Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Furch vai saman hintaluokan Martin ?
1
skuieri
24.05.2016 18:00:51 (muokattu 24.05.2016 18:02:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpaanpa sortuisitte ostoaikeissa ? Tarkoitan nyt suurinpiirtein 800-1100 euron hintaluokkaa.
 
konehes
24.05.2016 22:32:30 (muokattu 24.05.2016 22:33:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skuieri: Kumpaanpa sortuisitte ostoaikeissa ? Tarkoitan nyt suurinpiirtein 800-1100 euron hintaluokkaa.
 
Olen sortunut kumpaankin ostoaikeissa. Aikoinaan kokeilin muutamaa Martinia ja Furchia sekä paria Tayloria ja Yamahaa noin 500-1000 euron hintaluokassa. Tuolloin Martinit tuntuivat melko mitäänsanomattomilta, kun taas Furch soi isommin, heleämmin ja jotenkin vaan paremmin. Mietitytti aika tavalla, että mikä Martineissa nyt on niin ihmeellistä, kun ovat klassikkoaseman saavuttaneet. Päädyin sitten ostamaan Furch D41-CM:n. Aika nopeasti kuitenkin huomasin, että ei se ollutkaan yhtään mun juttu. Iso soundi alkoikin tuntua liian hajallaan olevalta ja heleys lähinnä riipi korvaa. Kitara jäikin tosi vähälle soitolle ja päädyin hankkimaan lopulta uuden akustisen - minkäs muunkaan kuin Martinin.
 
Furchit kannattaa siis testata tarkkaan ja ajan kanssa, sillä se soundi on aika omaperäinen eikä mun mielestä sovellu noin niin kuin lähtökohtaisesti ihan kaikkeen. Martinit taas soivat tasapainoisesti ja "neutraalimmin", mikä varmaankin oli se syy, miksi ne kuulostivat ensin valjuilta. Kysymys oli varmasti myös siitä, että Furch oli ensimmäinen hyvä akustinen kitarani eikä mulla ollut satunnaisia rämpyttelyjä ja testailuja enempää kokemusta laadukkaista kitaroista tai edes siitä, minkälainen soundi toimii omassa soitossa. Hyppäys satasen laminaattinuhalaatikosta Furchiin oli aikamoinen, joten ei ihme, jos kirkkaasti soiva akkari ensin viehätti.
 
Tiivistettynä: molemmat valmistajat tekevät hyviä kitaroita monessa hintaluokassa, mutta oman kokemuksen perusteella Martin on turvallisempi ja monikäyttöisempi valinta. Sekä tietysti brändin ja sen historian tuoma mojo tuntuu kivalta.
 
cherub with heavy metal machine
discominister
25.05.2016 13:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skuieri: Kumpaanpa sortuisitte ostoaikeissa ? Tarkoitan nyt suurinpiirtein 800-1100 euron hintaluokkaa.
 
Ostin aikoinaan itse Martin D-16GT:n käytettynä torilta hintaan 800€. Se oli erittäin hyvä ostos ja rahalle sai vastinetta, onhan kyseessä aito made in USA Martin. Mutta varmaan aika harvoin tulee alle 1500€ jenkki Marttineita vastaan.
 
Näinpä ollen lähtisin varmaankin Furchia katsomaan, jos ei onni käy. Vaikka ei taida tuo hintaluokka olla heille ominta? Eikös Furchilla ole enemmän alle 600€ ja yli 1300€ pelejä?
 
P.P.King
25.05.2016 18:00:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skuieri: Kumpaanpa sortuisitte ostoaikeissa ? Tarkoitan nyt suurinpiirtein 800-1100 euron hintaluokkaa.
 
Furchin kitaroista minulla ei ole omakohtaista kokemusta, joten niihin en voi ottaa kantaa. Itse en kuitenkaan lähtisi ostamaan ainakaan Meksikossa tehtyä Martinia (X-sarja, Road-sarja jne.). Mielestäni ko. kitarat eivät ole hintalaatusuhteeltaan erityisen hyviä soittimia. Ko. kitaroiden rakennusmateriaaleissa on tehty melko ankaria kompromisseja. Joko laminaattikaula tai Richlite-puristemassasta tehty otelauta näyttäisi löytyvän lähes jokaisesta Meksikossa tehdyistä Martineista. Lisäksi kitaroiden vakiovarusteluun kuuluva Fishmanin elektroniikka on mielestäni tuntunut kömpelöltä ja kuulostanut parhaimmillaankin keskinkertaiselta. Kyseisessä hintaluokassa on mielestäni runsaasti tarjolla laadukkaammista materiaaleista valmistettuja parempia kitaroita.
 
discominister: Mutta varmaan aika harvoin tulee alle 1500€ jenkki Martineita vastaan.
 
Noista ei kieltämättä ole ylitarjontaa, mutta jenkki Martineita liikkuu yllättävän säännöllisesti jopa M.netin torilla. Kuluneen kevään aikana muistelen bonganneeni muutaman myynnissä olleen 15-sarjalaisen ja pari 16-sarjan kitaraa. Myös Kitarapajalla liikkuu käytettyjä Martineita säännöllisesti. Tälläkin hetkellä Pajalta näyttäisi löytyvän mm. käytetty 000-16RGT kohtuulliseen hintaan.
 
Mikäli kitarahankinnalla ei ole polttava kiire, ehdottaisin sinulle käytetyn USA Martinin metsästystä. 1100 eurolla saattaisi hyvällä tuurilla löytää käytetyn 15-, 16- tai SW-sarjan kitaran. Mikä tahansa em. kitaroista olisi mielestäni huomattavasti meksikolaisia Martineita parempi vaihtoehto.
 
guitarmigi
26.05.2016 11:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Larriveen kitaroita ei kannata unohtaa. Laadukas merkki. Voi saada käytettynä tuohon hintaan.
 
skebaipe
26.05.2016 13:53:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Furch ilmanmuuta nuista vaihtoehdoista. Martinillakin on mahtavia kitaroita mutta Furchin hinta/laatu on häikäisevä.
 
Itselläni on Furchin OM33 ja n.1500 ekeä maksoi uutena, kitarapajalla kävin kokeilemassa martiineja ja sai hintaan laittaa melkein puolet lisää ennenkuin löytyi vastusta. Toki mielipiteitä on monia mutta kyllä tuossa hintaluokassa taipuisin Furchiin vaikka vertailisi mihin tahansa merkkiin.
 
Gary Enfield
27.05.2016 12:59:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huhhuu, onpas noi Marttiinit pompannut hinnassa ylöspäin. Näillä ehdoilla voisin päästä oitolle myymällä oman 2,5 vuotta vanhan 000-16GT:n.
 
JPHappo
27.05.2016 19:27:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistakaa Taylor myös. Tosin en tiedä noiden halvimpien laatua, mutta täys Koa gc on ainaki jautaa
 
Slack'n Rag Music
skebaipe
27.05.2016 20:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHappo: Muistakaa Taylor myös. Tosin en tiedä noiden halvimpien laatua, mutta täys Koa gc on ainaki jautaa
 
Kyllähän Taylor ja monet muutkin tekevät loistavia kitaroita, mutta tuossa hintaluokassa Furch on mielestäni paras vaihto-ehto. Tonni lisää niin sitten vaikka Taylor:)
 
konehes
28.05.2016 17:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebaipe: Kyllähän Taylor ja monet muutkin tekevät loistavia kitaroita, mutta tuossa hintaluokassa Furch on mielestäni paras vaihto-ehto. Tonni lisää niin sitten vaikka Taylor:)
 
Tuossa hintaluokassa tosiaankin Furchin kitarat ovat laatunsa puolesta todella kovaa kamaa. Itselläni ei sen suhteen ollut mitään valittamista, mutta soundi ei vaan miellyttänyt.
 
Taylorit eivät ole kauheasti sytyttäneet pikaisten soitinliiketestailujen perusteella. Omaan korvaan aika hifin kuuloisia soittimia, samoin kuin kalliimman pään Yamahat.
 
cherub with heavy metal machine
luossa
31.05.2016 15:47:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen aihe. Kaikki merkit tuttuja, mutta juuri nyt en (vaitettavasti) ole kitarakaupoille menossa koska minulla ei ole siihen (rahaa) akuuttia tarvetta. Sen Larriveen kehotan testaamaan, jos vaan pääset. Gibson kannattaa kanssa kokeilla, jos se sopii soittotyyliisi. Taylor on hyvä kitara kanssa.
 
Mutta jos mun pitäisi valita halpa Martin, niin ostaisin Sigman. Joka taas on vielä halvempi. Yllättävän hyvä kitara.
 
Vaan on sekin fakta, että hyvät puut vaan maksaa. Furch soi todella kauniisti, mutta oma kokemukseni on, että vaatii omanlaisensa soittajan.
 
raapas
26.06.2016 10:16:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä..... oma totuus on paras. Mikä sopii käteen ja kuulostaa itsestä hyvältä. Kannattaa muuten kuunnella kitaroita myös toisen soittamana, sillä joskus omaan korvaan kuuluva pahvilaatikkosoundi voi olla kauempaa kuunneltuna aivan muuta. Itse pyrin kokeilemaan kitaran ääntä takaisin heijastavan pinnan edessä soittaen jos kukaan muu ei sitä kitaraa soita. Tämäkin tapa sisältää tietenkin jälleen pari muuttujaa eli on osaltaan valheellinen. Hyvä puu yleensä alkaa soida vasta ajan kanssa, mutta viitteitä se kyllä antaa jo ostovaiheessa.
 
discominister
27.06.2016 09:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHappo: Muistakaa Taylor myös. Tosin en tiedä noiden halvimpien laatua, mutta täys Koa gc on ainaki jautaa
 
In my humble opinion Taylorin halvimmat ovat hieman ylihinnoiteltuja. Ei saa edes 800€:lla kokopuista kitaraa. Ei mikään ihme jos +4000€ koalainen luuttu kuulostaa hyvälle.
 
Hyviä diilejähän sitä kannattaa aina metsästää. Itse ostin noin 1kk sitten täysin kokopuisen Stanford kitaran, joka on siltä ajalta kun Furchin tehdas teki ne. Ruusupuut ja pelit ja pensselit = 350€ kotelolla ja B-Bandin dual source mikkisysteemillä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «