Aihe: Mesa Express vs Nomad
1 2 3 4
LesPaul70
03.06.2016 09:17:32
Gabe: Mesalla taitaa tällä hetkellä olla tuotannossa: Rectifier, Mark, Lonestar ja Express sarjat.

Edelleen... toistan jo itseäni, mutta en laskisi Lonestaria itsenäiseksi tuotelinjaksi. Enemmänkin se on Mark-sarjan osa tai enintään sivupolku, "päivitetty" Mark I.

No tulkintakysymyshän tuo tietysti on.

hallu: Se graafinen EQ presetteineen uudessa expressissä on vissiin korvannut tuon vanhan expressin contoursäätimen ?

Expressistä ei kokemusta, mutta lonkalta heittäisin, että Preset Depth hoitaa suurin piirtein saman homman kuin vanhan version Contour.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
aimoo
03.06.2016 09:28:33 (muokattu 03.06.2016 09:30:25)

Hallu, olet näemmä pk-seudulta? käyppä levytukussa tsekkaamassa mesaa.
Combon painot, hyvä saundi maksaa ja painaa;) Mesan kauitin kaapit ei ole ikinä niitä köykäisimpiä materiaaleja. Eli älä odota että on kevyt. Itse ei häiritse, 4x10" bassokaappi, 4x12" recto kitarakaappi, 212 roadster combo, kyllä ne painaa vajaat 50kg...eipä tuo häiritse. ja roudaan itse. Jos länsirannikolla ni saapi tulla testaamaan toki.

Mesa ja kotivolume. Lähinnä kokemusta recto perheestä, mutta kyllä ne toimii, ihan jees saundit tulee ulos, mutta herää vielä henkiin enemmän kun on bändivolume, ainut pettymys kotivolumessa on mesa mark 5:35, ja tietty mark 5:25 on sama ratkaisulla tehty.
Express / nomad...en ihan tarkkaan tiedä mitä saundia haet, joten suosittelen testaamaan, näitä löytynee pk-seudulta 2nd hand mallia usein ja helpolla?

Low wattage moodit, eli express ainakin oli valittavissa tyyliin 50 / 25 / 5w tms. Muistathan että saundi myös ohenee ja tietty botne häipyy. Ei sillä 5w moodilla ole kiva soittaa, no taas riippuu mitä saundia haet.
Express, siitä on sitten olemassa ainaskin plus versio (uudempi) ja vanhempi pelkkä express. sekä 25w ja 50w mallit, muistaakseni vielä 10" ja 12 versiot, oisko ollut 25w 10" ja 50w 12". osta isompi...

Mesa ja huolto, kaikki on huollettavissa, ja uskallan väittää että olisi kyllä huolettomia vahvistimia. Toki, jos on vanhat putket, saattaa ne aiheuttaa toimimattomuutta.

Onnea mesan hankintaan!!!
hallu
03.06.2016 09:39:06
LesPaul70: Edelleen... toistan jo itseäni, mutta en laskisi Lonestaria itsenäiseksi tuotelinjaksi. Enemmänkin se on Mark-sarjan osa tai enintään sivupolku, "päivitetty" Mark I.

No tulkintakysymyshän tuo tietysti on.

Olet varmasti oikeassa, mutta Mesa on kuitenkin nimeämällä halunnut erottaa sen Markeista. Onko muuten Mark1 se vahvistin millä Albert Järvinen soitti? eli onko Lonestar juurikin Alppufanin valinta?

Tietenkin on vielä se, että Lonestar on yksinäinen tähti eikä se muodosta mitään tuotelinjaa vaan on tuollainen yksittäinen vahvistin kun taas Mesan muut mallit näyttää kulkevan jotakin avoluutiolinjaa ja uusisukupolvi omaa jotakin lisää ja vanhoista "turhista" ominaisuuksista luovutaan.

Expressistä ei kokemusta, mutta lonkalta heittäisin, että Preset Depth hoitaa suurin piirtein saman homman kuin vanhan version Contour.

Joo tuo Expressi kiihottaisi hinnan ja ominaisuuksien ja soundin puolesta. Painava roudattava se kyllä on ei voi kiistää :-D. Se on Mesaksi yksinkertainen, mutta tavallisiin vahvistimiin verrattuna siinä on ominaisuuksia vaikka muille jakaa ja sen käyttöliittymä vetää vertoja ydinvoimalan valvomolle :-D.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
askomiko
03.06.2016 10:52:19
Nii ja jos ei siis vielä tullut esiin niin soundit oli siis kovin erilaisia noissa. Nomadissa on muunmuassa semmonen moderni helppo tilusärö, kun taas Express 25 on semmosta pehmeän villaista pörinää. Eikun testailemaan!
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Osmo
03.06.2016 12:30:22
Itse olen omistanut Express 5:50 combon ja voin kyllä suositella lämpöisesti. Monipuolinenhan se oli kuin mikä, eikä mielestäni mitenkään vaikeasti säädettävä. Perus namiskat + reverb + contour (minulla siis vanha malli), joista contouriin ei juuri tullut koskettua. Kyllä se vähän sitä ääntä väritti johonkin suuntaan, mutta ei mielestäni niin merkittävästi, että sitä tarvitsisi joka välissä kääntää. Ehkä soundin hienosäätöön tarkoitettukin. Kummallakin kanavalla sitten kaksi moodia joista pystyi helposti vaihtamaan lähinnä särön määrää.

Kliinit oli hienot ja kyllä se säröpuolikin oli oikein muikea lajissaan. Vähän sellainen jenkkisäröhän se on, että siitä joko tykkä tai ei. Ei kuitenkaan higain meinikiä vaan enempi sellaista rupsutusta. Rakenteeltaan kauttaaltaan laadukas peli. Jämäkkä ja asiallinen, mitä tuon hintaiselta laitteelta jo sopii odottaakin.

5 w ominaisuutta käytin silloin tällöin kotioloissa, mutta toimi omaan korvaan myös erinomaisesti täydellä teholla pienellä volalla. Se 5:25 muistaakseni onkin vähän eri kuuloinen ja yläpäävoittoisempi peli, johtuen elementin koosta sekä eri pääteputkista.
hallu
03.06.2016 12:43:20
askomiko: Nii ja jos ei siis vielä tullut esiin niin soundit oli siis kovin erilaisia noissa. Nomadissa on muunmuassa semmonen moderni helppo tilusärö, kun taas Express 25 on semmosta pehmeän villaista pörinää. Eikun testailemaan!

Lähdin uhmakkaasti ajamaan Levytukkuun, mutta voin sanoa että ehkä sittenkin ammun mieluummin itseäni polveen :-D . Ei menaan ole edes moottoripyörällä juurikaan kamalampaa paikkaa kuin helsingin keskusta.... ei jatkoon. Pitää löytää jostain muualta se testilaite (siis noin 100 -150km säteellä). Olen asunut hesassa puolet ikääni, mutta onpahan muuttunut tämä kaupunki vielä vihamielisemmäksi moottoriajoneuvoille kuin yheksänkytluvulla :-(. Helsinkiläisiä jalankulkijoita saa ihan oikeasti pelätä.... varsinkaan kun ei ole autoa ympärillä suojana :-(.

No jotta ei olisi mennyt koko reissu haaskuun niin poikkesin ostamaan Uraltonelta yhden kierrejohdon (niitäkään ei kovin moni myy) ja kyselin samalla huoltajan mielipidettä mesaboogiesta. Suhtautuminen oli odotuksiani myönteisempi eli Mesa on hieno ja monimutkainen vahvistin ja jos sen rikkoo, niin sen korjaaminen tulee luultavasti kalliimmaksi koska se on työläämpää ja vie enemmän aikaa, mutta se on korjattavissa siinä missä mikä tahansa vahvistin. Mesassa ei myöskään ole mitään ilmeistä heikkoutta miksi se rikkoutuisi ja huoltajan mielipide oli, että hyvin ylläpidetty (siis ajoissa huollettu eikä säilytetty missään perunakellarissa) Mesa ei edes todennäköisesti mene rikki. Kuluvat osat kuten putket ja konkat kuluu (putket kuluu käytössä ja konkat käytön puutteessa), mutta rikki vahvistin menee yleensä silloin jos huolto on jätetty tekemättä ja joku osa päästetään ullahtamaan kesken soiton jolloin voi syntyä vahinkoja. Toinen riski on, että sellaiset liitokset piirilevyjen välillä, jotka on tehty liittimellä juottamisen sijaan, voivat ajan saatossa hapettua mikäli vahvisinta sälytetään erityisen kosteissa ja vaihtelevissa oloissa. Hapettuessaan liitoksen sähkönjohtokyky heikkenee ja osa alkaa lämmetä ja lämmetessään voi aiheuttaa ongelmia piirilevylle. Mutta siis nämä samat riskit koskee lähes kaikkia vahvistimia eikä Mesa ole mitenkään erityisen altis niille. Se on vain aikaavievempi korjata (lue kalliimpi), jos sen päästää rikkoutumaan. Ajattelin mainita tämän ihan tiedoksi niille jotka epäilevät että nämä hienot piirilevylaitteet olisivat erityisen heikkoja.

No mesat muhii mieleni perukoilla, mutta nyt ilmaantui torille Koch twintone 3 ja siellä on myös se Twintone 2. Hinnat on lähellä toisiaan joten tietääkö joku onko niillä joten merkittävää eroa ? Twintone 3:sta on näköjään kuulokelähtö tippunut pois ja pedaalissa on yksi nappi vähemmän, mutta kaappiliitännät ovat vähän monipuolisempia (löytyy mm 16 ohmin lähtö) ja lisäksi rytmi ja leadkanavan säätöpotikat on lisätty etupaneeliin kun ne aikaisemmassa mallissa on takapaneelissa. Vahvistimen ulkoasu on muuttunut neutraalimpaan (nykymuodin mukaisesti kananpää potikanhatut niiden Kochin omian sijasta ja muutenkin amerikkalaiseen makuun muutettu sitä). Itse pidän siitä vanhemmasta Kochista ulkonäöksellisesti enemmän ja olen edelleen ostamassa mieluummin twintone2 version, mutta tietääkö joku onko noissa jotain eroa soundissa ? jossain netin syövereissä puhuttiin että särökanavaa olisi vähän selkeytetty tuossa uudemmassa??? (voiko se mennä vielä selkeämmäksi ?? ).
hallu
03.06.2016 12:56:41
Osmo: Itse olen omistanut Express 5:50 combon ja voin kyllä suositella lämpöisesti. Monipuolinenhan se oli kuin mikä, eikä mielestäni mitenkään vaikeasti säädettävä. Perus namiskat + reverb + contour (minulla siis vanha malli), joista contouriin ei juuri tullut koskettua. Kyllä se vähän sitä ääntä väritti johonkin suuntaan, mutta ei mielestäni niin merkittävästi, että sitä tarvitsisi joka välissä kääntää. Ehkä soundin hienosäätöön tarkoitettukin. Kummallakin kanavalla sitten kaksi moodia joista pystyi helposti vaihtamaan lähinnä särön määrää.

Kliinit oli hienot ja kyllä se säröpuolikin oli oikein muikea lajissaan. Vähän sellainen jenkkisäröhän se on, että siitä joko tykkä tai ei. Ei kuitenkaan higain meinikiä vaan enempi sellaista rupsutusta. Rakenteeltaan kauttaaltaan laadukas peli. Jämäkkä ja asiallinen, mitä tuon hintaiselta laitteelta jo sopii odottaakin.

5 w ominaisuutta käytin silloin tällöin kotioloissa, mutta toimi omaan korvaan myös erinomaisesti täydellä teholla pienellä volalla. Se 5:25 muistaakseni onkin vähän eri kuuloinen ja yläpäävoittoisempi peli, johtuen elementin koosta sekä eri pääteputkista.

Minun käsittääkseni myös se 5W on siinä ihan "täysi teho" ja mikäli minä mitään ymmärrän niin se on täydellä teholla A-luokassa 5W vahvistin ja AB-luokassa 50W vahvistin. A-luokan vahvareitahan pidetään joissakin piireissä ihan parhaimpina soundeiltaan ja siksi niitä käytetään esimerkiksi studioissa äänittämiseen paljon ja tietenkin kotona hyvillä soundeilla herkutteluun. A-luokan vahvistin ei vain sovellut kovin hyvin treenis ja keikkakäyttöön huonon hyötysuhteensa takia ja otaksun Mesan vastanneen juuri tähän tarpeeseen tehdessään kaksi vaihtoehtoista päätekytkentää vahvistimeen. Tarkoitan, että sen 5W ei pitäisi kuulostaa yhtään huonommalta, vaan joidenkin tahojen mielestä jopa paremmalta. Siksi vähän kiinnostuneena lueskelen näitä kommentteja joissa sanotaan, että "tehon pudotus" syö soundia (ilmeisesti botnea on vähemmän) ja mietin, että onko Mesa mokannut sen A-luokan kytkennän siitä ??

Minulla on itselläni yksi 5 W A-luokan putkivahvistin (Fender Vibrochamp) ja itse pidän sitä erittäin hyväsoundisena vehkeenä ja siksi suorastaan innostuin kun tajusin, että Mesa tarjoaa samaan vahvistimeen A-luokan sekä AB-luokan kytkennät. Esimerkiksi Koch teki A-luokkaa varten kokonaan uuden vahvistimen (Koch studiotone on A-luokan vahvari ja poikkeaa kuulemma twintonesta ja powertonesta mnien mielestä edukseen). Mun pitää mennä kuuntelemaan niitä Expressin A-luokan klippejä.... onko se mistään kotoisin.
Osmo
03.06.2016 13:11:43
hallu: Minulla on itselläni yksi 5 W A-luokan putkivahvistin (Fender Vibrochamp) ja itse pidän sitä erittäin hyväsoundisena vehkeenä ja siksi suorastaan innostuin kun tajusin, että Mesa tarjoaa samaan vahvistimeen A-luokan sekä AB-luokan kytkennät. Esimerkiksi Koch teki A-luokkaa varten kokonaan uuden vahvistimen (Koch studiotone on A-luokan vahvari ja poikkeaa kuulemma twintonesta ja powertonesta mnien mielestä edukseen). Mun pitää mennä kuuntelemaan niitä Expressin A-luokan klippejä.... onko se mistään kotoisin.

Siis mun mielestä toi 5 W moodi ei kuulostanut huonolta lainkaan. Mutta 50 W oli itselle mieluisampi näistä kahdesta myös pienillä volyymeilla. Testaamalla selviää tämäkin.
blues guitar
03.06.2016 16:19:55 (muokattu 03.06.2016 17:09:33)

hallu: Olet varmasti oikeassa, mutta Mesa on kuitenkin nimeämällä halunnut erottaa sen Markeista. Onko muuten Mark1 se vahvistin millä Albert Järvinen soitti? eli onko Lonestar juurikin Alppufanin valinta?

Tais olla IIB Albertilla 15" Ev kajarilla modattu.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
04.06.2016 16:23:51
No niin olen saanut tukea Mesamiehiltä ja roppakaupalla lisää tietoa ja ymmärrystä Mesojen suhteen. Ensiksi voidaan laittaa piste keskustelulle "halpis Mesoista" sellaisia ei ole. Monet merkit kuten vaikkapa Marshall, Vox, EBS, etc. tuottaa halpoja malleja omina sarjoinaan jotka valmistetaan jossakin tuolla idässä. Mutta pointti on tehdä saman näköinen laite jokseenkin samanlaisilla ominaisuuksilla halvemmalla isoille myyntivolyymeille. Tällaista mesalla ei ole, vaan kaikki mesat tehdään samoista osista samoissa tehtaissa samojen tiukkojen laatuvaatimusten mukaan ja hintaerot tulee ainoastaan ominaisuuksien määrästä. Mesan kalleimmat mallit ovat ultimaattisen monipuolisia ja monimutkaisia vehkeitä ja ne hiukan edullisemmat mallit ovat vain vähän karsitumpia (edelleen monipuolisia laitteita). Tämä siis tarkoittaa että ainakaan minun ei tarvitse enää pohtia tätä kysymystä.

Mitäpä muuta olen oppinut:-) no ainakin sen, että Nomad palasi vaihtoehdoksi. minulle kerrottiin, että nomadista on luonteeltaan erilainen kuin Express, mutta sillä pääsee maaliin kun tietää mitä tekee eli Nomadin huonous on kai käyttäjän huonoutta (mikä taitaa päteä kaikkiin Mesoihin). Eli mesa tekee orjallisesti se mitä käyttäjä käskee, tekee sen heti eikä viidestoistapäivä eikä sitten sen enempää eikä vähempää. Mesa ei siis korjaa käyttäjän virheitä eikä esitä tulkintaa käyttäjän toiveesta, vaan kun käyttäjä rämpsäyttää kieliä niin Mesasta kuuluu "rämps" eikä Justin Beaber enkelikuoron kanssa sanomassa "rämps" täydellisessä harmonisaatiossa ja lisäämällä vielä perään kuinka hyvältä hänestä tuntuu sanoa se :-D.

Nomad tuli takaisin pöydälle vaihtoehdoksi ja samalla aloin pohtimaan, että pitäisiköhän laittaa koko Mesaidea jäihin ja hakea pankista lainaa ja ostaa sitten suoraan se markki vitonen jos nuo bänditouhut todella lähtee lentoon kuten nyt alustavasti näyttää. Olen käsittänyt, että ostamalla markki vitosen voin lakata pohtimasta, että mikähän mesa olisi mulle sopivin, koska siinä on kaikki (no rectot on oma juttunsa vissiin, mutta minun kannalta kaikki olennainen).

Ehkä mä hoitelen tämän kesän keikat näillä ja käyn kokeilemassa jollakulla niitä mesoja ja valitsen siltä pohjalta itselleni sopivan. Palaan sitten syksyllä asiaan, kun sehän vaatii joka tapauksessa niin paljon opettelemista etten mitenkään voi ottaa sitä suoraan käyttöön.
Gabe
04.06.2016 16:48:06 (muokattu 04.06.2016 16:48:59)
Kuulostaa fiksulta Hallu!

Ehdottomasti jäitä hattuun, kunnon testit alle ja kerralla sellainen mistä tykkäät eniten. Markku vitosesta ei ehkä Rectifier soundeja irtoa, mutta näin rectomiehenä uskallan väittää ettei Recto perheen soundi ole nyt se mitä tunnut olevan vailla.

Mark IV:stä on muuten kaksi pienempääkin versiota, kahdella ja neljällä EL84 putkella. Hintalappu on kapeampi kuin isoveljellään ja soundikin voisi olla kokeilemisen arvoinen.
Ruokangas Guitars & Mesa Boogie Amps.
Lunnu
04.06.2016 19:06:04
Oma viisisenttinen vielä tähän ... itse olen todennut että vasta sitten kun vahvistinta pääsee kokeilemaan bändikontekstissa niin selviää onko se se oikea. Ja meikäläisen tapauksessa yleensä vasta useamman session jälkeen.
Varsinkin noin mesan mark sarjalaiset on sellaisia että täytyy tykätä siitä säätämisestä (oma tuntuma) - mutta todennäköisesti sieltä löytyy se haluttu soundikin. Lopulta.

Itselläni oli muutaman vuoden ajan lonestar special ja se oli hellpo ruuvattava - eli kyllä mesalta sellaisiakin löytyy
Nostalgy is not what it used to be
Gabe
04.06.2016 20:26:37
qal: Oma viisisenttinen vielä tähän ... itse olen todennut että vasta sitten kun vahvistinta pääsee kokeilemaan bändikontekstissa niin selviää onko se se oikea. Ja meikäläisen tapauksessa yleensä vasta useamman session jälkeen.
Varsinkin noin mesan mark sarjalaiset on sellaisia että täytyy tykätä siitä säätämisestä (oma tuntuma) - mutta todennäköisesti sieltä löytyy se haluttu soundikin. Lopulta.

Itselläni oli muutaman vuoden ajan lonestar special ja se oli hellpo ruuvattava - eli kyllä mesalta sellaisiakin löytyy

Totta turiset. Joskin omalla kohdalla se on kokeiltava sekä yksin soitellessa että muiden kanssa. Yhtä paljon on ollut sellaisia koneita jotka on loistaneet yksin mutta olleet epämieluisia bändikontekstissa kuin sellaisia jotka ovat olleet epämieluisia yksin mutta loistaneet bändikontekstissa. Vähemmän niitä jotka ovat pärjänneet tosi hyvin kummallakin tontilla.
Ruokangas Guitars & Mesa Boogie Amps.
hallu
05.06.2016 16:07:40 (muokattu 05.06.2016 16:23:01)
qal: Oma viisisenttinen vielä tähän ... itse olen todennut että vasta sitten kun vahvistinta pääsee kokeilemaan bändikontekstissa niin selviää onko se se oikea. Ja meikäläisen tapauksessa yleensä vasta useamman session jälkeen.

Joo aavistan tuon, mutta minulla on sellainen salainen etu että muuan tämän palstan Mesa-asiantuntija (erityisesti Markkien osalta) on luvannut auttaa, tukea, neuvoa ja opastaa markin saloihin. Hänen mukaansa Mark ei ole vaikea säädettävä, mutta sen logiikka ja toiminta on ymmärrettävä. Lähinnä kai vahvistimen tonestakki ei ole perinteinen, vaan aktiivinen eli jokainen taajuuskaista voidaan ajaa itsenäisesti särölle ja niitä sekoittelemalla voidaan luoda suunnilleen minkälainen särö tahansa. Tämä systeemi ilmeisesti suorastaan vaatii graafista equa peräänsä ja siksi olen alkanut miettiä tuota mesa-asiaa uudella tavalla. E: Sitä paitsi kun haluttu soundi löytyy, niin potikannnupithan voi repiä pois ja kiinnittää potikat epoksilla haluttuun asentoon :-D.

Toisin sanoen sain vinkin ja kävin katsomassa, että markki vitosesta on tullut halvempi ja pienempi versio, joka osuisi spekseiltään tarpeisiini ihan täydellisesti siis se 35wattinen 112 kombo. Se painaa vain 20kg ja siinä on "vain" kaksi kanavaa (riittää meikäläiselle paremmin kuin hyvin) kaikilla markkivitosen herkuilla ja on sisäänrakennettu kaappisimuloitu keinokuorma korvakuulokelähtö ja balansoitu linjalähtö eli oikeasti ihan kaikki mitä voi toivoa niin että jopa Kochin twintone jää kakkoseksi liitännäisyydessä.

Ainoat speksit kun ei sovi on hinta (2700 euroa on perkeleesti rahaa vahvistimeen, vaikka se olisi hyväkin / toisaalta viiden vuoden takuu ja tämä on jokseenkin parasta mitä tässä luokassa on tarjolla). Toinen mietityttävä asia on 35w.... sitä joutuu ajamaan luultavasti aika kovalla meikäläisen nykyisessä projektissa. Toisaalta 35 ja 50 w on jo niin lähellä toisiaan, että kyllä sen kaiken järjen mukaan pitäisi riittää ja toisaalta tässä bändiyhteydessä skittaa on tarkoitus ajaa aika näkkärillä joten sen pitäisi vähän pienemmilläkin wateilla antaa äänenpainetta hyvin ja soundi leikkaa läpi vähän pienemmälläkin paineella. Kompromissihan "jokapaikan höylä" on joka tapauksessa ja tämä kyseinen kompromissi vaikuttaisi aika sopivalta minulle.
sustain65
05.06.2016 21:50:32 (muokattu 05.06.2016 21:50:42)
hallu: Joo aavistan tuon, mutta minulla on sellainen salainen etu että muuan tämän palstan Mesa-asiantuntija (erityisesti Markkien osalta) on luvannut auttaa, tukea, neuvoa ja opastaa markin saloihin. Hänen mukaansa Mark ei ole vaikea säädettävä, mutta sen logiikka ja toiminta on ymmärrettävä. Lähinnä kai vahvistimen tonestakki ei ole perinteinen, vaan aktiivinen eli jokainen taajuuskaista voidaan ajaa itsenäisesti särölle ja niitä sekoittelemalla voidaan luoda suunnilleen minkälainen särö tahansa. Tämä systeemi ilmeisesti suorastaan vaatii graafista equa peräänsä ja siksi olen alkanut miettiä tuota mesa-asiaa uudella tavalla. E: Sitä paitsi kun haluttu soundi löytyy, niin potikannnupithan voi repiä pois ja kiinnittää potikat epoksilla haluttuun asentoon :-D.

Graafinen EQ on ainakin Mark V:ssä ihan ehdottomasti tarpeellinen. Eri kanavien EQ:t voi säätää ensin "sopivasti", esim. pakittaen bassoa jonkin verran ja sitten treblea ja middleä hieman korostaen. Precense tietty kanssa oman mukaan. Sen jälkeen säädetään graafisella turhat kuminat pois, mutta toisaalta ottaen mahdollisesti tarvittavat jytinät mukaan ja varmistaen sopivan leikkaavuuden bändikonteksissa. Perus-V-käyräkin voi toimia hyvin, senkin vahvuutta kun voi säätää (ainakin Mark V:ssä). Mutta siis vain esimerkkinä ja sinullahan on asiantuntija jo apuna.

Ja kommenttina tuohon viimeiseen virkkeeseesi, että minulla on ainakin ihan samoissa asennoissa potikat kaikissa treeneissä ja niillä harvoilla pikkukeikoilla jossa soittelen, että tosiaan ne potikat voisi fiksata melkein pysyvästi :D No joo, ehkä taas joskus intoudun kokeilemaan uusia säätöjä ja toki eri kitara tai kaappi voi vaatia potikoihin tarttumista.
hallu
09.06.2016 00:45:58
Sen verran nostan tätä ketjua kun lupasin, että kerron minkä laitteen ostan. Kävi niin, että ostin sitten sen Koch Twintone2 kombon joka tuolla torilla notkui. Mesa on houkutteleva ja tosi hieno siis se Express myös, mutta nyt kun tiedän minkälaisen Mesan haluan (Mark V), niin ei huvittanut alkaa ostamaan muuta kun siihen markkiin ei juuri nyt ole varaa ja se on niin kallis laite, että siihen on välttämättä päästävä vähän tutustumaan ennen kuin ajatusta vie pidemmälle.

Tarvitsin kuitenkin vahvistimen ja tuosta väliaikaisesta Mesaintoilusta huolimatta Koch on mulle tutumpi peli tuon Pedaltonen takia kun olen sellaisella soittanut vuosia ja nyt kun menin tsekkaamaan tuon kombon niin se kyllä vakuutti mut ihan kertaheitolla, että sen kanssa pärjää. Soundi on tässä parempikin vielä kuin Pedaltonessa en ole ihan varma mistä siinä on kyse, onko se tuo kaiutin vai mikä (pitää tutkia asiaa) (ehkä olen vaan niin intona uudesta vahvarista :-D ). Jokatapauksessa tonestakki tuntuu osuvan paremmin kohdalleen säröpuolella ja kliinit ovat huomattavan lämpimät ja aika Fendermäiset. Särö on napakasti kontrollissa eikä ainakaan pikaisella kokeilulla tullut fiilistä, että sitä pitäisi alkaa kompressorilla siivoamaan.

Tajusin, että olen aina soittanut aika vintagehenkisillä laitteilla ja tämä on minun ensimmäinen moderni vahvistin moderneine herkkuineen ja onhan tää nyt aika vaikuttava tottumattomalle sisään rakennettuine keinokuormineen, joka laajentaa vahvistimen käyttötapoja vaikka mihin. Voisin varmaan kirjoittaa tästä artikkelin jossakin vaiheessa.

Siihen Mesan 35w markkiV komboon ajattelin palata myöhemmin, mutta juuri nyt tuntuu etten tarvitse sitä, että tässä Kochissa on mulle ihan riittävästi vahvaria. No täytyy katsoa ne mietteet sitten kun pääsen sitä markkia kokeilemaan. Tällä mennään kuitenkin nyt.
aimoo
09.06.2016 09:13:51

Ei pahempi idea kuitata osamaksulla / visalla just sellanen mesa jonka haluat, ja jättää turhat laitekokeilut välistä poies.
Ja on oikeesti hyvä idea ottaa se kaveri mukaan säätämään markkia kun soitat itse samalla.
Ramopunk mainitsit musatyyliksi. En ehkä roadsteria / rectifieriä tohon ottaisi, mutta suosittelen tsekkaamaan, melkosen monipuolinen laite kyseessä kuitenkin loppujen lopuksi, roadsteria saa combona 112 sekä 212, rectoa vain nuppina jos et tiennyt vielä. Mutta markilla ja rectolla on se oma saundi mikä ei muuksi muutu, molemmat on kivoja.

Mark V vs 5:35 combo. Bean there done that. Combon isoin puute on toimimaton volume. Eli siinä ei ole master volumea, on vain kanavavolume, sekä solovolume.
Tällä et tee mitään kotikäytössä, todella äänekäs. Kun saat hyvän särösaundin, meteli on kova. muissa mesan tuotteissa on master volume, jolla voisit säätä kokonaisvolumea alaspäin ilman että saundi olennaisesti muuttuu.
Säröt...Mielestäni tietty botne uupuu, saundista uupuu jotain, combossa on avoin takakansi joka vaikuttaa myös tähän.
eikä auta tehon lasku 35->10w, saundi muuttuu ohkaisemmaksi ja sama ongelma yhä. Ehkä tämä 535 palvelee enempi kotistudionauhottelijaa, kun live muusikkoa. Koitin itselleni tosta saada cover-apinaorkesteriin työkalua, mission failed. Roadsterilla mennään, ja saundipaletti on melkoinen.
Eli unohda combo, sen sijaan poimi samalla rahalla 2nd hand mark 5 torilta, sekä 212 kaappi.
Tai hakee mun roadster joka on totakin halvempi;)
Tomtom
09.06.2016 09:20:22
hallu: .. Kävi niin, että ostin sitten sen Koch Twintone2 kombon joka tuolla torilla notkui...

Ja nyt mä oon sitte ilman keikkavahvistinta. En ole tuota omaa soittanut ilman tulppia ja makuuhuonevolyymeillä varmaan koskaan ja hämmennyin niin Hallun testisoundeista että tulin lähes katumapäälle. No, oma suunnitelma on olemassa ja sitä on syytä noudattaa eli ei muuta kun appelsiinikauppaan ja Hallulle makoisia hetkiä uuden laitteen kanssa.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
hallu
09.06.2016 10:49:35
Tomtom: Ja nyt mä oon sitte ilman keikkavahvistinta. En ole tuota omaa soittanut ilman tulppia ja makuuhuonevolyymeillä varmaan koskaan ja hämmennyin niin Hallun testisoundeista että tulin lähes katumapäälle. No, oma suunnitelma on olemassa ja sitä on syytä noudattaa eli ei muuta kun appelsiinikauppaan ja Hallulle makoisia hetkiä uuden laitteen kanssa.

Kiitos :-D odotin tältä paljon, mutta juuri nyt tuntuu että tämä on vielä paljon parempi kuin odotin. Tämä on ladattu sellaisilla ominaisuuksill ajoita en osannut odottaa esimerkiksi, että kliinin ja od-kanavan tonestäkki on skaalattu eri tavalla (puhtaasti positiivinen juttu, ne on siellä oikeasti miettinyt soundeja). OD+ kanavan sitä kaikkein kovimmasta säröstä olin lukenut, että vähän puuroutuisi mutta ei se puuroudu (pikkuisen se lepattaa sieltä loppupäästä, että sitä voisi vähän napakoittaa kompuralla, mutta rokkisäröistä raskaaseen rokkiin asti toimii ilman mitään). Särön dynamiikka tuntuu olevan ihan omaa luokkaansa (tai se vastaa häkellyttävätn täsmällisesti soittotatsiin). En yhtään ihmettele että osa porukoista on ihan myyty näihin Kocheihin :-). Niin ja toinen osa pitää näitä vähän liian kliinisinä ja yllätyksettöminä :-D. Mä olen noiden omapäisten amiriikan koneiden kanssa ikäni pelannut niin tuntuu hassulta että tämä tyttö ei lyö näpeille..... hollantilaiset on kivoja :-D.

Tämä onminun ensimmäinen kosketus tällaiseen moderniin vahvistimeen ja nyt tuntuu, että kyllä meistä kaverit tulee :-).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)