Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ajatuksia muusikkoudesta
1 2 3 4 5
KoskPaavo
27.05.2016 14:48:59 (muokattu 27.05.2016 14:51:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vanhoilla päivilläni miettinyt muusikkouden olemusta, tietysti vain omalta hyvin kapealta sektoriltani.
Itselläni meni alkuun n 20 vuotta "vain soittaessa", ei niitä sointukulkuja,- käännöksiä, bassoja, komppeja tms juuri mietitty. Nyt vasta viimeiset 30 vuotta olen aina vaan enemmän ollut kiinnostunut sitä miksi säveltäjä/sovittaja tuon on nyt noin tehnyt , mitä lainalaisuuksia käyttänyt, mitä muuttanut. Siitä se musiikin rikkaus taitaa tullakin, eihän noitakaan opi kuin tekemällä ajatuksella, mulla tosin on synnyinlahjana saatu kyselemisen taito, sitä olen viisaammilta tehnyt . Murunen sieltä täältä . Kaikki tapahtuu oman pään sisällä ,ei niitä kaikkia oivallusriemuja voi edes jakaa. Kun olen lähes aina vain tanssimusiikkia soittanut niin suomalaisten musiikintekijöitten luomuksia lähinnä vain olen tulkinnut. Arvostus varsinkin vanhempia ammattisävetäjiä kohtaan kasvaa vuosi vuodelta. Georg de Dodzinsky, Rauno Lehtinen, Toivo Kärki , Lasse Mårtenson Georg Malmsten ja monet muut.
Musiikin harjoitteu ja pohtiminen on kyllä jännä juttu,mukana tulee paljon muitakin taitoja ja oivalluksia eipä noita pelkällä rahalla osteta.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Veksi
27.05.2016 19:23:27 (muokattu 27.05.2016 19:25:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Olen vanhoilla päivilläni miettinyt muusikkouden olemusta, tietysti vain omalta hyvin kapealta sektoriltani.
Itselläni meni alkuun n 20 vuotta "vain soittaessa", ei niitä sointukulkuja,- käännöksiä, bassoja, komppeja tms juuri mietitty. Nyt vasta viimeiset 30 vuotta olen aina vaan enemmän ollut kiinnostunut sitä miksi säveltäjä/sovittaja tuon on nyt noin tehnyt , mitä lainalaisuuksia käyttänyt, mitä muuttanut. Siitä se musiikin rikkaus taitaa tullakin, eihän noitakaan opi kuin tekemällä ajatuksella, mulla tosin on synnyinlahjana saatu kyselemisen taito, sitä olen viisaammilta tehnyt . Murunen sieltä täältä . Kaikki tapahtuu oman pään sisällä ,ei niitä kaikkia oivallusriemuja voi edes jakaa. Kun olen lähes aina vain tanssimusiikkia soittanut niin suomalaisten musiikintekijöitten luomuksia lähinnä vain olen tulkinnut. Arvostus varsinkin vanhempia ammattisävetäjiä kohtaan kasvaa vuosi vuodelta. Georg de Dodzinsky, Rauno Lehtinen, Toivo Kärki , Lasse Mårtenson Georg Malmsten ja monet muut.
Musiikin harjoitteu ja pohtiminen on kyllä jännä juttu,mukana tulee paljon muitakin taitoja ja oivalluksia eipä noita pelkällä rahalla osteta.

 
Olen samalla linjalla 40v kokemuksella!
 
megatherium
27.05.2016 21:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

georg de godzinsky johti paljon myös klassista musiikkia urallaan kuten vanhoja suomalaisia mestareita, mm. Melartin ja tältä esim. Sarjan baletista sininen helmi.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
27.05.2016 21:27:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

: georg de godzinsky johti paljon myös klassista musiikkia urallaan kuten vanhoja suomalaisia mestareita, mm. Melartin ja tältä esim. Sarjan baletista sininen helmi ja rannalta kainuun kuvia ja japanilainen tanssipantomiimi
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
baron
27.05.2016 21:32:07 (muokattu 27.05.2016 21:33:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun mä aloittelin niin kuvittelin että sointukierrot on "haulikolla metsään ammuttuja" mutta ajan kanssa oon huomannut että niissä on useimmiten ihan fiksu logiikka ja KoskPaavon mainitsemilla säveltäjillä on hommat olleet hyvin handussa!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sax-pappa
27.05.2016 21:53:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kun mä aloittelin niin kuvittelin että sointukierrot on "haulikolla metsään ammuttuja" mutta ajan kanssa oon huomannut että niissä on useimmiten ihan fiksu logiikka ja KoskPaavon mainitsemilla säveltäjillä on hommat olleet hyvin handussa!
 
Säveltäjien lisäksi haluaisin tuoda esille sovittajat. Esim. Matti Viljanen on tehnyt tällä saralla upeaa työtä, jota amatöörinä kunniotuksella tutkiskelen. Liekö Matti paljon sävellellytkin?
KoskPaavolle sanoisin että on hienoa tuo vuosikymmenten jälkeen säilynyt kiinnostus. Liian paljon kuulee leipääntyneiden muusikoiden kommentteja.
 
KoskPaavo
27.05.2016 22:14:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kun mä aloittelin niin kuvittelin että sointukierrot on "haulikolla metsään ammuttuja" mutta ajan kanssa oon huomannut että niissä on useimmiten ihan fiksu logiikka ja KoskPaavon mainitsemilla säveltäjillä on hommat olleet hyvin handussa!
 
Just sama homma niinkuin sullakin, mä pääsin 15 -vuotiaana Esko Könösen oppilaaksi, öbaut samana vuonna teki tämän levytyksen jota ei varmaan tarvitse häpeillä tällä palllolla. Niin, itseasiassa olin silloin 15-vuotias teini joka etäisesti haaveili sähköuruista ja ihmettelin mitä 35-vuotias, 2-kertainen SM-ja MM (lähes joku mestari, en muista)voi mulle opettaa.Tuon se tais levyttää noihin aikoihin: https://www.youtube.com/watch?v=yg4fIXPLsiY
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
pekkajau
27.05.2016 23:29:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu! 14 vuotiaasta asti on tullut kapakassa soitettua maailman hienoimpia tekstejä "jätkän-nuoteista" aluksi soitettuna. Aikoinaan se yläpuolen sointurivi oli tärkeämpi kun teksti siinä alla. Nyt on jotenkin muuttunut asiat ihan toisinpäin. Esim. Junnun "Yksinäinen Saarnipuu" on ihan erilainen nyt kuin silloin joskus ennen.
 
Hätä keinot keksii!
KanttoriPiiparinen
29.05.2016 09:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa... Kuinka monen hienon sävelman ja sanoituksen läpi sitä onkaan juostu tukka hulmuten. Kuinka montaa hyvää artistia tuli säestettyä ajattelematta asiaa sen syvemmin. Nyt se harmittaa ja hävettää. Silloin juostiin ja kustiin, eikä pidetty mistään kiinni.
 
Harmi harmi harmi.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
The 2
19.06.2016 01:15:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumma kysymys hänelle joka on muusikko. sanalla muusikko tarkoitetaan sitä että osaa soittaa ei vain yksin ja myös yhdessä. Yksin soittaminen on raastavaa itsensä viemistä täydellisyyteen ja aina melkein yksin. Solisti on solisti joka kantaa vastuun aina siitä mitä tekee ja korjaa myös sadon jos sitä tulee. jatkuu joskus
 
The 2
19.06.2016 01:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The 2: Kumma kysymys hänelle joka on muusikko. sanalla muusikko tarkoitetaan sitä että osaa soittaa ei vain yksin ja myös yhdessä. Yksin soittaminen on raastavaa itsensä viemistä täydellisyyteen ja aina melkein yksin. Solisti on solisti joka kantaa vastuun aina siitä mitä tekee ja korjaa myös sadon jos sitä tulee. jatkuu joskus
Kanttori piipariselle voisin sanoa että miksi olit niin ylimielinen sitä solistia kohtaan monet ravintolamuusikot sortui juuri tuohon koska luulivat itsestään liikoja.
 
The 2
19.06.2016 01:29:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The 2: Kanttori piipariselle voisin sanoa että miksi olit niin ylimielinen sitä solistia kohtaan monet ravintolamuusikot sortui juuri tuohon koska luulivat itsestään liikoja Minäkin menin aikanaan Hämeensiltaan Pruuveihin kuin konsanaan nesteen työmaalle. Siellä oli vastassa delekaatio vanhoja soittajia jotka odottivat minua kunhan olivat saaneet syötyä sen mitä olivat tilanneet.
 
The 2
23.06.2016 22:43:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikko on sitä mitä hänestä ajatellaan tässä ja nyt ei sen enempää.
 
Thefish
23.06.2016 23:18:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rauno Lehtinen = The man.
 
Lehtinen osasi pölliä jazzista juuri sopivan määrän äänenkuljetuksellisia ilmiöitä että sen tekemät biisit menivät iskelmänä peräpohjolassa läpi.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
half
23.06.2016 23:40:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Rauno Lehtinen = The man.
 
Lehtinen osasi pölliä jazzista juuri sopivan määrän äänenkuljetuksellisia ilmiöitä että sen tekemät biisit menivät iskelmänä peräpohjolassa läpi.

 
Meidän useimpien edustaman musiikillisen suuntauksen teosten luomista ei suuressa kylymässä mualimassa edes kutsuta säveltämiseksi, vaan se on laulujen kirjoittamista. Siinä ammennetaan jostain musiikillisesta " perinteestä " sävellys johonkin tekstiin.
 
Taannoin tuli ohjelma, jossa oikeat muusikot soittelivat eri biisejä ja arvioivat niitä plagioinnin näkökulmasta. Lopputulemana oli joukko plagiaatin, plagiaatin, plagiaatin, ...... plagiaatin plagiaatteja.
 
http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw
Epämuusikko
24.06.2016 01:21:53 (muokattu 24.06.2016 01:25:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e: poistin.
 
lainatakseni erästä kaverini isää joka opiskeluvuosiaan rahoitti tanssikeikoilla: "jälkeenpäin ajateltuna palkkamme oli taitotasoon nähden kohtuuttoman kova". En tiedä liittyykö tämä mitenkään tähän ketjuun, mutta tämä oli hänen näkemyksensä, jolla ei sinänsä ole minkäänsorttista todistusarvoa suuntaan taikka toiseen.
 
Georg de G. on vitun kova, Rauno L. kans. Uskon tämän kun Eri Klas mulle palavasieluisesti selitti miten Rauno Lehtinen oli niin kova jätkä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Generalissimo
24.06.2016 02:16:48 (muokattu 24.06.2016 02:20:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Olen vanhoilla päivilläni miettinyt muusikkouden olemusta, tietysti vain omalta hyvin kapealta sektoriltani.
Itselläni meni alkuun n 20 vuotta "vain soittaessa", ei niitä sointukulkuja,- käännöksiä, bassoja, komppeja tms juuri mietitty. Nyt vasta viimeiset 30 vuotta olen aina vaan enemmän ollut kiinnostunut sitä miksi säveltäjä/sovittaja tuon on nyt noin tehnyt , mitä lainalaisuuksia käyttänyt, mitä muuttanut. Siitä se musiikin rikkaus taitaa tullakin, eihän noitakaan opi kuin tekemällä ajatuksella, mulla tosin on synnyinlahjana saatu kyselemisen taito, sitä olen viisaammilta tehnyt . Murunen sieltä täältä . Kaikki tapahtuu oman pään sisällä ,ei niitä kaikkia oivallusriemuja voi edes jakaa. Kun olen lähes aina vain tanssimusiikkia soittanut niin suomalaisten musiikintekijöitten luomuksia lähinnä vain olen tulkinnut. Arvostus varsinkin vanhempia ammattisävetäjiä kohtaan kasvaa vuosi vuodelta. Georg de Dodzinsky, Rauno Lehtinen, Toivo Kärki , Lasse Mårtenson Georg Malmsten ja monet muut.
Musiikin harjoitteu ja pohtiminen on kyllä jännä juttu,mukana tulee paljon muitakin taitoja ja oivalluksia eipä noita pelkällä rahalla osteta.

