Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Valaiskaapa aloittelevaa basistia Mallintavista Bassovahvareista
1 2
Luuviulu
09.06.2016 02:10:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...siinäpä tuo kysymys sitten olikin :)
 
-Alustavasti vielä lisättäköön, että en tajua Bassoista yhtään mitään, paitsi että 90-Luvun uudenveroinen Saksalainen Warwick Standard Corvette mulla on tossa kitaratelineessää n.6kk ollut ja että sen pitäisi kuulemma olla todella hyvä ja hinta sillä pyörii n.1000e nurkilla Ebayssa. Olen tasan kerran soittanut sillä jollain super-huonolla Bassovahvarillani, jonka ostin käytettynä n.50e ja on varmaankin maksanut jotain 100e uutena. En edes muista sen merkkiä, enkä edes aio koskea koko vahvariin enää muutakuin siinä vaiheessa, kun myyn sen samalla hinnalla eteenpäin, jolla ostinkin.
 
-Eli itse Basso mul on hyvä, mutta tarttis sit viel löytää joku mielellään monia erilaisia Bassovahvareita mallintava Bassovahvari, jotta siittä sit löydän mieluisan. Ihan niinkuin ensimmäinen sähkökitaravahvarini jotain n.10-15v sit oli Roland Micro Cube ja siittä sit sain esimakua siihen, että millaista soundia haluan sähkökitarastani tulevan Kitaravahvistimen puolesta, alustavasti olen n.90% vaan akustisen kitaran soittaja, joten ei edes sähkökitarankaan vahvarit ole mul tuttuja, vaikka niitäkin nyt jaloissa pyörii hieman liikaakin, mutta voi mennä vuosia, ettei joku vahvari ole kertaakaan edes päällä, koska sitä akustista kitaraani soittelen pääasiassa. :)
 
Kun kerran ainakin Kitaran puolesta Roland Micro Cube oli hyvä ja monipuolinen, niin onko sen samainen Basso-Micro Cube hyvä ja monipuolinen??
 
Nyt täytyy ainakin sanoa, että se Roland Micro Cube -Kitaravahvari on äärettömän surkea verrattuna Putkietuasteinen VOX Valvestate 120+ -Kitaravahvariini, ni siks ajattelin, että täs ajan saatossa on varmaankin myös Bassolle tullut parempi ja monipuolisempi Bassovahvarikin? -Mutta minähän en niistä mitään ymmärrä, joten kertokaapa mikä ois tän hetken paras ja varsinkin eri vahvareita mallintava Bassovahvari, ei tarvitse niinkään olla sisäänrakennettujen efektien hyviä, vaan kunhan tosiaan ovat hyviä mallintamaan erilaisia klassikko-Putki-Bassovahvareita, niin sellasen taidan ostaa, jotta saan enemmän käsitystä siitä, että mitä edes lopultansa haluan.... :D
 
Ampegin jotain Putkivahvaria mulle ehdotettiin, kun tiesin sen merkin tekevän hyviä Bassovahvareita ja sit kysyin täällä, että mikäs Putki-malli ois se parhain Ampeg, ni jotain mulle ehdotettiin ja soundi olikin hyvä Youtuben kautta, mutta hinta oli uutena n.2500e ja ajattelin Basso-vahvarin saavan olla max 1000e hintainen, mutta kuitenkin erittäin hyvä ja ehdottomasti vaan putkivahvari, eikä trankku, kun koin sen jo Kitaroiden kanssa, että vaan putki-vahvarit kuulostaa korviini hyvältä nykyään, aikoinaanhan se Micro Cubekin kelpasi. :)
 
Koska olen kuitenkin n.90% se akustisen kitaran soittaja ja vaan (toissijainen) sähkökitaristi ja vieltä (toissijaisempi) Basisti ja muuta tarkoitusta Bassonsoitollani tuskin tulee koskaan olemaan, kuin että soitan Bassoraidat omiin biiseihini kotistudiossani. -Mutta en kyl millään (PIIP) vahvarin kans edes harjoittele Bassonsoittoa, koska toikin (mikä-lieneekään-romu) -merkkinen & mallinen trankku-Bassovahvarini on niin hirveän kuuloinen, ettei tosiaan tee mieli edes opetella sen kans yhtään mitään... :)
 
-ISO KIITOS, jos jaksat neuvoa! :) :)
 
Ny o soundit kohillaan!! Ainakin joskus ja melkein, sano! :)
jperala
09.06.2016 07:01:08 (muokattu 09.06.2016 07:03:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unohda ne miljoonan nappulan combot, oma ketju seuraava. Warwick Thumb, viritin, ampeg scr di ja Crate bx 100 100w combo. Ei tarvitse muuta :)
 
Ampeg mallintaa ihan tarpeeksi, on nappulaa ja vipua mistä voi käännellä, bassosta löytyy jos minkälaista potikkaa, on aktiivia ja passiivia ja mitä lie, en edes tiedä kaikkea. Sitten kun mennään vahvistimeen niin lähtee taju, on 8 alueinen eq (joka toimii oikeasti), on shape/contour ja pikku nappulaa und ihme vipua ja lisää ääntä syntyy.
 
Ampeg mallintaa aika nätisti ja omaan korvaan kiva soundi ja jos vahvistin ei ole ihan 15w 3" ämyrillä niin väittäisin että pärjää aika pitkälle. Tonnilla saa jo aika paljon, scr maksaa 200-250€ ja loput pistät vahvistimeen :)
 
Warwick Thumb 5 bo 1993
Vessajono
09.06.2016 12:57:45 (muokattu 09.06.2016 12:59:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaat mallintavat bassovahvarit taitaa varmaan olla Kemper ja Axe II eikä nekään edes ole bassovahvareita saatika että niitä sais tonnilla. Kemperiä ehkä käytettynä just ja just mutta vähänlaisesti niitä tuntuu olevan liikkeellä. Eli aika vaikea on yhtälö.
 
Mä äänestäisin tässä tilanteessa melkeinkin jotain käytettyä trankkunuppia ja sopivaa komeroa siihen alle. EBS Fafner ykköstä saanee hyvinkin alle tonnilla ja HD 350:ä ja 360:ä vielä halvemmalla.
 
e: jos se nyt täytyy ehdottomasti kombo olla niin tosta sit: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1150624
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
J.Hollström
09.06.2016 13:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tommosta mallintavaa putkivahvistinta ole olemassakaan mitä haetaan.
 
Seuraava kysymys.
 
J.Nikkanen
09.06.2016 13:19:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyväksi todettuja trankkuvehkeitä on ihan hitosteen, en mä jaksa tajuta miksi pitää etsiä jotain muuta ihan vain sen perusteella että se kotona ollut puolen euron bassokombo on ihan paska.
 
Ja jos on tarkoitus hankkia vahvistin äänityshommiin niin ei kombovahvistin välttämättä ole edes se oikea vaihtoehto. Tuolla jo ehdotettiin Ampeg SCR-DI boksia, komppia sille. Jos se ei kelpaa niin miksi ei? Pitääkö olla jonkin muun merkkinen? Osta Radial, tai MXR, tai jotain, mutta mallintavat bassovehkeet ei nyt ihan mitään mahdottoman hienoa soittofiilistä tarjoile. Toki, saundia tulee ulos kyllä ja on kyllä käyttökelpoista, mutta en tiedä onko vika mun päässä vai missä, mutta mun testailemissa mallintavissa jotenkin vaan se ulos tuleva saundi ei vastaa sitä mitä sormista lähtee.
 
Ja jos pitää olla kombo, niin lähtee kartoittamaan saatavuutta hyviksi ja toimiviksi havaituista vehkeistä, Gallien-Kruegerit, Warwickin WA/BC sarja ja Ampeg esimerkiksi.
 
"If you're having tone problems I feel bad for you, son. I've got 99 diu-dius but a slaiba ain't one." -Kivijalka
ituvirtanen
09.06.2016 23:45:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mallintava kuulostaa kyllä vitsiltä. Olen sellaisen bassonkin nähnyt. Ei ole minun juttuni.
 
Osta kelvollinen trankkukombo. Jos haluat lahkeitten lepatusta ja lämmintä ilmaa, osta sellainen, jossa on 15" elementti. Jos napakampaa saundia, sitten elementtien pitää olla 12" tai 10". Kasituumaisiakin olen nähnyt ja ne voivat toimia kotisoitossa ihan hyvin.
 
