Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5150 151 152 153 154215 216 217 218 219
jsaily
03.06.2016 15:05:46
Kitarablogissa on nyt kuvia tästä uudesta WLAN-autobiassysteemistä! WLAN-radio sammutetaan ja bias lukitaan viiden minuutin kuluttua viimeisestä selainyhteydestä joten yleisö eikä miksaaja voi kesken keikan säädellä vehkeitä ;-)

https://kitarablogi.com/2016/06/03/ … in-syntyy-bluetone-vahvistin-osa-4/
Shredator
03.06.2016 15:30:43

jsaily: Kitarablogissa on nyt kuvia tästä uudesta WLAN-autobiassysteemistä! WLAN-radio sammutetaan ja bias lukitaan viiden minuutin kuluttua viimeisestä selainyhteydestä joten yleisö eikä miksaaja voi kesken keikan säädellä vehkeitä ;-)

https://kitarablogi.com/2016/06/03/ … in-syntyy-bluetone-vahvistin-osa-4/

Vaan entäs kun joku murtautuu verkkoon ja hakkeroi biasin päälaelleen...? :)
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
jsaily
03.06.2016 16:12:57
Shredator: Vaan entäs kun joku murtautuu verkkoon ja hakkeroi biasin päälaelleen...? :)

Tulee kiire hakkeroida kun verkko ei ole päällä kuin 5 minuuttia vahvistimen päälle laitosta...
harryk
03.06.2016 16:24:15

Shredator: Vaan entäs kun joku murtautuu verkkoon ja hakkeroi biasin päälaelleen...? :)

Entä jos joku avaa sinun ns. old school putkivahvarisi takaseinän ruuvarilla ja kääntää bias-trimmerin kaakkoon. Eikö se ole myös hakkerointia?
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Haz
05.06.2016 00:32:09
Mitä muutoksia on tulossa Fried Eye puolelle? Mietin kenties haluaisin omaan versioon.
harryk
05.06.2016 10:28:22

Haz: Mitä muutoksia on tulossa Fried Eye puolelle? Mietin kenties haluaisin omaan versioon.

Fried Eyeen ei ole suunnitelmissa mitään isompia muutoksia tällä hetkellä.
TTV
06.06.2016 17:51:12
TTV:...

Maanantaina olisikin sitten taas pajavierailun aika, Harryllä on jokin idea Fried Eyen säröytymisen muokkaamiseksi ja siihen tarjoan omaa nuppiani koealustaksi. Näin ne heinoudet kehittyy, kun ammattilaiset (Bluetone) ja harrastajat (minä ja kaltaiset) "kolvaa yhteen piiriin" :-)

Jees, poikkesin tänään pajalla ja siinä maailmanparannuksen ja yleisen jutustelun ohessa Harry muutti Fried Eyen Boostin biasointia hivenen kylmemmäksi. Tämä siksi, ettei boosti puuroutuisi maksimigaineilla (itse en tällaista ollut havainnut, mutta kokeilemisen arvoinen muutos jokatapauksessa).

Kotio kun pääsin, niin nuppi testiin samantein. No perskules, se biaksen muutos todella selkiytti boostattua saundia; toimii sekä OD:n kanssa että ilman :-) Hienosäätöä parhaimmillaan! Kiitokset Harrylle tästäkin ideasta :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Laulava Kylätohtori
09.06.2016 10:15:21
On muuten kevyt tuo Bluetonen 4x12" kaappi, joka tuli vaihdossa Marshallin vastaavaan. Marsua sai tosissaan vääntää roudatessa, mutta Bluetonea kantaa kyllä ongelmitta. Yllättävän iso ero. BT:ssa on Celestionin G12-65:t ja Marsussa oli saman firman G12H-100:t, joten ei taida ero selittyä elementeilläkään...
They pass too much electricity. -SRV
s8na
10.06.2016 17:28:41 (muokattu 10.06.2016 17:31:28)

Laulava Kylätohtori: On muuten kevyt tuo Bluetonen 4x12" kaappi, joka tuli vaihdossa Marshallin vastaavaan. Marsua sai tosissaan vääntää roudatessa, mutta Bluetonea kantaa kyllä ongelmitta. Yllättävän iso ero. BT:ssa on Celestionin G12-65:t ja Marsussa oli saman firman G12H-100:t, joten ei taida ero selittyä elementeilläkään...

Eikös se vähän selity. 65:ssa on vain tollanen meedium magneetti kun taas h-100:ssa kaikkein suurin H magneetti.
Laulava Kylätohtori
10.06.2016 19:25:01
s8na: Eikös se vähän selity. 65:ssa on vain tollanen meedium magneetti kun taas h-100:ssa kaikkein suurin H magneetti.

Juu, kyllähän magneeteissa on eroa, mutta painoeroa on yli 10 kg. Bluetonen kaappi painaa vain 31 kg. Piti just punnita, kun alkoi itseäkin askarruttamaan tuo painoero...

Kyllähän tätä roudailee jo ilokseen... :)
They pass too much electricity. -SRV
mopar
10.06.2016 22:33:52

Oikeesta puusta kun tekee lootan niin painaa huomattavasti vähemmän ku lastulevy ja jonkin verran vähemmän ku vaneriloota. Mulla itellä liimapuusta (mänty) ite tehty oversize 2x12 loota ja on kevyt. Ja soi todella hyvin. Luulisin että nää Bluetonen kaapitkin on mäntylevystä tehty....?
hallu
11.06.2016 10:51:00
mopar: Oikeesta puusta kun tekee lootan niin painaa huomattavasti vähemmän ku lastulevy ja jonkin verran vähemmän ku vaneriloota. Mulla itellä liimapuusta (mänty) ite tehty oversize 2x12 loota ja on kevyt. Ja soi todella hyvin. Luulisin että nää Bluetonen kaapitkin on mäntylevystä tehty....?

Onko puu kompromissi käytännöllisyyden suuntaan soundin kustannuksella? mitenkä puun värähtelevyys ? vaikuttaako soundiin?

Olen ymmärtänyt, että hifipuolella suositaan MDF:ää ja lastulevya juurikin värähtelemättömyyden vuoksi. Vuolukivi olisi kaikkein parasta (tai en mä tiiä, mutta siitäkin hifikaeppeja on tehty), mutta sitten taitaakin kaikki kaapit olla lastulevyä tms. onko kitarakaapeissa sama juttu, vai voiko sen kaapin virittää jotenkin soundaamaan joltakin, että se voidaan tehdä kevyeksi ?
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Jucciz
11.06.2016 11:56:33
hallu: Onko puu kompromissi käytännöllisyyden suuntaan soundin kustannuksella? mitenkä puun värähtelevyys ? vaikuttaako soundiin?

Olen ymmärtänyt, että hifipuolella suositaan MDF:ää ja lastulevya juurikin värähtelemättömyyden vuoksi. Vuolukivi olisi kaikkein parasta (tai en mä tiiä, mutta siitäkin hifikaeppeja on tehty), mutta sitten taitaakin kaikki kaapit olla lastulevyä tms. onko kitarakaapeissa sama juttu, vai voiko sen kaapin virittää jotenkin soundaamaan joltakin, että se voidaan tehdä kevyeksi ?

Tässä tullaan taas siihen, halutaanko kaapin olevan toistoltaan mahdollisimman neutraali ja värähtelemätön, vai halutaanko, että kaappi tuo oman lisänsä soundiin. Kumpikaan ei sinänsä ole oikein tai väärin, mutta kitarapuolella täysin neutraali toisto on harvoin edes tavoitteena. Fender käytti 50-60-luvuilla mäntyä comboissaan ja kaapeissaan, ja niiden soundi ainakin on todella miellyttävä. Omien kokemuksieni mukaan (ja ainakin omiin mieltymyksiini) mäntykaappi kuulostaa paljon miellyttävämmältä kuin vanerikaappi.
harryk
11.06.2016 14:32:26

Kaiutinkaapin materiaali vaikuttaa jonkun verran sen saundiin, mutta paljon isompi vaikutus siihen on vahvistimella ja kaiutinelementillä. Mitä paksumpaa ja ns. kuolleempaa materiaalia kuten mdf-levyä, sitä vähemmän koteloresonansseja ym., jotka värittävät saundia. Joku Marshall hifisti väitti, että hänen mielestään parassaundinen takaa suljettu 4x12 marsukomero oli sellainen, jossa takaseinä oli lastulevyä.
aristoteles666
11.06.2016 14:46:42

Jucciz: Tässä tullaan taas siihen, halutaanko kaapin olevan toistoltaan mahdollisimman neutraali ja värähtelemätön, vai halutaanko, että kaappi tuo oman lisänsä soundiin. Kumpikaan ei sinänsä ole oikein tai väärin, mutta kitarapuolella täysin neutraali toisto on harvoin edes tavoitteena. Fender käytti 50-60-luvuilla mäntyä comboissaan ja kaapeissaan, ja niiden soundi ainakin on todella miellyttävä. Omien kokemuksieni mukaan (ja ainakin omiin mieltymyksiini) mäntykaappi kuulostaa paljon miellyttävämmältä kuin vanerikaappi.

mäntyä käytettiin koska se on halpaa, ei minkään äänellisen ominaisuuden takia.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
11.06.2016 15:01:00
Jucciz: Tässä tullaan taas siihen, halutaanko kaapin olevan toistoltaan mahdollisimman neutraali ja värähtelemätön, vai halutaanko, että kaappi tuo oman lisänsä soundiin. Kumpikaan ei sinänsä ole oikein tai väärin, mutta kitarapuolella täysin neutraali toisto on harvoin edes tavoitteena. Fender käytti 50-60-luvuilla mäntyä comboissaan ja kaapeissaan, ja niiden soundi ainakin on todella miellyttävä. Omien kokemuksieni mukaan (ja ainakin omiin mieltymyksiini) mäntykaappi kuulostaa paljon miellyttävämmältä kuin vanerikaappi.

Niin se värähtelemättömyys ja neutraalius tosiaan taitaa olla hifi- ja studiopuolen ihanne. Kitarakamoissa aina mikrofoneista kaiutinelementteihin saakka haluataan tavalla tai toisella värittää sitä signaalia johonkin suuntaan. Lähinnä mietin sitä johdonmukaisuutta miten se menee. Siis värähtelemätön materiaali on neutraalia jolloin se on "riskittömämpi" valinta, mutta painaa paljon. Värähtelevä materiaali ei ole neutraali, mutta voi soundata tosi hyvältä ja on lisäksi kevyt roudata, mutta sisältää riskin että "väärin" viritettynä ei soundaakaan hyvältä?
hallu
11.06.2016 15:09:59
harryk: Kaiutinkaapin materiaali vaikuttaa jonkun verran sen saundiin, mutta paljon isompi vaikutus siihen on vahvistimella ja kaiutinelementillä. Mitä paksumpaa ja ns. kuolleempaa materiaalia kuten mdf-levyä, sitä vähemmän koteloresonansseja ym., jotka värittävät saundia. Joku Marshall hifisti väitti, että hänen mielestään parassaundinen takaa suljettu 4x12 marsukomero oli sellainen, jossa takaseinä oli lastulevyä.

Jonkun verran vaikuttaminen on ok sikäli että se ei mene pahasti metsään, mutta ei lopulta myöskään pelasta mitään eli kohtuullisen "neutraaleissa" maisemissa liikutaan koko puisissa kaapeissakin?

Olen ymmärtänyt, että Bluetone tuotteiden suunnittelussa ja valmistuksessa on erityisesti keikkailevan soittajan tarpeet olleet johtoajatuksena. Siis soundien lisäksi keveys, käytännöllisyys, luotettavuus ja huollettavuus on ollut tärkeässä asemassa kun olette tuotteitanne suunnitelleet.

En ole hylännyt ajatusta teettää itselleni kaiutinkaappia bluetonella, vaikka asia onkin venynyt kauemmin kuin ajattelin monestakin syystä (siitä taitaa olla reilu vuosi kun asiasta kanssai puhuin). Sen verran erikoinen ratkaisu minulla on hakusessa, että taitaa olla parempi tulla keskustelemaan kanssanne kuin pähkäillä sitä täällä foorumilla :-).

Olen paljon miettinyt viimeaikoina kaapin roolia ja merkitystä soundin kannalta ja siksi varmaan tähänkin ketjuun taas reagoin.
harryk
11.06.2016 15:26:41

hallu: Jonkun verran vaikuttaminen on ok sikäli että se ei mene pahasti metsään, mutta ei lopulta myöskään pelasta mitään eli kohtuullisen "neutraaleissa" maisemissa liikutaan koko puisissa kaapeissakin?

Olen ymmärtänyt, että Bluetone tuotteiden suunnittelussa ja valmistuksessa on erityisesti keikkailevan soittajan tarpeet olleet johtoajatuksena. Siis soundien lisäksi keveys, käytännöllisyys, luotettavuus ja huollettavuus on ollut tärkeässä asemassa kun olette tuotteitanne suunnitelleet.

En ole hylännyt ajatusta teettää itselleni kaiutinkaappia bluetonella, vaikka asia onkin venynyt kauemmin kuin ajattelin monestakin syystä (siitä taitaa olla reilu vuosi kun asiasta kanssai puhuin). Sen verran erikoinen ratkaisu minulla on hakusessa, että taitaa olla parempi tulla keskustelemaan kanssanne kuin pähkäillä sitä täällä foorumilla :-).

Olen paljon miettinyt viimeaikoina kaapin roolia ja merkitystä soundin kannalta ja siksi varmaan tähänkin ketjuun taas reagoin.

Soitin itse yli 30 vuotta eri cover bändeissä tehden sinä aikana myös aika paljon keikkoja. Jossain vaiheessa kamojen paino ja koko alkoivat ärsyttää. Kun aloin tehdä Bluetone vahvareita yli 10 vuotta sitten, ei kaupasta tuntunut löytyvän sopivia, joten oli pakko tehdä kamat itse. Alusta alkaen johtoajatus oli tehdä meidän juttuja soittajille, jotka arvostavat hyvän saundin lisäksi myös noita listaamiasi asioita. Kehitys kehittyy ja esim. bassopuolella moni basisti soittelee nykyään kilon pari painavilla 500 W digitaalipäätteillä varustetuilla vahvareilla.
Spiral
01.08.2016 20:43:15

En ole mikään kova rässääjä taidoiltani mutta sain mielestäni aika muikeat old school trash soundit Bluetonen Crossroadsista.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/19479577/roskamies.mp3

Ktiara: Gibson SG 70s tribute
Pedaalit: Fender MicroEQ ja Boss SD-1
Kaappimallinnos: Two notes torpedo wall of sound
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)