 
Minä koitan nykyään ajatella musiikkihommia sen hetkisen tunnetilan kautta; ei niinkään tavoitteellisuuden kautta. Koitan selventää: Muistatteko, kun pentuna saitte esim koottavan pienoislentokoneen? Tai vaikka uuden Nintendo-pelin? Näihin asioihin kun uppoutui, niin yhtäkkiä kun katsoi kelloa niin oli mennyt tuntikaupalla aikaa. Se johtui siitä, kun oli ollut siinä keskittymisen tilassa; "flow-tilassa", jossa mielenkiinto jotain asiaa kohtaan on niin suurta, että ajantaju ja muidenkin pinnallisten asioiden pohtiminen menettää merkityksensä. Sitä tekee sillä hetkellä mistä nauttii ja se on mukavinta ajanvietettä mitä kuvitella saattaa.
 
Tuntuu, että iän myötä monissa asioissa (myös musiikissa) se tekeminen muuttuu jotenkin "liian tavoitteelliseksi". Pitää musahommissa aina miettiä, että kuulostaako tämä biisi hyvältä. Onko sävellys tarpeeksi jotain. Onko miksaus ok. Iskeekö se yleisöön. Johtaako se mahdollisesti johonkin. Tuommoinen tavoittellisuus ja jossain "tästä pitää seurata jotain"-mielentilassa harrastaminen jotenkin vie sitä "sielua" siitä hommasta, siis sitä tunnetta että tekee hommaa rakkaudesta siihen hommaan ja haluaa vain elää siinä hetkessä.
 
Näin minä siis koitan ajatella, en sano että onnistun siinä. "Teidän on tultava lasten kaltaisiksi" jne... =)
 
Ukko
24.06.2016 08:33:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis ei kyse ollutkaan viinasta ja pillusta ?
 
COVS jäsen nro 6
EP
24.06.2016 08:58:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Minä koitan nykyään ajatella musiikkihommia sen hetkisen tunnetilan kautta; ei niinkään tavoitteellisuuden kautta. Koitan selventää: Muistatteko, kun pentuna saitte esim koottavan pienoislentokoneen? Tai vaikka uuden Nintendo-pelin? Näihin asioihin kun uppoutui, niin yhtäkkiä kun katsoi kelloa niin oli mennyt tuntikaupalla aikaa. Se johtui siitä, kun oli ollut siinä keskittymisen tilassa; "flow-tilassa", jossa mielenkiinto jotain asiaa kohtaan on niin suurta, että ajantaju ja muidenkin pinnallisten asioiden pohtiminen menettää merkityksensä. Sitä tekee sillä hetkellä mistä nauttii ja se on mukavinta ajanvietettä mitä kuvitella saattaa.
 
Tuntuu, että iän myötä monissa asioissa (myös musiikissa) se tekeminen muuttuu jotenkin "liian tavoitteelliseksi". Pitää musahommissa aina miettiä, että kuulostaako tämä biisi hyvältä. Onko sävellys tarpeeksi jotain. Onko miksaus ok. Iskeekö se yleisöön. Johtaako se mahdollisesti johonkin. Tuommoinen tavoittellisuus ja jossain "tästä pitää seurata jotain"-mielentilassa harrastaminen jotenkin vie sitä "sielua" siitä hommasta, siis sitä tunnetta että tekee hommaa rakkaudesta siihen hommaan ja haluaa vain elää siinä hetkessä.
 
Näin minä siis koitan ajatella, en sano että onnistun siinä. "Teidän on tultava lasten kaltaisiksi" jne... =)

 
That's It.. That's All!!
 
Thefish
24.06.2016 10:01:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko:
 
Georg de G. on vitun kova.

 
Mä olenkin erään session yhteydessä vajavaisilla pianonsoittotaidoillani sormeillut Georgin Bösendorferia jolla on sävelletty ties kuinka monta klassikkoa. Just pari päivää aikaisemmin viritetty ja voi luoja mikä tatsi.
 
Oli aika pähee fiilis :)
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «