Aihe: Mandoliinin ja kitaran hybridin rakentaminen
1
Peljätty Miksu
27.05.2016 20:11:45
Huomenta!

Innostuin tässä muutama viikko sitten soittimen rakentamisesta. Aluksi suunnittelin klassista kitaraa, mutta lopulta päädyin miettimään mandoliinia sen yksinkertaisemman rakenteen vuoksi. Ideana on siis rakentaa kuusikielinen hiukan pidempikaulainen mandoliini kitaran kielillä ja viritinkoneistolla.

Alustavat suunnitelmat ovat jo valmiina ja olen lukenut erilaisia ohjeita niin netistä kuin kirjastakin, mutta tarkkoja piirustuksia en ole vielä tehnyt. Puutöitä olen harrastanut jo vuosien ajan, pöytää, kaappia, arkkua, lamppua ja jousipyssyä on tullut väsäiltyä. Tämä on kuitenkin ensimmäinen soitinprojekti. Myös osaava opettaja ja tarvittavat laitteet löytyy. Varsinaista kokemusta kitarasta/mandoliinista ei juurikaan ole, mutta soitinten rakennetta on tullut tutkailtua netistä ja ihan livenäkin.

Pari kysymystä aiheeseen liittyen:
Liittyykö kitaran kielien käyttämiseen ja kaulan pienoiseen pidentämiseen jotain erityisiä ongelmia?

Löytyykö välipituisia kaularautoja, ja voiko sen mahdollisesti jättää kokonaan pois? Olen koko kaularautahomman kanssa hiukan hukassa.

Voiko otelaudan/kaulan/kaikukopan puuta värjätä (petsi/osmocolor tms.) ilman että sointi kärsii? En viitsisi erikseen hankkia kallista hienonväristä puuta kun halvemmistakin saa hyviä soittimia tehtyä.

Käykö tallan ja satulan tekoon poron/hirven sarvi vai pitääkö olla jotain erikoisempaa luuta?

Voiko klassisen kitaran kieliä katkaista sopivaan pituuteen, vai pitääkö kielten ylimääräinen osa keriä tai jättää roikkumaan? Alkaako kielen punos purkautumaan?

Olen vielä melkoinen amatööri, joten kaikenlaiset vinkit ja ideat ovat aina tervetulleita. Tässä oli muutama kysymys näin alkuun, todennäköisesti tulee lisää kunhan projekti tästä etenee. Mitään huikeita odotuksia projektista ei ole, mutta haluan kuitenkin soittimesta mahdollisimman hyvän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)