Tehoa bassovahvistimessa ei ole koskaan liikaa, jos käyt keikoilla. 200 W RMS 8 ohmiin ja enemmän on hyvä jo vähän isommallekin keikalle mutta kotona riittää kaikki 30 watista ylöspäin. Pienemmät ovat usein pahvilaatikoita.
 
Pitäisi saada soiva kombo kotiin: no G-K:n MicroBass (MB150) on varmasti hyvä ja pieni. Mahtuu suunnilleen kirjahyllyyn ja saundi on A-luokkaa. Kiva eq, toimiva kompura, DI out... Jos on tarve päästä keikoille, sitten isokokoisempi rohjake jonnekin pöydän alle autotalliin tai treenikselle. Jos löytyy edullinen käytettynä, ostaisin tuon G-K:n taas varmaan itsekin. Edellisen vei jari.
 
http://www.gallien-krueger.com/microbass-combos/
http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_mb150s.htm
 
Progbass
10.06.2016 15:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainoo mikä tulee mieleen jos 1000€ on raja.
 
http://www.thomann.de/fi/markbass_b … =search_rslt_bass+multiamp_322005_1
 
Ei tosin ole putkivehje, mutta saanu ihan hyviä arvosteluja.
 
sepisti
11.06.2016 19:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi hankkia vahvistinta ollenkaan, jos ainoa käyttökohde on omat satunnaiset himaäänitykset? Mä kytken kotona basson suoraan äänikortin korkean impedanssin sisäänmenoon ja annan palaa. Äänitysohjelmana on Logic, josta muuten löytyy ne mallinnukset niitä tarvitseville.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
J.Nikkanen
11.06.2016 19:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Miksi hankkia vahvistinta ollenkaan, jos ainoa käyttökohde on omat satunnaiset himaäänitykset? Mä kytken kotona basson suoraan äänikortin korkean impedanssin sisäänmenoon ja annan palaa. Äänitysohjelmana on Logic, josta muuten löytyy ne mallinnukset niitä tarvitseville.
 
Onhan tuota ruuvattavaa ja mahdollisuuksia myös Line6 & Audacity hommeleissa, ihan jopa harmiksi asti.
 
"If you're having tone problems I feel bad for you, son. I've got 99 diu-dius but a slaiba ain't one." -Kivijalka
tender.insanity
11.06.2016 20:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Miksi hankkia vahvistinta ollenkaan, jos ainoa käyttökohde on omat satunnaiset himaäänitykset? Mä kytken kotona basson suoraan äänikortin korkean impedanssin sisäänmenoon ja annan palaa. Äänitysohjelmana on Logic, josta muuten löytyy ne mallinnukset niitä tarvitseville.
 
Mun korviin riittävät bassosoundit tulee ToonTrack EZmix2:n bassopuolelta. Niitä käytän ja tykkään.
 
sepisti
12.06.2016 13:39:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Mun korviin riittävät bassosoundit tulee ToonTrack EZmix2:n bassopuolelta. Niitä käytän ja tykkään.
 
Itseasiassa meikäläinen tykkää vetää ihan sillä linjasoundilla ilman mitään hässäköitä. Samaa soundia otan myös keikalla korvanappeihin.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
fox
12.06.2016 14:42:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Miksi hankkia vahvistinta ollenkaan, jos ainoa käyttökohde on omat satunnaiset himaäänitykset? Mä kytken kotona basson suoraan äänikortin korkean impedanssin sisäänmenoon ja annan palaa. Äänitysohjelmana on Logic, josta muuten löytyy ne mallinnukset niitä tarvitseville.
 
Tälle näkemykselle ehdotonta kannatusta, vallankin jos ja kun se käyttötarkoitus on tuo mainittu. Tietty sitä saa hommata himasoittoon vaikka mitä vahvistinarsenaalia, jos siltä tuntuu. Himassa ihan soitto/tekniikkatreenikäyttöön varmaan menis mikä hyvänsä pikkuloota, vaikka Bass Cube.
Mutta ihan (koti)studioäänittelyyn tuo ylempänä mainittu on vallan OK. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Wattari
15.06.2016 01:20:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan vaan tälleen sidenotena että bassohommissa putkikamat ei oo niin must soundinsa puolesta kun tuolla kitarapuolella, ja trankkukamojen suosio on jyrkässä nousussa keikkailevien basistien keskuudessa myös luotettavuutensa vuoksi. Melko autenttista putkirupsua saa kaikenmaailman speduilla nykyään aikaan.
 
Putkikamoja ei kyllä voi ainakaan kotisoittoon suositella, tahtovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta olla niin tehokkaita että naapurit suuttuu ennen kun ehtii kissaa sanoa.
 
Antti K.
15.06.2016 10:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wattari: Ihan vaan tälleen sidenotena että bassohommissa putkikamat ei oo niin must soundinsa puolesta kun tuolla kitarapuolella, ja trankkukamojen suosio on jyrkässä nousussa keikkailevien basistien keskuudessa myös luotettavuutensa vuoksi. Melko autenttista putkirupsua saa kaikenmaailman speduilla nykyään aikaan.
 
Putkikamoja ei kyllä voi ainakaan kotisoittoon suositella, tahtovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta olla niin tehokkaita että naapurit suuttuu ennen kun ehtii kissaa sanoa.

 
Ensimmäiseen kappaleeseen vahva poikkeava näkemys.
 
Toinen kappaleesi toki hyväksyttävissä.
 
Muusikon paras ystävä!
hollstro
15.06.2016 17:14:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.: Ensimmäiseen kappaleeseen vahva poikkeava näkemys.
 
Toinen kappaleesi toki hyväksyttävissä.

 
En hyväksy toistakaan. Joka vahvistimessa on voimakkuussäädin äänelle.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
basisti1971
16.06.2016 09:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 

 
Wattari: Ihan vaan tälleen sidenotena että bassohommissa putkikamat ei oo niin must soundinsa puolesta kun tuolla kitarapuolella.
 
:D
 
Oma kokemus ja näkemys on se että vaikka kuinka hävettäisikin myöntää, nykyään ja tulevaisuudessa valta-osa kitaristeista soittelee mallintavien kautta suoraan linjaan kun valta-osa basisteista vielä vaatii putki-backlinen taakseen.
Vaikka kokonaisuuden kantilta päinvastaisesta olisi enemmän hyötyä.
 

 

 

 
Wattari: trankkukamojen suosio on jyrkässä nousussa keikkailevien basistien keskuudessa myös luotettavuutensa vuoksi.
 
Eiköhän se saatavuus ja roudattavuus ole kuitenkin ne perimmäiset syyt?
Suhteutettuna valmistusmääriinkin, vaikuttavat ainakin D-luokan päätteillä varustetut vahvaimet olevan luotettavuudeltaan huomattavan surkeita verrattuna putkipeleihin.
Toisaalta kevyitä trankkunuppeja voi ottaa isomman tukun mukaan varoiksi ;).
 

 

 
Wattari: Putkikamoja ei kyllä voi ainakaan kotisoittoon suositella, tahtovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta olla niin tehokkaita että naapurit suuttuu ennen kun ehtii kissaa sanoa.
 
??
 
hollstro: Joka vahvistimessa on voimakkuussäädin äänelle.
 
^Tämä.
 
T:Samuli
 
Rämppy
16.06.2016 10:27:02 (muokattu 16.06.2016 10:34:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wattari: Ihan vaan tälleen sidenotena että bassohommissa putkikamat ei oo niin must soundinsa puolesta kun tuolla kitarapuolella
Mä yhdyn tähän näkemykseen. Trankkuvehkeillä saa hyvinkin hyvää bassosoundia - ei putkivahvistimen soundia, mutta hyvää soundia kuitenkin. Se on kuultu ja itsekin koettu. Onhan transistorivehkeet kelvanneet jopa Jaco Pastoriukselle. Kitarapuolella putkivahvistimet ovat munsta selkeesti parempia, mutta mun soundi-ihanteet ovat vahvasti perinneosastolla.
 
Melko autenttista putkirupsua saa kaikenmaailman speduilla nykyään aikaan.
Paino vahvasti sanalla "melko" tai jopa "sinne päin". Kyllä kunnon putkivahvistimessa on omat nyanssinsa, joita ainakaan mä en ole onnistunut millään putkisimulaattoreilla tavoittamaan.
 
Putkikamoja ei kyllä voi ainakaan kotisoittoon suositella, tahtovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta olla niin tehokkaita että naapurit suuttuu ennen kun ehtii kissaa sanoa.
Riippuu putkivahvistimesta. Mutta eihän joku 100+ W putkivahvistin parastaan anna, jos volapotikkaa ei voi avata kuin max ykköselle. Pienitehoiset putkarit ovat kerrostalossakin ihan ok. Mutta henk. koht lähtisin kerrostalosoitteloihin katselemaan vaikkapa ns. kevytlevite-osastolta jotain hyväsoundista pientä trankkucomboa.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Vessajono
16.06.2016 11:42:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Oma kokemus ja näkemys on se että vaikka kuinka hävettäisikin myöntää, nykyään ja tulevaisuudessa valta-osa kitaristeista soittelee mallintavien kautta suoraan linjaan kun valta-osa basisteista vielä vaatii putki-backlinen taakseen.
Vaikka kokonaisuuden kantilta päinvastaisesta olisi enemmän hyötyä.

 
Se on jännä nähdä että mihin tää homma tästä kehittyy. Mallintamisesta tulee varmaan edelleenkin useimmille mieleen joku vuosituhannen vaihteen Line6 mut näillä nykysillä vehkeillä ruvetaan kuitenkin olemaan jo aika eri planeetalla.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
sepisti
16.06.2016 17:36:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon kyllä harkinnut putkikamojen hankkimista myös bassolle, koska usein keikkojen jälkeen yleisö tulee sanomaan, että putkien lämpö puuttui. Eikä ihme, mä en pysty kuuntelemaan Jacolta niitä äänityksiä, joilla hän vetää trankkukamppeilla.
 
Ei vaan... Olisi tosi makoisaa vedellä putkikamppeilla, koska tuntuma. Itse kun joutuu kamansa kantelemaan, niin TC:n tai Markun vahvistin lähtee mukaan.
Ja sitten toinen asia, jonka olen huomannut, niin korvamonitoreiden kanssa vedettäessä "se jokin" tuntuu katoavan putkivahvistimistakin. Kun korvanappeja käytännön syistä tulee kuitekin käytettyä, on ihan sama vaikka vetää markulla. Joku toinen voi tietenkin tuntea toisin.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
basisti1971
17.06.2016 12:16:43 (muokattu 17.06.2016 12:18:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Vessajono: Se on jännä nähdä että mihin tää homma tästä kehittyy.
 
Näin on.
 
Itse koin "herätyksen" joskus 90-luvun loppupuolella tyhjässä tetterisalissa miksaustiskin ääressä DAD bassokuvioita treenaillessani.
Kun olin kerran liian laiska kytkemään vahvistinta signaaliketjuun, kokeilin huvikseni suoraan diplomi-insinöörin kautta tiskiin, ja olin myyty.
 
Taisi olla vielä perus maamies boksina, mutta soundi oli juuri sellainen jota olin aina turhaan vahvistinläjistä etsinyt.
Nykyään jos MONITOROINTI on kunnossa käsi hakeutuu hanakasti SVTDI:hin ja ainakin itse olen tyytyväinen.
 
Toki egoa täytyy myös backlinein pönkittää jos tarve näin vaatii, sitä en voi kiistää :D.
 
Suora signaali ei toki kaikille kelpaa eikä riitä, eikä ole tarviskaan, mutta paavo tai tautilautanen tai pari väliin, niin johan alkaa menemään täydestä kuin väärä raha.
 

 

 
sepisti: Ja sitten toinen asia, jonka olen huomannut, niin korvamonitoreiden kanssa vedettäessä "se jokin" tuntuu katoavan putkivahvistimistakin.
 
Jos tuolta todella tuntuu, melkein lähtisin etsimään syyllistä jostain ihan muualta kuin vahvistimen päätelaitteiden rakenteiden eroavaisuuksista.
 
Ensimmäiseksi katse kääntyisi monitorimiksaajaan, ja siitä sitten omiin/käytössä oleviin laitteisiin.
 
Jos napit ovat edes keskitasoa, pitäisi niihin saada tismalleen sama soundi jonka yleisökin kuulee.
Jos näin haluaa.
 
Lavaälämölön aikaansaamat kropan resonanssit toki katoavat nappien kanssa siinä missä trankkubacklinenkin kanssa vedellessä.
Ja jos digilaitteissa alkaa latenssit kasvamaan, kyllähän se tuntumaa syö ihan huomaamattakin.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «