyä mikä Fender combo olisi erittäin luotettava? Putki sellainen. point-to point aina plussaa, mutta ei pakko.
 
Entäs onko mitään Fenderin kaltaisia luotettavia?
 
Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille.
high_society
11.06.2016 23:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crate on ihan vitun luotettava merkki.
Mikä tekee jostain epäluotettavan?
Peace!
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
iec
11.06.2016 23:51:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta muiden kokemusten ja Bluetonen nettisivujen perusteella sanoisin että Bluetonen vahvarit on tehty kestämään isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle.
 
Vahvarit ovat point to point-rakenteella tehtyjä ja paja on sen verran pieni, että mainetta ei voi menettää tekemällä huonoa laatua.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Rämppy
12.06.2016 00:04:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Fenderin usa- ja meksikovalmisteiset putkistyket ovat luotettavia, oli sisällä painettua piirilevyä tai point to point. Tutuillani on yli neljännesvuosisadan jatkuvassa käytössä olleita piirilevy-fenkkuja eikä niissä ole ollut isompia murheita. Mullakaan ei ole koskaan ollut fenkkujen kanssa ongelmia.Silloin tällöin jotain pientä on korjattu, mutta kaiken kaikkiaan munsta ovat luotettavaa laatua.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
12.06.2016 00:17:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mun mielestä Fenderin usa- ja meksikovalmisteiset putkistyket ovat luotettavia, oli sisällä painettua piirilevyä tai point to point. Tutuillani on yli neljännesvuosisadan jatkuvassa käytössä olleita piirilevy-fenkkuja eikä niissä ole ollut isompia murheita. Mullakaan ei ole koskaan ollut fenkkujen kanssa ongelmia.Silloin tällöin jotain pientä on korjattu, mutta kaiken kaikkiaan munsta ovat luotettavaa laatua.
 
Ei piirilevyt tee mistään vahvistimesta epäluotettavaa. Marshallit on tehty piirilevyillä jostain seitkyt/kaheksankytluvulta lähtien ja Fenderit taitaa olla piirilevyvehkeitä kaheksankytluvulta alkaen.
 
Vahvistimen luotettavuuteen vaikuttaa rakenne, mutta kaikkein eniten miten sitä on pidetty ja onko huollettu säännöllisesti (tai edes silloin kun on huollon tarvetta). Vahvistimen rikkoutumiseen vaikuttaa tosi moni asia ja usein vahvistimesta voi vikaantua joku pikkujuttu, joka tuntuu liian vähäpätöiseltä korjata, mutta se alkaakin huomaamatta rasittaa muita juttuja ympäriltään ja lopulta ne muutkin jutut alkaa antaa periksi ja soittaja ihmettelee että "mikähän hitto tässä hurisee ja paukkuu".
 
Itselläni on ollut useampi Fendervahvistin, jotka ovat kestäneet hyvin käyttöä ja ihan keikkaelämääkin. Mulla oli DeanMarkley, joka oli todella kestävä ja hyvin suunniteltu ja rekennettu laite ja se kestikin vuosia huonoakin kohtelua.
 
Käyttämättömyyttä vahvistimet kestävät huonosti (siellä alkaa liitokset hapettua eivätkä johda virtaa samalla tavalla ja aiheuttaa ylikuumenemista etc.) mutta siihenkin vaikuttaa miten niitä säilyttää jossain kosteassa maakellarissa jossa lämpötila vaihtelee rajusti, voisi olla vahvistimen kannalta viheliäisin mahdollinen säilytyspaikka.
 
Ehkä vahvistimen kestoa ei voikaan päätellä sen merkistä, vaan peilistä (miten olet vahvistintasi kohdellut).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Metalkallo
12.06.2016 00:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tekee epäluotettavan? Se ainakin jos on mennyt sama laite rikki monia kertoja, mutta ei sekään nyt tarkoita välttämättä että ne kaikki olisi viallisia tietenkään. Antaa silti osviittaa.
 
Bluetonen on varmasti hyviä juu, ja ostaisin jos olis varaa, trust me.
 
Fender hot rod deluxe:ssa näyttäisi olevan joitakin huonolaatuisia osia kait, ainakin y-tuben yhden korjaajan videon mukaan.
https://www.youtube.com/watch?v=3259fb4w37I
 
Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille.
Ossi
12.06.2016 00:42:13 (muokattu 12.06.2016 01:02:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:Ehkä vahvistimen kestoa ei voikaan päätellä sen merkistä, vaan peilistä (miten olet vahvistintasi kohdellut).
 
Oon hyvin pitkälle samaa mieltä.
 
Evidenssinä esim. 40-vuotias engelsmanni putkistyrkkari ja kymmenkunta vuotta nuorempi amerikkalainen kapine. Kumpikin on toiminut moitteetta näihin päiviin.
 
P.S. Jälkimmäisestä taisi kosahtaa pääteputki (Sovtek) vuosia sitten kesken keikan, mutta sittemmin on pelittänyt ongelmitta. Ensimmäisinä mahdollisina vikaantuvina vehkeinä voisin kuvitella esim. värkkejä, joissa jalkakytkimellä vaihdellaan kanavaa, kaikua, efektiluuppia tms. Siellä on monesti mukana jännitteohjattua diodia, vähemmän robustia miniatyyrirelettä yms. Tosin, tuollaisiakin vehkeitä on itsellä käytössä hela tiden ilman probleemia.
 
aristoteles666
12.06.2016 03:58:43 (muokattu 12.06.2016 04:00:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ossi: Oon hyvin pitkälle samaa mieltä.
 
Evidenssinä esim. 40-vuotias engelsmanni putkistyrkkari ja kymmenkunta vuotta nuorempi amerikkalainen kapine. Kumpikin on toiminut moitteetta näihin päiviin.
 
P.S. Jälkimmäisestä taisi kosahtaa pääteputki (Sovtek) vuosia sitten kesken keikan, mutta sittemmin on pelittänyt ongelmitta. Ensimmäisinä mahdollisina vikaantuvina vehkeinä voisin kuvitella esim. värkkejä, joissa jalkakytkimellä vaihdellaan kanavaa, kaikua, efektiluuppia tms. Siellä on monesti mukana jännitteohjattua diodia, vähemmän robustia miniatyyrirelettä yms. Tosin, tuollaisiakin vehkeitä on itsellä käytössä hela tiden ilman probleemia.

 
releet vaihdellut kanavia ja putkien määrää kanavasta riippuen Hughes&Kettnerin Triampissa jo kohta 20 vuotta ja kertaakaan ei ole keikalla ollut ongelmia, silloin kun yhden kanavan elko meni rikki, niin silloinkin se hajosi kotona (kaikki muut viisi kanavaa toimi edelleen moitteetta) ja uusi konkka oli helppo ostaa uraltonelta 300 metrin päästä.
pääteputkia täytyy tietenkin vaihtaa mutta samat etuaste putket edelleen.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Kyllikki
12.06.2016 09:39:17 (muokattu 12.06.2016 15:07:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music Man 112-RP-65.
 
Vahvistimen yli 35 vuotisen historian aikana kombo on nähnyt lukemattomia keikkoja, paljon bänditreenejä ja kotisoittoa, mutta se vain kestää ja kestää... Vain pääteputket on kerran vaihdettu, mutta nekin vain soittajan mielenrauhan vuoksi.
 
Harmillista tässä on se, että äiti lupasi uuden vahvistimen vasta sitten, kun Musari menee rikki... Byääää
 
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
harryk
12.06.2016 09:59:57 (muokattu 12.06.2016 10:00:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huollamme vuosittain kymmenittäin putkivahvistimia, joten olemme päässeet näkemään hyvin monella tapaa toteutettuja laitteita. Vanhin huoltoomme tullut vahvari oli muistaakseni Fender Champ vuodelta 1948. Vaihdoimme yhden virtalähteen kondensaattorin ja peli toimi taas niin kuin pitää. Monessa uudemmassa vahvistimessa ongelmaksi muodostuu säästäminen väärässä paikassa. Laitetaan mm. liian pienitehoisia vastuksia paikkoihin, joissa ne eivät kestä. Tämä yhdistettynä piirilevyrakenteeseen tekee pelin huollon aikaa vieväksi ja kalliiksi asiakkaalle. Osassa vahvareita piirilevyt ovat niin heikkolaatuisia, että saa olla todella varovainen, jotta ne saa ehjänä takaisin. Tällaisia havaintoja on vahvistinmerkkiin katsomatta tullut vastaan enenevässä määrin.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
12.06.2016 10:10:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ehkä vahvistimen kestoa ei voikaan päätellä sen merkistä, vaan peilistä (miten olet vahvistintasi kohdellut).
 
Meinaat, ettei esim. Bugeran ja Bluetonen laadussa ole mitään eroa, vaan kaikki on vaan käyttäjästä kiinni?
 
Onhan se nyt selvää, että niin käytetyillä osilla kuin suunnittelu- ja rakenneratkaisuilla on merkittävä vaikutus vahvistimen kestoon ja käytettävyyteen...
 
They pass too much electricity. -SRV
hallu
12.06.2016 10:31:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Meinaat, ettei esim. Bugeran ja Bluetonen laadussa ole mitään eroa, vaan kaikki on vaan käyttäjästä kiinni?
 
Onhan se nyt selvää, että niin käytetyillä osilla kuin suunnittelu- ja rakenneratkaisuilla on merkittävä vaikutus vahvistimen kestoon ja käytettävyyteen...

 
Tottakai niillä on eroa, et nyt viitsisi lukea mun kommentteja kuin piru raamattua :-(. Mulla ei ole mitään syytä mollata Bugeraa (mollatkoon he, jotka ovat sen laatuun pettyneet). Ei minulla ole myöskään kokemusta Bluetonesta, muuta kuin että olen käynyt Harryn pajalla kerran ja jutellut hänen kanssaan joten jätän sen kommentoinnin myös muille ja puhun vain omista kokemuksistani.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Rämppy
12.06.2016 11:26:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Painettujen piirilevyjen käyttö ei sinänsä tee vahvistimesta vikaherkkää. Kuitenkin kun tämäntyyppinen vahvistin tehdään halvimmista mahdollisista komponenteista pelkkä tuotantokustannusten minimointi tähtäimessä, saadaan aikaan heikko ja vaikeasti huollettava kapistus. Useimmat halpisvahvistimet ovat tällaisia. Eikä aina tarvi olla ns. halpis: vietnamissa kasatut Ampegin isot SVT-bassonupit ovat hyvä esimerkki siitä miten osien laadusta ja rakenteesta säästämällä tehdään ihan täysiä pommeja. Ovat niin vikaherkkiä ja vaikeita korjata, että kaikki pajat eivät huoli niitä huollettavaksi.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
harryk
12.06.2016 13:27:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään moni vahvistinvalmistaja integroi vahvistimen putket, liittimet ja potentiometrit yhdelle piirilevylle lähinnä tuotannollisten seikkojen ja kustannussäästöjen vuoksi. Tämä aiheuttaa joskus sen, että varsinkin putkenkannat ja niiden ympärillä olevat, piirilevyn sähköä johtavat kupariliuskat alkavat katkeilla kun putkia irrotellaan ja laitetaan moneen kertaan paikoilleen. Tällaisen vikaantuneen kohdan löytäminen on monesti aika haasteellista, sillä kuparifolio voi lämmetessään johtaa sähköä ja kylmänä taas ei. Tämä ilmiö on pahempi comboissa, joissa pääteputkien lämpö nousee vasten vahvistimen alustaa ja siirtyy sitä kautta piirilevylle. Myös huollon kannalta tällainen vahvistin on hankalampi korjata.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Jucciz
12.06.2016 13:48:18 (muokattu 12.06.2016 13:52:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fendereistä puheen ollen mulla on ollut viime vuosina pääasiallisena keikkavahvistimena vuoden '62 Princeton 6G2, tähän mennessä karkeasti noin 250 keikan verran + aika monet treenit päälle. Kun olin vahvistimen hankkinut, teetin siihen konkkaremontin, mikä on ihan järkevää tuon ikäisissä koneissa. Kyseinen laite on todella yksinkertainen, mikä tarkoittaa sitä, että jos siihen ikinä sattuisi vika tulemaan, sen paikallistaminen ja korjaaminen on osaavalle kaverille pikkujuttu.
 
Toistaiseksi ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa. Sanoisinkin, että laitteen luotettavuus punnitaan nimenomaan keikkaoloissa - ja kun niitä reissuja on takana edes vähän enemmän kuin kourallinen. Mulla on aina mukana varaputket ja -sulakkeet, joten niiden osalta reissun päälläkään ei joudu pulaan. Toki myös pieni varavahvistin on mukana siltä varalta, että kaikki menee pieleen. Vielä ei ole tarvinnut tosin siihen turvautua, kop kop.
Entropia666
12.06.2016 14:28:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö tähän mee enemmän tai vähemmän kaikki paitsi bugerat?
 
Dark Arts of Sanguine Rituals ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
hallu
12.06.2016 15:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tässä ketjussa Harryk kävikin kommentoimassa. Itse olen huomannut ja ottanut tavakseni keskustella vahvistimen huoltajien ja rakentajien kanssa kun olen miettinyt jotakin vahvistinta hankkivani. Lähinnä sen huollon näköulman saa kun puhuu huoltajien kanssa siis jos he kiireiltään kerkiävät. Mielestäni esimerkiksi Harryk tekee esimerkillistä työtä jakamalla täällä foorumilla ajatuksiaan ja asiantumustaan ja oikoo ainakin pahimpia virheitä ja aivopieruja mitä meillä maallikoilla joskus tulee ääneenkin lausuttua :-).
 
Jos et tunne ketään huoltajaa tai et tohdi heitä lähestyä (eikä tietenkään voi edellyttää, että huoltoliikkeet pitäisivät mitään ilmaista neuvontapalvelua, vaan ihan epävirallisesti meinasin jos sattuu olemaan puheväleissä semmoiseen). Itse olen kysymykseni esittänyt muun asioinnin yhteydessä ostaessani tai teettäessäni jotakin. Mutta esimerkiksi huoltoliikkeiden huoltohinnastoja tutkimalla voi saada osviittaa kaavailemastaan laitteesta. Yleensäkin on järkevää miettiä etukäteen miten tulevan laitteensa huollon aikoo järjestää, mitä se tulee maksamaan ja kenelle sen työn uskoo tehtäväksi.
 
Tällä foorumilla saa kosolti vinkkejä mitä kaikkea kitaristi tarvitsee kuulostaakseen hyvältä ja vaikuttaakseen uskottavalta (lajitovereiden silmissä), mutta oikeasti vahvistimen laadusta on kysyttävä heiltä jotka ihan aikuisten oikeasti niiden kanssa puuhaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Jucciz
12.06.2016 15:55:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ... kenelle sen työn uskoo tehtäväksi
 
Tärkeä huomio. Vanhoja vahvistimia ei ihan kenen tahansa käsiin kannata antaa: vaikka ne tulisivatkin kuntoon, saattaa toteutustapa olla jotain muuta kuin alkuperäistä kunnioittava.
harryk
12.06.2016 16:45:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa sähkölaitteiden huoltoon vaaditaan virallinen pätevyys (minimissään Tukesin S3 pätevyys). Moni vanhempi käytössä oleva putkivahvistin ei täytä nykyisiä sähköturvallisuusvaatimuksia, jolloin niiden myynti voi olla vaikeaa, jos niitä ei muuteta nykyisiä määräyksiä vastaavaksi. Jos myy laitteen, joka ei ole määräysten mukainen, vastaa myyjä mahdollisista vahingoista, joita turvaton laite voi aiheuttaa. Monessa vanhemmassa sähkölaitteessa ei ole CE-merkintää, mutta se ei poissulje myyjän vastuuta tässä asiassa.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Metalkallo
12.06.2016 23:48:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllikki: Music Man 112-RP-65.
 
Vahvistimen yli 35 vuotisen historian aikana kombo on nähnyt lukemattomia keikkoja, paljon bänditreenejä ja kotisoittoa, mutta se vain kestää ja kestää... Vain pääteputket on kerran vaihdettu, mutta nekin vain soittajan mielenrauhan vuoksi.
 
Harmillista tässä on se, että äiti lupasi uuden vahvistimen vasta sitten, kun Musari menee rikki... Byääää

 
Kuulostaa hyvälle. Mistäs noita music man vahvareita saa? Saako suomesta, ja saako noita uutena vai ovatko vanhempaa tuotantoa ja jo ehtoolla?
 
By the way.. Hyviä kommentteja kyllä tullut muuten, jatkakaa vaan samaan tahtiin. Tein tän ketjun just myös jotta monet löytäis sitten tietoo vahvareiden laadusta ja muusta.
 
Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «