Aihe: SG
1 2 3 4 5 6 7
Swayne
24.05.2016 08:44:54 (muokattu 24.05.2016 08:47:45)
Itselläni on ollut useampi epin sg. Nyt minulla on 1966 g-400 pro. Tämä on paras epin sg mitä itselläni on ollut. Tässä on paksu runko, kun muissa se on ollut huomattavasti ohuempi. Kaula on tuhdimpi eli 60's slim taper. Muissa sg:ssä on ollut ohuemmat kaulat. Mikit ovat kohtuulliset ja niissä on puolitus mahdollisuus. Eliteistä ei ole kokemusta, mutta tässä on tosi hyvä kitara hintaluokassaan. Sitten on olemassa 1961 pro jonka oletan olevan sama kitara jossa ainoa eroavaisuus on tuo lepakonsiipi vs. koko pleksi. Tosin näitä ei varmaan enää valmisteta siis malleja 61 ja 66. Linkki epiphonen sivuille mainittuun kitaraan http://www.epiphone.com/Products/SG/1966-G-400-PRO.aspx

Elitet ovat varmasti hyviä kitaroita, mutta ollaan siinä hintaluokassa, että samalla hinnalla saisi jo käytetyn Gibson sg stankun.
Rämppy
24.05.2016 08:59:04
Munsta LP on hienompi, mutta SG:n soundi on rokkaavampi. Etenkin P-90 -mikeillä.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Navdi
24.05.2016 09:08:32 (muokattu 24.05.2016 09:18:51)
Näihin vertailun kannattanee ottaa mukaan sitten myös muita Gibsonin solid bodyjä. Esim. Les Paul Junior ja Melody Maker on musta varsin kovia rokkikeppi, jossa on LP:n muotoilua, mutta kevyempi ja ohuempi. Soundillisesti (toki mikeistä riippuu) ehkä SG ja LP puolesta välistä. Sitten on myös Explorer ja tietty Flying V.
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
Tomtom
24.05.2016 09:35:27
Mulle tuli SG (Standard) vähän vahingossa ja tykästyin kovasti. Mukava riiputtaa kaulassa, soi hienosti, kompakti monen paikan lapio (ei kuitenkaan _joka_paikan..). Vakiomikeillä mukavasti räyhää mutta P90:set kuitenkin tulossa.. Pikkasen paksumpi kaula sopii kivasti 11-kokoiseen räpylään. Veikkaisin että tuosta tulee pitopeli. Käytettynähän std:itä saa reilusti alle tonnilla mikä mun mielestä on halpa hinta noin toimivasta kitarasta.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Metalkallo
24.05.2016 16:09:11 (muokattu 24.05.2016 16:11:08)
Tomtom: Mulle tuli SG (Standard) vähän vahingossa ja tykästyin kovasti. Mukava riiputtaa kaulassa, soi hienosti, kompakti monen paikan lapio (ei kuitenkaan _joka_paikan..). Vakiomikeillä mukavasti räyhää mutta P90:set kuitenkin tulossa.. Pikkasen paksumpi kaula sopii kivasti 11-kokoiseen räpylään. Veikkaisin että tuosta tulee pitopeli. Käytettynähän std:itä saa reilusti alle tonnilla mikä mun mielestä on halpa hinta noin toimivasta kitarasta.

Tuommoinen Gibson standard olisi minunkin valinta jos kalliimpaa sg:tä hankkisin, siinä kun on kaikki mitä sg:ltä haluaisin ulkonäköä myöten.

Mites muuten sg:n kestävyys? Onko kellään tippunut koskaan sg maahan tai muuta sattunut? Luulis että kaula napsahtaa poikki helposti jos tippuu kun niin ohkainen muutenkin. Ja mitä olette olleet mieltä yleensä sg mallien mukana tulevista mikeistä, lähinnä Gibson mallien? Eikös Gibsonilla tule sg:ssä kait ne 490 ja 498t mikit?
Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille.
fox
24.05.2016 16:19:06

Metalkallo: Tuommoinen Gibson standard olisi minunkin valinta jos kalliimpaa sg:tä hankkisin, siinä kun on kaikki mitä sg:ltä haluaisin ulkonäköä myöten.

Mites muuten sg:n kestävyys? Onko kellään tippunut koskaan sg maahan tai muuta sattunut? Luulis että kaula napsahtaa poikki helposti jos tippuu kun niin ohkainen muutenkin. Ja mitä olette olleet mieltä yleensä sg mallien mukana tulevista mikeistä, lähinnä Gibson mallien? Eikös Gibsonilla tule sg:ssä kait ne 490 ja 498t mikit?

No, meillä bändissä aikoinaan oli noita SG:tä monia, eikä niistä kaulat napsahdelleet. Se on vähän kuinka sitä soitintansa "pitää". Olkoonkin, että nuo 70-luvun alun/puolivälin SG:t oli verraten slimmillä profiililla, hyvin olivat "keikkakestäviä". Ja onpa meidän kitaristi-Petellä edelleen ihan täydessä iskussa tuo -76 Stankku.
Mallikirjosta sen verran, että meillä oli niin Customia, Standardia, Speciaalia kuin sitä edeltänyttä Pro-malliakin, ei tosin kolmosversiona, vaan uudempana nelosversiona. Se kolmosversio on hirveen näköstä kamaa...kaikki mallit. ;)
Mikkikattauksen saa varmistettua Gibsonin sivuilta, perinteisesti ilmoittavat kaiken. Liimaa myöten..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tuskiz
24.05.2016 16:42:45
Swayne: Itselläni on ollut useampi epin sg. Nyt minulla on 1966 g-400 pro. Tämä on paras epin sg mitä itselläni on ollut. Tässä on paksu runko, kun muissa se on ollut huomattavasti ohuempi. Kaula on tuhdimpi eli 60's slim taper. Muissa sg:ssä on ollut ohuemmat kaulat. Mikit ovat kohtuulliset ja niissä on puolitus mahdollisuus. Eliteistä ei ole kokemusta, mutta tässä on tosi hyvä kitara hintaluokassaan. Sitten on olemassa 1961 pro jonka oletan olevan sama kitara jossa ainoa eroavaisuus on tuo lepakonsiipi vs. koko pleksi. Tosin näitä ei varmaan enää valmisteta siis malleja 61 ja 66. Linkki epiphonen sivuille mainittuun kitaraan http://www.epiphone.com/Products/SG/1966-G-400-PRO.aspx

Elitet ovat varmasti hyviä kitaroita, mutta ollaan siinä hintaluokassa, että samalla hinnalla saisi jo käytetyn Gibson sg stankun.

Mulla oli tollanen Epi 1966 SG, helposti melkein huonoin keppi mikä mulla on ikinä ollut sillä se ei pysynyt vireessä juuri ollenkaan vaikka miten säädit sen lisäksi että kaula oli propelli. Kiva kaulaprofiili siinä oli kyllä, mikit oli aika whatever, puolitusmahis on ihan jees jos tykkää, mutta musta sitä varten on Strato. Mun mielestä mikään kiinalainen Epiphohen SG-malli ei ole oikea kunnon SG sen bodyn rakenteen takia jossa on vääränlaiset contourit ja paksuus, joka johtuu bodyn ns. leipärakenteessa jossa keskellä on kalikka natoa tai mitälie mysteeripuuta ja päällä vain ohuet viilut oikeaa mahonkia tai vaahteraa. Halpoja kitaroita ja hinta kyllä näkyy, mun mielestä edelleen yleisesti, riippuen toki yksilöstä, Tokain SG-43 on paljon laadukkaampi soitin vain vähän kalliimmalla hinnalla samassa halpisluokassa, kannattaa käydä vaikka Musamaailmassa soittamassa muutama yksilö joskus.

Epin MIJ Elitet taas on varmaan parhaimpia SG-kitaroita mitä rahalla saa, monet on sanoneet että laatu hakkasi Gibsonin USA-tuotantolinjan mennen tullen, eivät sisältäneet mitään harankakka-ominaisuuksia kuten piirilevyjä ja myös oikean muotoinen lapa löytyy. Hankkisin jos tulis vastaan kohtuuhintainen.

Metalkallo: Mites muuten sg:n kestävyys? Onko kellään tippunut koskaan sg maahan tai muuta sattunut? Luulis että kaula napsahtaa poikki helposti jos tippuu kun niin ohkainen muutenkin. Ja mitä olette olleet mieltä yleensä sg mallien mukana tulevista mikeistä, lähinnä Gibson mallien? Eikös Gibsonilla tule sg:ssä kait ne 490 ja 498t mikit?

Se mistä SG yleensä hajoaa kaulasta on lapa jos sattuu se kaatumaan tarpeeksi kovalla vauhdilla, vaikka se liitos kaulan juuresta näyttää ja tuntuu hääppöseltä vuosiluvusta riippuen on se silti ollut alusta asti ihan suht. kestävä, ei se mitään päälle hyppelyä kestä tietenkään. Muuten ihan kestäviä soittimia, heittelihän Townshendinkin omaansa kattoon asti ja anto tippua perä edellä lavaan, ei se mikskään siitä mennyt.
fox
24.05.2016 17:48:44

tuskiz: .. Mun mielestä mikään kiinalainen Epiphohen SG-malli ei ole oikea kunnon SG sen bodyn rakenteen takia jossa on vääränlaiset contourit ja paksuus, joka johtuu bodyn ns. leipärakenteessa jossa keskellä on kalikka natoa tai mitälie mysteeripuuta ja päällä vain ohuet viilut oikeaa mahonkia tai vaahteraa. Halpoja kitaroita ja hinta kyllä näkyy, mun mielestä edelleen yleisesti, riippuen toki yksilöstä, Tokain SG-43 on paljon laadukkaampi soitin vain vähän kalliimmalla hinnalla samassa halpisluokassa, kannattaa käydä vaikka Musamaailmassa soittamassa muutama yksilö joskus.

No, Toksu on rungoltaan myös natoa, eli eipä oo siinä(kään) mitenkään "oikeat" puut..
http://www.musamaailma.fi/tokai-sg-43-ch.html

Epin MIJ Elitet taas on varmaan parhaimpia SG-kitaroita mitä rahalla saa, monet on sanoneet että laatu hakkasi Gibsonin USA-tuotantolinjan mennen tullen, eivät sisältäneet mitään harankakka-ominaisuuksia kuten piirilevyjä ja myös oikean muotoinen lapa löytyy. Hankkisin jos tulis vastaan kohtuuhintainen.

Monet on sanoneet vaikka mitä.. ;) Eipä sillä, ihan oivia soittopelejähän nuo Elitet oli.
tuskiz
24.05.2016 18:17:11
fox: No, Toksu on rungoltaan myös natoa, eli eipä oo siinä(kään) mitenkään "oikeat" puut..
http://www.musamaailma.fi/tokai-sg-43-ch.html

Oot ihan oikeassa, mutta ainakin se on ilmoitettu noin eikä vaan sateenvarjotermillä "mahogany". Se mulla on aikeissa käydä testaamassa soiko mustat SG-43:t huonommin kuin punaset, ajatuksena on se että mustat on kasattu B-luokan puista kun taas punaset luonnollisesti paremmista kun on läpinäkyvä viimeistely.
fox
24.05.2016 18:43:37

tuskiz: Oot ihan oikeassa, mutta ainakin se on ilmoitettu noin eikä vaan sateenvarjotermillä "mahogany". Se mulla on aikeissa käydä testaamassa soiko mustat SG-43:t huonommin kuin punaset, ajatuksena on se että mustat on kasattu B-luokan puista kun taas punaset luonnollisesti paremmista kun on läpinäkyvä viimeistely.

Mitä, eiks täällä ole aiheesta keskusteltu?? ;)
Siis puista.. no, mun käsityksen mukaan nuo peittävällä viimeistelyllä varustetut skebat saattaa olla ainoastaan sellasia, joissa on jotain visuaalista ongelmaa ettei pysty läpinäyttävää viimeistelyä tekemään. Kyllähän ne tehtaitten puun sisäänostajat pyrkii ihan kuranttia materiaalia hommaamaan, puu nyt vaan on sellasta, että voi olla jotain värjäytymää, tai muuta feelua osassa, joten vetäsevät sitte umpivärin päälle.
Kansi tahi koko runko saattaa myös olla useammasta palasta kuin tuollanen transparent-viimeistelty. Ihan käytännön syistä, hyvää soitinpuuta ei tehtaan kannata tuhlata.
Jossain vaiheessa oli suurta muotia "to standardise" goldtop-Les Pauleja, osa meni komiasti lankulle eli sattui olemaan loimuvaahterat, ja joissain oikein hienotkin. Osassa sitten oli monipalakansi, saattoipa olla vielä vaikkapa sellasta vaahteraa joku pala jossa oli mustia pilkkuja ja viiruja (flecks, normaali ominaisuus kuviovaahterassa, vallankin isolehtivaahterassa, josta useat flamet ja quiltit on). Osa tiettävästi oli sitten vaan ihan plaintoppeja.
Jotta koskaan ei voi tietää, millasta soitinpuuta siellä uminaisen maalin alla piileskelee.
teleman
24.05.2016 21:11:24
Metalkallo: Ja mitä olette olleet mieltä yleensä sg mallien mukana tulevista mikeistä, lähinnä Gibson mallien? Eikös Gibsonilla tule sg:ssä kait ne 490 ja 498t mikit?

Omassa SG Standardissa on alkuperäiset '57 Classicit, jotka ovat omaan makuun oikein hyvät perinnehenkiset rokkimikit.
Osteri
24.05.2016 23:44:19
Metalkallo: mitä olette olleet mieltä yleensä sg mallien mukana tulevista mikeistä, lähinnä Gibson mallien? Eikös Gibsonilla tule sg:ssä kait ne 490 ja 498t mikit?

Toisessa vanhemmassa SG:ssä itsellä oli nuo 4-sataset ja toisessa 2013 mallissa 57 Classicit. Noh, makuasioitahan nämä ja mitä tyyliä soittaa, mutta itselleni koin Classicit liian heppoisina ja nuo 4-sataset oli sopivasti tykimmät. Molemmat kitarat standardeja. 2013 laittoivat niihin tehtaalla Classicit joten oli vissiin aika lähelle reissue-mallia tässä vaiheessa.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
Laulava Kylätohtori
25.05.2016 09:02:15
Metalkallo: Ja mitä olette olleet mieltä yleensä sg mallien mukana tulevista mikeistä, lähinnä Gibson mallien? Eikös Gibsonilla tule sg:ssä kait ne 490 ja 498t mikit?

Minusta nuo ovat hyvät mikit, jos hakee tuollaista soundia. Jos taas kaipaa vintagesoundisia heikkotehoisia mikkejä, niin joku muu voi olla parempi valinta...
They pass too much electricity. -SRV
Metalkallo
25.05.2016 15:08:58
Juu, noissa standardeissa tulee näköjään nykyään 57:t mukana mitä katsoin Gibsonin sivuilta mikä on ihan hyvä juttu. Itse olen tykästynyt duncanin seth lover settiin, et jos mikkejä rupeais vaihtamaan standardiin niin luultavasti nuo menis siihen. 57:t kuitenkin sen verran hyvät myös varmasti että tuskin niitä vaihtaisin siitä pois, mutta tiedä sitten kun setheissä tykkään kun eivät ole vahatut.
Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille.
Antsa Lipsanen
27.05.2016 17:32:51
No jopas se on olo toispuoleinen ilman SG:a käpälissä ja nurkissa pyörimässä. Ostoilmoon ei ollut varsinaista ryntäystä, toisaalta huijareitakaan ei ilmoittautunut. Pari kokelasta saa kuitenkin jatkopohdintaa osakseen. Nyt taitaa olla taas se aika, kun ko. kitaroita on nihkeämmin tarjolla. Olen ollut tässä raossa ennenkin, sitten kun saan taas omani hankittua, niin jopa on torilla tarjontaa. Mikähän siinä oikein aina on kun oma ajoitus on niin usein pielessä...
Antsa Lipsanen
24.06.2016 23:42:16
No niin ja nyt. Taas on SG hyppysissä ja tälläkin kertaa 61RI. Parista vahingosta viisastuneena tästä ei luovuta konsaan. Hyvää juhannusta.
Pelimonni
25.06.2016 23:31:47
Mulla on 1970 SG. Kapia on kaula.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
DirtyFingers
11.07.2016 12:53:36 (muokattu 11.07.2016 12:54:23)
http://www.gibson.com/Products/Elec … c-Guitars/2016/USA/SG-CM-Black.aspx

Hyi helvetti. Kunnon jonne-tier vehje ja rumakin, mutta jostain syystä himottaa. Olenko homo?
Come with me for fun in my buggy
hallu
11.07.2016 13:05:11
DirtyFingers: http://www.gibson.com/Products/Elec … c-Guitars/2016/USA/SG-CM-Black.aspx

Hyi helvetti. Kunnon jonne-tier vehje ja rumakin, mutta jostain syystä himottaa. Olenko homo?

Gibson kosiskelee ESP diggareita näköjään ihan onnistuneesti :-) tulet vaan rohkeasti kaapista ja ostat Gibsonin :-D
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)