Aihe: Subbarin hankintaa | |
---|
|
Pikkuhiljaa voisi olla ajankohtaista hommata bändille oma(t) subbari(t) kun alkaa hääkeikkaa yms. yksityiskeikkaa pukkaamaan. Tällä hetkellä käytössä 2x500w vahvistin ja passiiviyläpäät. Mieluiten huolisin aktiivisubbarit muttei sekään ole kiveen hakattu. Mökän tulisi riittää siis potkimaan tanssilattialle vauhtia, kuitenkaan mitään klubi-äänentoistoa ei ole tarkoitus hommata. Nyt kaipaisin ehdotuksia hyväksi todetuista, edullisen pään subiratkaisuista. Thomannin wattien perusteella kun ei uskalla lähteä vielä mitään tilaamaan. |
|
Mitkäs ne yläpäät on? Useimmiten olisi etu mikäli edes merkki pysyisi samana. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Danko: Mitkäs ne yläpäät on? Useimmiten olisi etu mikäli edes merkki pysyisi samana. Peaveyn aika iäkkäät kaapit, just nyt en mallia muista. Ei taida olla järin hyvä kyseisen merkin subbaritarjonta. |
|
Turbosound milan m15b tai m18b. Itse oon jälkimmäisen ystävä! Aikas hyvä loota! Yhdellä pärjää hyvin. Pessimisti ei pety. |
|
iekku84: Turbosound milan m15b tai m18b. Itse oon jälkimmäisen ystävä! Aikas hyvä loota! Yhdellä pärjää hyvin. Ihan pätevän oloinen laitos. Millaisissa häppeningeissä tuota käytät ja mitä tuuttaat läpi? |
|
McLeach: Ihan pätevän oloinen laitos. Millaisissa häppeningeissä tuota käytät ja mitä tuuttaat läpi? Joo on se loisto laite. Pikku discoja ja kevyttä bänditouhua. Tukevaa bassoa kyllä tyrkkää! Ainoa miinus et miul on vaan yksi niitä! Parilla pärjää jo pitkälle. Häähumut menee varmasti jos ei festarimeininkiä ole niin yhdellä. Yläpäänä milan m12 miul. Aikaisemmin subina oli 2kpl passiivi 15" fanen elementein ja t.amp 2400mk-x joka tyrkkäsi 2x650w/ 8ohm, mut tämä milan laulaa ne 100-0 suohon. Milanissa et maksa turhasta. Yamahan vastine ois milan m18b.lle dsr118w. Mut suosittelen tutustumaan. Sami t blogissaan oli tehnyt näistä kahdesta edellämainitusta aikas hyvän koosteen! Pessimisti ei pety. |
|
Moi, Nyt tarvittaisiin ammattimiesten apua. Meidän bändillä on jo vuosia ollut käytössä kaksi db techin Sub15 D -subia. Välillä on kuitenkin tilanteita, joissa noista loppuu paukut ja haluaisimme siirtyä ns. nextille levelille. Budjetti kahdelle uudelle subille olisi n. 3000 euroa. Mitä suosittelette, kun tarkoitus olisi saada selkeästi lisää vääntöä vahoihin verrattuna. Yläpäinä meillä on RCF 410A:t. https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo |
|
Toi turbosound m18b on edelleen hyvä! Toisen ostan kun talous sallii!!! Pessimisti ei pety. |
|
Kertokaas viisaat vielä, kuinka aktiivisubbarin liittäminen PA-järjestelmään käytännössä kannattaa toteuttaa. Bändimme tilanne on kutakuinkin sama kuin otsikon kirjoittajalla, eli tarkoitus olisi alkuun hankkia yksi aktiivisubbari ja liittää se bändin nykyiseen PA-järjestelmään. Bändin nykyinen PA-järjestelmä koostuu mikserivahvistimesta ja 2 kpl passiiviyläpäästä. Eli jos esim. hankimme tämän subbarin: https://www.thomann.de/fi/the_box_cl_118_sub_mkii.htm ...toimiiko kytkentä käytännössä niin, että mikserivahvistimesta lähtee 2 kpl kaiutinkaapelia subbasen "input" -kytkentään ja subbasen "output" kytkennästä puolestaan 2 kpl kaiutinkaapelia pääkaiuttimiin (passiiviyläpäät)? Jotta passiiviyläpäät eivät kuormittuisi/puuroutuisi alapään taajuksilla (bassorumpu, basso, lattiatomit jne.), vaatii kytkentä subbarin ja passiivikaappien väliin käsittääkseni jonkinlaisen alapään leikkurin? Palveleeko esim. tämä (tai jokin muu paremmaksi havaittu) leikkuri tässä tarkoituksessa: https://www.thomann.de/fi/the_box_h … search_rslt_high+pass+filter_170808 Edellä kuvatun "mikserivahvistin --> aktiivisubbari --> alapään leikkuri --> passiiviyläpäät" kytkennän vaihtoehtona on, käsittääkseni, mahdollista soveltaa menetelmää "mikserivahvistin --> jakosuodin --> subbari/passiiviyläpäät". Jos näin on ja jos menetemä on suositeltava edellä kuvattu tilanne huomioiden, miten kytkentä käytännössä toteutuu ja millaisella jakosuotimella kannattaa lähteä liikkeelle? |
|
SundaySound: Kertokaas viisaat vielä, kuinka aktiivisubbarin liittäminen PA-järjestelmään käytännössä kannattaa toteuttaa. Bändimme tilanne on kutakuinkin sama kuin otsikon kirjoittajalla, eli tarkoitus olisi alkuun hankkia yksi aktiivisubbari ja liittää se bändin nykyiseen PA-järjestelmään. Bändin nykyinen PA-järjestelmä koostuu mikserivahvistimesta ja 2 kpl passiiviyläpäästä. Eli jos esim. hankimme tämän subbarin: https://www.thomann.de/fi/the_box_cl_118_sub_mkii.htm ...toimiiko kytkentä käytännössä niin, että mikserivahvistimesta lähtee 2 kpl kaiutinkaapelia subbasen "input" -kytkentään ja subbasen "output" kytkennästä puolestaan 2 kpl kaiutinkaapelia pääkaiuttimiin (passiiviyläpäät)? Jotta passiiviyläpäät eivät kuormittuisi/puuroutuisi alapään taajuksilla (bassorumpu, basso, lattiatomit jne.), vaatii kytkentä subbarin ja passiivikaappien väliin käsittääkseni jonkinlaisen alapään leikkurin? Palveleeko esim. tämä (tai jokin muu paremmaksi havaittu) leikkuri tässä tarkoituksessa: https://www.thomann.de/fi/the_box_h … search_rslt_high+pass+filter_170808 Edellä kuvatun "mikserivahvistin --> aktiivisubbari --> alapään leikkuri --> passiiviyläpäät" kytkennän vaihtoehtona on, käsittääkseni, mahdollista soveltaa menetelmää "mikserivahvistin --> jakosuodin --> subbari/passiiviyläpäät". Jos näin on ja jos menetemä on suositeltava edellä kuvattu tilanne huomioiden, miten kytkentä käytännössä toteutuu ja millaisella jakosuotimella kannattaa lähteä liikkeelle? Aktiivituotteisiin EI MITÄÄN kaiutintasoisia signaaleja. Vaihtoehtonne on joko a) käyttää tuota subbasta jakosuotimena ja päätteinä yläpäille, jolloin etsitte mikserivahvistimesta linjatasoisen lähdön (https://thumbs5.static-thomann.de/t … gic/pics/bdb/341325/9172703_800.jpg) b) hankkia jakosuodin mikserivahvistimen master-insert-pisteeseen, jolloin yläpään signaalit jatkavat mikserivahvistimen päätteelle ruokkimaan passiiviyläpäitä, ja matalat taajuudet menevät subille. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Danko: Aktiivituotteisiin EI MITÄÄN kaiutintasoisia signaaleja. Vaihtoehtonne on joko a) käyttää tuota subbasta jakosuotimena ja päätteinä yläpäille, jolloin etsitte mikserivahvistimesta linjatasoisen lähdön (https://thumbs5.static-thomann.de/t … gic/pics/bdb/341325/9172703_800.jpg) b) hankkia jakosuodin mikserivahvistimen master-insert-pisteeseen, jolloin yläpään signaalit jatkavat mikserivahvistimen päätteelle ruokkimaan passiiviyläpäitä, ja matalat taajuudet menevät subille. a) - Eli jos ymmärrän oikein, syötettäisiin mikserivahvistimesta tässä vaihtoehdossa vahvistamatonta signaalia aktiivisubbariin, jonka jakosuodin nappaa subbariin alapään ja siirtää suodattamattoman ala- ja yläpään signaalin pääkaiuttimille? Subbarin ja pääkaiuttimien väliin tarvittaneen tällöin erillinen alapään leikkuri, jotta pääkaiuttimet säästyisivät bassarin jyskeeltä? b) - Tästä ideasta en oikeen tahdo saada kiinni. Eli mitä tarkoitetaan master-insert-pisteellä ja kuinka jakosuotimen kytkentä menee? Onko tuo vahvistetun signaalin syöttäminen aktiivisubbarille vahingollista subbarille vai jostain muusta syystä vältettävää? |
|
SundaySound: a) - Eli jos ymmärrän oikein, syötettäisiin mikserivahvistimesta tässä vaihtoehdossa vahvistamatonta signaalia aktiivisubbariin, jonka jakosuodin nappaa subbariin alapään ja siirtää suodattamattoman ala- ja yläpään signaalin pääkaiuttimille? Subbarin ja pääkaiuttimien väliin tarvittaneen tällöin erillinen alapään leikkuri, jotta pääkaiuttimet säästyisivät bassarin jyskeeltä? Tuotekuvauksen perusteella tuossa on sisäinen jakosuodin (jakotaajuutta tosin ei mainita), jolloin "sat out"-lähdöistä on jo subille menevä signaali suodatettu pois. b) - Tästä ideasta en oikeen tahdo saada kiinni. Eli mitä tarkoitetaan master-insert-pisteellä ja kuinka jakosuotimen kytkentä menee? Välttämättä se ei ole juuri sillä nimellä, mutta alkeellisimmissakin mikserivahvistimissa pitäisi olla mahdollisuus saada linjatasoinen signaali ulos ja syötettyä vahvistinosiolle sisään. Näin kytkentä menis esim. Yamaha EM-200 -mikserivahvistimella ja dbx 233S -jakosuotimella graafisen eq:n jälkeen: http://i.imgur.com/peJuyXb.png Onko tuo vahvistetun signaalin syöttäminen aktiivisubbarille vahingollista subbarille vai jostain muusta syystä vältettävää? On vahingollista, aktiivisubbari odottaa linjatasoista signaalia ja kaiutintasoinen signaali mitä todennäköisemmin käräyttää sieltä komponentin jos toisenkin. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Moi. SundaySound: Kertokaas viisaat vielä, kuinka aktiivisubbarin liittäminen PA-järjestelmään käytännössä kannattaa toteuttaa. Bändimme tilanne on kutakuinkin sama kuin otsikon kirjoittajalla, eli tarkoitus olisi alkuun hankkia yksi aktiivisubbari ja liittää se bändin nykyiseen PA-järjestelmään. Bändin nykyinen PA-järjestelmä koostuu mikserivahvistimesta ja 2 kpl passiiviyläpäästä. Viisaasta niin tiedä, mutta ainoa tapa jolla itse lähtisin moista kokeilemaan ilman että suunnittelisi ja tekisi itse jakosuotimen, olisi ajaa subbasta ryhmäulostulosta tai AUX(e)ista kuten tapana on joillakuilla muutenkin. Eivät perus mikserivahvistimissa kovin yleisiä kyllä ole kumpaisetkaan. Valmiina tuskin enää tänäpäivänä löydät minkäänlaista irtojakosuodinta kaiutinlinjaan, etenkään sellaista joka tiputtaisi subwooferin tason kaiutintasosta linjatasoiseksi mutta päästäisi jakotaajuuden yläpuoliset taajuudet suoraan läpi. Ennenvanhaan kun aktiivikaapit olivat vasta tulevaisuutta etenkin budjettitoimijoilla, passiivijakareita toki oli teollisina tuotteinakin. Kaiutintasoisen jakosuotimen saaminen tarpeeksi jyrkäksi ja ominaisuuksiltaan edes kohtuulliseksi maksaa kyllä rutkasti jos tehonkestovaatimus nousee paria sataa wattia korkeammaksi. T:Samuli |
|
Monikohan vastaajista on tsekannu tuon subbarin tiedot? Power: 350 W RMS / 700 W Peak + 2x 220 /500 W RMS / Peak for the Top speakers Peak thomann SPL: 124 dB Internal crossover Frequency range: 33 - 110 Hz Input: 2x XLR, 2x 1/4" jack Outputs: 2x Speaker Twist PU Coated Butterfly handles Transport wheels Dimensions: 540 x 620 x 660 mm Weight: 47 kg Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. |
nightbird 03.06.2017 09:34:52 (muokattu 03.06.2017 09:36:49) | |
|
JBLn mallistosta. Esim. EON518S. Mikserin LINJA ulostuloista (mix out) subbasen inputeihin ja sitten niistä subbasen outputeista sinne yläpäiden vahvistimen sisääntuloihin. Kytkimellä voi valita meneekö ulostuloista yläkertaan koko kaista vai suodatettu. Vaiheetkin voi kääntää. 500W jatkuvaa tehoa ja 1000W piikit. |
|
Lisäyksenä vielä, että mikserivahvistimena meillä palvelee Yamahan laatikkomallinen, muistaakseni EMX 312SC. Muutaman päivän tutkiskelun jälkeen olen kallistumassa vaihtoehtoon, jossa subbari kytkettäisiin mikserivahvistimen monitor out:iin, jolloin subbariin kulkevan tavaran määrää kontrolloitaisiin kunkin kanavan monitor -potikasta. Eli lähinnä bassaria, mutta miksei bassoakin, voisi tykittää tätä kautta suoraan ja yksinomaan subbariin. Tuo monitor out syöttää ymmärtääkseni linjatasoista signaalia, joten tämän kytkennän ei käsittääkseni pitäisi aiheuttaa vaaraa subbarille. Viisaammat korjatkoot, jos olen väärässä. Toinen vaihtoehto olisi tuo nightbirdin kuvaama kytkentä mikserivahvistimen linjaulostuloista subbariin ja sieltä yläpäihin, eli tällöin mikserivahvistimen vahvistin jäisi kokonaan ilman virkaa. Etu tuohon monitor out -kytkentään olisi nähdäkseni se, että ylä- ja alapään taajuudet saisi automaattisesti menemään oikeisiin purkkeihin ilman minkäänlaista manuaalisäätöä; tuolla monitor outin kautta menevällä virityksellähän ei sinänsä taida voida suodattaa taajuuksia oikeille kaijuttimille, vaan ainoastaan antaa signaalia on/offina subbarille ja/tai yläpäille (monitor potikasta subbarille ja level potikasta yläpäille). Jos sittenkin sattuisin päätymään tähän viimeksi mainittuun linjaulostulo --> subbari --> yläpäät vaihtoehtoon, kykeneekö ehdottamani subbarin crossoveri suodattamaan alataajuudet itselleen ja ylätaajuudet yläpäille? Vai vaatiiko tämä kytkentä kaverikseen ulkoisen jakosuotimen tai jonkun muun (kalliimman) subbarin hankintaa? Olen saanut valtuudet tuhlata tähän n. 500 - 600 euroa, joten jos joku osaa ehdottaa jotain parempaa/sopivampaa subbaria kuin tuo ehdottamani the box, otan kaikki ehdotukset ja kokemukset kiitollisena vastaan. |
sepisti 03.06.2017 12:40:59 (muokattu 03.06.2017 12:41:35) | |
|
xerxes: Monikohan vastaajista on tsekannu tuon subbarin tiedot? Power: 350 W RMS / 700 W Peak + 2x 220 /500 W RMS / Peak for the Top speakers Peak thomann SPL: 124 dB Internal crossover Frequency range: 33 - 110 Hz Input: 2x XLR, 2x 1/4" jack Outputs: 2x Speaker Twist PU Coated Butterfly handles Transport wheels Dimensions: 540 x 620 x 660 mm Weight: 47 kg On kyllä melkoinen mopo subbariksi... Mä En lähtisi edes pitserian nurkkaan noin tehottomalla vehkeellä, jos on vielä tarkoitus ajaa koko bändiä pa:sta, enkä muutenkaan. Jos fyrkkaa on käytettävissä 500-600 euroa, voisi käytettynä löytyä vaikka DB Technologies Sub 15. Sen laittaa auxiin jytisemään, niin alkaa pärjäämään pitserian nurkassa tai nuorisoseuran talolla. https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo |
|
Mikä tuossa tehopuolessa yleensä ottaen on ratkaisevaa näissä subbareissa? Kannattaako yksinomaan vertailla valmistajien ilmoittamia watteja ja desibelimaksimeja, vai mistä tietää, onko teho "riittävä"? Onko esim. kaijuttimen tuumakoolla merkitystä tässä suhteessa? Thomannin tuotteita selaillessa ihmetyttää esimerkiksi, että Behringerin B1500XP wattimääräksi ilmoitetaan huimat 3000 W, kun tuolla ehdottamallani boxilla ne ovat 350 W RMS / 700 W Peak. Vertaillaanko tässä siis omenaa ja päärynää kun nämä kaksi laitetaan rinnakkain, vai miten tuo ero voi olla noin suuri saman hintaluokan tuotteissa? Ei tuo malli niin loppuun hakattu ole, etten sitä voisi toiseksi vielä neuvotella. Jos tuo boxi on liian hento, voisin esimerkiksi yrittää saada läpi tällaista: https://www.thomann.de/fi/alto_ts_218s.htm Tässä siis specseinä: Power: 625 W/ 1250 W peak Class D amplifier 3" Voice coil Maximum output level: 131 dB Frequency range: 35 - 95Hz Dual XLR inputs thomann and outputs for mono and stereo applications Level and polarity controller Integrated high-pass / low-pass filter Clip limiter 18 mm birch plywood enclosure Integrated stand adapter (35 mm diameter) Dimensions: 677 x 525 x 633 mm Weight: 32.3 kg Myös kyseisen subbarin high-pass/low-pass filtereillä kykenen käsittääkseni blokkaamaan alataajudet menemästä yläpäihin, mikäli tämä kytketään mikserivahvistimen linjatasoon, vai? Ambitiotasoja on tietysti monia, ja omat vaatimukset subbarille eivät varmaankaan ole samat kuin ammattimiehillä. Ideana lähinnä saada bassorumpua vähän esille ja mahdollisesti muuta alapäätä lisättyä kokonaisuuteen. Jopa yläpäiden toistama bassari olisi melkein "riittävä". |
Einherjar 03.06.2017 19:16:56 (muokattu 03.06.2017 19:17:36) | |
|
Niin. Tuossa T-suppasessahan on itsessään vahvari yläkerroille ja se on vieläpä tehokkaampi kun se Yamahan mikserivahvarin oma. Jos sillä Yamahalla on kerta pärjätty ja tuon suppasen haluaa laittaa, niin olisi varmaan sama sitten myydä se mikserivahvari ja ostaa normaali mikseri tilalle? "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
|
Einherjar: Niin. Tuossa T-suppasessahan on itsessään vahvari yläkerroille ja se on vieläpä tehokkaampi kun se Yamahan mikserivahvarin oma. Jos sillä Yamahalla on kerta pärjätty ja tuon suppasen haluaa laittaa, niin olisi varmaan sama sitten myydä se mikserivahvari ja ostaa normaali mikseri tilalle? Juu, näinhän se on, eli uskoisin T-boxinkin tehojen riittävän meidän suht. vaatimattomaan käyttöön riittävän hyvin. Ja mikserivahvarin myynti alkaa tosiaan tuntua harkittavissa olevalta vaihtoehdolta, kunhan tämä ensimmäinen vaihe ensin saadaan läpi ja suppanen pelaamaan. Tosin kokemukseni suppasista ovat nolla, joten kuuntelen herkällä korvalla myös kriittisiä mielipiteitä. Ja tuossa myöhemmin ehdottamassani Altossa näyttäisi tosiaan olevan jokunen watti lisää kuin tässä T-Boxissa, joten jos Alto:ssaei ole haittapuolia tuohon T-suppaseen verrattuna, voisi tietysti investoinin kohdentaa järkevämmin heti alkuun. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|