Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 538 39 40 41 4261 62 63 64 65
gunner
28.05.2016 22:28:40
Minkälaisia kokemuksia teillä on MacBook pro 13" retinasta vs vanhempi matalan resoluution näyttö? Etenkin äänityskoneeksi olen miettinyt uuden läppärin hankkimista, lopullinen editointi on mahdollista tehdä 27" imacilla. Onko retinasta kuitenkin huomattavaa etua esim logicin kanssa väännettäessä?

Kuvaan myös kuvia ja videoita, mutta niidenkin editointi hoituu huomattavasti paremmin imacilla kuin millään läppärillä.
Aamuhaamu
29.05.2016 08:28:21 (muokattu 29.05.2016 08:29:15)
Miksiköhän MBP:n tuuletin huutaa kuin syötävä, vaikka Ableton Live väittää käyttävänsä vain jotain 10% luokkaa CPU:ta? E: Mainittakkoon vielä että uudesta asti ollut äänekäs ja El Capitan.
Henri Henri Olavi
30.05.2016 19:20:35 (muokattu 30.05.2016 19:20:57)
FastEddie: Olin hankkimassa uutta läppäriä äänityspuuhiin, mutta tutkailtuani hiemanaikaa uusien koneiden ominaisuuksia päätin ostaa vanhan (early 2011) Mac Book Pron hintaan 400e.

Ostin myös 16G muistia ja SSD kovon 150 eurolla. Asensin muistin, sekä kovon ja muutenkin alustin koneen alusta saakka, myös kaikki ohjelmat, mukaanlukien uusi Logic Pro X.
Muutama pluggari oli yhteensopimaton uuden käyttöjärjestelmän kanssa, jouduin hankkimaan uusia pluggereita parilla sadalla.

Vanhalla setupilla koneen ja Logic-projektin käynnistämiseen meni 3 minuuttia, nyt tämä tapahtuu 30 sekunnissa.

Tein myös testin prosessoritehosta; neljänkymmenen raidan jälkeen katsoin, että tehoa riittää tarpeeksi, noin 30 prosenttia prosessori tehosta oli edelleen käytettävissä. Joka raidalla oli eq, kompressori ja konvoluutiokaiku, sekä tietysti audiotiedosto. Ennen pullonkaulana ollut HD ei ole enää ongelma, mittarit kovon käytöstä eivät heilahtele paljon nollan yläpuolelle.

Tehoissa tämä läppäri häviää hieman uusille malleille, mutta liitännät ovat monipuolisemmat ja hinta noin kolmasosa uuden hinnasta.

MBP 2011 oli viimeinen hyvä vuosikerta näissä. Onneksi itsellänikin on 2011 lippulaivamalli. Plus toki muistit tapissa ja SSD + normikovo.
I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
Skebaristi
31.05.2016 14:25:13

Henri Henri Olavi: MBP 2011 oli viimeinen hyvä vuosikerta näissä. Onneksi itsellänikin on 2011 lippulaivamalli. Plus toki muistit tapissa ja SSD + normikovo.

Kyllähän MBP 2012 mid on vielä ihan yhtä hyvä peli, itse asiassa vähän parempi koska USB-portit on 3.0 standardia ja RAM-muisti nopeampaa.

Minulla oli myös hankinnassa uusi läppäri Early 2011 MBP:n saadessa yökerhokeikalla kaljakylvyn. Totesin sitten, että äänityskäyttöön edullisin vaihtoehto oli ostaa käytetty 2012, jossa oli valmiina 500gb SSD. Lisäksi päivitin myllyyn 16gb RAM-muistia. Koko paketille tuli hintaa muutama satanen.

Laskeskelin että uudemman sukupolven Retina-koneeseen olisi uponnut kaupasta ostettaessa jotain 1700 eur, koska perusmallissa tilaa on vain 128gb eikä sitä voi itse järkevästi päivittää. Sen verran tulee reissussa äänitettyä keikkoja mikseristä, että tuo 128gb ei riitä mihinkään. Aiemman koneen 256gb SSD:ta sai olla koko ajan tyhjentämässä.

Toki jos olisi budjetissa löysää, niin ostaisin jonkin tykimmän Retina-koneen, mutta ei ollut tällä hetkellä ajankohtaista.
Henri Henri Olavi
31.05.2016 20:21:22
Skebaristi: Kyllähän MBP 2012 mid on vielä ihan yhtä hyvä peli, itse asiassa vähän parempi koska USB-portit on 3.0 standardia ja RAM-muisti nopeampaa.

Ok. Muistin, että 2011-mallit olivat viimeisiä joihin sai muistin ja kovon vaihdettua helposti itse.
I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
Jaava
01.06.2016 18:04:38
Henri Henri Olavi: MBP 2011 oli viimeinen hyvä vuosikerta näissä. Onneksi itsellänikin on 2011 lippulaivamalli. Plus toki muistit tapissa ja SSD + normikovo.

Mulla on sama. muistit ja ssd lisätty itse jälkikäteen. Tää kone on edelleen kuin uusi. Tekee niin musahommat kuin raskaan tieteellisen laskennan ihan mahtavasti.
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Vessajono
22.07.2016 13:50:55
Yleisluontoinen, ei-musiikillinen kysymys: Miniin pitäis saada vähän lisää vauhtia. Pullonkaulana on pyörivä kovo ja kun ei viittisi millään ruveta aukomaan (eikä oikein voikaan, koska takuu on vielä voimassa) niin tuli mieleen että onko ulkoinen SSD käyttislevynä USB:n tai Thunderboltin yli ensinnäkään mahdollinen ratkaisu ja jos on, edellyttääkö se jotain purkkavirityksiä ja onko sillä edes mitään vaikutusta mihinkään?
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
telescope
24.07.2016 15:36:50
Vessajono: Yleisluontoinen, ei-musiikillinen kysymys: Miniin pitäis saada vähän lisää vauhtia. Pullonkaulana on pyörivä kovo ja kun ei viittisi millään ruveta aukomaan (eikä oikein voikaan, koska takuu on vielä voimassa) niin tuli mieleen että onko ulkoinen SSD käyttislevynä USB:n tai Thunderboltin yli ensinnäkään mahdollinen ratkaisu ja jos on, edellyttääkö se jotain purkkavirityksiä ja onko sillä edes mitään vaikutusta mihinkään?

Pitäis toimia. Itse joskus pyörittelin Macciä Probookissani ulkoisen levyn kautta joka oli time machinella tehty varmuuskopio.
Spedemix
24.07.2016 16:05:06
Mäki tuuppaan tähän väliin. Eli Time Machinella tehdyn Bup:n voi boottaa? Itse olen Bupannu CCC:llä ja sillä ainakin toimii. Time Machinea en oo käyttäny.
Spede blendaa: https://blend.io/spede
ardelius
25.07.2016 13:55:11
Spedemix: Mäki tuuppaan tähän väliin. Eli Time Machinella tehdyn Bup:n voi boottaa? Itse olen Bupannu CCC:llä ja sillä ainakin toimii. Time Machinea en oo käyttäny.

Mulla Imac 2013 ja yosmite pyörii ulkoiselta USB3 ssd:ltä huomattavast rivakammin, kuin 5400rpm sisäiseltä. Hyvin toimii Logic Pro X:n kanssa. Ssd on Samsung T1.
CCC suosittelen minäkin, olllut käytössä vuosia, eikä ikinä ongelmia. Time machinea en ole myöskään käyttänyt, mutta kaverilla ollut jotain härdeliä joskus ellei sitten ole ollut käyttäjästä johtuvaa?
Mebrick
02.08.2016 09:53:27
Skebaristi: Kyllähän MBP 2012 mid on vielä ihan yhtä hyvä peli, itse asiassa vähän parempi koska USB-portit on 3.0 standardia ja RAM-muisti nopeampaa.

Minulla oli myös hankinnassa uusi läppäri Early 2011 MBP:n saadessa yökerhokeikalla kaljakylvyn. Totesin sitten, että äänityskäyttöön edullisin vaihtoehto oli ostaa käytetty 2012, jossa oli valmiina 500gb SSD. Lisäksi päivitin myllyyn 16gb RAM-muistia. Koko paketille tuli hintaa muutama satanen.

Laskeskelin että uudemman sukupolven Retina-koneeseen olisi uponnut kaupasta ostettaessa jotain 1700 eur, koska perusmallissa tilaa on vain 128gb eikä sitä voi itse järkevästi päivittää. Sen verran tulee reissussa äänitettyä keikkoja mikseristä, että tuo 128gb ei riitä mihinkään. Aiemman koneen 256gb SSD:ta sai olla koko ajan tyhjentämässä.

Toki jos olisi budjetissa löysää, niin ostaisin jonkin tykimmän Retina-koneen, mutta ei ollut tällä hetkellä ajankohtaista.

Mistä löytyy 2011 tai 2012 MBP:itä tuohon hintaan?! Hopeinen omena? Alkaa tää nykyinen mid 2009 (damn right, 10.7.5, mut el capitaniin en uskalla päivittää) vähän jäädä, kun ei uudet plugarit tahdo enää pyöriä tässä. Onko muuten neuvoja, miten saada mavericki tai yosemite koneeseen?
Skebaristi
02.08.2016 10:26:55

Mebrick: Mistä löytyy 2011 tai 2012 MBP:itä tuohon hintaan?! Hopeinen omena? Alkaa tää nykyinen mid 2009 (damn right, 10.7.5, mut el capitaniin en uskalla päivittää) vähän jäädä, kun ei uudet plugarit tahdo enää pyöriä tässä. Onko muuten neuvoja, miten saada mavericki tai yosemite koneeseen?

Hopeinen omena on ihan hyvä paikka kyttäillä, toki hintapyynnöt on vähän laidasta laitaan. Omassani oli pientä kosmeettista vikaa (naarmuja ja yksi puuttuva kumitassu), joten siitä tuli hieman alennusta. Onhan tuo sinun kone jo sen verran vanha, että ehkä alkaisin jo päivittää uudempaan.
anapena
02.08.2016 11:36:24
Mebrick: Mistä löytyy 2011 tai 2012 MBP:itä tuohon hintaan?! Hopeinen omena? Alkaa tää nykyinen mid 2009 (damn right, 10.7.5, mut el capitaniin en uskalla päivittää) vähän jäädä, kun ei uudet plugarit tahdo enää pyöriä tässä. Onko muuten neuvoja, miten saada mavericki tai yosemite koneeseen?

Itse hakisin Vihreästä Omenasta, on kuitenkin liike.
Maverickin tai Yosemiten saat joltain kaverilta esimerkiksi siten, että pyydät lataamaan Apple Storesta asennustiedoston uudestaan. Tämä edellyttää että kyseinen kaveri on tehnyt sen aiemmin tai on omistanut sellaisen koneen. Se löytyy sieltä vanhoista ostoksista. Sitten vaan kopaset fileen tikulle jne.
Tai pyydät alan liikkeessä tekemään tuon.
Gimmat liikennevaloissa ovat kertoneet, että Capitan on niinku parempi Yosemite...
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Twinkle
03.08.2016 13:50:34
Osaako joku sanoa minkälaista arvoa tollaisella Late 2008 mac prolla olisi? 2.8Ghz Quad Xeon, 2 gigaa muistia. En tiiä onko siihen asennuslevyäkään missään.

Mitä sen kanssa pitää ottaa huomioon, onko niin ettei siihen enää ihan kaikki käyttikset asennu?
Danko
03.08.2016 20:38:28

Twinkle: Osaako joku sanoa minkälaista arvoa tollaisella Late 2008 mac prolla olisi? 2.8Ghz Quad Xeon, 2 gigaa muistia. En tiiä onko siihen asennuslevyäkään missään.

Et maininnut koviksen kokoa, mut mac2sell arvioi esim. 160GB näin http://www.mac2sell.net/permalink/?id=c424d8b22336dd49588bb9a44cfe19f5

Mitä sen kanssa pitää ottaa huomioon, onko niin ettei siihen enää ihan kaikki käyttikset asennu?

El Capitan tulee olemaan viimeinen minkä tuolle saa, tietyin rajoituksin: it does not support advanced features like AirDrop, AirPlay Mirroring, or Power Nap. It also does not support "OpenCL" running the default ATI Radeon HD 2600 XT video card. If configured with the NVIDIA GeForce 8800 GT or NVIDIA Quadro FX 5600, it does support OpenCL. This system is not capable of running macOS Sierra (10.12) or subsequent versions of the macOS at all.

Eipä siinä, ostin nelisen vuotta sitten vastaavan octocoren 8GB muistilla ja päivitetyllä näytönohjaimella (AMD Radeon HD 5770) studiokoneeksi reilulla tonnilla, ja on se jo maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Twinkle
04.08.2016 00:58:08
Danko: Et maininnut koviksen kokoa, mut mac2sell arvioi esim. 160GB näin http://www.mac2sell.net/permalink/?id=c424d8b22336dd49588bb9a44cfe19f5

El Capitan tulee olemaan viimeinen minkä tuolle saa, tietyin rajoituksin:

Eipä siinä, ostin nelisen vuotta sitten vastaavan octocoren 8GB muistilla ja päivitetyllä näytönohjaimella (AMD Radeon HD 5770) studiokoneeksi reilulla tonnilla, ja on se jo maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin.

Kovo on tuossa mysteeri, samaten kuin vähän muukin - esim. tuo näyttis ja kovo on vähän auki. Niitä toki saa ebaystä upgradena aika halvalla. Riippuen mitä tuosta puuttuu, niin sen saanee siis pikkurahalla käyttökuntoon, esim. käyttis ihan uutena ei maksa vissiin paljoa mitään. Täytyy vähän tonkia tuota, se jäi töistä yli ja on nyt tosiaan kaupan firman sisällä varsin kilpailukykyiseen hintaan.
Henri Henri Olavi
04.08.2016 13:07:30
Twinkle: Kovo on tuossa mysteeri, samaten kuin vähän muukin - esim. tuo näyttis ja kovo on vähän auki. Niitä toki saa ebaystä upgradena aika halvalla. Riippuen mitä tuosta puuttuu, niin sen saanee siis pikkurahalla käyttökuntoon, esim. käyttis ihan uutena ei maksa vissiin paljoa mitään. Täytyy vähän tonkia tuota, se jäi töistä yli ja on nyt tosiaan kaupan firman sisällä varsin kilpailukykyiseen hintaan.

Annetuilla spekseillä maksaisin kys. koneesta 300-400e.
ehkä jos jos asia ois niin että tekee paljon ainesta siis akia paljon mutta jos antaa pois niin onko se plajon siis ol? -haitaripartio
Twinkle
05.08.2016 15:19:46
Tjoo-o, näkyy olevan 320 gigaisella kovolla tuo Mac Pro, se toki paljoa hintaan vaikuta, olettaen ettei tuo nyt kauheasti rupea taistelemaan vastaan jos sinne yrittää työntää SATA3 levyn sisään.

Tässä on enää auki tuo, että mitenkäs sitten jos siihen ei asennuslevyä löydy? se on tällä hetkellä asennettu meidän työntekijälle, jos siellä siis on käyttis sisällä niin pystyykö sen nollaamaan alkutekijöihinsä ilman levyä?

Jos taas ei, niin mistä ja millä tavalla tuohon saa uuden käyttöjärjestelmän? Pikaisella vilkaisulla sitä myydään ainakin latauksina, mutta onko sitä myynnissä myös levyllä? Jostakin netistä kaivoin vanhaa juttua että noita on myös saanut Retail DVD:nä mutta saako enää?
Danko
05.08.2016 16:08:37

Twinkle: Tjoo-o, näkyy olevan 320 gigaisella kovolla tuo Mac Pro, se toki paljoa hintaan vaikuta, olettaen ettei tuo nyt kauheasti rupea taistelemaan vastaan jos sinne yrittää työntää SATA3 levyn sisään.

Juu ja käyttöjärjestelmällehän kannattaa jokatapauksessa laittaa SSD.

Tässä on enää auki tuo, että mitenkäs sitten jos siihen ei asennuslevyä löydy? se on tällä hetkellä asennettu meidän työntekijälle, jos siellä siis on käyttis sisällä niin pystyykö sen nollaamaan alkutekijöihinsä ilman levyä?

Jos taas ei, niin mistä ja millä tavalla tuohon saa uuden käyttöjärjestelmän? Pikaisella vilkaisulla sitä myydään ainakin latauksina, mutta onko sitä myynnissä myös levyllä? Jostakin netistä kaivoin vanhaa juttua että noita on myös saanut Retail DVD:nä mutta saako enää?

Mielestäni OS X 10.6 on viimeisin mitä on DVD:llä myyty (http://www.apple.com/fi/shop/produc … /MC573K/A/mac-os-x-106-snow-leopard)

Eikös tuon El Capitanin saa ladattua App Storesta ilmaiseksi: http://itunes.apple.com/fi/app/os-x-el-capitan/id1018109117
ja mountaa sen esim. usb-tikulle http://www.macworld.com/article/298 … -11-el-capitan-installer-drive.html
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)