Aihe: Mesa Express vs Nomad
1 2 3 4
LesPaul70
01.06.2016 12:44:37
Gabe: mutta Mesan käyttämät piirilevyt ovat laadukkaita ja komponentit on käsinjuotettu kiinni.

Piti kaiketi paikkansa vielä reilut kolme vuosikymmentä sitten, mutta eiköhän Mark III:sta alkaen ole aaltojuotettu kaikki Mesat.

FastEddie: Mesan Expresseissähän on tama 5W (5:50) valintamahdollisuus, joka mahdollistaa matalamalla äänenpaineella soittamisen.

Korjausehdotus: "joka mahdollistaa pienemmällä headroomilla soittelun". Mun kokemuksieni mukaan yleisesti Mesoissa tehoasetuksella on enemmänkin vaikutusta soundin yleisilmeeseen kuin siihen, kuinka hiljaisella voi soitella ja kuulostaa hyvältä. Hissutteluvolallakin soitettaessa Mesa kuulostaa 90 watin asetuksella yhtä hyvältä tai itse asiassa jopa paremmalta kuin 10 watin asetuksella, ainakin minun korviini. Enemmän syvyyttä ja munakkuutta soundissa. Itse asiassa en keksi mitään syytä soitella Mesoilla millään muulla kuin isoimmalla tarjolla olevalla wattiasetuksella. :-)
(...ok, pois lukien ehkä multi-watt Triple Recit)

Itse aiheeseen sen verran, että jos Fender on esikuvana, niin kyllä noita Mark-tyylisiä Mesoja voi lähteä ihan rohkeasti kokeilemaan. Vaikka eiväthän ne tarkalleen Fenkulta soundaa tai käyttäydy samoin, niin kyllä niiden verenperimästä kuulee, että liikkeelle on lähdetty viritellyistä Fendereistä. Noista mainituista halpismalleista Express on lähempänä Markeja.
Recto-maailma on sitten täysin oma lukunsa. Liikkeelle on lähdetty viritellystä Soldanosta, joka puolestaan oli alkujaan viritelty Marshall, mutta Rectot ajautuivat soundillisesti pian niin kauas noilta juurilta, että eipä niissä tänä päivänä kuule sen enempää Soldanoa kuin Marshalliakaan.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
Gabe
01.06.2016 12:58:45
LesPaul70: Piti kaiketi paikkansa vielä reilut kolme vuosikymmentä sitten, mutta eiköhän Mark III:sta alkaen ole aaltojuotettu kaikki Mesat.

Ok, hyvä kun korjasit. Olen keskittynyt noiden kanssa enemmän soittelemaan ja nauttimaan soundeista kun kurkkimaan konehuoneen puolelle. :)
Ruokangas Guitars & Mesa Boogie Amps.
Laulava Kylätohtori
01.06.2016 13:05:37
LesPaul70: Liikkeelle on lähdetty viritellystä Soldanosta, joka puolestaan oli alkujaan viritelty Marshall, joka puolestaan alkujaan oli viritelty Fender.

Niin se kehityksen kaari jännittyy... :D
They pass too much electricity. -SRV
aristoteles666
01.06.2016 13:52:39

Laulava Kylätohtori: joka puolestaan alkujaan oli viritelty Fender.

Niin se kehityksen kaari jännittyy... :D

mikä taas oli popular electronics lehdestä lainattu kytkentä.
ei fenderin oma-
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
01.06.2016 15:21:57

Laulava Kylätohtori: Eli jos ei halua soittaa "kopioidulla" vahvarilla, niin aika vähiin menee vaihtoehdot. Merkki kuin merkki, aina on 'lainattu' joltain...

itsetehty aina parempi.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
FastEddie
01.06.2016 15:50:12

LesPaul70: Korjausehdotus: "joka mahdollistaa pienemmällä headroomilla soittelun". Mun kokemuksieni mukaan yleisesti Mesoissa tehoasetuksella on enemmänkin vaikutusta soundin yleisilmeeseen kuin siihen, kuinka hiljaisella voi soitella ja kuulostaa hyvältä. Hissutteluvolallakin soitettaessa Mesa kuulostaa 90 watin asetuksella yhtä hyvältä tai itse asiassa jopa paremmalta kuin 10 watin asetuksella, ainakin minun korviini. Enemmän syvyyttä ja munakkuutta soundissa. Itse asiassa en keksi mitään syytä soitella Mesoilla millään muulla kuin isoimmalla tarjolla olevalla wattiasetuksella. :-)
(...ok, pois lukien ehkä multi-watt Triple Recit)

Saattaapa olla, että kun siirryttään AB-luokasta puhtaaseen A-luokkaan soundi muuttuu hieman. Isot pojat ovat kertoneet, että säröhommissa AB olisi parempi.

Itse kuitenkin käytän suuremmaksi osaksi 5W asetusta.
If you think you are too old to rock n roll, then you are
Pedro de la Helvetto
01.06.2016 21:40:48
Mulla on Boogien F-50. Se on oikeen hyvä peli omalla sarallaan. Ei mikään fender, marshall eikä vox, mutta hyvä soundi silti. Malli on ollu tuotannossa ennen Expressejä. Niitä näkyy kans 600€ hintaan. Suosittelen.
hallu
01.06.2016 23:59:23
Pikkuisen kirskahtaa korvaan, että vahvistimet jotka on ihan budjettini yläpäässä on "halppismalleja". Ehkä se Mesa on sittenkin mulle liian kallis kun laitan kaikki rahat likoon ja vähän varastettuja niin saan vain halppiksen. Ei oikein houkuttele.

No torilla oli yksi markkukolmonen, mutta se on liian kallis minulle. Mä varmaantsekkaan mesan jos semmoisen satun jossain näkemään, mutta nyt taidan suosiolla kääntää katseeni kohti Kochia. Kochin etuna on, että se on hiukan tuttu minulle joten tiedän mitä odottaa silltä. Raprtoin sitten jos kaupat jostakin vahvarista syntyy.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
FastEddie
02.06.2016 00:06:28 (muokattu 02.06.2016 00:07:05)

hallu: Pikkuisen kirskahtaa korvaan, että vahvistimet jotka on ihan budjettini yläpäässä on "halppismalleja". Ehkä se Mesa on sittenkin mulle liian kallis kun laitan kaikki rahat likoon ja vähän varastettuja niin saan vain halppiksen. Ei oikein houkuttele.

No torilla oli yksi markkukolmonen, mutta se on liian kallis minulle. Mä varmaantsekkaan mesan jos semmoisen satun jossain näkemään, mutta nyt taidan suosiolla kääntää katseeni kohti Kochia. Kochin etuna on, että se on hiukan tuttu minulle joten tiedän mitä odottaa silltä. Raprtoin sitten jos kaupat jostakin vahvarista syntyy.

Kallis toiselle on halpa toiselle. Jos tsekkaat uusien hintoja, en kutsuisi Expressiä halpikseksi missään nimessä.
Gabe
02.06.2016 00:23:48
hallu: Pikkuisen kirskahtaa korvaan, että vahvistimet jotka on ihan budjettini yläpäässä on "halppismalleja". Ehkä se Mesa on sittenkin mulle liian kallis kun laitan kaikki rahat likoon ja vähän varastettuja niin saan vain halppiksen. Ei oikein houkuttele.

Joo, eihän Mesa halpa vaihtoehto ole, etenkään rapakon tällä puolen. Siitä ei pääse mihinkään.

Halppis on kuitenkin ehkä vähän väärä sanavalinta mistään Mesasta (ainakaan minun lompakollani kun asiaa tarkastelee) mutta kyllähän nuo edellä mainitut ovat niitä ns. entry level malleja ja riisutumpia niin hintansa kuin ominaisuuksiensakin puolesta, se sitten häiritsee tai ei häiritse. Itse olen kyllä ollut jo viidettä vuotta hyvin tyytyväinen tuohon pikkurectoon, tuoreemman Roadsterin hintalappu onkin sitten jo useamman kerran sen verran, mutta onhan siinä ominaisuuksia monipuolisuutta.

Säästäminen on köyhän hyvä ystävä. :) Laitat vain kitaran tai pari lihoiksi niin alkaa tulemaan vaihtoehtoja vahvistinkaupoille.
naavanka_
02.06.2016 00:27:04

Kochia kannattaa tosiaan päästä itse testaamaan ennen ostoa, kauhee kaasu oli kunnes pääsin tositoimissa kokeilemaan.

Ei ollu meikän juttu.
Lunnu
02.06.2016 10:43:45

Expressistä on tullut uusi malli, '+', joka on ymmärtääkseni spekseiltään aika erilainen tuohon vanhaan expressiin verrattuna. Siinä on ilmeisesti otettu lonestarin kytkentöjä ja sen lisäksi lisätty graafinen eq, joka tekee siitä älyttömän monipuolisen vehkeen.
Joka tapauksessa - sen takia noita vanhoja expressejä liikkuu välillä aikas edullisesti.

Itselläni oli aikoinaan nomad nuppi, joka kyllä oli hyvinkin monipuolinen. Noitakin on muistaakseni kuitenkin kahta kategoriaa, 6L6 ja EL84 päätteillä jotka lienevät luonteeltaan vähän erityyppiset.
Nostalgy is not what it used to be
hallu
02.06.2016 11:27:43
naavanka_: Kochia kannattaa tosiaan päästä itse testaamaan ennen ostoa, kauhee kaasu oli kunnes pääsin tositoimissa kokeilemaan.

Ei ollu meikän juttu.

No Koch on tuon pedaltonen kautta mulle tuttu. Olen käyttänyt pedaltonea jo vuosia ja tykkään sen soundeista ja käisttääkseni samoilla "linjoilla" mennään noiden kombojenkin kanssa. Toki Kochilla on useit aerityyppisiä vahvistimia erilaisiin tarpeisiin esimerkiksi studiotone on A-luokan kytkennällä ja poikkeaa soundin yleisilmeeltä twintoneen ja powertoneen verrattuna ja sitten se multitone on ihan oma juttunsa.

Tottaki testaat Kochin, mutta odotan siltä fendermäisen kuulasta kliiniä ja erittäin erottelevaa ja rapsakkaa säröosastoa joka yltää rapsakoista rokkikompeista lihaviin leadeihin. Kiinostukseni kohdistuu nimenomaan twintone komboon (mulla on yksisellainen tähtäimessä, mutta en viitsi puhua enempää ennenkuinhomma on saatu maaliin) ja Jupiter malli kiinnostaa ihan erityisesti, mutta kumpaakaan en ole vielä varsinaisesti testannut.

Itse lasken eduksi, että vahvistimella on oma vahva persoonansa ettei se ole vain viritelty Fenderi tai Marshall, mutta toki siinä on riskinä että ei tykkää. Tuosta Pedaltonesta olen oppinut että Kochilla särökanavan eq ei ole sieltä helpoimmasta päästä ja ainakin pedaltonessa minua miellyttävät säröt irtoaa kun vääntää koko tonestakin nollille :-). Kochin etuna on myös monipuolisuus eli vaikka kyseessä on tiukka rokkimörssäri reenikselle ja keikoille, niin sisään rakennettu keinokuorma ja kaiutinsimuloidut lähdöt kuulokkeisiin ja PA:han tekee siitä käyttökelmoisen laitteen ihan kotiinkin.

Tarkoitus on kulkea Marshallin JSM800 särömaailmasta poispäin ja siksi kiinnitin Mesaankin huomiota. Katsotaan nyt kuinka äijän käy. Sen verran olen kuitenkin varmisanut nökulmia, että vahvistin pitää olla 30 - 150W (jos tarnkkukone niin mieluiten +100W (sen vuoksi Kochin jupiter vähänarveluttaa 40W trankkupääte)) ja putkikoneelta 30 wattinenkin voisi käydä mutta 50W tuntuisi jo aika hyvältä. Sen pitää olle ehdottomasti kombo 1x12 kartiolla (1x10 tuumainenkin on mahdollinen Mesa express 5:25), mutta läjät ja isot kombot on tässä vaiheessa skipattu.

Perhana kun mull aoli komboja parikin vielä taannoin joista toinen oli oikein hyvä 1x12 60w ja toinen 4x10 60W , mutta myönmolemmat poin kun ajattelin että en tarvitse enää niin isoja kun ei bändiäkään ollut ja nyt sitten heti tuli tarvetta. Sen verran ajattelin kummiskin että lähden kokeilemaan jotain "uutta" ja siksi päätin Fenderit skipata (niiden kanssa on tullut pelattua vähän paljon).
hallu
02.06.2016 11:37:20
Gabe: Joo, eihän Mesa halpa vaihtoehto ole, etenkään rapakon tällä puolen. Siitä ei pääse mihinkään.

Halppis on kuitenkin ehkä vähän väärä sanavalinta mistään Mesasta (ainakaan minun lompakollani kun asiaa tarkastelee) mutta kyllähän nuo edellä mainitut ovat niitä ns. entry level malleja ja riisutumpia niin hintansa kuin ominaisuuksiensakin puolesta, se sitten häiritsee tai ei häiritse. Itse olen kyllä ollut jo viidettä vuotta hyvin tyytyväinen tuohon pikkurectoon, tuoreemman Roadsterin hintalappu onkin sitten jo useamman kerran sen verran, mutta onhan siinä ominaisuuksia monipuolisuutta.

Säästäminen on köyhän hyvä ystävä. :) Laitat vain kitaran tai pari lihoiksi niin alkaa tulemaan vaihtoehtoja vahvistinkaupoille.

No ei tietenkään halppis (sehän on perkeleen kallis), mutta lähinnä huomioni kiinnittyi siihen, että Mesalla on ne omat arkkityypit Mark sarja, rectot ja roadking (Lonestarkin taitaa edustaa omaa linsaansa) ja nämä halvemmat (jotka onkalliita nämäkin) on halvennettuja kopioita niistä "oikeista" Mesoista ja kun keskustellaan jostan vaikkapa tässä tapauksessa Expressistä niin siitä puhutaan sen mukaan, että muistuttaako se esikuvaansa markkia vaiko ei (tosin ulkonäön puolesta Nomad on tehty Mark-henkeen). Ne halvat mesat eiväs siis omista soundejaan itse vaan ovat Mesan itsensa tekemiä halvempia kopioita omista vahvistin malleistaan. Sitä tarkoitin sillä, että menee vähän fiilis.

Mutta joo kyllä mä tsekkaan noi Mesat kun nyt olen niihin huomioni kiinnittänyt. Ja kitaran myymällä minä tämän vahvistimen hankinnan rahoitankin ja olet oikeassa että säästäminen on hyvä konsti sekin. Ja toki sitä rahaa voisi laittaa enemmän ja ostaa tikatilleen mieleisen, mutta kun pitäisi ensin tietää mikä se mieleinen on :-D .Nyt olen varannut tämän verran rahaa vahvistimeen ja voin pikkuisen pistää siihen lisää ja venyttää budjettia, mutta en vain halua sellaista tehdä ainakaan kevein perustein. Hetken aikaa harkitsin, että olisn sen markkikolmosen ostanut (se olisi vaatinut lisäinvestointia) mutta Koch tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta (se on tietenkin halvempi, mutta myös tutumpi).
LesPaul70
02.06.2016 13:14:47
hallu: Mesalla on ne omat arkkityypit Mark sarja, rectot ja roadking (Lonestarkin taitaa edustaa omaa linsaansa)

Pari tarkennusta tuohon.
Road King luonnollisesti kuuluu juuri tuohon Recto-sarjaan, lukeehan sen etupaneelissakin "Dual Rectifier".
Lonestar puolestaan on eräänlainen modernisoitu Mark I. Eri ominaisuudet, jonkin verran erilainen soundi, mutta rakennettu Mark I:n pohjalle.

Nuo kaksi - Markit ja Rectot - ovat Mesan maineikkaimmat & menestyneimmät tuotelinjat. Perinteisesti molemmilla on vannoutuneet käyttäjäkuntansa, jotka yleensä tykkäävät toisesta selvästi enemmän kuin toisesta. Toki muitakin linjoja on kokeiltu, viime aikoina mm. Stilettoa ja ElectraDynea, joista ensin mainittu ehti olla tuotannossa kohtuu monta vuottakin. Lopulta nuo kumpikin kuten muutkin vastaavat yritykset joutuivat Mesan omien tuotelinjojen menestyksen uhriksi: jos soittaja osti Mesaa, hän odotti saavansa Markia tai Rectoa eikä ollut innokas kokeilemaan jotain uutta.

Enkä minä noita "kevytsarjan" Mesoja mitenkään välttämättä näkisi pelkästään minään Markin tai Recton halpisversioina. Toki Expressin soundi on enemmän Markiin kallellaan ja Nomadissa voi kuulla ehkä jotain Recto-tyylisempää, mutta on niillä silti ihan oma juttunsakin.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
hallu
02.06.2016 14:57:56
LesPaul70: Pari tarkennusta tuohon.
Road King luonnollisesti kuuluu juuri tuohon Recto-sarjaan, lukeehan sen etupaneelissakin "Dual Rectifier".
Lonestar puolestaan on eräänlainen modernisoitu Mark I. Eri ominaisuudet, jonkin verran erilainen soundi, mutta rakennettu Mark I:n pohjalle.

Nuo kaksi - Markit ja Rectot - ovat Mesan maineikkaimmat & menestyneimmät tuotelinjat. Perinteisesti molemmilla on vannoutuneet käyttäjäkuntansa, jotka yleensä tykkäävät toisesta selvästi enemmän kuin toisesta. Toki muitakin linjoja on kokeiltu, viime aikoina mm. Stilettoa ja ElectraDynea, joista ensin mainittu ehti olla tuotannossa kohtuu monta vuottakin. Lopulta nuo kumpikin kuten muutkin vastaavat yritykset joutuivat Mesan omien tuotelinjojen menestyksen uhriksi: jos soittaja osti Mesaa, hän odotti saavansa Markia tai Rectoa eikä ollut innokas kokeilemaan jotain uutta.

Enkä minä noita "kevytsarjan" Mesoja mitenkään välttämättä näkisi pelkästään minään Markin tai Recton halpisversioina. Toki Expressin soundi on enemmän Markiin kallellaan ja Nomadissa voi kuulla ehkä jotain Recto-tyylisempää, mutta on niillä silti ihan oma juttunsakin.

No hyvä :-) minä jo vähän huolestuin :-D . Lähinnä siis ostamalla Expressin saa jotakin mitä Markin ostaja ei saa, minusta se on tärkeää vahvistinta on suunniteltu ja toteutettu ihan omalta pohjaltaan. Ymmärrän että Mesadiggarit vertaa noihin kahteen arkkityyppiin kaikkea, mutta on tärkeää ettei Mesa lähde vastaamaan niihin odotuksiin, vaan kehittää tuotteitaan eteenpäin ja lisäksi kehittää uusia tuotteita.
Gabe
02.06.2016 17:28:44 (muokattu 02.06.2016 17:29:18)
hallu: No hyvä :-) minä jo vähän huolestuin :-D . Lähinnä siis ostamalla Expressin saa jotakin mitä Markin ostaja ei saa, minusta se on tärkeää vahvistinta on suunniteltu ja toteutettu ihan omalta pohjaltaan. Ymmärrän että Mesadiggarit vertaa noihin kahteen arkkityyppiin kaikkea, mutta on tärkeää ettei Mesa lähde vastaamaan niihin odotuksiin, vaan kehittää tuotteitaan eteenpäin ja lisäksi kehittää uusia tuotteita.

Tästä sen taas huomaa miten suuri merkitys sanavalinnoilla ja mielikuvilla on. :D

Mesalla taitaa tällä hetkellä olla tuotannossa: Rectifier, Mark, Lonestar ja Express sarjat. Ja lisäksi niissä on sarjan sisällä eri tasoisia, kokoisia ja hintaisia koneita. Mulla on esimerkiksi itselläni kotona Mini Rectifier joka on rectosarjan pienin, edullisin ja vähimmillä lisäherkuilla, treeniksellä taas on Dual Rectifier Roadster joka on jo sarjan toiseksi kallein ja monipuolisin. Ja kyllä oma näkemykseni on että on se pikkurectokin rakennettu Mesan tapaan "like a tank". Lisäksi niissä on kummassakin vähän oma juttunsa mitä ei toisesta löydy.

Mutta tiedätkö mitä, jos Mesat kiinnostaa niin tee reissu levytukkuun. Siellä on todella hyvä palvelu ja testikoneita erilaisia.. Ja tietty tietoa merkistä. Ajattelin itse käydä jossain välissä kokeilemassa tuon uuden Express plussan.
hallu
02.06.2016 18:58:51 (muokattu 02.06.2016 22:29:05)
Gabe: Tästä sen taas huomaa miten suuri merkitys sanavalinnoilla ja mielikuvilla on. :D

Mesalla taitaa tällä hetkellä olla tuotannossa: Rectifier, Mark, Lonestar ja Express sarjat. Ja lisäksi niissä on sarjan sisällä eri tasoisia, kokoisia ja hintaisia koneita. Mulla on esimerkiksi itselläni kotona Mini Rectifier joka on rectosarjan pienin, edullisin ja vähimmillä lisäherkuilla, treeniksellä taas on Dual Rectifier Roadster joka on jo sarjan toiseksi kallein ja monipuolisin. Ja kyllä oma näkemykseni on että on se pikkurectokin rakennettu Mesan tapaan "like a tank". Lisäksi niissä on kummassakin vähän oma juttunsa mitä ei toisesta löydy.

Mutta tiedätkö mitä, jos Mesat kiinnostaa niin tee reissu levytukkuun. Siellä on todella hyvä palvelu ja testikoneita erilaisia.. Ja tietty tietoa merkistä. Ajattelin itse käydä jossain välissä kokeilemassa tuon uuden Express plussan.

Kyllä ne kiinnostaa kun monipuolista jokapaikan höylää meinaan hakea ja oikeastaan saatan kääntyä ihan merkunkin puoleen, mutta..... Mesan hinnalla joudun pohtimaan myös sitä Rolandin (jokapaikan höylää, mikä sen nimi nyt olikaan?) sekä myös Kemperiä, koska treeni/keikkakoneena se pysyttelee aika kaukana korkinhaistelusta ja kiehtoo ajatus dikamppeiden kompaktista roudattavuudesta. Toisaalta en tiedä onko Kemperistä vielä Komboversiota ? olisi meikäläisen makuun aika täydellinen silloin.

E: kävin katsomassa Levytukun sivuilla, niin ei ne Mesat nyt mitään tolkuttoman hintaisia ole jos vertaa vaikkapa Fender ja Marshalla vahvistimiin, niin jonkin verran kalliimpia mutta ne ihan lippulaivamallit Roadster, Mark V, kipuaa komboina yli kolmen tonnin, mutta suurinosa tarjonnasta näyttää liikkuvan siina kahden ja kolmen tonnin välissä ja tuo transatlantik kombo on paitsi makean näköinen niin idealtaan kiinnostava.

Öööööö...... helvetin hyvä, että mulle tulee viikon palkollinen breikki funtsia tätä asiaa. Koch kuumottaa tällä hetkellä eniten. Mesa on kiinnostava, mutta etäinen ja vieras ja outo. Kävin katsomassa Mesan tehdaskierroksen ja sepä olikin lystikön kun niillä oli siellä joku "ompelukone" jolla ne teki niitä piirilevyjä :-D.

EE: kävin katsomassa taas muutaman Mesaboogie Express demon ja alkoi ahdistamaan ihan todenteolla :-D. Oli se halppis tai ei niin onhan se pirun hyvän kuuloinen laite taitajan käsissä. Se graafinen EQ presetteineen uudessa expressissä on vissiin korvannut tuon vanhan expressin contoursäätimen ?
FastEddie
03.06.2016 09:16:44

hallu: Se graafinen EQ presetteineen uudessa expressissä on vissiin korvannut tuon vanhan expressin contoursäätimen ?

Juuri näin.
Graafinen EQ on niiin Mesaa, että varmaankin siksi se on tullut myös Express malleihin.
Itse kyllä pidän enenmän tästä contour-säätimestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)