Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa Express vs Nomad
1 2 3 4
hallu
31.05.2016 11:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
Tarvisin rokkikonetta ramopunkin soittoon ja tietty kaikkeen bändi/keikkapuuhasteluun eli monipuolista kampetta pohdin tässä. Torilla näkyyolevan kaksi kohtuullisella pyyntihinnala olevaa Mesaa, mutta MesaBoogie on mulle todellakin vieras maailma.
 
Eli osaisiko joku todella ystävällinen sielu pikkuisen referoida mitä "olennaista" eroa on Express 5:50 ja Nomad komboilla? molemmat on viiskyt wattisia 1X12 hägärillä olevia komboja. Nettikirjoittelusta en tullut oikein hullua hurskaammaksi. Luin tuolta laitearvioista artikkelin Nomadista ja se voi olla että ei ole meikäläiselle kovin mieluinen laite, mutta toisaalta haen luotettavaa ja monipuolista perustyökalua jonka ei tarvikkaan niin miellyttää (kun ei se tule makkariin:-D ).
 
Spekseiltään noi näyttää ihan identtisiltä eli perkeleesti nappuloita ja kanavia vaikka muille jakaa kliinistä kirkonpolttoon :-D ( Sellaisiahan kaikkimesat on.. vai onko? .. hmmm Stiletto.. Lonestar.. ei ehkä sittenkään kaikki. Niissä varmaan on jotain mitä en tiedä).
 
Artikkelissa sanottiin, että Nomad on kompressoitu ja sen vuoksi vähän eloton tai tunnoton kitaralle (kuulostaa aina hyvältä vaikka sitä soittaisi pölynimurilla). Maailman foorumeilta bongasin huonolla englannillani kommentin, että Nomad on vähän kliininen (ei siis persoonallinen??) . Erityisesti tähän asiaan kaipaisin valaistusta, että sopiiko tällaiset kommentit myös expressiin?
 
Voi olla etten osta mitään vahvistinta jos tää menee liian hankalaksi :-D. Niin ja offtopikkiin vastaan heti, että Marshall JCM800 komboa olen reeniksellä soittanut ja se on todella makean kuuloinen perus luotettava rokkikone, mutta soundillisesti ei osu nyt ihan maaliin tähän mun tarpeeseen. Pääasiallisesti tulen soittamaan telekasterilla ja varmaan osittain stratolla ja aika läpileikkaava soundi olisi hakusessa. Ajattelin, että mesasta löytyisi botnekkuutta kun se onsemmoinen ameriikan kone.. niin ja nuo kaksi nyt torilla olevaa voisi hinnan puolesta olla mahdollisia. Express on ainakin kalliimpi joten kai se on sitten parempikin?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gabe
31.05.2016 13:41:33 (muokattu 31.05.2016 13:45:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nomadista ei ole mitään käsitystä mutta Express oli ainakin laatuisan oloinen ja monipuolinen kone.
 
E. Luin tarkemmin ja jos sellainen läpileikkaava soundi on haussa niin eiköhän Express osu hyvin maaliin. Stiletto olisi ehkä vielä parempi vaihtoehto mutta niitä ei ainakaan uutena enää saa.
 
Ruokangas Guitars & Mesa Boogie Amps.
hallu
31.05.2016 13:54:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Nomadista ei ole mitään käsitystä mutta Express oli ainakin laatuisan oloinen ja monipuolinen kone. Millä budjetilla olet liikkeellä? Meinaan että jos Express maistuu niin Mark- sarjakin voisi toimia?
 
Noi käytetyt Expressit liikkuu siellä budjetin ylärajoilla (600 euron huitteille toivoin saavani rokkikoneen). Mesat eivät kuuluneet suunnitelmiini alkujaan, mutta tuumasin että kun ovat hyvämaineisia kamppeita ja erityisesti monipuolissia työkaluja, niin voisin sinne tonnin tietämille yltää, mutta en yli. Markut siis taitaa olla vähän liian kalliita mun lompsalle käytettynäkin.
 
En ole ollut kovin kiinnostunut Mesoista tähän saakka, mutta nyt olisi pääpaino työkalumaisuudessa ja noita "halvempia" Mesoja kun torilla aina toisinaan liikkuu niin kiinnostuin niistäkin.
 
En ole vilä Mesoja itse kokeillut, mutta mitä muutama niistä diggaileva tuttuni ja mitä olen niistä lukenut, niin minulla on positiivinen käsitys niistä rokkihemmon luottokoneena hevistä humppaan. Mesoissa on älyttömästi nappuloita, mutta niistä jokaisesta vissiin tapahtuu jotakin eli na säätimet ovat siinä totiseen tarpeeseen eivätkä koristeina vaan osoituksena laitteen monipuolisuudesta.
 
Kuulin, että Mesoissa käytetään aktiivista EQ:a, jolla voi ajaa signaalin särölle saakka miltä tahansa taajuuskaistalta niin sehän tarkoittaa rajatonta monipuolisuutta ja jokainen voi olla oman särönsä seppä eikä tarvii olla ostamassa uutta pedaalia jos haluaa muuttaa soundia. Kyllähän tommonen lait nyt kiinnostaisi ketä tahansa täysipäistä kielisoitintaiteilijaa :-D .
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gabe
31.05.2016 14:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Noi käytetyt Expressit liikkuu siellä budjetin ylärajoilla (600 euron huitteille toivoin saavani rokkikoneen). Mesat eivät kuuluneet suunnitelmiini alkujaan, mutta tuumasin että kun ovat hyvämaineisia kamppeita ja erityisesti monipuolissia työkaluja, niin voisin sinne tonnin tietämille yltää, mutta en yli. Markut siis taitaa olla vähän liian kalliita mun lompsalle käytettynäkin.
 
En ole ollut kovin kiinnostunut Mesoista tähän saakka, mutta nyt olisi pääpaino työkalumaisuudessa ja noita "halvempia" Mesoja kun torilla aina toisinaan liikkuu niin kiinnostuin niistäkin.
 
En ole vilä Mesoja itse kokeillut, mutta mitä muutama niistä diggaileva tuttuni ja mitä olen niistä lukenut, niin minulla on positiivinen käsitys niistä rokkihemmon luottokoneena hevistä humppaan. Mesoissa on älyttömästi nappuloita, mutta niistä jokaisesta vissiin tapahtuu jotakin eli na säätimet ovat siinä totiseen tarpeeseen eivätkä koristeina vaan osoituksena laitteen monipuolisuudesta.
 
Kuulin, että Mesoissa käytetään aktiivista EQ:a, jolla voi ajaa signaalin särölle saakka miltä tahansa taajuuskaistalta niin sehän tarkoittaa rajatonta monipuolisuutta ja jokainen voi olla oman särönsä seppä eikä tarvii olla ostamassa uutta pedaalia jos haluaa muuttaa soundia. Kyllähän tommonen lait nyt kiinnostaisi ketä tahansa täysipäistä kielisoitintaiteilijaa :-D .

 
Itse en ollut juuri ajatustakaan uhrannut Mesalle aiemmin, se muuttui täysin viisi vuotta sitten kun kokeilin ensimmäisen kerran.. Ja nykyään en muita käytäkään. :D Tosin itse tykkään löysemmästä Rectosta.
 
Mutta nappaisin sinuna tuon torin Expressin. Uskon että palvelee tarkoitustaan enemmän kuin hyvin.. Ja Mesat on hyvin kasattu.
 
Ruokangas Guitars & Mesa Boogie Amps.
Vladi
31.05.2016 14:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nomadia en oo soittanu, yhden Express 5:50-nupin oon omistanut ja soittanut pari keikkaa 5:25-combolla. Mun mielikuva Express-sarjasta on, että kaikki clean-hommat ja pikkurosot on oikein jees, mutta jos hakusessa on rehti rocksoundi, niin molemmat Mesat voi osoittautua pettymykseks.
 
Monet Mesat on aika pehmeitä soittotatsiltaan ja niissä haetaan enemmänkin "smooth gainia", kuin avointa ja räyhäkkää rock-soundia.
 
Mulla ois heittää sulle kolmas vaihtoehto, yllättäen Fender-leiristä: Mä soitin just kaks ekaa keikkaani Fenderin Bassbreaker 15-combolla ja voi pojat se on hieno laite. Siinä on toki vain yksi kanava, mutta se soundivalikoima on silti huikee ja juurikin tuo rockpuoli toimii mahtavasti. Volapotikalla cleanille ja sitten rock-unelmaa eletään volat täysillä.
 
Käy ainakin testaamassa, jos on mahdollisuus. Mä vaihdoin just Mesa Recto-verb 25:en tähän, eikä oo pätkääkään harmittanu.
 
Harashoo tovaarish!
naavanka_
31.05.2016 14:38:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesan Mark III comboja on välillä niin edukkaasti että semmoisella lähtisin itse liikenteeseen.
 
Ite vejän punkit yleensä:
 
-Orange OR15
-Laney LC15
-Mikä sattuu olemaan keikkapaikalla valmiina
 
askomiko
31.05.2016 15:16:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testaile ennen ostoa, 2:25 ja 5:50 on semmosia jännän kuulosia koneita. Lihava leadi mutta komppailuun vähän turhankin paksu. Ei perus rokkipärinä.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Laulava Kylätohtori
31.05.2016 15:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on, Hallu, perustelut sen verran ohkaset, että olisiko kuitenkin paras kokeilla ennen ostoa... :D
 
Mesasta en osaa sanoa, kun ei ole koskaan ollut, eikä se oikein hirveästi itseä kiinnosta. Ovat vissiin aika hankalia huollettavia, mutta kai tämäkin riippuu aika paljon mallista eli kytkennän monimuotoisuudesta...
 
They pass too much electricity. -SRV
FastEddie
31.05.2016 15:57:30 (muokattu 31.05.2016 16:55:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sekä, 5:25 että 5:50. Molemmat oivia ja monipuolisia pelejä. Taipuvat kyllä humpasta ubermetalliin.
 
Vahvistimet ovat loogisia säätää ja kova äänisiä.
 
5:50 on melko isokokoinen ja painava. Jos ei tarvitse joka päivä roudata, ei haitta ole suuren suuri.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are
Stone
31.05.2016 16:44:58 (muokattu 31.05.2016 16:47:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Mesan Mark III comboja on välillä niin edukkaasti että semmoisella lähtisin itse liikenteeseen.
 
Kannattaa silloin kytätä sellainen malli, että siinä on tosiaankin se graafinen eq. Niitä kun on joskus liikkellä ilmankin eq:ta (voi olla vähän pirun nasaali silloin...ainakin omaan makuuni, jos en käyttäisi eq:ta). Mutta rokit nyt ainakin lähtee tuolla koneella kuin itsestään.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
naavanka_
31.05.2016 16:58:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Kannattaa silloin kytätä sellainen malli, että siinä on tosiaankin se graafinen eq. Niitä kun on joskus liikkellä ilmankin eq:ta (voi olla vähän pirun nasaali silloin...ainakin omaan makuuni, jos en käyttäisi eq:ta). Mutta rokit nyt ainakin lähtee tuolla koneella kuin itsestään.
 
Tämä kyllä erittäin vahvasti.
 
Markeissa GEQ on lähes pakollinen.
 
Toki punkkihommissa nasaalius on varsin hyvä, mutta.
 
hallu
31.05.2016 17:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Kannattaa silloin kytätä sellainen malli, että siinä on tosiaankin se graafinen eq. Niitä kun on joskus liikkellä ilmankin eq:ta (voi olla vähän pirun nasaali silloin...ainakin omaan makuuni, jos en käyttäisi eq:ta). Mutta rokit nyt ainakin lähtee tuolla koneella kuin itsestään.
 
No joo nasaali olisi niinkö plussaa, mutta katson sen graafisen equn jos noita tesmailen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
31.05.2016 17:20:33 (muokattu 31.05.2016 17:23:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FastEddie: Mulla on sekä, 5:25 että 5:50. Molemmat oivia ja monipuolisia pelejä. Taipuvat kyllä humpasta ubermetalliin.
 
Vahvistimet ovat loogisia säätää ja kova äänisiä.
 
5:50 on melko isokokoinen ja painava. Jos ei tarvitse joka päivä roudata, ei haitta ole suuren suuri.

 
Siis pitää roudata ja paljon. mä olen itsekin isokokoinen, mutta tärkeä tieto että paljonko painaa ? (löytynee se tieto netistä pitää tsekata). E: näytti olevan 54 Lbs (mitä se on kiloina? 25 kg?) . aika paljon 112 combolle.
 
E: okei, Express siis olisi vähemmän kompressoitu ja kirkkaampi ja vähemmän smoothie :-D ymmärsinkö oikein ? tsekkaan nuo tarjokkaat. Markki kolmonen on kiinostava peli, mutta ei kovin usein tarjolla ja mahtaako semmoinen tonnilla edes irrota? nehän alkaa olla klassikko keräilyvehkeitä.
 
Naavanka - Orange ja Laney ei ole mulle tuttuja..... tutustun. Ilmeisesti laatuvehkeitä ? torilla näytti olevan ainakin yksi transistori Orange kombo olevan myynnissä eikä hintakaan ollut kuin neljä ja puoli sataa.
 
Kylätohtori - Tuo huollettavuus on tärkeä huomio. en ollut ehtinyt miettiä asiaa vielä niin pitkälle (aika alokasmainen moka :-D ). Saatan kilauttaa Uraltonelle ja kysyä heidän mielipidettä ennen ostopäätöstä (hehän sen mun vahvarin kummiskin huoltaa :-D ). Niin ja totta kai tesmaan niitä vehkeitä :-D. Kyselen tässä vaan että pääsisin vähän kartalle näistä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Shredator
31.05.2016 17:28:00 (muokattu 31.05.2016 17:29:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Markki kolmonen on kiinostava peli, mutta ei kovin usein tarjolla ja mahtaako semmoinen tonnilla edes irrota? nehän alkaa olla klassikko keräilyvehkeitä.
 
On niitä näkynyt 700-800e pintaankin, versiosta riippuen. QEQ on kyllä mielestäni pakollinen, joskin voihan sen kytkeä pois päältä. Itse käytän sitä pois kun soitan telellä tai stratolla. Jotenkin fendermäisempi soundi tuolloin...
 
Itse en kyllä Mesaa ihan ensimmäisenä punkkiin hommaisi, ellei kyseessä ole jotain Ameriikan collegepunkkia. Toki näistä saa monenlaista irti.
 
E. Niin ja jos joku meinaa tässä maassa Mesaa huollattaa, niin Levytukun huoltoäijä on valtakunnan paras tässä(kin) suhteessa. Ihan oikeasti.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
hallu
31.05.2016 17:33:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: On niitä näkynyt 700-800e pintaankin, versiosta riippuen. QEQ on kyllä mielestäni pakollinen, joskin voihan sen kytkeä pois päältä. Itse käytän sitä pois kun soitan telellä tai stratolla. Jotenkin fendermäisempi soundi tuolloin...
 
Itse en kyllä Mesaa ihan ensimmäisenä punkkiin hommaisi, ellei kyseessä ole jotain Ameriikan collegepunkkia. Toki näistä saa monenlaista irti.

 
No joo, voi olla että joudun skippaamaan tuon mesaidean :-( ajattelin, että kun se on niin monipuolinen niin sillä hoituisi kaikki inhimillinen (myös se punkki bluesin, jazzin ja heavyn ja humpan lisäksi). Pitää ne Oraget tsekata. Mulle tuttuakin tutmpi vaihtoehto olisi Fender (niitä kun mulla on monta ollut ja .... no se on tuttu). Aattelin, että Fenderit on vähän kalliita ja Marshall ei nyt viimeksi istunut.... en tiiä pitäs varmaan katsoa se vielä uudelleen. Naavankan huomio Oragestaja Laneystä jäi myös kaivelemaan, pitää varmaan katsoa nekin. Laneytä on aika usein myytävänä..... niin ja Koch se olisi tuttu ja varmasti toimiva valinta, mutta ei niitäkään ihan päntiönä ole tarjolla ja aika hinnakkaita nekin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gabe
31.05.2016 18:14:49 (muokattu 31.05.2016 18:16:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kirkas ja nasaali soundi on haussa niin Mesa on kyllä tosi huono vaihtoehto, se on enempi rouhea ja smooth. Ehkä menisin tuonne Marshall/Orange/Laney suunnalle.. Ovat huomattavasti halvempiakin. Siihen kaappi jossa G12H anniversaryt niin aletaan olla oikeilla tonteilla.
 
Laulava Kylätohtori: Mesasta en osaa sanoa, kun ei ole koskaan ollut, eikä se oikein hirveästi itseä kiinnosta. Ovat vissiin aika hankalia huollettavia, mutta kai tämäkin riippuu aika paljon mallista eli kytkennän monimuotoisuudesta...
 
Vähän riippuu keltä kysyy. Eihän ne toki mitään kotikolvaajan viiden komponentin koneita ole, mutta Mesan käyttämät piirilevyt ovat laadukkaita ja komponentit on käsinjuotettu kiinni. Suurin haaste on kuulemma kytkentöjen monimutkaisuus ja aikaa vievin osuus sen vian paikallistaminen, sitä tavaraa on melkoisesti siellä sisällä. Mutta yksi korjaaja sanoi mulle että tuntemattoman pikkupajan monimutkainen p2p on vieläkin vittumaisempi korjattava kun kytkiksiäkään ei löydä mistään. Taitaa olla vähän niin että tavalla kuin tavalla pystyy tekemään hyvin tai huonosti, ja hyvin kasatun saa kyllä korjattua jos vain korjaaja hallitsee hommansa.
 
Ruokangas Guitars & Mesa Boogie Amps.
iec
31.05.2016 18:18:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No joo, voi olla että joudun skippaamaan tuon mesaidean :-( ajattelin, että kun se on niin monipuolinen niin sillä hoituisi kaikki inhimillinen (myös se punkki bluesin, jazzin ja heavyn ja humpan lisäksi). Pitää ne Oraget tsekata. Mulle tuttuakin tutmpi vaihtoehto olisi Fender (niitä kun mulla on monta ollut ja .... no se on tuttu). Aattelin, että Fenderit on vähän kalliita ja Marshall ei nyt viimeksi istunut.... en tiiä pitäs varmaan katsoa se vielä uudelleen. Naavankan huomio Oragestaja Laneystä jäi myös kaivelemaan, pitää varmaan katsoa nekin. Laneytä on aika usein myytävänä..... niin ja Koch se olisi tuttu ja varmasti toimiva valinta, mutta ei niitäkään ihan päntiönä ole tarjolla ja aika hinnakkaita nekin.
 
No kokeile Fender-leiristä vielä Supersonic. Mulla on 22w combo ja sillä kyllä taittuu soitto humpasta heviin (noin karkeasti ottaen) ilman pedaalejakin. Särökanvasta saa hieman erityylistä säröä irti kiitos kahden eri tyylisen gain-asteen (2 gain säädintä). Itse olen tykännyt. Noita näyttää liikkuvan käytettynä muistaakseni noin 750€ hintaluokassa.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
31.05.2016 18:23:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: No kokeile Fender-leiristä vielä Supersonic. Mulla on 22w combo ja sillä kyllä taittuu soitto humpasta heviin (noin karkeasti ottaen) ilman pedaalejakin. Särökanvasta saa hieman erityylistä säröä irti kiitos kahden eri tyylisen gain-asteen (2 gain säädintä). Itse olen tykännyt. Noita näyttää liikkuvan käytettynä muistaakseni noin 750€ hintaluokassa.
 
-iec

 
Täytyypä tsekata. Luulen, että nyt on mun ostohousut katuneet sen verran, että kuivattelen niitä vähän aikaa ja selvittelen päätäni ja katson sitten mitä teen. Mesassa minua kiehtoo sekin, että sen tehokkaatkin mallit kai soveltuu hyvin kotisoittoon eli ei menisi vahvari heti myyntiin vaikka bänditouhut hiipuisivatkin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
FastEddie
01.06.2016 09:35:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Täytyypä tsekata. Luulen, että nyt on mun ostohousut katuneet sen verran, että kuivattelen niitä vähän aikaa ja selvittelen päätäni ja katson sitten mitä teen. Mesassa minua kiehtoo sekin, että sen tehokkaatkin mallit kai soveltuu hyvin kotisoittoon eli ei menisi vahvari heti myyntiin vaikka bänditouhut hiipuisivatkin.
 
Mesan Expresseissähän on tama 5W (5:50) valintamahdollisuus, joka mahdollistaa matalamalla äänenpaineella soittamisen.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are
hallu
01.06.2016 11:10:29 (muokattu 01.06.2016 11:11:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FastEddie: Mesan Expresseissähän on tama 5W (5:50) valintamahdollisuus, joka mahdollistaa matalamalla äänenpaineella soittamisen.
 
Joo, eikös se 5W vaihtoehto ollut jopa A-luokassa? en olen nyt ihan varma, että pystyikö mesan päätekytkennän vaihtamaan tyystin toiseksi (siis 5W A-luokassa ja 50W AB-luokassa), jos siinä tosiaan on kaksi päätekytkentätyyppiä, niin sehän olisi merkittävä soundillinen etu kun mukaan saisi parhaana pidetyn A-luokan.
 
Mulla on yksi 5W A-luokan vahvistin jonka rinnalle tarvitsen tehokkaan AB-luokan vahvarin, mutta olisihan se näppärää saada samoissa kuorissa :-).
 
Niin ja onhan minulla yksi transistorivahvistinkin eli kun saan tämän komboasian kuntoon, niin on taas vahvistinarsenaali valmis ihan kaikkeen ja varakonekin löytyy :-). (hemmetti kolme styrkkaria voi olla vähän liioittelua :-D ).
 
Olen nyt torilla tehnyt tunnusteluja muutaman myyjän kanssa ja tämä tilanne alkaa sukeutua ihan mukavaan suuntaan. Ehkä ensiviikolla pääsen julkistamaan mitä mihin sitten päädyin :-D (ihan niin kuin se teitä kiinnostaisi :-D, mutta minä varmaan mielelläni kummiskin kerron sen :-D ).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «