Sävis 06.06.2004 21:00:49 | |
---|
Kun minä en nyt enää ymmärrä tätä keskustelua. Minä en ymmärrä mitä Juice tarkoittaa nuottikorvalla. Tässähän oli tarkoitus puhua taidemusiikin säveltämisestä. Sitten joku kysyi, miten sävellystä opetetaan, johon joku vastasi, että nuotit olisi varmaan hyvä tuntea. Juice on siis asiasta eri mieltä. Mutta nyt minusta tuntuu, että puhumme eri asioista. Minä puhun taidemusiikin opiskelusta. Mitäs jos tohon laittaisi been? |
Juice 06.06.2004 21:07:19 | |
---|
Asiahan ei oikeastaan mitenkään minulle kuulu, mutta ... Oma historiani on se, että olen kotoisin keskeltä-ei-mitään jossa ainoa tapa oppia sitä musiikkia mikä kiinnosti oli laittaa levy soimaan ja matkia sieltä. Kun sitten rantauduin sivistyksen pariin ja kiinnostuin säveltämisestä ja suuremmista kokoonpanoista, tuli käytännön syistä vastaan nuottikirjoitus. Tällä hetkellä sävellän, sovitan ja opetan teoriaa ja solfaa ammatikseni. Silti rohkenen tässä yhteydessä tukea Juicea. Mielestäni Juicen pointti korvien käytöstä musiikin oppimisessa on kiistaton. Joka väittää muuta, ei ole todennäköisesti koskaan kokeillut pelkästään kuulonvaraista reittiä. Musiikki todellakin sisältää niin paljon muutakin kuin säveltasot ja niiden järjestyksen. Ammattimaisesti toimiessa on lähtökohtaisesti olennaista tuntea myös nuottikirjoitus. Kiitän. Tämä on näitä harvoja kirjoituksia, missä asian ydin on kerralla ymmärretty ilman takerteluja. Tuo ammattimaisuuskin vähän riippuu, niinkuin siitäkin on taidettu jo keskustella. Niinkuin olen maininnut tuosta musiikillisesta kemiasta, tunnen henk. koht. ammattitason muusikoita jotka eivät käytä nuotteja. He eivät kyllä soitakaan klassista tmv. Myös esimerkiksi monilla huippu rock-kitaristeilla ei ole nuoteista välttämättä mitään hajua. Ymmärrän silti mitä haet ja milloin se on oleellista. Musiikkia voi tehdä kamalan monella tavalla ja useista lähtökohdista. Antaa jokaisen toimia omalla tavallaan, ja vaikka jonkun toisen ihmisen reitti olisi kovastikin erilainen kuin oma, sitä täytyy kunnioittaa - kaikkien osapuolten. Sitäpaitsi, jokaisella on aina oikeasti jotain opittavaa muilta ihmisiltä. Samaa mieltä. Juuri sitä nöyryyttä ja avarakatseisuutta pitäisi löytyä kaikesta huolimatta. I don't know how man will fight World War III, but I do know how they will fight World War IV : with sticks and stones."
- Albert Einstein |
baron 06.06.2004 21:18:58 | |
---|
Musta on vaikeaa ymmärtää tunteenomainen nuottien vastustus. Jotkut osaa ne, jotkut ei, kaikki voi tehdä musaa, mutta minkä takia nuotteja osaamattomien pitää vastustaa sitä, että jotkut osaa? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
mr.muzak 06.06.2004 21:41:21 | |
---|
Musta on vaikeaa ymmärtää tunteenomainen nuottien vastustus. Jotkut osaa ne, jotkut ei, kaikki voi tehdä musaa, mutta minkä takia nuotteja osaamattomien pitää vastustaa sitä, että jotkut osaa? Aivan, tämä oli varmasti se _ainut_ pointti jonka moni täällä halusi/yritti tuoda esille. Eihän KUKAAN täysijärkinen voi väittää että nuotteja tarvitaan aivan välttämättä jotta saataisiin aikaan kuultavaa musiikkia.. |
Juice 06.06.2004 21:47:25 | |
---|
Musta on vaikeaa ymmärtää tunteenomainen nuottien vastustus. Jotkut osaa ne, jotkut ei, kaikki voi tehdä musaa, mutta minkä takia nuotteja osaamattomien pitää vastustaa sitä, että jotkut osaa? Näytä Baron vaikka mielellään ihan heti missä kohtaa minä olen sanonut vastustavani sitä, että muut osaa? Tämä keskustelu olisi paljon antoisampaa puolin ja toisin kun et jatkuvasti esittäisi noita toinen toistaan tyhmempiä kysymyksiä ilman mitään pohjaa. I don't know how man will fight World War III, but I do know how they will fight World War IV : with sticks and stones."
- Albert Einstein |
mr.muzak 06.06.2004 22:02:47 | |
---|
Tämä keskustelu olisi paljon antoisampaa puolin ja toisin kun et jatkuvasti esittäisi noita toinen toistaan tyhmempiä kysymyksiä ilman mitään pohjaa. Tästä ei enää saa antoisaa keskustelua (IMHO), ollaan liian henkilötasolla oltu jo pitkään.. |
Juice 06.06.2004 22:40:28 (muokattu 06.06.2004 22:50:04) | |
---|
Asia harvinaisen selvä. Eihän KUKAAN täysijärkinen voi väittää että nuotteja tarvitaan aivan välttämättä jotta saataisiin aikaan kuultavaa musiikkia.. mutta se nyt vaan on niin, että "klassisen" soittaja menee lukkoon, jos sillä ei ole nuotteja. Olen ollut tilanteessa, jossa erittäin taitavia ja musikaalisia soittajia pyydetään soittamaan ilman nuotteja, eikä siitä tule mitään. I don't know how man will fight World War III, but I do know how they will fight World War IV : with sticks and stones."
- Albert Einstein |
"arguing over the internet is like winning the special olympics. you can win, but you're still retarded." |
Juice 07.06.2004 23:10:07 | |
---|
"arguing over the internet is like winning the special olympics. you can win, but you're still retarded." Mutta hemmetin hyvältä se vaan tuntuu. I don't know how man will fight World War III, but I do know how they will fight World War IV : with sticks and stones."
- Albert Einstein |
baron 08.06.2004 01:11:31 (muokattu 08.06.2004 01:11:39) | |
---|
Mutta hemmetin hyvältä se vaan tuntuu. To be retarded??? Siltä se näyttääkin. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Eddy 08.06.2004 01:20:06 | |
---|
To be retarded??? Siltä se näyttääkin. ;-) Koskettelen soittimia... |
mklami 08.06.2004 10:11:22 | |
---|
To be retarded??? Siltä se näyttääkin. Hoho. :D :D :D, plussaa! Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
leather rebel 08.06.2004 12:14:16 | |
---|
Tää topikki on iha retarded. :P "If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless |
Juice 08.06.2004 17:18:28 | |
---|
To be retarded??? win I don't know how man will fight World War III, but I do know how they will fight World War IV : with sticks and stones."
- Albert Einstein |
Juice 08.06.2004 17:46:29 | |
---|
Huvittavinta tässä kaikessa on se, että kanssani melkein ainoaa fiksua keskustelua ja tietynlaista nöyryyttä täällä on löytynyt Konservatorion teoria -ja säveltapailun opettajalta. Olisko porukalla _pikkuisen_ syytä laittaa jalat vaihteeksi maahan :) Tunnustan; olen muuten kateellinen teille - sinä päivänä kun musiikkia aletaan katsomaan silmillä. Vielä kun sitä kuunnellaan korvilla, niin se on joka kerta yhtä nautinnollista huomata miten sävelkorvasta mainitseminenkin saa musiikin teoreetikot katkeroitumaan ;) I don't know how man will fight World War III, but I do know how they will fight World War IV : with sticks and stones."
- Albert Einstein |
baron 08.06.2004 17:57:28 (muokattu 08.06.2004 18:22:24) | |
---|
Tunnustan; olen muuten kateellinen teille - sinä päivänä kun musiikkia aletaan katsomaan silmillä. ;) Mut mähän teen juuri sitä tällä hetkellä! Väsään Finalella bändisovituksia. (Edit: On vähän helpompaa lähettää nuotit e-mail liitteenä pojille etukäteistutustumista varten seuraaviin treeneihin kuin vihellellä puhelimessa korvaan) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Juice 08.06.2004 18:24:54 | |
---|
Mut mähän teen juuri sitä tällä hetkellä! Väsään Finalella bändisovituksia. Kuuntelet ilmeisesti valokuviakin? Hohhoh :) Kyllä minä jo nyt uskon, että musiikki on sinulle koukeroita sun muita paperilla ja tietokoneenruudulla. Sulle bileetkin on ilmeisesti sellaiset, että DJ:llä on pino nuotteja kalvolla, joita se heijastelee piirtoheittimellä seinälle sinua varten :) I don't know how man will fight World War III, but I do know how they will fight World War IV : with sticks and stones."
- Albert Einstein |
lxi 08.06.2004 18:35:54 | |
---|
Ei helvetti, joko tälläkin palstalla on vajottu näin alas? |
baron 08.06.2004 18:37:36 | |
---|
Kuuntelet ilmeisesti valokuviakin? Hohhoh :) :) Kun et ymmärrä nuotteja, sun on ilmeisesti mahdoton tajuta, että kun ne osaa, niitten näkeminen aiheuttaa musiikkielämyksen. Sama mitä reittiä musa aivoihin kulkee. Soittamalla sitten toistetaan sama elämys muille. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Juice 08.06.2004 20:47:58 (muokattu 08.06.2004 20:50:26) | |
---|
Kun et ymmärrä nuotteja, sun on ilmeisesti mahdoton tajuta, että kun ne osaa, niitten näkeminen aiheuttaa musiikkielämyksen. Sama mitä reittiä musa aivoihin kulkee. Jaa, että se ei em. tapauksessa kulje aivoihin? No se nyt oli selvä. Tuon voisi käsittää toisinkin, mutta otin huomioon, että baron on kirjoittanut sen. Kieltämättä tilanne alkaa raueta. Mehän olemme keskustelleet aivan eri asioista. I don't know how man will fight World War III, but I do know how they will fight World War IV : with sticks and stones."
- Albert Einstein |